سه‌شنبه 10 مهر 1403

بازگشایی مکان‌های ورزشی 30 رشته در قم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بازگشایی مکان‌های ورزشی 30 رشته در قم

قم - ایرنا - اداره کل ورزش و جوانان استان قم مجوز فعالیت 20 هیات و اماکن دولتی و خصوصی 30 رشته ورزشی طبق دستورالعمل شماره 13 ستاد مقابله با کرونا در ورزش را صادر کرد.

به همین منظور روز یکشنبه 28 اسفندماه جاری با حضور مدیرکل ورزش و جوانان، معاونین این اداره کل و نماینده هیات پزشکی ورزشی استان قم جلسه‌ای در این اداره کل تشکیل و مسائل مرتبط با ازسرگیری فعالیت‌های ورزشی اماکن دولتی و خصوصی 30 رشته ورزشی زیرمجموعه دستورالعمل شماره 13 ستاد مقابله با کرونا در ورزش بررسی شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم در این جلسه بر رعایت صد در صد تمام نکات بهداشتی طبق دستورالعمل کشوری بازگشایی اماکن ورزشی پس از کنترل همه‌گیری کووید 19 تاکید کرد و گفت: ثبت‌نام در سامانه سلامت بسیار اهمیت دارد و از تمام هیات‌ها و مسئولان اماکن ورزشی می‌خواهیم حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند تا نگرانی انتقال این ویروس ایجاد نشود.

رسول منعم تصریح کرد: در حال حاضر امکان فعالیت 30 رشته طبق دستورالعمل شماره 13 ستاد مقابله با کرونا امکان‌پذیر است و سایر رشته‌ها باید منتظر ابلاغ جدید این ستاد باشند، به‌غیراز هیات‌ها و اماکنی که مجوز فعالیت آن‌ها صادرشده، سایر هیات‌ها و امکان ورزشی دولتی و باشگاه‌های خصوصی اجازه فعالیت ندارند و توسط تیم بازرسی این اداره کل و هیات پزشکی ورزشی استان نظارت می‌شوند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان استان قم نیز به آغاز فعالیت هیات‌ها و اماکن دولتی و خصوصی طبق دستورالعمل شماره 13 ستاد مقابله با کرونا در ورزش اشاره و عنوان کرد: با توجه به این دستورالعمل، 20 هیات ورزشی استان قم و همچنین 13 مکان ورزشی دولتی در اختیار این هیات‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

حسین رضایی خاطرنشان کرد: این هیات‌های ورزشی شامل اسکیت، اسکی، انجمن‌های ورزشی، بدمینتون، بولینگ، تنیس، تنیس روی‌میز، تیراندازی، تیراندازی با کمان، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، سوارکاری، شطرنج، قایقرانی، کوهنوردی و صعودهای ورزشی، گلف، موتورسواری و اتومبیلرانی، نجات غریق و غواصی، ورزش‌های همگانی و وزنه‌برداری است.

وی افزود: بر این اساس سالن‌های دولتی شامل سالن شهید محمدی و سالن شهدای هفتم‌تیر در رشته تنیس روی‌میز، سالن‌های وزنه‌برداری شهید زین‌الدین نوبهار و شهید رواقی، سالن بدمینتون فرهمندموحد، زمین تنیس مجموعه حیدریان، سالن تیراندازی با کمان، زمین چمن مصنوعی و سالن سنگ‌نوردی مجموعه شهدای 15 خرداد، پیست موتورسواری و اتومبیلرانی ورزشگاه یادگار امام (ره) و سالن شطرنج ورزشگاه حیدریان امکان بازگشایی و خدمات‌رسانی به اهالی ورزش را دارند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان استان قم اضافه کرد: همچنین باشگاه‌های ورزشی خصوصی 30 رشته نام‌برده در دستورالعمل شماره 13 ستاد مقابله با کرونا در ورزش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی امکان فعالیت و خدمات‌رسانی به علاقه‌مندان ورزش را دارند.

لزوم ثبت‌نام در سامانه سلامت و اجرای دستورالعمل بازگشایی اماکن

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان قم نیز با اشاره به راهنمای مراحل بازگشایی اماکن ورزشی پس از کرونا که در سایت فدراسیون پزشکی ورزشی قرارگرفته، اظهار کرد: تمام هیات‌ها و مسئولان اماکن ورزشی دولتی و خصوصی که طبق این دستورالعمل مجوز فعالیت گرفته‌اند برای بازگشایی اماکن خود باید ابتدا نسبت به ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir وزارت بهداشت اقدام کنند.

محمد شهیدی بر مطالعه کامل دستورالعمل بازگشایی اماکن ورزشی پس از کرونا تاکید کرد و افزود: این دستورالعمل شامل جدول فرم تاییدیه بهداشتی، فرم تعهدنامه مدیر باشگاه، فرم خوداظهاری و فرم غربال‌گری است که می‌توانند از سایت فدراسیون پزشکی ورزشی دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این هیات تمام‌قد در کنار اداره کل ورزش و جوانان برای بازگشایی اماکن ورزشی آماده است، مسئولان هیات‌ها، باشگاه‌ها و اماکن ورزشی آسوده‌خاطر باشند چون از هیچ‌گونه راهنمایی و حمایت دریغ نمی‌کنیم و تمام تیم‌های بازرسی و پزشکی هیات را برای این منظور بسیج کرده‌ایم.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش‌شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند. ر. ج /

*س_برچسب‌ها_س*