پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اسماعیلی: فقدان زنده یاد صادقی یک ضربه بر هنر انقلابی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اسماعیلی: فقدان زنده یاد صادقی یک ضربه بر هنر انقلابی است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تسلیت مجدد درگذشت زنده یاد حبیب الله صادقی هنرمند برجسته انقلابی، تاکید کرد: فقدان ایشان یک ضربه بر هنر انقلابی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی، روز شنبه - 8 مردادماه - در مراسم تشییع پیکیر زنده یاد حبیب الله صادقی هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی و هنر انقلابی در مقابل فرهنگستان هنر برگزار شد، گفت: فقدان این هنرمند برجسته انقلابی را خدمت جامعه هنری و جامعه دانشگاهی کشور، خانواده عزیزشان و همه شاگردان و علاقه‌مندان ایشان که همزمان شده با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: استاد صادقی، هنرمند ماندگار هنر انقلاب، دفاع مقدس و قلم طلایی هنر ایران، در آستانه ماه محرم تَن را در میان زمینیان رها کرد و بر هُمای جان نشست و از عالم خاک پَر کشید تا بال در بال ملائک در پیشگاه معبودِ ازلی جایگاهی رفیع و مقامی شامخ یابد.

اسماعیلی گفت: این هنرمند فقید پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاد و جلوه‌هایی از زیبایی دین را به زبان تصویر نشان داد.

رئیس شورای هنر کشور اظهار داشت: استاد صادقی، تصویرگر پیشاهنگ جبهه هنری انقلاب و مقاومت و جویبار زلال هنر ایران و انقلاب بود که در آثارش سراسر نبرد تاریکی و روشنایی را بازنمایی می‌کرد.

زنده یاد صادقی در میدان و در معرکه، «عمار گونه» بود

اسماعیلی ادامه داد: زنده یاد صادقی توان خود را در راه ثبت حقیقت از منظر ولایت و بیان هنرمندانه آنچه در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورده بود، صرف کرد و جان‌های خسته مردمان عصر جدید را با هنر دینی و انقلابی آشنا ساخت؛ او در میدان و در معرکه، «عمار گونه» بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه استاد فقید صادقی زحمات بسیاری در عرصه ترویج فرهنگ و هنر قرآنی کشید، اظهار داشت: این هنرمند سینه سپرکردهِ انقلاب و هنرمندی در تراز انقلاب اسلامی بود که در دوران فعالیت درخشان خود خدمات و زحمات بسیاری در عرصه ترویج فرهنگ و هنر قرآنی کشید.

استاد صادقی در خلق آثار ماندگار و جاودان همتی وافر گماشت

به گفته اسماعیلی، استاد صادقی در خلق آثار ماندگار و جاودان همتی وافر گماشت. آثار بی‌بدیلش، برگرفته و جوشیده از روحیه انقلابی و ملهم از تعالیم قرآن و سرشار از جسارت، نوآوری و زیبایی بود. او همواره در قامت یک هنرمند انقلابی و دلسوز، از آرمان‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پاسداری کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زنده یاد صادقی یک هنرمند برجسته و باسابقه بود، خاطرنشان کرد: در بهمن ماه سال گذشته که نمایشگاهی را در موزه هنرهای معاصر برگزار کردیم، در حضور رییس جمهور به هنگام بازدید، از ایشان خواهش کردم که خودش زحمات متعددی را که در موضوع هنرهای تجسمی کشیده و به سرانجام رسانده کنار تابلوها توضیح دهد.

استفاده از ظرفیت ممتاز استاد صادقی در خارج از کشور

رئیس شورای هنر کشور همچنین یادآور شد: نخستین تابلوهای مرحوم صادقی مربوط به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود؛ سال‌های 1355 و 1356، دورانی که شاید ایشان در ابتدای دوره جوانی اش بود کارهای فاخر در حوزه ترویج انگاره‌های انقلابی را از همان زمان شروع کرد.

اسماعیلی افزود: آخرین کار استاد یک اثر 100متری بود که از تاریخ پرشکوه ایران اسلامی تا نماز حضرت آقا بر پیکر شهید سردار دلها حاج قاسم سلیمانی عزیز را در بر می گرفت، این اثر عاشقانه را با یک کار جهادی به انجام رساند منتظر رونمایی آن بودیم که فرصت نشد با حضور این هنرمند کم نظیر کشورمان انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه سخنان خود به آخرین گفت‌وگوی خود با مرحوم صادقی اشاره کرد و گفت: تفاهم کرده بودیم تا از ظرفیت‌های ممتاز وی در خارج از کشور استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تاکید کرد: زنده یاد صادقی خیلی ایده خوبی داشت؛ فقدان ایشان یک ضربه بر هنر انقلابی ایجاد کرد.

اسماعیلی در خاتمه سخنان خود مجددا درگذشت زنده یاد حبیب الله صادقی را تسلیت گفت و یادآور شد: پنجشنبه شب خدمت رییس جمهور بودم و ایشان تأکید داشت که در زمان تشییع، سلام و تسلیت وی را خدمت همه جامعه هنری به ویژه خانواده عزیزش ابلاغ کنم.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد، حبیب الله صادقی هنرمند انقلابی در عرصه هنرهای تجسمی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه از مقابل فرهنگستان هنر آغاز و با تشییع با شکوه برای خاکسپاری به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

حبیب‌الله صادقی در سال 1336 در محله تهران نو چشم به جهان گشود. از دوران کودکی در محل کار پدر با نام روزنامه اطلاعات آشنا شد و سال‌ها بعد او و یکی از برادرانش به عنوان روزنامه‌نگار در بخش تحریریه مشغول به کار شدند. زنده‌نام صادقی نخستین بار نقاشی را در 8 سالگی شروع کرد.

وی هنرمند نقاش، استاد دانشگاه، منتقد هنری و رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر بود. صادقی در دانشگاه‌های مختلفی همچون دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا و واحد هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز به آموزش هنر و مدیریت هنری پرداخته است.

عضویت در واحد تجسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، عضویت پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و ریاست موزه هنرهای معاصر تهران از مهمترین سوابق مدیریتی او به حساب می‌آید.

حبیب‌الله صادقی، هنرمند پیشکسوت نقاش، کاریکاتور وگرافیک صبح چهارشنبه (پنجم مردادماه) به سبب عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. در پی این فقدان پیام‌های تسلیتی از سوی مدیرن و متولیان حوزه فرهنگ و هنر منتشر شد.

برچسب‌ها

اسماعیلی: فقدان زنده یاد صادقی یک ضربه بر هنر انقلابی است 2
اسماعیلی: فقدان زنده یاد صادقی یک ضربه بر هنر انقلابی است 3