شنبه 8 اردیبهشت 1403

کرونا در گلستان بی‌رحمانه «جان» می‌گیرد / کمبود دارو و تجهیزات درمانی در پیک پنجم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کرونا در گلستان بی‌رحمانه «جان» می‌گیرد / کمبود دارو و تجهیزات درمانی در پیک پنجم

کرونای بی‌رحم دلتا همچنان می‌تازد و بر امکانات کم بهداشتی و کمبود تجهیزات استان گلستان چیره شده است، مبتلا می‌کند و جان عزیزانمان را می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما؛ 18ماه از ورود نخستین گونه کرونا در ایران می گذرد و هر چند وقت یک بار نیز جهشی در گوشی از جهان رخ می دهد ومدتی از سوی مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده می شود اما با جدی نگرفتن ها به کشور ما می رسد و مدیران را به تکاپو می اندازد که ای داد بی داد.

استان گلستان اما این روزها با کرونا سختر دست و پنجه نرم می کند، کمبود امکانات و حتی فرسایش نیروهایی انسانی و کادر درمان باعث شده در شرق گلستان بیمارستان صحرایی برپا شود.

کرونا جهش یافته دلتا در این استان همچنان می سازد و بار بستری های بیمارستان ها به 2هزار نفر نزدیک شده است.

بیش از 2 ماه از طغیان کرونا دلتا و پیک پنجم کرونا در گلستان میگذرد و حجم مبتلایان چندین و چند برابر شده و امکانات بیمارستانی و درمانی یگر پاسخگو نیست.

در این میان هشدار درمانگران هم به مردم فایده ای ندارد، درمانگاه و بیمارستان ها پر شده از بیمارانی که به دنبال تخت هستند.

تختهای بیمارستانی اضافه شده، اتاق های عمل بیمارستان ها هم بخش بستری کرونا شده، بیماران در راهرو های بیمارستان بستری می شوند اما باز هم کرونا جدی گرفته نمی شود.

حدود 150 نفر از کادر درمان به دلیل کرونا و بیماری های ناشی از آن تا مدتی قادر به فعالیت نیستند، دارو ها و سرم ها کمیاب شده است.

نفس بیماران کرونایی نیز با کمبود اکسیژن و دستگاه های حیاتی مانند ونتیلاتور به شماره افتاده، نبود تخت، خرابی و کمبود دستگاه‌های عکس برداری ریه نیز تشخیص و روند درمان بیماری را با مشکل مواجه کرده است.

درمانگاه های و مکان هایی برای بیمارانی که حالشان کمی مساعداست و یا دوران نقاهتشان را سپری می کنند، برپا شده ودارو و تزریقات و خدمات ارائه می شود.

نمایندگان گلستانی هم تذکراتی را به وزارات بهداشت داده و از رئیس جمهور برای کمک به مردم استان در خواست کرده اند.

غلامعلی کوهساری نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: به والله نمایندگان گلستان روی رفتن به استان را ندارند، کمبود اکسیژن و سرم دراستان گلستان سبب گرفتاری مردم شده است.

کمبودهای بخش درمان در گلستان

وی افزود: کسانی که ادعای صادرات واکسن کرونا داشتند در تامین سرم مشکل دارند و انتظار توجه ویژه از رئیس جمهور برای کنترل ویروس کرونا در گلستان را داریم.

کوهساری تصریح کرد: اعزام گروه کارشناسی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی جهت بررسی وضعیت کرونا و کمک به مردم استان گلستان ضروری است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی نیز با بحرانی خواندن وضعیت استان، بیان کرد:: آیت‌الله رئیسی همه دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، هلال احمر و نیروهای مسلح را بسیج کرده و به موضوع کرونا در استان گلستان رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجهیزات، امکانات و سرم در این استان موجود نیست، افزود: با تعیین ضرب‌الاجل کمیسیون بهداشت و نماینده دولت را برای رفع مشکلات این استان بسیج کنیم.

البته در روز های اخیر؛ پزشکان و پرستاران جهادگر بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران به تعداد 50 نفربه کمک کادر درمان بشتابند و هفته آتی نیز 50 نفر دیگر به این کادر اضافه می شوند اما به نظر می رسد باز هم به امکانات و نیروهای بیشتری نیاز باشد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛ درحال حاضر خانوادگی به کرونا مبتلا می شوند و شاهد آن بودیم که در برخی از خانواده ها دو یا سه نفر بر اثر کرونا فوت کردند.

ناهید جعفری اظهار کرد: متاسفانه شاهد بودیم که در روزهای گذشته تنها در یک روز 40 مورد فوتی داشتیم و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

وی بیان کرد: اکنون نزدیک به 2هزار بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی استان گلستان داریم و تقریبا 10 برابر این عدد بیماران کرونایی در منزل هستند.

هنوز به قله اوج اپیدمی کرونا نرسیدیم

جعفری گفت: شرایط ما با وجود آنکه مردم از پروتکل های بهداشتی آگاهی کامل دارند به مراتب بدتر از اسفند 98 است.

وی اذعان کرد: بیمارستان های ما لبریز از بیماران کرونایی است، اما هنوز به قله اوج اپیدمی کرونا نرسیدیم.

وی با اشاره به قرار گرفتن در ماه محرم و برگزاری عزاداری ها بیان کرد: اصلا نمی خواهیم بگوییم که مردم در عزاداری ها شرکت نکنند ولی باید شرایطی را ببینند که مردم به کرونا مبتلا نشوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس کرونا افزایش یافته است، متذکرشد: مردم باید آگاه باشند و دقت عمل خود را بیشتر کنیم و شرایطی را برای انتقال ویروس کرونا فراهم نکنیم.

استاندار گلستان نیزدر هفته گذشته در ستاد ملی کرونا از رئیس جمهور درخواست کرد تا به گلستان نگاه ویژه تر شود وبرای تامین داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی کمک شود اما تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه روی نداده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم درباره آخرین وضعیت کرونا در گلستان، اظهار کرد: در شبانه روز گذشته 47بیمار جدید مبتلا به کووید19 در مراکز درمانی استان بستری شدند و تعداد بستری ها به یکهزار و 984بیمار رسیده است.

عبدالرضا فاضل اظهار کرد: از این تعداد 225نفر تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که حال یکصد نفر از آن‌ها مساعد نیست.

وی افزود: حدود یکهزار و 500بیمار نیز روزانه برای درمان سرپایی، ویزیت، تزریقات و تجویز دارو به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان هم بیان کرد: با تزریق 14هزار و 150دز واکسن کرونا در استان، مجموع آن به 333هزار و 959دز رسید.

علی باقری اظهار کرد: تا کنون 284هزار و 87نفر در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و نوبت دوم واکسن هم به 49هزار و 872گلستانی تزریق شد.

شتاب در واکسیناسیون کرونا

وی افزود: 34هزار و 217دز از واکسن‌های تزریق شده در استان، از نوع واکسن ایرانی برکت بوده است.

بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری مبنی بر پای کار آمدن نیروهای مسلح و کمک به مسئولان بهداشتی و کادر درمان، به درخواست دانگشاه علوم پزشکی مرکز تجمیعی واکسیناسیون کووید 19 به همت سپاه نینوای گلستان در روزهای گذشته راه اندازی شد.

سردارعلی ملک شاهکوهی افزود: نخست راه اندازی مرکز متمرکز و مستقل واکسیناسیون در شهر گرگان است که به همت ناحیه مقاومت بسیج گرگان، بسیج جامعه پزشکی و معاونت سلامت و دفاع زیستی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در این مرکز 30 بهورز و پرستار با همه تجهیزات مورد نیاز به کارگیری شده اند.

فرمانده سپاه نینوا گلستان ظرفیت پذیرش روزانه این مرکز را 400 نفر اعلام کرد و گفت: در مرحله اول جامعه هدف، تاکسی رانان، اتوبوس رانان و نیروهای مسلح هستند که واکسینه می شوند.

افسارگسیختگی سویه دلتا در استان گلستان با سونامی حضور بیماران در مراکز درمانی و کمبود دارو و سرم در گلستان مشهود است وخانواده ای نیست که با این سویه دلتا در گیر نباشد لذا برای بهتر شدن اوضاع و حفظ سلامتی و جان خود و عزیزانمان، شیوه نامه‌های بهداشتی باید رعایت شود.

تصویه های بهداشتی مسئولان بهداشتی همچنان همان است که مردم جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشوند، بیرون از خانه حتما ماسک به صورت داشته باشند و از شرکت در اجتماعات و دورهمی‌ها خودداری و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

انتهای پیام /

کرونا در گلستان بی‌رحمانه «جان» می‌گیرد / کمبود دارو و تجهیزات درمانی در پیک پنجم 2
کرونا در گلستان بی‌رحمانه «جان» می‌گیرد / کمبود دارو و تجهیزات درمانی در پیک پنجم 3
کرونا در گلستان بی‌رحمانه «جان» می‌گیرد / کمبود دارو و تجهیزات درمانی در پیک پنجم 4