شنبه 31 شهریور 1403

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

در این شماره از بسته اخبار علم و فناوری ایسنا، ضمن مرور چند یافته جدید در ارتباط با کووید -19، خبرهایی از یافت منشاء شکل‌گیری الگوهای آب و هوایی عجیب در مشتری و زحل، توسعه روشی جدید در آبیاری گیاهان، نقش خواب مناسب در کاهش سکته قلبی، مفید بودن بازی‌های کامپیوتری برای سلامت روان و چند خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

جراحی عروق یکی از رشته‌های مهم و پرکاربرد پزشکی است که در سال‌های اخیر با تکیه بر پیشرفت‌های چشمگیر علمی و صنعتی در زمینه تجهیزات پزشکی و درمان‌های جدید، روند درمان اختلالات و بیماری‌های عروقی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و به یاری بیماران بسیاری شتافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره نحوه اجرای ممنوعیت سفر مبتلایان کرونا (دارای مثبت کرونا) توضیح داد.

فک خزری با نام علمی (Pusa caspica) یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

یک جمعیت شناس با استناد به سرشماری سال 95گفت که حدود 6 میلیون نفر از جمعیت مردان بالای 20 سال مجرد هستند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از کاهش 200 هزار نفری مسافران اتوبوس در پی شیوع کرونا و کاهش ساعت سرویس دهی خبر داد.

درحالی سالانه چندین تن خاک در کشور ما به دلایل مختلف فرسایش، آلودگی، فرونشست و... از بین می‌روند که برای تولید هر یک سانتیمتر از این سرمایه زیستی به 800 سال زمان نیاز است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از سوختن چند غرفه تولید و فروش مصنوعات و محصولات صنایع دستی در پی وقوع حریق خبر داد.

رئیس بیمارستان آیت الله کاشانی تامین اجتماعی با تاکید بر ضرورت اجتناب از ترددها و مسافرت های غیرضروری گفت: اگر مردم همین نکات را رعایت کنند سبب می شود شیوع بیماری کمتر بشود و ما بتوانیم در مراکز درمانی خدمت کنیم و از پس بیماران با این تعداد بالا، بربیاییم و شرایط را کنترل کنیم.

افرادی که از سنین جوانی رژیم غذایی ناسالمی را دنبال می‌کنند بیشتر احتمال دارد در دوران بعدی زندگی به بیماری قلبی دچار شوند.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات 11 درصد جمعیت بالای 25 سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که در این میان تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار قابل توجه‌تر از مبتلایان به دیابت نوع یک است.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا از جمع‌بندی بسته حمایتی اصناف در طی اعمال محدودیت‌ها در طرح جدید مقابله با کرونا و ارائه به ستاد ملی خبر داد و افزود: در این بسته حمایتی مواردی همچون بیمه، اجرای چک‌ها و حمایت از اصناف به طور کلی مدنظر قرار گرفته است.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به اینکه بازار تهران در دسته مشاغل سرپوشیده و گروه 2 قلمداد می شود، گفت: در شهرهای قرمز مشاغل گروه های 2،3 و4 در طرح جدید تعطیل خواهند بود.

معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر اثرگذاری مستقیم رفتار مردم بر تشدید یا کاهش بار اپیدمی‌، نحوه برخورد با متخلفان کرونایی طی دو هفته تعطیلی تهران از اول آذر را تشریح کرد.

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد جزئیات طرح محدودیت‌های جدید ترافیکی کرونایی در این استان را تشریح کرد.

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم گفت: دهها کلاه ایمنی با اجرای طرح ارتقای ایمنی به راکبان موتورسیکلت ها در محور های فرعی - روستایی استان اهدا شد.