دوشنبه 16 مهر 1403

گام‌های شتابان رشد و توسعه حوزه بهداشت و درمان در زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گام‌های شتابان رشد و توسعه حوزه بهداشت و درمان در زنجان

زنجان - ایرنا - یکی از دستاوردهای مهم و ارزشمند دولت تدبیر و امید توجه به حوزه بهداشت و درمان، افزایش شاخص‌های بهداشتی و سطح سلامت جامعه، تسهیل و دسترسی به خدمات بهتر و رضایتمندی عمومی از این حوزه است.

هم‌اکنون گسترش و دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی با نگاهی گذرا به این حوزه در اقصی نقاط کشورمان نمود بارزی دارد بطوریکه در مقایسه با قبل تحولات چشمگیری یافته و دورترین مناطق روستایی نیز از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند هستند.

این در حالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان با محدودیت و محرومیت های بسیاری در بخش های مختلف مواجه بود و در این میان ظهور و بروز بیماری ها، نبود امکانات کافی بهداشتی و عدم برخورداری مناطق روستایی از خدمات مورد نیاز بهداشتی و درمانی از جمله مشکلات این بخش بود. بر این اساس دولتمردان نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مقوله بهداشت و درمان و ارائه خدمات مطلوب به گروه های هدف توجه ویژه ای داشتند تا جایی که پس از گذشت 40 سال دستاوردهای مهمی در اقصی نقاط کشور کسب شده است.

حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان زنجان نیز همگام با سایر نقاط کشور، طی سال های گذشته به ویژه با فعالیت دولت تدبیر و امید با فعالیت مستمر و درخشان توانسته خدمات شایانی را به مردم این استان ارائه کند، تا جایی‌که ساکنان دورترین مناطق روستایی که از هیچ خدماتی در این حوزه بهره مند نبودند، در زمان حاضر از ارایه این خدمات که منجر به ارتقاء سطح سلامت مناطق مختلف شده، رضایت دارند.

زنجان در بیشتر شاخص‌های بهداشتی وضعیت روبه رشدی دارد رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در این ارتباط گفت: تلاش‌های بی‌وقفه طی چهار دهه گذشته به خصوص فعالیت دولت یازدهم در این استان موجب شده که زنجان در بیشتر شاخص ها وضعیت رو به رشدی داشته باشد.

دکتر پرویز قزلباش اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در راستای کمک به تحقق رسالت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسبت به تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و کاردان و شایسته در دوره‌های بهورزی، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دستیاری در دانشگاه اقدام می کند.

این مسئول ادامه داد: این دانشگاه همزمان با عمل به وظایف آموزشی خود، در راستای تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم استان دامنه گسترده‌ای از خدمات پیشگیرانه، تشخیصی، درمانی و بازتوانی را ارایه می کند.

وی یادآور شد: از طرفی دیگر این دانشگاه به منظور شناخت و تعیین دشواری های پیش روی سلامت جامعه روستایی و دستیابی به راهکارهای مناسب تامین سلامت مردم و بسط و توسعه دامنه علوم پزشکی، با تاکید ویژه بر پژوهش های کاربردی تلاش دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: با تصویب سند آمایشی سرزمینی نظام سلامت کشور دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور به 10 منطقه آمایشی تقسیم شدند که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان به عنوان دبیرخانه کلان منطقه 6 آمایشی کشور انتخاب شد.

قزلباش افزود: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان هم اکنون دارای هفت معاونت، هشت شبکه بهداشت درمان شهرستان، هفت دانشکده، یک مرکز بین المللی پردیس خودگردان، 10 بیمارستان، 115 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، 456 خانه بهداشت، 57 پایگاه فوریت های پزشکی شهری - جاده ای و یک پایگاه اورژانس هوایی استان و 10 کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی در سطح استان است.

افزایش دسترسی روستاییان ثمره توجه ویژه دولت به خدمات بهداشتی 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان با بر شمردن روند روبه رشد فعالیت های این معاونت گفت: در دهه چهارم بین سال های 88 تا 1397 اقدامات اساسی در حوزه های مختلفی از قبیل اجرای طرح تحول نظام سلامت در قالب 15 برنامه، ارائه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی خدماتی نوین سلامت برای روستاییان و شهر های زیر 20 هزار نفر جمعیت، ارائه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی خدماتی نوین سلامت در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر جمعیت و حاشیه نشین ها انجام شده است.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: ارائه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی خدماتی نوین سلامت در شهرهای بالای 50 هزار نفر، بررسی رضایتمندی مراجعان از طریق سامانه پیامکی و انجام راستی آزمایی خدمات انجام شده، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه خدمات "سامت" از طریق برونسپاری واحدهای ارائه دهنده خدمت، (47 پایگاه سلامت شهری) و تامین نیروی انسانی از بخش خصوصی از دیگر کارهای انجام گرفته است.

این مسئول ادامه داد: سرشماری و ثبت الکترونیک جمعیت و خدمات ارائه شده در سامانه سیب و تشکیل پرونده الکترونیک برای کل جمعیت استان، اجرای برنامه ترویج توسعه خود مراقبتی، اجرای برنامه تقویت و نهادینه سازی همکاری های بین بخشی، اجرای برنامه مراقبت بهداشتی عمومی (آب سالم - غذای ایمن - هوای پاک) و برنامه مراقبت سلامت دهان و دندان از دیگر فعالیت‌های این حوزه بوده است.

وی اضافه کرد: در ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92، شمار خانه های بهداشت این استان 447 باب بود که با کارهای انجام گرفته این رقم هم اکنون به 456 باب رسیده و همچنان روند افزایشی دارد که این نشان از توجه دولت به ارائه خدمات مورد نیاز بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی است.

این مسؤول ادامه داد: با کارهای انجام گرفته تعداد مرکز بهداشت و درمان شهری و روستایی در سال 92، به ترتیب 39 و 57 باب بود که اکنون این تعداد به 47 و 68 باب رسیده که گسترده خدمات رسانی را بیش از گذشته عینت بخشیده است.

وی بیان کرد: اجرای برنامه ملی پیشگیری وکنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر، اجرای برنامه جمعیت و ارتقای سلامت باروری و فرزند آوری، اجرای برنامه بهبود و اصلاح الگوی تغذیه جامعه و اجرای برنامه ارتقای سلامت روانی - اجتماعی و پیشگیری و درمان مصرف مواد، برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر نیز در حوزه بهداشت و درمان این استان انجام گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انعقاد تفاهم نامه سه جانبه ما بین وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، استانداری زنجان در راستای اجرایی کردن اهداف طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت برای احداث و تجدید بنای 226 پروژه شامل 100 خانه بهداشت، 30 پایگاه سامت شهری، 45 مرکز خدمات جامع سامت شهری و روستایی (30 شهری - 15 روستایی)، 40 پانسیون پزشک، 4 ستاد شبکه، 5 مرکز آموزش بهورزی و آزمایشگاهو انبار دارویی و ملزومات ا کارهای انجام گرفته اعلام کرد.

فعالیت سامانه سیب در 700 نقطه استان زنجان 

وی خاطرنشان کرد: طی فعالیت دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه شبکه های بهداشتی و درمانی شده و در همین راستا 226 پروژه در زنجان مجوز گرفت که 100 خانه بهداشتی در استان احداث شد و بر این اساس زنجان جزو استانهای پیشرو محسوب می شود.

صائینی افزود: هم اکنون این استان 456 خانه بهداشت دارد که طی دولت تدبیر و امید 100 خانه احداث و مابقی بازسازی شد که خدمات رسانی به گروه‌های هدف و مابقی افراد جامعه را بیش از گذشته تسهیل کرده است.

وی اضافه کرد: برای برطرف کردن مشکل اینترنت مراکز بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی استان با شرکت‌های خصوصی وارد مذاکره و امکانات لازم نیز مهیا شده به طوری که اکنون بهورزان در دورترین نقاط روستایی استان زنجان از طریق سامانه سیب به صورت آنلاین وارد سیستم شده و اطلاعات بیماران را ثبت می‌کنند.

به گفته وی، در اجرای سامانه سیب، مشکلاتی وجود دارد که یکی از این موارد، در این حوزه تامین اینترنت در برخی مناطق از جمله شهرستان طارم است که تلاش می شود با اقداماتی این مهم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه سیب 700 نقطه در سطح استان فعال شد اما فقط توانایی تامین اینترنت کمتر از 100 نقطه امکان پذیر بوده است، اضافه کرد: بالای 99درصد جمعیت استان تحت پوشش اینترنت قرار گرفته و بهورزان می توانند به سامانه سیب در بستر اینترنت وارد شوند.

این مسؤول ادامه داد: اقداماتی که بعد از طرح تحول سلامت در حوزه بیماری‌های غیر واگیر در کشور در بهبود روند بیماریابی و کنترل فشار خون و دیابت که 2 عامل مرگ و میر محسوب می شود در عصر حاضر نوید می دهد نسل جدید با زیرساختهای جدید کار به بزرگی کار نسل گذشته انجام دهند.

به گفته وی، اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی دندانپزشکی و پوشش صد درصدی برنامه در مراکز مجری و معین و ارائه خدمات دندانپزشکی به صورت رایگان و سایر گروه های سنی با 30 درصد تعرفه دولتی و جذب 19 دستیار دندانپزشک در این برنامه و ارزیابی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (فعالیت بدنی، دخانیات، تن سنجی و ارزیابی الگوی تغذیه ای) از دستاوردهای 40 ساله نظام در حوزه بهداشت و درمان است که بخش عمده آن در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید محقق شده است.  افزایش تخت های بیمارستانی و ویژه با فعالیت دولت یازدهم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز با اشاره به اقدامات انجام گرفته این بخش در چهار دهه انقلاب و دولت تدبیر و امید نیز ادامه داد: طی دهه اول انقلاب (1358 تا 68) آزمایشگاه دولتی دانشگاه از 10 به 21، آزمایشگاه خصوصی یک مورد و شمار پایگاه اورژانس جاده ای استان از یک به 2 پایگاه، بیمارستان از 2 به سه مورد و در نهایت تعداد تختهای بیمارستانی فعال از 165 به 380 تخت افزایش یافت.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: در دهه چهارم انقلاب به ویژه از سال 1388 تا 97 اوج شکوفایی خدمات دهی درمانی به مردم این استان بود و در این راستا می‌توان به افتتاح و بهره برداری از بیمارستان 235 تختخوابی الغدیر ابهر در زمینی به مساحت 3/ 5 هکتار و زیربنای 17 هزار مترمربع با حضور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وقت، احداث، بهسازی و گسترش بخش های بستری و سرپائی و ارائه خدمات درمانی جدید اشاره کرد.

وی اضافه کرد: راه اندازی بخش پیوند کلیه با 16 تخت و تجهیز بخش IVF در مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان در سال 94، راه اندازی بخش اعصاب و روان با 12 تخت در بیمارستان امدادی ابهر در سال 1394 و گسترش آن به 30 تخت در سال 1396 و راه اندازی مرکز غربالگری سرطان سینه (Breast) در مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر عج (در سال 1394) را از دیگر اقدامات انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: احداث و بهره برداری از بخش رادیوتراپی در مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر عج با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد رالت جهت تجهیز آن در سال 96، ساخت و بهره برداری از ساختمان سی تی اسکن 16 اسایس پیشرفته بیمارستان بوعلی سینا خرم دره، با صرف هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان خریداری شد. این مسئول ادامه داد: بر این اساس 7/ 1 میلیارد تومان این مبلغ توسط دانشگاه علوم پزشکی، 450 میلیون تومان از محل کمک خیران و 100 میلیون تومان توسط نماینده مردم منطقه تامین شد.

آرمانی کیان افزود: طی سال 92، شمار تخت های بیمارستانی این استان یک‌هزار و 408 تخت بود که در طی این دولت، 590 تخت اضافه شد و هم اکنون شمار تخت های بیمارستانی استان به حدود 2 هزار تخت رسیده است.

وی اضافه کرد: طی مدت یاد شده شمار تخت های ویژه بیمارستانی استان 138 تخت بود که اکنون به 190 تخت رسیده که با توجه به شیوع بیماری کرونا این روند افزایش داشته و طی روزها و هفته های آینده این مهم نمود بیشتری خواهد یافت.

 درج نشانگرهای تغذیه ای بر محصولات غذایی اقدامی اثرگذار معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز ادامه داد: طی چهار دهه انقلاب در بخش های آزمایشگاهی، واحد غذایی و اطلاع رسانی دارو و سموم اقدامات متعددی انجام گرفت که از آن جمله می توان به تاسیس و تجهیز آزمایشگاه عمومی مواد غذایی در سال 59 و تفکیک آزمایشگاه به بخش های های شیمی مواد غذایی، میکربشناسی، آرایشی و بهداشتی، ظروف و بسته بندی در سال 71 اشاره کرد.

دکتر جواد تاج کی افزود: درج نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی، کاهش اسید چرب ترانس در فرآورده های غذایی به کمتر از 2 درصد، کاهش درصد قند، نمک و چربی در فرآورده های غذایی، راه اندازی سیستم TTAC برای واردات محصولات و صدور پروانه مسئول فنی از اقدامات مهم انجام شده در زمان فعالیت دولت یازدهم بوده است. این مسئول ادامه داد: پایش محصولات کشاورزی از نظر وجود آفت کش ها، نیتریت، نیترات و فلزات سنگین، برچسب اصالت و سلامت محصولات وارداتی، مشمول کودن انبارها برای دریافت مجوزهای بهداشتی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

تاج کی افزود: تعداد داروخانه های این استان در سال 92، 93 باب بود که اکنون این رقم به 137 باب رسیده که رشد مناسبی را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه داروخانه ها در مناطق مختلف این استان نیز به دسترسی عموم برای دریافت خدمات مورد نیاز منتهی شده و علاوه بر آن داروخانه شبانه روزی شهید بهشتی نیز در حال خدمات رسانی به عموم مردم و گروه‌های در تمام ساعات شبانه روز است.

*س_برچسب‌ها_س*