پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

افسانه قبولی‌های سهمیه‌ای کنکور واقعیت دارد؟ / رتبه‌های نجومی پزشک نمی‌شوند!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
افسانه قبولی‌های سهمیه‌ای کنکور واقعیت دارد؟ / رتبه‌های نجومی پزشک نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری از سوی سازمان ملی سنجش، در فضای مجازی مطالبی پیرامون سهمیه‌های اختصاص داده شده برای پذیرش داوطلبین منتشر شد. هرساله در ایام انتخاب رشته اخبار ضد و نقیضی درباره سهمیه‌های اعمالی در کنکور سراسری و نسبتش با عدالت آموزشی و ظرفیت ورودی دانشگاه‌های سراسر کشور مطرح می‌شود که بیشتر حساسیت آن بر سهمیه رزمندگان، ایثارگران...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری از سوی سازمان ملی سنجش، در فضای مجازی مطالبی پیرامون سهمیه‌های اختصاص داده شده برای پذیرش داوطلبین منتشر شد. هرساله در ایام انتخاب رشته اخبار ضد و نقیضی درباره سهمیه‌های اعمالی در کنکور سراسری و نسبتش با عدالت آموزشی و ظرفیت ورودی دانشگاه‌های سراسر کشور مطرح می‌شود که بیشتر حساسیت آن بر سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا دارد. اما واقعیت سهمیه‌های کنکور سراسری چیست؟ در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری 1403، هفت نوع سهمیه ذکر شده که عبارتند از: سهمیه مناطق (طبق مصوبه ستاد نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی)، سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا، سهمیه مناطق محروم، سهمیه داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی (سیل، زلزله و...)، سهمیه داوطلبان شهرستان‌های جنوب استان کرمان (جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان) و شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان، سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان و سهمیه بهیاران. با توجه به اینکه در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری هفت نوع سهمیه ذکر شده و در کنار این سهمیه ها، سهمیه نقل و انتقال فرزندان هیئت علمی هم وجود دارد؛ اما تمرکز برخی رسانه‌ها و اخباری که درباره سهمیه‌های کنکور منتشر می‌شود بیشتر روی سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا متمرکز است.

ماهی گیری سیاسی از آب گل آلود پذیرش دانشجو اخیرا مصاحبه‌ای از محمدرضا ظفرقندی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم) که چند سال پیش ضبط و منتشر شده بود، در فضای مجازی در حال بازنشر است. در این کلیپ آقای ظفرقندی می‌گوید: «تا چندسال پیش که من آمار دقیق داشتم، ظرفیت ورودی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران 300 نفر بوده است. رتبه دو رقمیِ (کنکور) در دانشکده پزشکی تهران قبول نمیشود. میدانید معنای این کار چیست؟ یعنی ما بیش از دو سوم ظرفیت را به سهمیه ای‌ها واگذار می‌کنیم.»