شنبه 1 اردیبهشت 1403

تقابل ترامپ و روحانی از منظر رسانه‌های عربی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تقابل ترامپ و روحانی از منظر رسانه‌های عربی

تهران - ایرنا - سخنرانی روسای جمهوری ایران و آمریکا در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت. بسیاری از رسانه‌ها قلدرمآبی و هنجارستیزی آمریکا برای تقابل با کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران و چین را کانون توجه قرار دادند.

سخنرانی «حسن روحانی» و «دونالد ترامپ» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت. این رسانه‌ها در محورهای چون «تسلیم‌ناپذیری ایران برابر آمریکا»، «انتقاد روحانی از شانه‌خالی کردن آمریکا از توافقنامه‌های بین‌المللی»، «انتقاد رئیس جمهوری از سرکوب‌ها در آمریکا»، «تنش‌آفرینی‌های ترامپ علیه چین»، «حمله دوباره ترامپ به توافق هسته‌ای و پافشاری وی برای استفاده از ابزار تحریم»، «ترامپ و افتخار به کارنامه جنایت‌بار» سخنرانی روسای جمهوری ایران و آمریکا را بازتاب دادند.

 روحانی و تسلیم‌ناپذیری ایران در برابر آمریکا

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن با تیتر قرار دادن «آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را» نوشت روحانی روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل این موضوع را اعلام کرد که آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ایران تحمیل کند و نه می‌تواند جنگ را بر این کشور تحمیل کند. این بخش از سخنان روحانی که «ما ابزار چانه‌زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد» نیز در این رسانه فرامنطقه‌ای پررنگ بود.

تارنمای «میدل ایست اونلاین» انگلیس هم سخنرانی روحانی را بازتاب داد و نوشت روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، آمریکا و ترامپ رئیس جمهوری این کشور را متهم کرد. او از موضع کشورهای اروپایی که با تحریم ایران مخالفت کرده‌اند، استفاده کرد. روحانی پافشاری‌های ترامپ برای اعمال تحریم‌های ضدایرانی را در چارچوب رقابت‌های انتخاباتی آمریکا معرفی کرد و گفت دولت آینده آمریکا چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر پایداری و مقاومت مردم ایران ندارد.

روزنامه «المصری الیوم» هم این اظهارات روحانی را که «برای جهان امروز زمان نه گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است. دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت‌ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن‌تر و قانون مدارترند امروز زمان تصمیم صحیح و درست است» را پر رنگ کرد.

روزنامه «الاخبار» لبنان هم نوشت در روز نخست نشست مجمع عمومی سازمان ملل اختلاف‌های آمریکا و چین و همچنین تلاش‌های آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی بر بیشتر سخنرانی ها غالب بود و روحانی و مکرون این تلاش‌های آمریکا را محکوم کردند. روحانی هم گفت برنده انتخابات آمریکا چاره‌ای جز تسلیم در برابر مطالبات مردم ایران برای رفع تحریم‌ها ندارد و ما ابزار چانه‌زنی و سیاست داخلی آمریکا نیستیم و آمریکا نمی‌تواند مذاکره و جنگ را علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم با تیتری تحت عنوان «رئیس جمهوری آینده آمریکا باید در برابر پایداری مردم ایران تسلیم شود» سخنرانی روحانی را بازتاب داد.

شبکه خبری «الجزیره» قطر هم نوشت در حالی که ترامپ در سخنرانی خود به ایران حمله کرد و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی را افتخاری برای آمریکا معرفی کرد روحانی گفت تحریم‌های آمریکا سبب تسلیم‌پذیری ایران نخواهد شد و دوران هژمونی آمریکا به پایان رسیده است.

انتقاد روحانی از هنجارستیزی کاخ سفید

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» نوشت روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اقدامات آمریکا علیه ایران را به منزله نادیده گرفتن منشورهای سازمان ملل و توافقنامه‌های بین‌المللی به شمار آورد. روحانی در بخشی از سخنرانی خود استفاده آمریکا از سلاح هسته‌ای و در اختیار داشتن سلاح از سوی رژیم صهیونیستی را یادآور شد.

 آمریکای ضدحقوق بشر

تارنمای «مصراوی» در گزارش خود تصریح کرد روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در انتقاد از آمریکا حادثه قتل «جورج فلورید» و چگونگی رفتار آمریکا علیه ایران و تلاش‌های مردم ایران در مسیر آزادی‌خواهی و مبارزه با استبداد را یادآور شد.

ترامپ و اصرار بر تنش‌زایی

روزنامه «الاخبار» لبنان در بخشی از گزارش خود با اشاره به سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت ترامپ جنگ و تنش‌آفرینی‌های خود علیه چین را به صحن مجمع عمومی سازمان ملل منتقل کرد. این تنش‌آفرینی‌های ترامپ در شرایطی است که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل خواستار پایان دادن به جنگ افروزی‌ها در جهان و پرهیز از جنگ سردی دیگر شد.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی با عنوان «جنگ سرد میان آمریکا و چین در صحن مجمع عمومی سازمان ملل» نوشت ترامپ در سخنرانی خود با انتقاد سخت از چین خواستار مقابله با این کشور شد و این کشور را به شیوع ویروس کرونا متهم کرد و خواستار مقابله جهان با چین شد.

روزنامه «مصراوی» هم نوشته رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود توافق عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، ویروس کرونا، مقابله با چین را مورد توجه قرار داد. او در این سخنرانی خود در حمله به چین تردید نکرد و این کشور را مسوول شیوع ویروس کرونا معرفی کرد.

به نوشته «العربیه» ترامپ چین را عامل شیوع ویروس کرونا در جهان و سهل‌انگاری و عدم شفافیت در این زمینه معرفی و از این کشور انتقاد کرد.

حمله رئیس‌جمهوری آمریکا به توافق هسته‌ای و پافشاری بر ابزار تحریم

روزنامه «العین» امارات هم سخنرانی ترامپ را بازتاب داد و نوشت ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از تصمیم خود در عقب نشینی از توافق هسته‌ای دفاع کرد و مدعی شد که این توافق، شکست خورده است.

به نوشته روزنامه «مصراوی» ترامپ در بخشی از سخنرانی خود ادعا کرد که آمریکا برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران تلاش خواهد کرد.

شبکه «العربیه» عربستان در گزارشی آورد آمریکا از ایران انتقاد تندی کرد و ترامپ بار دیگر موضع سخت کشورش علیه ایران را تکرار کرد و به شمشیر تحریم‌ها متوسل شد و ادعا کرد از توافق وحشتناک هسته‌ای خارج شده ایم و تحریم‌های سختی را علیه این کشور اعمال کرده‌ایم.

 افتخار ترامپ به کارنامه سیاه

روزنامه «الیوم السابع» مصر هم این ادعای ترامپ را بازتاب داد که آمریکا در دوران وی در حمایت از حقوق بشر، آزادی‌های دینی و تامین امنیت زندان، حمایت از اقلیت‌ها پیشتاز بوده است.

شبکه «العربیه» عربستان هم سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را پوشش داد و نوشت رئیس جمهوری آمریکا گفته است کشورش برای رسیدن به توافق صلح جدید در خاورمیانه تلاش می‌کند.

بر پایه گزارش «العربیه» ترامپ جنایت‌هایی چون عقب نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها علیه ایران و به شهادت رساندن سردار «قاسم سلیمانی» را به عنوان دستاوردهای دولت آمریکا معرفی کرد و از نابودی داعش به دست آمریکا دم زد و مدعی شد که در روند صلح خاورمیانه پیشرفت بزرگی داشتیم.

*س_برچسب‌ها_س*