یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

10.4 میلیارد دلار ارز بانک مرکزی ایران در دبی

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
10.4 میلیارد دلار ارز بانک مرکزی ایران در دبی

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 مرداد 1353؛ ایران 20 درصد سهام «یونیون کاربید» آمریکا را می‌خرد

شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت یونیون کاربید آمریکا اعلام کرد که بین دو شرکت مقاوله‌نامه‌ای به امضا رسیده است که به موجب آن اقدامات لازم برای ایجاد یک مجتمع پتروشیمی با سرمایه 700 میلیون دلار و بررسی‌های مربوط به آن شروع شده است.

این مقاوله‌نامه ضمنا خرید 20 درصد از سهام شرکت یونیون کاربید را برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی امکان‌پذیر می‌سازد.

شرکت یونیون کاربید یکی از شرکت‌های فرعی یونیون کاربید آمریکا است که بهره‌برداری مجتمع عظیم پتروشیمی در حوالی شهر بون سی را در پورتوریکو عهده‌دار است.

ایران مواد اولیه موردنیاز این کارخانه را که روزانه 40 الی 50 هزار بشکه هیدروکربن است، تامین خواهد کرد.

این کمپانی صنایع متعددی را اداره می‌کند و با مشارکت دیگران کارخانه‌های زیادی در خارج از آمریکا تاسیس کرده است.

28 مرداد 1383؛ خط تولید سمند در سه کشور دیگر راه اندازی می‌شود

تا پایان امسال، قرارداد راه اندازی خط تولید سمند در سه کشور نهایی می‌شود.

دکتر منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: صادرات برند داخلی ایران خودرو، محصولات آن و راه اندازی خط تولید شرکت در خارج از ایران سه هدف عمده ایران‌خودرو است.

وی افزود: در حال حاضر خودروی سمند به‌عنوان برند داخلی ایران، عمدتا به‌صورت آماده به 9 کشور دیگر صادر می شود، اما مذاکراتی برای انتقال خط تولید آن به سه کشور تا پایان امسال نهایی می شود که تحقق این امر، موجب می‌شود ایران‌خودرو بیشترین حجم صادرات به سایر کشورها را داشته باشد.

10.4 میلیارد دلار ارز بانک مرکزی ایران در دبی

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: خصوصی‌سازی باید به‌صورت تدریجی باشد، به این معنا که بخش خصوصی ابتدا تقویت شود و سپس اداره امور به آن واگذار گردد.

وی افزود: ابتدا باید بخش خصوصی را تقویت نمود و سرمایه‌گذاران و مالکان کوچک را تقویت کرد تا بخش خصوصی رشد کند.

توکلی با بیان اینکه جلب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مورد وفاق و قبول مجلس هفتم است، تصریح کرد: اما باید زمینه‌سازی برای جلب سرمایه‌گذاری مهیا شود.

باید توجه داشت که از سال 76 بازده سرمایه در کشور رو به کاهش بوده و این یک مولفه ضدسرمایه است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه از سال 1376 بانک مرکزی حدود 10 میلیارد و 400 میلیون دلار از اموال ملت را وارد دبی کرد، گفت: بدین ترتیب بانک مرکزی در قاچاق کالا و پولشویی سهم غیرقابل‌انکاری داشته است و در تمام این سال‌ها فقط 2 میلیارد دلار سرمایه خارجی جلب کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ما ارز کشور را آتش می‌زنیم. بعد التماس می‌کنیم که ارز خارجی وارد کشور شود، این در حالی است که سرمایه‌گذاران داخلی، دبیر و ترکیه را ترجیح می دهند.

28 مرداد 1393؛ رشد 8 درصدی اقتصاد هدف اصلی برنامه ششم توسعه

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری روز گذشته با حضور در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به بیان برخی ویژگی‌های برنامه ششم توسعه پرداخت.

وی گفت که ستاد برنامه ششم توسعه در معاونت متبوعش چند ماهی است آغاز به کار کرده و پیش‌نویس برنامه ششم توسعه تا پایان مرداد تقدیم مقام معظم رهبری می شود.

کار تدوین برنامه ششم توسعه در شرایطی از ابتدای خرداد کلید خورده که دولت برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هنوز به جمع‌بندی نرسیده و برای دومین بار در تاریخ 70 ساله نظام برنامه‌ریزی در غیاب این سازمان، برنامه توسعه‌ای پنج ساله را به نگارش درمی‌آورد.

دولت قبل نیز پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، برنامه پنجم توسعه را بدون این سازمان تهیه کرد که هم‌اکنون بخش‌های مختلفی از احکام این برنامه به دلیل ویژگی‌های خاص اقتصاد کشور محقق نشده است.

به همین دلیل است که دولت با تهیه نسخه خروج از رکود، الحاقیه‌ای به این برنامه اضافه کرده تا بتواند به بخشی از اهداف در نظر گرفته شده این برنامه دست یابد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه توسعه کشور براساس روند جاری شکل نخواهد گرفت و قطعا باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، تاکید کرد: تاکنون سه برنامه توسعه را به مرحله اجرا درآورده‌ایم، ولی در سال 84 به این نتیجه رسیدیم که نیازمند سند چشم‌انداز هستیم که در این رابطه نیز این سند در همان سال تدوین و ابلاغ شد.

نوبخت افزود: در سند چشم‌انداز قرار بود ایران در 20 سال آینده به کشوری توسعه‌یافته تبدیل شود، اما هم‌اکنون به نیمه راه رسیده‌ایم و 50 درصد از زمان اجرایی این برنامه گذشته است، اما به اهداف‌مان به همان میزان 50 درصد نرسیده‌ایم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر می خواهیم به اهداف‌مان در این سند چشم‌انداز برسیم باید رشد اقتصادی داشته باشیم. در برنامه ششم توسعه نیز باید رشد اقتصادی کشور به 8 درصد برسد که در این میان 5.5 درصد آن مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و بهره‌وری درست آنان و از سویی 2.5 درصد دیگر مربوط به ذهن خلاق و نوآوری در عرصه اقتصادی است.

راه‌حل آخوندی و سیف برای رونق‌بخشی به مسکن

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای با امضای مشترک خطاب به رئیس‌جمهور ضمن اعلام نتایج چندین ماه تحقیق و مطالعه درباره راهکار پایان دادن به رکود عمیق حاکم بر بازار مسکن، از اجماع تیم اقتصادی دولت بر استفاده از روش «تقویت تقاضای موثر» برای ایجاد رونق خبر دادند و از حسن روحانی درخواست کردند دستور مقتضی برای فراهم شدن بستر مالی این روش را که قرار است از طریق تاسیس گسترده صندوق‌های پس‌انداز مسکن در بانک‌های مختلف به اجرا دربیاید، صادر کند.

عباس آخوند و ولی‌ا... سیف در این نامه اعلام کرده‌اند، در 5 سال آینده مطابق نیاز مسکن در کشور باید حداقل 4 میلیون واحد مسکونی ارزان‌قیمت و در استطاعت متقاضیان اقشار هدف ساخته و احداث شود، اما برای خرید این آپارتمان ها باید «تقاضای موثر» به وجود بیاید و راه حل جهانی خرید مسکن «خرید با ودیعه کم و تکیه بر پس‌اندازهای آینده» است که این روش در اصطلاح بانکداری «تسهیلات رهنی» نامیده می‌شود و توسط صندوق‌های پس‌انداز مسکن قابل‌پرداخت است.

همچنین بخوانید