پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

از هشدار به افراد حاضر در مراکز بهداشتی تا ضرورت حفظ تابلوهای قدیمی تهران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
از هشدار به افراد حاضر در مراکز بهداشتی تا ضرورت حفظ تابلوهای قدیمی تهران

تهران - ایرنا - اعضای شورای اسلامی شهر تهران در تذکراتی نسبت به امکان ابتلا به کرونا در افرادی که در مراکز بهداشتی حضور دارند تا ضرورت حفظ تابلو های قدیمی شهر تهران تاکید کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران که روز سه شنبه در دویست و سی و هشتمین جلسه خود، میزبان شورایاری منطقه هشت و سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ بودند، طبق روال جلسات شورای شهر به ارائه تذکرات پیش از دستور پرداختند.

امکان ابتلا به کرونا در افراد حاضر در مراکز بهداشتی 26.8 درصد است

«ناهید خداکرمی» رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در تذکری با بیان اینکه بر اساس طرح مطالعاتی، حرکت کرونا در شهر تهران نشان می‌دهد که ما باید در رفتارهایمان تغییر ایجاد کنیم، گفت: باید حضور در مراکز بهداشتی و درمانی را با تدابیر بیشتری انجام دهیم و در ارتباط با خانواده نیز پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به این تحقیق و مطالعات، توصیه می‌کنم طرح ترافیک به حالت اول باز گردد، افزود:‌مطالعات ما نشان می دهد، که لغو طرح ترافیک در کاهش ابتلا به ویروس کرونا موثر نیست؛ فشار زیادی روی شهرداری برای لغو طرح ترافیک بود، اما طرح مطالعاتی روی حرکت کرونا در شهر تهران نشان داده، که محل ابتلای بیماران از نظر مکان مواجهه با ویروس متفاوت از تصورات است.

وی افزود: مطابق این مطالعه، افرادی که در مراکز بهداشتی و درمانی حضور دارند، حدود 26.8 درصد، افرادی که نزدیکی به خانواده و نزدیکان مبتلا شده دارند، 14 درصد در ابتلا به کرونا موثر است.

خداکرمی ادامه داد: بین افرادی که سابقه مواجهه با فرزند و نوه شان که از قبل مبتلا شده و یا مبتلا شده اند، 5.3 درصد باعث ابتلا می‌شود و ابتلای همسران نیز 3.6 درصد در انتقال ویروس موثر است.

خداکرمی در ادامه افزود: حضور در محل کار11.9 درصد، حضور در مراکز خرید 8.6 درصد، مسافرت 4.5 درصد، حضور در مراکز تفریحی 4.3، استفاده از مترو 2.5 درصد، استفاده از اتوبوس و تاکسی 2.1 درصد در انتقال ویروس کرونا موثر بوده است.

رییس کمیته سلامت شورا افزود: لذا این اطلاعات نشان می‌دهد، ما باید در رفتارهایمان تغییر ایجاد کنیم. حضور در مراکز بهداشتی و درمانی را با تدابیر بیشتری انجام دهیم و در ارتباط با خانواده نیز پروتکل‌ها را رعایت کنیم. با توجه به این تحقیق و مطالعات، توصیه می‌کنم طرح ترافیک به حالت اول باز گردد.

ضرورت صدور حکم مدیریت سازمان خدمات و رفاه اجتماعی  «الهام فخاری» عضو شورای شهر تهران نیز امروز ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و روز جهانی صلح تذکری را خطاب به معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد. وی گفت: یکی از محورهای اساسی پیگیری شورا و وظایف اجتماعی شهرداری تهران، خدمات اجتماعی برای گروه‌های آسیب‌پذیر و بی‌سرپناهان است. فخاری ادامه داد: متأسفانه برغم گذشت ماه‌ها هنوز حکم مدیریت سازمان خدمات و رفاه اجتماعی به‌صورت سرپرست است و موعد قانونی حضور سرپرست گذشته و لازم است مدیریت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با توجه به اینکه در آستانه آغاز پاییز هستیم دراین‌ارتباط تعیین تکلیف کند. وی با بیان اینکه باید تکلیف مدیری که در این حوزه است مشخص شود که آیا حکم دارد یا ندارد، افزود: در وضعیتی که از زمان مقرر و قانونی سرپرستی گذشته در یک شرایط بلاتکلیفی، سازمان تضعیف‌شده و حوزه‌های کاری آن آسیب می‌بیند.

انتقاد از توقف فعالیت تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس 

«سیدآرش میلانی» رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری تاکید کرد: فعالیت تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه 22 طی دو ماه گذشته بنا به دلایل مختلف متوقف شده و در نتیجه آب دریاچه تصفیه نمی‌شود که این مسئله موجب کاهش اکسیژن آب و به وجود آمدن مشکلات محیط زیستی و بوی نامطبوع می شود.

وی افزود: دریاچه شهدای خلیج فارس، سالانه سه میلیون مترمعکب از رودخانه کن حق‌آبه دارد که به دلیل وجود کشاورزی و سایر بهره‌برداری‌ها در بالادست، آب این رودخانه نیازمند تصفیه است.

وی ادامه داد: فعالیت تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس طی دو ماه گذشته بنا به دلایل مختلف متوقف شده و آب دریاچه تصفیه نمی‌شود که این مسئله موجب کاهش اکسیژن آب و به وجود آمدن مشکلات محیط زیستی از جمله بو می‌شود.

وی به شهرداری تهران تذکر داد که مشکل عدم فعالیت تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس را هر چه زودتر برطرف کرده و اگر لازم است از شرکت آب و فاضلاب تهران برای فعالیت مجدد تصفیه خانه کمک گرفته شود. تابلوهای قدیمی خیابان های تهران حفظ شوند «احمد مسجدجامعی» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تذکری بر لزوم حفظ تابلوهای قدیمی خیابان های تهران تاکید کرد و افزود: برخی تابلوهای شهری در خیابان سپه و یا فردوسی متعلق به دوران دفاع مقدس هستند و باید حفظ شوند و این درحالیست که متاسفانه بسیاری ازاین تابلوها در طول سال‌های اخیر از بین رفته اند.

وی در ادامه با اشاره به عکس معروفی از دوران دفاع مقدس اظهار داشت: این عکس معروف توسط محمدفرنود ثبت شده و از آنجایی که خیلی خاص و متفاوت است، قرار بود شهرداری تهران یک کار حجمی و سه بعدی روی آن انجام دهد. مسجدجامعی با بیان اینکه جلسات مختلفی با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در این خصوص برگزارشد، عنوان کرد: این جلسات به نتیجه نرسید و خوب است که در فرصت باقی مانده شورای شهر به نتیجه برسد.

انتقاد از عدم اقدام فرهنگی شورا در حادثه هواپیمای اوکراینی 

احمد مسجد جامعی در ادامه از عدم برگزاری جلسات انجام اقدامات فرهنگی برای حادثه هواپیمای اوکراینی و شهادت قاسم سلیمانی انتقاد کرد و افزود: قرار بود شورای شهر تهران برای حادثه هواپیمای اوکراینی و شهادت قاسم سلیمانی کار ویژه ای در شهر انجام دهد. وی عنوان کرد: با این در حال نزدیک شدن به سالگرد این واقعه هستیم اما هنوز جلسات تشکیل نشده است و بنده به عنوان نماینده شورا به هیچ جلسه ای دعوت نشدم. مسجد جامعی ادامه داد: جای سوال است که اصلا کاری در این زمینه شده یا خیر.

باغ 27 هزار متری «ادونتیست» در تهران خشک شد «شهربانو امانی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه خطاب به اعضای شورای شهر گفت: همانطور که مستحضرید یکی از اقدامات مهم شورای پنجم در اولین روزهای شروع فعالیت خود، لغو مصوبه برج‌- باغ و تصویب طرح جایگزین آن با عنوان خانه - باغ بود که نه تنها موجب حفظ باغات شهر تهران شد بلکه بسیاری از مشکلات شهروندان دارای باغ را نیز رفع کرد.

وی با بیان اینکه اما با این وجود، هستند کسانی که در جهت خلاف این مهم گام بر می‌دارند، افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی، تخلفاتی در باغ ادونتیست واقع در چیذر، بلوار شهید اندرزگو در حال انجام است.

امانی درباره این باغ اظهار داشت: باغ ادونتیست با ارزش اکولوژیکی زیاد دارای قدمتی 200 ساله با درختانی با بن 180 الی 200 است؛ این باغ متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واقع در پهنه سبز (پهنه G321) با حدود 27 هزار مترمربع عرصه است که به علت سهل‌انگاری مالک و متصرفین، تعداد زیادی از درختان باغ خشک شده و یا درحال خشک شدن است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نمایندگان شهرداری منطقه، بارها جهت آماربرداری و رسیدگی به درختان به باغ مذکور مراجعه کرده‌اند اما از ورود آنها ممانعت بعمل آمده است. با توجه به عدم اجازه بازدید از ملک، تاکنون به جز ارسال اخطار کتبی در خصوص حفظ، حراست و آبیاری درختان و نیز مذاکره متعدد شهردار منطقه با مدیر کل ستاد اجرایی مبنی بر واگذاری ملک، اقدام دیگری از سوی شهرداری صورت نگرفته است.

امانی با بیان اینکه این رویه بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ باغات و فضای سبز است، افزود: پیش‌تر نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر در این خصوص تذکر داده‌اند ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است. انتظار می‌رود شهردار محترم تهران در این زمینه ورود کنند و با اخذ تدابیر لازم نسبت به حفظ باغ مذکور اقدام نمایند و گزارش آن را به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار دهند.

گلایه خلیل آبادی از نوع گزارش دهی شورایاری منطقه 8 تهران  «حسن خلیل آبادی» رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز در این جلسه گزارش شورایاری منطقه هشت تهران را قرائت بیانیه علیه معاونت اجتماعی شهرداری و کمیسیون فرهنگی شورا در صحن علنی، توصیف کرد و گفت: امروز در صحن شورا اتفاقی افتاد که زیبنده نبود چراکه رابط شورایاری به جای گزارش وضعیت منطقه اش به قرائت بیانیه آن هم علیه معاونت اجتماعی شهرداری و کمیسیون اجتماعی شورای شهر اقدام کرد.

وی با بیان اینکه شورای شهر که با شورایاری مخالف نیست، گفت: دیوان عدالت اداری فعالیت این نهاد را مغایر قانون دانسته است و ما هم نگران هستیم که مبادا فردا مسئولان قضایی بگویند چرا بودجه شهرداری را خرج جایی کردید که غیر قانونی بوده است؟

خلیل آبادی با بیان اینکه من پیشنهاد دادم که اعضای شورای شهر نامه استفساریه به دیوان عدالت بنویسند و بپرسند که آیا این مصوبه فعلی دیوان به شورایاری فعلی تسری می یابد یا خیر؟ گفت: هیات رئیسه نباید اجازه می داد که یک بخش شورا به یک بخش دیگر توهین کند این در حالیست که ما مخالف شورایاری نیستیم بلکه باید مجلس از نظر قانونی به شورایاری کمک کند.

*س_برچسب‌ها_س*