یک‌شنبه 27 خرداد 1403

گلایه از کم‌توجهی به نقش کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در مبارزه با کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گلایه از کم‌توجهی به نقش کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در مبارزه با کرونا

قم - ایرنا - انجمن صنفی مسوولان بهداشت حرفه‌ای استان قم با انتشار نامه‌ای گلایه آمیز، از وزیر بهداشت درخواست کردند نسبت به تلاش‌ها و زحمات کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور در کنترل و مبارزه با اپیدمی کرونا در محیط کار توجه و عنایت بیشتری داشته باشد.

در متن این نامه که روز چهارشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، خطاب به دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمده است: توجه به اهمیت سلامت محیط کار و حفاظت نیروی کار در برابر عوامل تهدیدکننده سلامت کارگران اعم از بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی و روانی از طریق اقدامات اصلاحی پیشگیرانه و آگاهی بخشی به نیروی کار برای خودمراقبتی در بحران کرونا، همگام با حرکت جهانی در سال 2020 با شعار «همه‌گیری جهانی را متوقف کنیم»، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد و اهمیت تحقق شعار «جهش تولید» در شرایطی که ویروس کرونا بر اقتصاد و صنایع تأثیر خواهد داشت، نقش انکارناپذیر کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار را در مراکز صنعتی، خدماتی، نفت و گاز، معادن، پروژه‌های عمرانی و مراکز بهداشتی درمانی، با اعتقاد گریزناپذیر به «اشتغال سالم، محور توسعه پایدار» بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد.

در این نامه اضافه شده است: کارشناسان بهداشت حرفه ای و ایمنی کار نیروهایی توانمندی هستند که با اتکا به خداوند متعال، مبارزه‌ای مداوم را با پیگیری‌های مستمر بر علیه عوامل بیولوژیک در محیط‌های کاری بر عهده‌دارند که نتیجه‌اش سلامت نیروی کار کشور و در نهایت گامی در جهت تحقق شعار جهش تولید خواهد بود.

این نامه ادامه یافته است: در وزارت بهداشت تعداد نیروهای به کار گرفته‌شده بهداشت حرفه‌ای به‌مراتب کمتر از نیروهای بهداشت محیط است و فشار و استرس زیادی را به‌خصوص در بخش بازرسی به نیروهای بهداشت حرفه‌ای وارد آورده است.

در این نامه از وزیر بهداشت درخواست شده است: از مدیران زیرمجموعه خود مطالبه نماید که چرا در گزارش های خود نام و نشانی از زحمات نیروهای بهداشت حرفه‌ای نیست؟ رشته‌ای که اگر نادیده گرفته شود و آسیب ببیند، نتیجه‌ای جز آسیب به نیروی شاغل کشور و در نهایت آسیب به اقتصاد کشور نخواهد داشت.

در این نامه آمده است: جای شگفتی است که در صداوسیما نیز اغلب فعالیت‌های گروه‌های بهداشت حرفه‌ای زیرمجموعه مرکز سلامت محیط و کار و نیروهای بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار شاغل در صنایع و کارگاه‌ها، به نام سایر رشته‌های وزارت بهداشت مصادره می‌شود.

همچنین در این نامه به بیانات رهبر معظم انقلاب در تاکید بر مساله بهداشت حرفه‌ای و درمان کارگری به مناسبت هفته کارگر در اردیبهشت سال 1399 و همچنین سخنان زنگنه، وزیر نفت، درباره اهمیت نقش کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در جلسه گزارش اقدامات وزارت نفت در مقابله با ویروس کرونا در اردیبهشت 1399 اشاره شده است./

*س_برچسب‌ها_س*