پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

از «قتل نادر شاه» تا «اعلام ملاک قیمتی عرضه لوازم خانگی»

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

28 خرداد 1126، نادرشاه افشار به دست چند تن از سرداران سپاهش در قوچان به قتل رسید. این شاه کشورگشا در آن زمان فقط 58 سال داشت.

28 خرداد 1325، نام ژاندارمری کل کشور به اداره نگهبانی تغییر کرد. همچنین در این روز دولت هشت میلیون ریال برای اصلاحات آذربایجان در اختیار انجمن ایالتی تبریز قرار داد.

28 خرداد 1329، در جلسه امروز مجلس شورای ملی، دکترمحمد مصدق متن پیام آیت الله کاشانی را قرائت کرد. خلاصه این پیام این است: نفت ایران متعلق به ملت ایران است، کسانی که مرا تبعید کردند باید مجازات شوند، قتل ناصر فخرآرایی مانع از کشف دسیسه خائنین شد، ملت ایران زیر بار دیکتاتوری نمی رود و تصمیمات مجلس موسسان اعتبار ندارد.

28 خرداد 1336، موافقتنامه دولت آمریکا مبنی بر اعطای کمک نظامی 23 میلیون دلاری به ایران امضا شد.

28 خرداد 1350، ایران 150 میلیون دلار اعتبار از بانک های اروپایی، آمریکایی و آسیایی گرفت.

28 خرداد 1353، بر سر کاهش قیمت نفت بین ایران و عربستان اختلاف نظر شدید ایجاد و اعضا عربستان را تهدید به اخراج از اوپک کردند.

28 خرداد 1369، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) طی پیمانی که میان وزیران خارجه ایران، ترکیه و پاکستان در شهر ازمیر ترکیه به امضأ رسید تأسیس شد.

28 خرداد 1374، سران 7 کشور صنعتی در اجلاس هالیفاکس، درخواست آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران را رد کردند.

28 خرداد 1379، کرمیت روزولت طراح کودتای 28 مرداد 1332 ایران در 84 سالگی درگذشت.

28 خرداد 1390، سازمان تعزیرات حکومتی در ابلاغیه ای خطاب به اتحادیه مشاوران املاک، بنگاه های مسکن را موظف به رعایت آداب جدید اجاره‌داری کرد و عدول از آن را مشمول جریمه‌ای معادل «برخورد طبق قانون تعزیرات» برشمرد. در متن ابلاغیه آمده بود: کلیه بنگاه‌های معاملات ملکی در شهرهای تهران و کرج موظفند قراردادهای اجاره آپارتمان‌های مسکونی را طوری تنظیم کنند که اجاره‌بها در آن حداکثر 9 درصد نسبت به سال 89 افزایش داشته باشد.

28 خرداد 1392، شش سال پس از تصمیم جنجالی دولت نهم برای انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و در آستانه تغییر دولت، فوریت طرحی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که زمینه را برای احیای این سازمان فراهم کرد.

28 خرداد 1396، آمارهای بانک مرکزی نشان داد که سطح تولید ناخالص داخلی در سال 1395 به 669 هزار میلیارد تومان به قیمت ثابت سال 1390 رسیده است. این موضوع حاکی از آن است که سطح تولید ناخالص داخلی از سال 1390 بیشتر شده است. سطح تولید ناخالص داخلی براساس قیمت ثابت سال 1390 معادل با 636 هزار میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین این موضوع نشان می دهد که میزان تولید ناخالص داخلی از سطح سال 1390 گذر کرده است.

28 خرداد 1397، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه موضع اخیر رنو مبنی‌بر باقی ماندن در ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، تاثیرات مثبتی بر دیگر شرکت‌ها دارد، اظهار کرد: پژوسیتروئن نیز به ادامه همکاری با ایران تمایل دارد و به‌دنبال راه‌های تحقق این موضوع است.

28 خرداد 1398، غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه‌قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که تا آخر اردیبهشت 825 پرونده به دادگاه رفت که تعدادی دلال ارزی بودند که در زمان خودش بسیار موثر بود. یک تعداد هم از افراد دارای موقعیت‌های بالای اجتماعی و اقتصادی بودند. از مجموع 825 نفر برای 241 نفر حکم قطعی صادر شد.

28 خرداد 1399، با توجه به تصمیمات ستاد تنظیم بازار در مدیریت و کنترل بازار لوازم خانگی و شفاف سازی بازار عرضه این محصولات برای مصرف کنندگان و ضرورت جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد فرصت طلب در سودجویی از شرایط بازار، حسب اطلاع رسانی مکرر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به کلیه شرکتها و تولید کنندگان لوازم خانگی مبنی بر درج قیمت کالاهای خود در سامانه 124، این شرکت ها موظفند تا پایان روز سه شنبه 27 خردادماه نسبت به درج یا تکمیل اطلاعات قیمتی کالاهای خود از طریق این سامانه اقدام نمایند. بدیهی است از این پس ملاک قیمتی کالاها و لوازم خانگی عرضه شده در بازار سامانه 124بوده و بازرسان ویژه این سازمان، سازمان های صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌های صنفی در بازرسی از بنگاه های اقتصادی اطلاعات مندرج در سامانه 124 را ملاک عمل قرار خواهند داد.

لازم به ذکر است، از این پس عدم درج قیمت در این سامانه از سوی بنگاه های تولید و اقتصادی تخلف محسوب شده و درصورت کشف کالا بدون درج قیمت در سامانه مذکور ضمن لحاظ تخلف گرانفروشی از مصادق عرضه خارج از شبکه نیز محسوب خواهد شد. لذا کلیه اصناف و واحدهای توزیعی موظفند در عرضه کالاهای خود ضمن توجه به اطلاعیه‌های صادره، قیمت اعلام شده از سوی این سازمان را نیز ملاک عمل قرار دهند. ضمن تشکر از همکاری و مساعدت بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور در درج به هنگام اطلاعات کالاهای خود در سامانه مذکور به اطلاع می‌رساند، تاکنون 26 شرکت لوازم خانگی، اطلاعات قیمتی حدود 600 قلم کالای خود را در سامانه ثبت نموده اند.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی