دوشنبه 16 مهر 1403

تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد ایران از کشورهای اروپایی کمتر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد ایران از کشورهای اروپایی کمتر است

اصفهان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: تبعات و تاثیرات منفی کرونا بعنوان تکانه بزرگ با توجه به تنوع خاص ساختار اقتصادی کشور ما، در مقایسه با تعدادی از کشورهای خارجی و اروپایی، کمتر و محدودتر است.

محمد واعظ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: افت تولید ناخالص داخلی و در پی آن افت رشد اقتصادی، گسترش بیکاری، افت سرمایه گذاری از ابعاد و آثار کروناست.

وی ادامه داد: بطور قطع کرونا یک تکانه پیش بینی نشده سنگین است که متغیرهای اقتصاد کلان کشورها بویژه کشورهای درگیر در کرونا را تحت تاثیر قرار داده و خواهد داد.

به گفته وی بطور عمده در کشور ما بخش خدمات توسط کرونا آسیب دیده در حالیکه در تعدادی از کشورهای صنعتی، بخش صنعت هم با آسیب جدی مواجه شده است.

استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: بطور مستقیم نیروی انسانی استان و کشور در نتیجه شیوع کرونا آسیب ندیده است و در بدبینانه ترین آمار تلفات ایران را حداکثر 10 هزار نفر ذکر می‌کنند که نمی‌تواند نشان دهنده لطمه اساسی به نیروی انسانی کار باشد.

وی گفت: از طرف دیگر زمینه برای بعضی از فعالیت‌های اقتصادی فراهم شده به این معنا که سرمایه گذاری برای بعضی از کسب و کارها از جمله فعالیت‌های مربوط به تولید و بسته بندی مواد غذایی ضروری و خدمات مجازی از انگیزه برخوردار شده است.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت‌ها در سطح بین المللی کم و بیش مشابه است و بطور قطع ایران پس از کرونا از لحاظ اقتصادی با ایران پیش از کرونا تفاوت خواهد داشت و بخش خدمات در کشور ما جایگاه قبلی خود را در مجموع نخواهد داشت اما اینکه نتیجه نهایی پدیده کرونا بر ساختار اقتصادی ایران چیست به نحوه رو به رو شدن با این پدیده بستگی دارد.

واعظ اضافه کرد: جهان پس از کرونا هم همانند ایران پس از کرونا خواهد بود با این تفاوت که جهان پس از کرونا در کنار تغییر جایگاه بعضی بخش‌های اقتصادی، شاهد گسترش بدهی دولت‌ها از یک سو و از سوی دیگر گسترش ملی گرایی اقتصادی در کشورها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: جهانی سازی در حوزه تجارت خارجی و دیگر حوزه‌ها تضعیف خواهد شد و ملی گرایی اقتصادی تقویت خواهد شد و آثار بلند مدتی همچون افت نرخ رشد تجارت بین الملل بر اقتصاد جهانی به جای خواهد گذاشت و از سوی دیگر ممکن است هژمونی موجود دلار و نظام مالی آمریکا بر اقتصاد بین الملل دستخوش تغییراتی شود و بلوک بندی‌های اقتصادی جدیدی ظاهر شود.

بحران کرونایی فرصت و زمینه‌ای را برای تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی فراهم کرد

واعظ با بیان اینکه بحران کرونایی فرصت و زمینه‌ای را برای تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی فراهم کرده که می‌توان از این شرایط بهره گرفت اظهار داشت: باید از فرصت شرایط کرونایی برای اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران بهره گرفت و مجموع این اصلاحات در این سالها با عنوان راهبرد اقتصاد مقاومتی ذکر شده است.

وی بیان کرد: بحران کرونا فرصتی را برای کم کردن مسائل ساختاری اقتصادی ایران فراهم کرده است بدین معنا که باید از این فرصت برای اقدامات اساسی اصلاحی از جمله سالم سازی نظام مالی دولت، عمق بخشیدن به اقتصاد دانش بنیان و مردمی سازی اقتصاد استفاده کرد.

استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: در عصر کرونایی بطور تقریبی تمام کشورها از یک طرف با هزینه‌های جدید عمومی و از طرف دیگر با کاهش درآمدهای عمومی مواجه شدند که منجر به تشدید کسری بودجه در بسیاری کشورها شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور ما هم دستکم 50 هزار میلیارد تومان به کسری بودجه دولت افزوده خواهد شد و از سوی دیگر با توجه به اینکه شرایط کرونایی در کشورما همراه با کاهش قیمت نفت خام شده، مجموع اثر ناشی از کرونا بطور مستقیم و غیر مستقیم بر بودجه دولت افزایش 100 هزار میلیارد تومان کسری خواهد شد.

استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اندیشیدن راه‌هایی برای کاهش این کسری بودجه ضروری است بدیهی است ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای تامین مالی کسری بودجه دولت، گسترش بازار بدهی است اما این شیوه تامین مالی همچون گسترش حجم نقدینگی، حجم پول و سطح عمومی قیمت‌ها خود آثار بلند مدت منفی اقتصاد کلان را بهمراه خواهد داشت.

وی گفت: گسترش درآمدهای سالم دولت بعنوان مثال از طریق توسعه پایه مالیاتی بعنوان یک سیاست مناسب در این بخش قابل توصیه است.

واعظ ادامه داد: تاثیر اشاعه ویروس کرونا بر اقتصاد استان اصفهان کم و بیش مشابه تاثیر کرونا بر اقتصاد سایر استان‌ها و اقتصاد ملی است به این معنی که از یک سو موجب افت و حتی توقف فعالیت‌ها در بعضی از بخش‌ها شده و از سوی دیگر تقاضا برای بخش‌های محدودی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بعنوان مثال کسب و کارهای مجازی و بخشی از فعالیت‌های درمانی به نسبت رونق پیدا کرده در حالیکه خدمات گردشگری، هتل‌داری، غذاخوری‌ها و بخش عمده خدمات درمانی غیر ضروری، افت تقاضا داشته‌اند و یا اساسا بخشی از این فعالیت‌ها بر اساس ضوابط تعیین شده بهداشتی، متوقف شده است.

استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه این تغییر تقاضا کم و بیش در سطح ملی و برای همه استان‌ها قابل تکرار است بیان کرد: تاثیر کرونا در بلند مدت بر الگوی فعالیت اقتصادی استان اینطور پیش بینی می‌شود که خدمات گردشگری، رستوران داری و هتل‌داری تا مدت‌ها نه بخاطر مسائل ناشی از اشاعه این ویروس بلکه بدلیل ماهیت کمتر ضروری بودن یا غیر ضروری بودن آنها افت داشته باشد.

وی اضافه کرد: احتمال دارد که در ماه‌ها و حتی 2 تا سه سال آینده شاهد ورشکستگی‌های قابل توجه در این بخش‌ها باشیم که لزوم اقدامات حمایتی برای اشتغال بیکاران این بخش‌ها احساس می‌شود.

واعظ گفت: از طرف دیگر فعالیت‌های ضروری در دنیای کرونایی و پسا کرونایی تقویت خواهد شد و بعبارت دیگر تقاضا برای این فعالیت‌ها افزایش یافته بلکه بشدت افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اتخاذ راهکارهایی که بتواند شاغلان بیکار شده در دسته اول از کسب و کارها را به دسته دوم از کسب و کارها منتقل کند یکی از توصیه‌های سیاستی دوران کرونایی و پسا کرونایی است.

استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: تغییرات در کسب و کارهای ضروری حتی ممکن است آنها را تا سال‌ها با رکود مواجه کند و اینگونه کسب و کارها با فرض اینکه ویروس کرونا برطرف شود هم به سرعت احیا نمی‌شوند و شاهد از دور خارج شدن و تعطیلی حجم زیادی از این فعالیت‌ها تا سالهای آینده خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بعنوان مثال سهم تقریبی 25 درصدی خدمات در تولید ناخالص داخلی و سهم قابل توجه صنعت در تولید ناخالص داخلی یک ویژگی ضربه پذیر برای اقتصاد ملی ایجاد کرده است.

به گفته رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز جمعه نهم خرداد 1399، 146 هزار و 668 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 50 تن در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و 677 تن رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*