جمعه 7 اردیبهشت 1403

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تهران - ایرنا - افتخارآفرینی آثار و هنرمندان سینمایی ایران در جهان در کنار درگذشت چند هنرمند را می‌توان از مهمترین رویدادهای هفته گذشته برشمرد.

به گزارش ایرنا هفته ای که گذشت عرصه فرهنگ و هنر همچنان شاهد رویدادهای متفاوتی بود از تلخ، مثل کوچ آسمانی هنرمندان، تا افتخارات برخی دیگر و مطرح شدن آثار ایران و تا رویدادهای جهانی.

اسامی کتاب‌های راه‌یافته به مرحله نهایی بخش «رمان» سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از سوی داوران این بخش معرفی شدند.

امیرعلی سردار افخمی از معماران پیشرو ایرانی که از وی آثار مهمی همچون ساختمان تئاتر شهر و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی به یادگار مانده است به دلیل کهولت سن در فرانسه درگذشت.

مدیران رسانه‌ها و کانون‌های آگهی و تبلیغاتی متقاضی دریافت تسهیلات حمایتی کم بهره، تا 29 آذرماه فرصت دارند در سامانه تحفه ثبت نام کنند.

احمدعلی راغب آهنگساز آثار موسیقی انقلابی ایران و نوازنده در 76 سالگی پس از مدتی بیماری دار فانی را وداع گفت.

حاج رضا لنکرانی، هنرمند باسابقه و پیر تعزیه ایران که حدود هشتاد سال تعزیه‌های عاشورا را برپا کرده بود، 16 آذر بر اثر کهولت سن درگذشت.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزیهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سه هزار و 500 نویسنده و چهار هزار تسهیل‌گر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی اینترنت رایگان دریافت می‌کنند.

داوران چهارمین دوره جایزه دفتر شعر جوان (قیصر امین‌پور) هیچ اثری را حائز رتبه نخست تشخیص ندادند، کتاب شعر «دهاندره» سروده علی ارجمند رتبه دوم و «زاویه» اثر رحمت‌الله رسولی مقدم رتبه سوم را کسب کردند.

افتخارات ایران

«تیزران» و «کیپ استپ» بازی‌های ایرانی در بین برترین‌های جشنواره بین‌المللی گالا در فرانسه قرار گرفتند، این رویداد به دلیل شیوع کرونا، برخط و در محیط Laval Virtual World برگزار خواهد شد.

سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم «های نان» با حضور مجید مجیدی کارگردان سرشناس ایرانی امروز یکشنبه در جنوب چین فعالیت خود را آغاز کرده است.

تیتراژ برنامه خردسال شبکه دو با عنوان انیمیشن «بامداد» برنده جایزه بهترین انیمیشن بخش بین الملل در جشنواره کودک و نوجوان برزیل شد.

چهار فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان انزلی به بخش‌های مختلف نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم داکا بنگلادش راه یافتند.

در آئین اختتامیه نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا، فیلم سینمایی «پری» به کارگردانی سیامک اعتمادی تندیس غزال طلایی بهترین فیلم سینمایی را دریافت کرد.

فیلم کوتاه داستانی 39 روز و انیمیشن کوتاه خورده شده در تازه ترین حضور بین‌المللی خود در مکزیک و یونان رقابت کردند.

محمدرضا هدایتی جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم سینمایی «سیمین» از هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم سالنتو در کشور ایتالیا دریافت کرد.

فیلم سینمایی «بعد از تو» به کارگردانی فرهاد نجفی بهترین فیلم جشنواره سالنتوی ایتالیا شد.

پویانمایی «خرچنگ» به کارگردانی شیوا صادق‌اسدی به بخش رقابتی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن مونترال در کانادا راه یافت.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا با نمایش 35 فیلم سینمایی و کوتاه از ایران، از 27 دی تا 5 بهمن ماه سال جاری (16 تا 24 ژانویه سال 2021) به صورت ترکیبی (فیزیکی و آنلاین) در شهر داکا پایتخت کشور بنگلادش برگزار خواهد شد.

فیلم سینمایی «پروا» به کارگردانی مهران مهدویان نشان ویژه شایستگی جوایز سینمایی آکولاد آمریکا را دریافت کرد.

سه فیلم ایرانی در تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود در جشنواره‌هایی از کشورهای انگلیس، ایتالیا، پرتغال و صربستان حضور خواهند داشت.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوبلین لهستان در حالی به کار خود پایان داد که پویانمایی «قدم یازدهم» به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا موفق به دریافت جایزه بخش کودک این رویداد هنری شد.

انیمیشن کوتاه «اچ 2 هوپ»، اولین انیمیشن وی آر (Virtual Reality) استودیو هورخش در سیگراف آسیا نمایش داده می‌شود.

فیلم سینمایی «خورشید» اثر مجید مجیدی همزمان با مشخص شدن پخش‌کننده بین المللی خود به عنوان بهترین فیلم جشنواره «اجیال» قطر معرفی شد.

تقدیر از یک عمر فعالیت هنری و بزرگداشت رویا تیموریان در هفدهمین دوره برگزاری جشنواره بین المللی «سدیدیسورتو» ایتالیا در بخش زنان روی صحنه «ایرانفست» برگزار شد.

شناخته‌شده‌ترین شرکت فعال در حوزه توزیع فیلم‌های غیرانگلیسی زبان در آمریکا، حق پخش «خورشید» جدیدترین ساخته مجید مجیدی را خرید.

آنسوی مرزها

مجموعه‌ای از آثار هنری آفروبرزیل (ترکیبی از نژادهای آفریقایی و بومیان یا ساکنان جدید برزیل) که پیش از این در توقیف پلیس این کشور بود، بعد از مدت‌ها تلاش نمایندگان مذاهب مختلف آزاد شده و در موزه ریو به نمایش گذاشته می‌شود.

شرکت گوگل به مناسبت دویست‌وپنجاهمین سالروز تولد «لودویگ فان بتهوون» آهنگساز معروف آلمانی یک کنسرت آنلاین میان‌قاره‌ای برگزار کرد.

موزه تیت بریتانیا از پربازدیدترین موزه‌های جهان که امسال به دلیل پیامدهای ناشی از شیوع کرونا در مجموع 295 نفر از نیروی کار خود را اخراج کرده بود، با تداوم بحران دور جدیدی از تعدیل نیرو را آغاز کرد.

«موزه هنر آمریکای لاتین» در پی تداوم بحران شیوع کرونا و پیامدهای مالی ناشی از آن، به ناچار بخشی از مجموعه دائمی خود را به حراج گذاشت.

تابلوی «آسیاب لاک در نزدیکی لاهه» که از اولین نقاشی‌های آبرنگ «ونسان ونگوگ» نقاش معروف هلندی است، این هفته در حراجی ساتبیز به فروش گذاشته می‌شود.

اولین و تنها جفت کفش کتانی جهان که از چینی ساخته شده، در یک حراجی برخط به فروش گذاشته می‌شود.

کتابخانه بریتانیا 17 آذر از یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی کشف شده از اشعار «جان دان»، شاعر مشهور انگلیسی، به صورت برخط رونمایی می‌کند.

در پی رشد تصاعدی نرخ ابتلا به بیماری کرونا در جهان، اکران فیلم «پدر» با بازی «آنتونی هاپکینز» به زمانی در آینده موکول شد.

جمعی از بازیگران مجموعه سینمایی «ارباب حلقه‌ها» برای تبدیل خانه قدیمی «جی. آر. آر. تالکین» نویسنده این داستان فانتزی به یک کانون ادبی، آستین بالا زدند.

*س_برچسب‌ها_س*