شنبه 5 آبان 1403

بالاترین و کمترین آراء وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم / دومین وزیر زن پس از انقلاب

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بالاترین و کمترین آراء وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم / دومین وزیر زن پس از انقلاب

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ فرآیند شمارش آراء وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و همه 19 وزیر پیشنهادی با کسب رأی اعتماد مجلس توانستند به پاستور راه یابند. در این میان، امیر عزیز نصیرزاده، با کسب 281 رأی برای وزارت دفاع، بالاترین رأی را کسب کرد. محمدرضا ظفرقندی نیز با کسب 163 رای ضمن کسب کمترین تعداد رای بین وزرای پیشنهادی، راهی ساختمان...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو ؛ فرآیند شمارش آراء وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و همه 19 وزیر پیشنهادی با کسب رأی اعتماد مجلس توانستند به پاستور راه یابند.

در این میان، امیر عزیز نصیرزاده، با کسب 281 رأی برای وزارت دفاع، بالاترین رأی را کسب کرد.

محمدرضا ظفرقندی نیز با کسب 163 رای ضمن کسب کمترین تعداد رای بین وزرای پیشنهادی، راهی ساختمان وزارت بهداشت شد.

بازماندگان دولت رئیسی در دولت چهاردهم:

در کابینه پیشنهادی پزشکیان سه وزیر رئیسی نیز حضور داشتند، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری و عباس علی‌آبادی وزیر صمت در دولت رئیسی بودند که در دولت جدید نیز در کابینه پیشنهادی قرار گرفتند با این تفاوت که علی آبادی به عنوان وزیر نیرو معرفی شده بود.

هرسه وزیر بازمانده از دولت سیزدهم توانستند از مجلس اصولگرای دوازدهم رأی اعتماد بگیرند. آرای اسماعیل خطیب به نسبت دوره قبل افزایش پیدا کرده بود و 261 نفر برای سکانداری مجلس دوازدهم به او رأی دادند. امین حسین رحیمی نیز 268 رأی و علی آبادی هم 255 رأی از نمایندگان گرفتند.

خطیب و رحیمی در شهریور 1400، به ترتیب 222 رأی موافق و 277 رأی موافق اخذ کرده بودند. علی آبادی هم در دولت سیزدهم، در پی استیضاح سیدرضا فاطمی امین، برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شد که 187 رأی موافق، 58 رأی مخالف، 8 رأی ممتنع و 2 رأی باطله کسب کرد.

دومین وزیر زن پس از انقلاب: 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد دولت چهاردهم، با 231 رأی فرزانه صادق مالواجرد را به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم انتخاب کردند وتوانست نام خود را به عنوان دومین وزیر زن از ابتدای انقلاب تاکنون در تاریخ ایران ثبت کند.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معماری از دانشگاه تهران و دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای 28 سال سابقه کار بوده و به جز مدت کوتاهی که در شهرداری تهران اشتغال به کار داشت، بخش عمده سوابق خدمتی وی در وزارت راه و شهرسازی بوده است.

جوان‌ترین و مسن‌ترین وزیر چه کسی لقب گرفت؟

در دولت سیزدهم، 18 تن از وزرای آن توانستند از فیلتر نمایندگان مجلس عبور کنند و میانگین سنی کابینه اول 53 سال بود، جوانترین وزیر دولت سیزدهم حجت‌الله عبدالملکی بود که با 40 سال سن توانسته بود سکانداری وزارت کار را از آن خود کند و مسن‌ترین وزیر دولت رئیسی هم احمد وحیدی با 63 سال بود.

اما لقب جوانترین وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم به صورت مشترک به ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با 48 سال سن تعلق می‌گیرد. عبدالناصر همتی هم با 67 سال سن به عنوان مسن‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه شناخته می‌شود. میانگین سنی وزرای دولت پزشکیان 59 سال و هفت ماه است که 6 سال و 7 ماه از دولت سیزدهم پیرتر است.