پنج‌شنبه 5 مهر 1403

ارزیابی حدادعادل از نطق پزشکیان در سازمان ملل / روایت زهره الهیان از ثبت‌نام و عدم احراز در انتخابات ریاست جمهوری

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
ارزیابی حدادعادل از نطق پزشکیان در سازمان ملل / روایت زهره الهیان از ثبت‌نام و عدم احراز در انتخابات ریاست جمهوری

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

ارزیابی حدادعادل از نطق پزشکیان در سازمان ملل

غلامعلی حداد عادل در گفت‌وگو با ایرنا، در تحلیل خود از سخنان رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع مسعود پزشکیان را درست و اصولی عنوان کرد و گفت: مواضع رئیس‌جمهور، مواضع انقلاب اسلامی و ادامه راهی است که با امام (ره) آغاز شد و مقام معظم رهبری هم پرچمدار آن هستند.

وی اظهار کرد: مواضع رئیس‌جمهور در واقع نقد تزویری است که در جهان امروز با دروغگویی و فریب حاکم شده و به نام صلح، جنگ و به نام عدالت ظلم و به نام طرفداری از حقوق بشر انسان کشی و کودک کشی می‌کنند و روح حاکم بر نطق رئیس جمهور بر این مبنا بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ممکن است جزئیاتی هم در سخنان رئیس جمهور باشد که هر کس به گونه‌ای آن را تفسیر و تعبیر کند.

احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با برنا در مورد سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: موضع گیری رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد مسایل مختلف اصولی بود. آقای پزشکیان اشاراتی در بحث مقاومت، فلسطین و تحریم ها داشتند. در بحث نحوه برخورد با ایالات متحده آمریکا و نظام سلطه نیز مواضع شان اصولی بود.

وی اظهار کرد: مواضع ایران در حمایت از مظلومین، مردم غزه، لبنان، مقاومت منطقه و کسانی که برای احقاق حق خود جلوی نظام سلطه ایستادند همواره ثابت و اصولی بوده است که آقای پزشکیان این مواضع را به درستی بیان کردند.

حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح طلب و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با مهر در رابطه با سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: اگر به مجموع سخنان، مصاحبه‌ها و خصوصاً سخنان پزشکیان در سازمان ملل بین روزهای دوم و سوم و چهارم مهر توجه کنیم، او دو مضمون را با صراحت و با همان زبان خودش بیان می‌کرد. مضمون اول دفاع از سیاست خارجی متوازن و سیاست خارجی در خدمت اقتصاد کشور و سیاست خارجی برای رفع تحریم بود.

وی افزود: پزشکیان خیلی با زبان ساده همان شعارهایی که در جریان انتخابات درباره سیاست خارجی داده بود در نیویورک هم پیگیری کرد. در حالی که رسانه‌های غربی - اسرائیلی از رفتار ایران لولو ساخته بودند، پزشکیان از علاقه ایران به همکاری و همزیستی با کشورهای همسایه و کشورهای توسعه یافته جهان صحبت کرد. پزشکیان گفت که کشور ما با علاقه به دنبال توسعه اقتصادی است و تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و آماده همکاری برای رفع تحریم‌هاست. با صراحت از صلح در جنگ اوکراین دفاع کرد و تصریح کرد که ما به مسکو موشک ندادیم.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: مضمون دوم سخنان پزشکیان دفاع از حق مقاومت مردم فلسطین، حماس و حزب‌الله در برابر نسل‌کشی نتانیاهو بود. او در شرایطی چنین سخنانی را می‌گفت که جنایت نتانیاهو در جنوب لبنان به اوج رسیده بود. همه می‌دانیم در چند روز گذشته حزب‌الله لبنان حملات مهلک پیجری و بیسیمی را دریافت کرد (نزدیک پنج هزار پیجر)؛ چندین فرمانده حزب‌الله با بمب بشکه‌ای اسرائیل - آمریکا شهید شدند؛ دوم شهریور 1403 حزب‌الله زیر فشار نزدیک به هزار و هشتصد حمله هوایی اسرائیل ششصد شهید داشت و ده‌ها هزار نفر شیعه در جنوب لبنان آواره شدند. در چنین فضایی پزشکیان از مقاومت در غزه و در لبنان دفاع صریح کرد و حتی تصریح کرد که نمی‌شود حزب‌الله را تنها گذاشت تا نتانیاهو مثل غزه در جنوب لبنان نسل کشی کند.

***

مخالفت مجلس با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه علنی امروز استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه را با 107 رأی موافق، 129 رأی مخالف، 5 رأی ممتنع از 241 رای مأخوذه نپذیرفتند.

عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مجلس دوازدهم که به‌تازگی به سمت معاون امور توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور منصوب شده درخواست استعفا از نمایندگی مجلس را داد.

مسعود پزشکیان اوایل شهریور ماه در حکمی عبدالکریم حسین زاده را بعنوان معاون امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر رئیس‌جمهور منصوب کرد. این انتصاب در حالی انجام شد که حسین زاده نماینده مجلس بود و هنوز حتی مراحل استعفای او از سمت نمایندگی مردم نیز آغاز نشده بود و نمایندگان مجلس نیز در جریان این حکم نبودند.

صبح امروز با پیگیری استعفای حسین زاده از نمایندگی مردم مجلس با استعفای حسین زاده مخالفت کرد و بنابر اعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس آقای رئیس جمهور باید فرد دیگری را جایگزین حسین زاده به عنوان معاون رئیس جمهور کند.

پیگیری فارس از تعدادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره دلیل مخالفت نمایندگان با استعفای حسین زاده حاکی است نمایندگان مجلس روندی که در انتصاب حسین زاده انجام شد را درست نمی‌دانند. نمایندگان مجلس معتقدند نباید رئیس جمهور پیش از شروع فرآیند استعفای نماینده ای که هنوز در قبال سمت نمایندگی خود مسئولیت دارد برای وی حکم صادر می کرد و این روند را بر خلاف مصالح کشور و مجلس می‌دانند.

امکان طرح مجدد استعفای حسین‌زاده در مجلس وجود دارد؟

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت که وضعیت طرح مجدد استعفا مشخص نیست و نیاز به بررسی و تفسیر دارد.

وی تاکید داشت که تا کنون نامه جدیدی از سوی رئیس جمهور ارائه نشده و منتظر نظر دولت هستند.

با توجه به اینکه در تاریخ مجلس شورای اسلامی چنین اتفاقی رخ نداده که رئیس‌جمهور دوبار نامه دهد یا اینکه استعفا دوبار مطرح شود، آیین‌نامه در این خصوص مسکوت است، اما به هر حال، اگر مجدداً تقاضای استعفا یا نامه جدید رئیس‌جمهور مطرح شود، تفسیر با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و براساس نظر کارشناسی معاونت قوانین خواهد بود.

با توجه به این شرایط آینده و در صورت اصرار دولت، استعفای حسین‌زاده و امکان طرح مجدد آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

***

انتقاد همشهری از روایت‌سازی‌های غلط از سخنان پزشکیان

همشهری نوشت: ««رئیس‌جمهور ایران می‌گوید برای کاهش تنش با اسرائیل آماده است»؛ این جمله‌ای بود که خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» از سخنان مسعود پزشکیان در دیدار با برخی مدیران رسانه‌های آمریکا منتشر کرد و به‌سرعت به کلیدواژه‌ای برای خبرسازی علیه رئیس‌جمهور تبدیل شد.

درحالی‌که پزشکیان در نشست با مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکایی به‌صراحت از نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی انتقاد و تأکید کرد که ترور شهید هنیه قطعا بدون‌پاسخ نخواهند ماند اما آنها کوشیدند با انتشار یک نقل‌قول با این مضمون که «ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های خود را کنار بگذاریم، به شرطی که اسرائیل نیز آماده چنین کاری باشد»، مواضع قاطع و ضدصهیونیستی رئیس‌جمهور ایران را تحت‌تأثیر قرار دهند.

روایت‌سازی‌ها علیه رئیس‌جمهور ایران در شرایطی است که پزشکیان چه در جریان سفر به نیویورک و چه از ابتدای آغاز فعالیت‌های خود به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران با اتخاذ مواضع قاطع ضدصهیونیستی، نشان داده رویکرد دولت چهاردهم استمرار حمایت از محورمقاومت و دفاع از حقانیت ملت مظلوم فلسطین است. براین اساس هم بود که مواضع ضدصهیونیستی پزشکیان در حاشیه برگزاری مجمع‌عمومی سازمان‌ملل بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است.»

این در حالی است که متاسفانه حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در یادداشتی در این روزنامه در دام همین روایت‌سازی‌های غلط افتاده و به سختی از پزشکیان انتقاد کرده است. با تاسف بسیار باید گفت شریعتمداری در ابتدای نوشته خود حتی جملات رئیس جمهور را به طور کامل نقل نکرده و بر مبنای بخش ناقص آن از پزشکیان انتقاد کرده است.

***

روایت زهره الهیان از ثبت‌نام و عدم احراز در انتخابات ریاست جمهوری

زهره الهیان، نماینده دوره هشتم و یازدهم تهران در انتخابات ریاست جمهوری امسال ثبت نام کرد و صلاحیت وی احراز نشد. او در گفتگو با جهان‌نیوز درباره این ماجرا گفت: «ریاست جمهوری زنان را من از مجلس هشتم دنبال می‌کردم. نه برای خودم بلکه به عنوان یک بحث کلان که در این زمینه نباید راه بسته باشد. اعتقادم این بود خانم‌ها می‌توانند در سطحی پیشرفت و توانمندی داشته باشند که در این جایگاه قرار بگیرند.

این بود که همان زمان نامه‌ای را با همین موضوع به اعضای محترم شورای نگهبان تنظیم کردم و یک جلسه هم حضورا خدمت حضرت آیت الله جنتی رسیدم و این بحث را مطرح کردم که در قرآن تنها فرمانروایی که از او به خوبی یاد شده و دعوت پیامبر توحیدی را پذیرفته ملکه بلقیس بوده است که یک مدیر توانمند و مقتدر در قرآن ایشان معرفی می شود و با دعوت حضرت سلیمان به دین توحیدی رو می‌آورد و مدیران‌شان را هم دعوت می‌کند...

در این دوره چون پیشنهادهایی از سوی افراد معتمد و موثق برای حضور و ثبت نام... شد پنج دیدار و جلسه با اعضای محترم شورای نگهبان داشتم. این دیدارها قبل از ثبت نام و هدفم این بود که فضا را بسنجم که بالاتفاق این بزرگان این اقدام را مثبت ارزیابی کردند.

مخصوصا در فضایی که بعد از فضای سال 1401 فضای زن، زندگی، آزادی و اینکه نظام ما را به ناحق متهم به یک نظام ضد زن و زن ستیز معرفی می‌کردند و متاسفانه عده‌ای تلاش داشتند که پرچم داری جامعه زنان ما را بدست بگیرند. البته زنان فهیم ما در آن قضایا راه خود را جدا کردند از طیفی که برنامه داشتند برای جامعه زنان و از طریق جامعه زنان برای نظام...

برای حضور یک فرد در انتخابات ریاست جمهوری باید احراز صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان تایید بشود. عدم احراز صلاحیت هم معنای آن عدم تایید نیست. به تعبیر خود اعضای محترم شورای نگهبان افراد شاخص و توانمندی که سابقه وزارت هم دارند می‌آیند و ثبت نام می‌کنند و احراز نمی شوند.

پرونده ما هم در کنار تمام آن پرونده ها بررسی شد. همان طور که خیلی از آقایان که همان موقع وزیر هم بودند احراز نشدند ما هم احراز نشدیم. یعنی این به معنای مخالفت شورای نگهبان با حضور یک خانم نبود.»

***

کنشگران سیاسی در قبال عفوهای اخیر چه وظیفه‌ای دارند؟

ایران نوشت: «واکنش به این عفو‌ها متفاوت بوده است. برخی قدردانی کرده‌اند و برخی صرفاً با عبارت‌هایی چون «استقبال می‌کنیم» نسبت به این رویداد مهم واکنش نشان دادند.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز از مقام معظم رهبری و قوه قضائیه برای عفو برخی محکومان تشکر کرد. اما دیگر کنشگران سیاسی و اجتماعی، کمتر به معناهای ضمنی این عفوها پرداخته و عمدتاً با عبارت‌های فاقد وزنی چون «استقبال می‌کنیم» واکنش نشان دادند.

اما در هر دو صورت، همه طرف‌ها از این عفوها استقبال کرده و آن را در راستای وفاق تعریف کردند. همه صاحبنظران هم بر این عقیده‌اند که این عفوها در راستای گسترش وفاق در جامعه بوده است. اما آیا وفاق، صرفاً مسیری است که «دیگری سیاسی» یا تنها «اضلاع حاکمیت» در ایران باید در آن حرکت کنند؟

اگر این طور نیست و وفاق جاده‌ای دوطرفه است، مسئولیت دیگر مؤثران سیاسی و اجتماعی ایران در قبال وفاق چیست؟ اگر بخواهیم همین عفوهای اخیر را مبنایی برای تبیین دوطرفه بودن جاده وفاق بدانیم، مسئولیت نخست طرف مقابل، قدردانی است، کاری که سخنگوی دولت به درستی آن را انجام داد.

قدردانی و نه صرفاً گفتن اینکه «استقبال می‌کنیم» بیانگر وسعت نگاه کنشگران سیاسی و موقعیت‌شناسی تاریخی آنها است. قدردانی، عوامل وقوع این عفوها، همچون قوه قضائیه را تقویت و حرکت مستمر در این مسیر را تضمین می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، باید قدم‌هایی را که در مسیر وفاق رفته است همراهی کرد.

مسئولیت دیگر، پاسداشت این وفاق از طریق پاسداشت رویکردهای جدید قضایی است. کاستن از ستیزها، برجسته کردن نقاط قوت طرف مقابل و کمک به شناسایی نقاط ضعف اما با زبان و بیانی که دغدغه حل مسأله داشته باشد، از دیگر ملزومات پاسداشت حرکت دیگران در مسیر وفاق است.»

وحید اشتری و یاشار سلطانی عفو شدند

هم میهن نوشت: با پیشنهاد رئیس قوه‌قضاییه و موافقت رهبر انقلاب «یاشار سلطانی» و «وحید اشتری» مشمول عفو شدند. سی‌ام شهریور‌ماه 1403 مقام معظم رهبری با درخواست رئیس قوه قضاییه به منظور عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان موافقت کردند.

***

نامه سیدحسن خمینی به سیدحسن نصرالله

به گزارش ایسنا، سیدحسن خمینی در نامه‌ای به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، ضمن تجلیل از مجاهدت برادران و خواهران غیور لبنانی، برای همراهی در راه دفاع از کیان اسلام و جهاد در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام آمادگی کرد.

در این نامه آمده است: «اراده و مقاومت فرزندان حزب الله در لبنان و مجاهدان فلسطین در غزه، امروزه ملاک حقیقت و نماد بی بدیل شرافت و آزادگی است. و راستی آیا زبان و قلم و سلاحی که امروز در بیان حقانیت شما و در دفاع از مظلومیت تان در کام و در غلاف بماند، فردای قیامت سرگشته و سر شکسته نخواهد بود؟!

اینجانب همانند همه فرزندان معنوی خمینی کبیر، در کمال افتخار خدمت شما برادر مجاهد اعلام می دارم که در راه دفاع از کیان اسلام و در مسیر جهاد با رژیم نامشروع صهیونیستی آماده هر گونه خدمت هستم و مهیای آنم که در هر سنگری که لازم بدانید همراهتان باشم. فافوز معکم فوزا عظیما.»

***

میدری باید با دقت بیشتری درباره حادثه معدن طبس سخن می‌گفت

فرهیختگان نوشت: «خیلی‌ها از مسئول و غیرمسئول خودشان را به محل رساندند و یکی درمیان سعی در روایت و پاسخگویی داشتند. به‌هرحال تجربه اول نبود و نباید‌های روایی و پاسخگویی را قبل‌تر همه گوشزد کرده بودند. می‌دانستیم و قبل‌تر توجیهات سرپایی و خلق‌الساعه مسئولان را قبل از هرکار و اقدام کارشناسی شنیده بودیم.

در یورت، در طزره و شازند و هر واقعه‌ای شبیه و بدتر از معدنجوی و حتی می‌دانستیم و مشخص بود حادثه‌ای چنین بزرگ حتما به سرعت قابل بررسی و ارزیابی نیست و چه‌بسا روزها و ماه‌ها زمان لازم است تا علل اصلی وقوع آن مشخص شود.

با همین تصور این‌بار یکی از آنهایی که می‌خواستیم از لابه‌لای حرف‌هایش امید درو کنیم چون هم توقع داشتیم و هم می‌شناختیمش، احمد میدری، وزیر جدید کار بود. احتمالا روزهای رای اعتماد و قبل و بعدش به خاطرتان می‌آید، امیدوار بودیم به ایده‌هایی که در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی داشت و مواضعی که در تقابل با سرمایه‌داری طرح کرده بود.

امیدوار بودیم طرف کارگرها بایستد و در آن شرایطی که هنوز آماری از تلفات و محبوسان دقیق نشده آرامش‌خاطر و قوت‌قلب آنها باشد. اما میدری در این بزنگاه، تصویری مخدوش و به دور از آن توقع و شناختی که گفتیم ساخت. رسانه‌ها هم بی‌غرض و باغرض از خجالتش درآمدند.»