سه‌شنبه 10 مهر 1403

تلاش احزاب سیاسی برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تلاش احزاب سیاسی برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری

تهران - ایرنا - لابی‌های محسوس و نامحسوسی برای مطرح کردن حضور برخی چهره‌ها با وجود فاصله زمانی قابل توجه تا آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در عرصه رسانه‌ها صورت می‌گیرد که می‌تواند ناخواسته فرد یا افرادی را وارد عرصه این رقابت کند.

دسته بندی سیاسی حاضر در کشور کارزاری برای حضور 2 جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا را در جامعه شکل داده است. کمپینی که هر از گاهی با فشارهای سیاسی، فرد یا افرادی را در عرصه های مختلف سیاسی حذف و یا ناخواسته وارد گود کارزار می کند باوجود اینکه قریب به یکسال به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده اما رایزنی های محسوس و نامحسوسی از هم اکنون در این عرصه در حال شکل گیری است که پیش از انکه رجال سیاسی مطرح در کشور خود اظهار نظری نسبت به حضور خود در این انتخابات نمایند شخص یا اشخاصی با ایجاد فضای تبلیغاتی از طریق رسانه ها سعی در حذف تدریجی و یا ترغیب این چهره های سیاسی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را فراهم سازند.

گروه اطلاع رسانی برحسب رسالت خبری خویش بر آن شده که دیدگاه ها و نظرات منعکس شده در رسانه های گروهی را به صورت گزیده وار انتخاب و در این مجمل گردآوری و به نظر خوانندگان خود قرار دهد.

رسانه های اصلاح طلب

دو گانه «قدرت» یا «جامعه» محوری محلی از اعراب ندارد

روزنامه ایران در گفت‌وگو با سیدمحمود میرلوحی عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان، آورده است: در حالی که برخی چهره‌های جوان اصلاح‌طلب از پیگیری مطالبات‌شان در قالب فعالیت حزبی ابراز دلسردی می‌کنند و از ترجیح به فعالیت در قالب جریان‌های جنبشی سخن می‌گویند که در خلاصه کلام به عنوان «اصلاح‌طلبی جامعه‌محور» یاد می‌شود؛ ریش سپیدکردگان این جریان همچنان به نتیجه رسیدن از ادامه راهی را که تاکنون طی کرده‌اند چاره‌ساز می‌دانند. محمود میرلوحی، عضو کنونی و ادوار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از جمله همین چهره‌هاست.

تا انتخابات ریاست جمهوری یک سال فاصله داریم و در چنین شرایطی بحث‌های درونی متعددی میان اصلاح‌طلبان در جریان است. این وضعیت آیا سبب ضرورت تسریع در روند بازسازی نهاد اجماعی اصلاح‌طلبان نیست؟ در اغلب کشورهای جهان عمده دسته بندی‌های سیاسی با تعابیر مشخصی مانند محافظه کاران، لیبرال‌ها یا سوسیالیست‌ها مشخص می‌شوند، احزاب تعدد چندانی ندارند و اگر هم متعدد هستند پیرامون دو راهبرد مشخص دسته‌بندی می‌شوند. اگر نخواهیم تبار اصلاح‌طلبان را تا پیش از انقلاب جست‌وجو کنیم. در ایران بعد انقلاب هم جریان‌های سیاسی معتقد به فعالیت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی از دوگانه چپ خط امامی و جناح راست و مجمع روحانیون و جامعه روحانیت مبارز رسیده‌اند به دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگرا که تفاوتشان در ابتدای راه پیرامون تفاوت دیدگاه‌های اقتصادی‌شان بود اما کم کم موضوعات دیگر از موضوعات فرهنگی و اجتماعی گرفته تا مسائل سیاست داخلی و خارجی تسری پیدا کرد. به این ترتیب جریان خط امامی که پس از رحلت امام (ره) به حاشیه رانده شده بود با برگشت به عرصه سیاست در سال 76 عنوان اصلاح‌طلب یافتند. در تمام سال‌های گذشته این طیف سیاسی به نحوی حول محور آقای سید محمد خاتمی فعالیت کرده است. زمانی پیرامون ایشان یک شورای مشورتی به‌وجود آمد. جز آن یک شورای مشورتی احزاب اصلاح‌طلب شکل گرفت و به مرور زمان در قالب شورای عالی سیاستگذاری که ترکیبی است از نمایندگان احزاب و چهره‌های ملی اصلاح‌طلب تعین یافت. این تشکل‌یابی تا حدود زیادی حاصل مسائلی بود که در سال 84 پیش آمد و به حاشیه نشینی 8 ساله اصلاح‌طلبان و مصیبت‌های بروز یافته در کشور منجر شد. اینگونه بود که در سال 92 جریان اصلاح‌طلبی به حمایت از آقای روحانی پرداخت. پایه تشکیل شورای عالی سیاستگذاری در سال 94 با نامه‌ای که رئیس وقت شورای هماهنگی اصلاحات به آقای خاتمی نوشت گذاشته شد تا نمایندگان 15 حزب عضو شورای هماهنگی در کنار 9 نفر شخصیت‌های ملی که شورای مشورتی بودند و زیر نظر آقای موسوی لاری کار می‌کردند در یک مجموعه واحد فعالیت کنند.

اصلاح‌طلبان هنوز به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ورود نکرده‌اند

خبرگزاری ایسنا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی آورده است: حجت‌الاسلام منتجب‌نیا درباره مطرح شدن برخی اسامی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اظهار کرد: نزدیک به یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده و معمولا گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در این مقطع انجام شده و برخی اسامی مطرح می شوند که طبیعی است، اما تا جایی که من اطلاع دارم، احزاب اصلاح‌طلب تاکنون به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری ورود نکرده‌اند.

وی ادامه داد: شوراها یا ائتلاف‌ها هم در رتبه بعد از احزاب قرار دارند و باید اول بحث انتخابات در احزاب انجام شود سپس این شوراها یا ائتلاف ها به بحث انتخابات ورود کند؛ البته اگر مثل دوره‌های گذشته این شوراها از قبل تصمیمات خود را بر احزاب تحمیل نکنند. در مجموع هنوز اصلاح طلبان به موضوع چگونگی حضور در انتخابات و تعیین نامزدهای انتخاباتی ورود نکرده‌اند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: برخی اصلاح طلبان در انتخابات 92 و 96 حضور داشتند و طبیعی است که اکنون ذهنیت‌ها به سوی این افراد برای حضور در انتخابات برود مثلا این ذهنیت در بین اصلاح طلبان وجود دارد که اسحاق جهانگیری که در انتخابات 96 به نفع روحانی فعالیت کرد و در این هفت سال معاون اول رئیس جمهور بود، به انتخابات 1400 ورود می‌کند مخصوصا که مورد حمایت حزب کارگزاران است. افراد دیگری هم مثل محمدرضا عارف هستند که ممکن است وارد انتخابات شوند.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نه عجولانه بلکه به تدریج باید وارد موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری شده و زمینه های آن را فراهم کنند تا دچار محدودیت‌های زمانی نشوند، تصریح کرد: برخی می گویند عمر اصلاح‌طلبان به پایان رسیده است اما من تاکید کرده و می‌کنم که اصلاح‌طلبی یک تفکر بوده و قابل حذف شدن نیست. این جریان ماندگار است و هرچه جلوتر می رویم، علاقه جامعه به این جریان بیشتر می‌شود اما آنچه اهمیت دارد، روش و استراتژی اصلاح‌طلبان در جهت تحقق اصلاحات است.

چند و چون 1400

در گزیده ای از گزارش روزنامه اعتماد آمده است: در میان همه کاندیداهای بالقوه ریاست‌جمهوری سال 1400 نام 2 گزینه نه تنها عجیب به نظر می‌رسد بلکه با اما و اگرهایی نیز همراه است و همین مساله شاید این دو نفر را جدا از سایر کاندیداهای ریاست‌جمهوری که در مورد حضورشان گمانه‌زنی‌هایی می‌شود کنار هم قرار می‌دهد؛ محمود احمدی‌نژاد و سیدحسن خمینی. اولی یک بار برای حضور دوباره بر راس قوه مجریه اعلام آمادگی کرده اما از سوی شورای نگهبان یا به تعبیری حاکمیت پذیرفته نشده است و دیگری به‌واسطه نسبت و نسب خانوادگی‌اش کاندیداتوری‌اش به آسانی و سادگی باقی کسانی نیست که یک‌شبه یا ساعاتی پیش از پایان مهلت قانونی راهی وزارت کشور می‌شوند و نام‌نویسی می‌کنند. با این حال خبرهای رسمی نشان می‌دهد همان‌قدر که احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد رو به کاهش است، احتمال کاندیداتوری سیدحسن خمینی ضعیف به نظر می‌رسد و شاید هیچ‌کدام از این دو گزینه جنجالی در اردیبهشت سال 1400 کارنامه خود را به رای مردم نگذارند.

اگرچه در فضای غیررسمی رسانه‌ای خبرها حکایت از رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان دارد و مرتضی طلایی نیز این خبر را تایید کرده بود اما یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد به جد این موضوع را تکذیب کرده است. بهمن شریف‌زاده از نزدیکان سیاسی احمدی‌نژاد یک هفته پس از طرح این مساله به «نامه‌نیوز» گفته است که «این خبر دروغ است و صحت ندارد. هیچ رایزنی صورت نگرفته است.» او به اخبار منتشر شده پیش از انتخابات مجلس یازدهم نیز اشاره کرد و گفت: «در آن روزها اخبار مختلفی منتشر می‌شد که آقای احمدی‌نژاد لیست داده است یا با آقای قالیباف بر سر انتخاب نامزدها ملاقات دوگانه و سه‌گانه داشته، حال آنکه هیچ کدام صحت نداشت و دروغ بود. معتقدم این اخبار را مطرح می‌کردند تا از پتانسیل هواداران آقای احمدی‌نژاد استفاده انتخاباتی کنند.»

انتخابات در فاز انکار

روزنامه همدلی در گزارشی آورده است: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ماه 1400 برگزار خواهد شد و در جریان آن هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با آرای عمومی انتخاب می‌شود. این انتخابات برای هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا اهمیت فزاینده‌ای دارد. چند روز پیش عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از اقدامات و تمهیدات لازم جهت انجام انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 خبر داده بود. امری که به معنای آغاز تحرکات دستگاه بوروکراسی کشور برای برگزاری انتخابات است، تحرکاتی که البته خیلی زود به عرصه سیاسی هم کشیده خواهد شد. به همین بهانه نگاهی انداختیم به فهرست نامزدهای احتمالی که به گفته خودشان یا اطرافیانشان برای انتخابات سال 1400 شرکت نمی‌کنند. البته چهره‌های مطرحی از هر دو جناح که امکان حضورشان هست، اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنند. از جمله این چهره‌ها محمدجواد ظریف است که برای اولین بار در برنامه «دید در شب» رضا رشیدپور و تا همین روزهای اخیر حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را با قاطعیت رد کرده است. ظریف دو روز پیش در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی گفت: «کاندیدای انتخابات 1400 نیستم. بعد از دولت به دانشگاه بر می‌گردم. من خودم را بهتر از هر فردی می‌شناسم، اگر بخواهم به مردم خدمت کنم باید در همین حوزه باشم. در این دولت هم علیرغم اینکه علاقه نداشتم، وزارت را انتخاب کردم.»

گزینه دیگری که در جریان اصول‌گرا احتمال حضورش در انتخابات 1400 را مطرح کرده‌اند، سید ابراهیم رئیسی رئیس کنونی دستگاه قضا است. رئیسی طی سال‌ها فعالیت در عرصه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی، مسئولیت‌های گوناگونی را تجربه کرده‌است که آخرین آن، خیز برای ریاست جمهوری بود. او در انتخابات ریاست جمهوری 1396 نامزد اصلی اصول‌گرایان بود که با کسب 38,3% آرا، در برابر 57% حسن روحانی شکست خورد. پس از آن در 23 مرداد 1396 با حکم رهبری به مدت 5 سال به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در ادامه در 16 اسفند 1397 رهبری، رئیسی را رسما به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد. چند روز پیش احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه دستخط گفته بود: «من فکر می‌کنم برای 1400 اگر یک شخصیتی که بالاخره در تراز رئیس دولت جمهوری اسلامی و تراز انقلاب اسلامی باشد بیاید، نیروهای انقلاب دور او جمع می‌شوند. فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی بیاید همه مشکلات حل می‌شود.» این سخنان فراهانی با واکنش قاضی‌زاده هاشمی مواجه شد و روز گذشته نایب رئیس مجلس از مخالفت رئیسی با کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 خبر داد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات 1400 جدید نیست.

اولین واکنش احمدی‌نژاد به خبر حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری: آماده فداکاری برای ایران هستم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب نوشت: محمود احمدی‌نژاد در اولین واکنش به خبر حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 گفت: آماده فداکاری برای ایران هستم.

او در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: هنوز تا انتخابات وقت داریم، ما باید به فکر امروز باشیم. امسال در کل دنیا سال تحولات است و باید خود را برای این آماده کنیم و مراقبت کنیم تا ملت‌ها آسیب نبینند. باید به فکر اصلاح جهان باشیم و فکر می‌کنم هر اصلاحی رخ می‌دهد باید در سطح جهان اتفاق بیفتد.

احمدی نژاد ادامه داد: من هم یک فرد کوچکی از 7.5 میلیارد انسان هستم و دوست دارم جهان خوب اداره شود و مردم در رفاه و آسایش و آزادی و عزت باشند.

احمدی نژاد افزود: هنوز به مسئله انتخابات فکری نکرده ام و شخصا هم تمایلی به این کار ندارم؛ گرچه من هم مثل همه ایرانیان آماده فداکاری برای ملت هستم.

واکنش احمدی نژاد به حضور در انتخابات 1400: آماده فداکاری برای ایران هستم

پایگاه خبری نواندیش آورده است: محموداحمدی‌نژاد، رییس جمهور پیشین ایران در گفت‌وگوی اسکایپی با شبکه یو. اس. ایران به سوال درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 پاسخ داد: درباره حضور در انتخاب هنوز فکری نکرده ام و تمایلی ندارم، گرچه آماده فداکاری برای ایران هستم.

تکلیف سه چهره مطرح سیاسی برای انتخابات 1400 مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری همشهری آنلاین: در شرایطی که گمانه زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 داغ است، به‌نظر می‌رسد سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن هاشمی رئیس شورای شهر و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تمایلی برای ورود به این عرصه ندارند.

پیش از این احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفته بود اگر آقای رئیسی برای 1400 بیاید می‌تواند مشکلات را حل کند. امیرحسین قاضی‌زاده نایب رئیس مجلس اما در توئیتی نوشته: «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات 1400جدید نیست. جمع‌بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد اما ایشان بشدت مخالفت کردند و ضمن تأکید بر برنامه 5 ساله خود در قوه قضائیه، طرح بحث‌های اینچنینی را انحراف درمسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.»

دفتر محسن هاشمی هم درباره احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات اعلام کرد: «همانگونه که رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه‌های متعدد تصریح کرده است، برنامه یا بنایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. طرح اینگونه احتمالات اثر مثبتی بر شرایط امروز جامعه که سخت درگیر مشکلاتی نظیر بیماری کرونا، مسائل اقتصادی اجتماعی و تحریم‌های ظالمانه است، ندارد.»

محمدجواد ظریف هم در مصاحبه اینستاگرامی خود در این باره گفته است: «با کمال صداقت عرض می‌کنم که اصلا من خودم را دارای صلاحیت برای چنین مسئولیتی نمی‌دانم. همین کاری که می‌کنم را اگر دوستان اجازه بدهند انجام دهم حالا محضر که نبردند ما را که تعهد محضری دهیم که اجازه دهند ما کار روابط خارجی را انجام دهیم اما باز هم عرض می‌کنم من فقط این یک کار را بلدم، اگر این کار را هم اجازه ندهند انجام دهم در دانشگاه درس می‌دهم.»

رسانه های اصولگرا

واکنش پزشکیان به احتمال کاندیداتوری‌اش در 1400

خبرگزاری فارس نوشت: یازده ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و برخی رسانه‌ها از هم‌اینک، گزینه‌های احتمالی را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌کنند که در همین حین، نام مسعود پزشکیان نیز در میان کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلب دیده می‌شود.

برخی از رسانه‌ها اعلام کرده بودند که احزاب اصلاح‌طلب مسعود پزشکیان را به عنوان گزینه انتخابات ریاست جمهوری 1400 مورد بررسی قرار داده و در همین رابطه نماینده مردم تبریز در مجلس با رئیس دولت اصلاحات دیدار کرده است.

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا به منظور کاندیداتوری در 1400 با رئیس دولت اصلاحات دیدار کرده است؟ گفت: خیر دیداری نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای 1400 نامزد می‌شوید، گفت: فعلا خبری نیست.

تا پاستور 1400

روزنامه خراسان به نقل از پایگاه خبری جهان نیوز آورده است: مصطفی معین وزیر علوم در دولت اصلاحات و سازندگی راجع به حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اعلام کرد که «برای انتخابات 1400 برنامه‌ای ندارم و نامزد نخواهم شد» گفتنی است پیش از این معین در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 شرکت کرده بود. اگرچه شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد اما او توانست با حکم حکومتی رهبر انقلاب به ماراتن انتخاباتی آن سال بازگردد. او در آخر با کسب 4 میلیون رای نفر پنجم نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد / انصاف نیوز حتی خاتمی هم شانسی ندارد! صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب بر این باور است که هیچ یک از گزینه های اردوگاه اصلاح طلبی شانسی در انتخابات 1400 ندارند چرا که عملکرد دولت آقای روحانی و مجلس دهم باعث شده که بدنه اجتماعی که به اصلاح طلبان باور داشت باور خود را ازدست بدهد. او تصریح کرد که «فرقی نمی‌کند که نامزد اصلاح‌طلبان در 1400 آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری نه آقای جهانگیری، نه آقای عارف و نه حتی خود خاتمی هیچ شانسی در انتخابات 1400 ندارند»

آینده اصولگرایان در انتخابات 1400 به عملکرد مجلس یازدهم بستگی دارد

خبرگزاری ایلنا در گفت‌وگو با ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، آورده است: ایمانی درخصوص انجام برخی نطق‌های تند علیه دولت از تریبون مجلس در حالیکه تنها چند هفته از آغاز به کار مجلس یازدهم گذشته است، گفت: در حال حاضر مجلس هنوز درگیر بحث اعتبارنامه‌ها است، همچنین کمیسیون‌ها هم تشکیل نشده و به عبارتی هنوز مجلسی‌ها درگیر کار جدی نشده‌اند، اینکه در مجلس چند نماینده که مشی مقداری رادیکال دارند، نطق‌هایی علیه دولت داشتند، خب این‌ها همیشه در همه مجالس هستند اما نکته مهم این است که مشی غالب مجلس تندروی نباشد.

وی ادامه داد: اگر تندروی رویه غالب مجلس شود، به وجهه آن آسیب می‌زند، البته اکنون اینطور نیست، اما مجلس باید دقت کند که هم اسیر تندروی و هم دچار رفتارهای عوام‌فریبانه، سطحی و زودگذر نشود، در این صورت به عقیده من می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد که البته تاکنون قرائن زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این مجلس، یک مجلس قوی، معتدل و منسجم است.

تحلیلگر اصولگرا درخصوص آرایش احتمالی این جریان سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 بیان داشت: با توجه به اینکه هنوز یکسال یا کمتر به انتخابات باقی مانده است، به نظر من زود است که وارد مباحث انتخاباتی شویم، در حال حاضر شرایط و تحولات کشور خیلی سریع است و به نظر من هنوز هیچ جناح و جریانی نتوانسته است کاندیدا یا کاندیداهایی را برای انتخابات مشخص کند، البته عملکرد مجلس یازدهم هم در این دوره روی آینده اصولگرایان در انتخابات 1400 و انتخابات‌های بعدی بسیار موثر است.

وی افزود: اینکه چه کاندیداهایی به صحنه می‌آیند هم چندان مشخص نیست و هر فردی هم که گزینه‌ای را مطرح می‌کند، بیشتر براساس گمانه‌زنی‌های شخصی است، در غیر اینصورت هیچ فکر و تدبیری در جناح اصولگرا و یا حتی جناح اصلاح‌طلب برای اینکه چه کسانی در انتخابات آینده کاندیدا شوند، تاکنون مطرح نشده است.

چرا نام «رئیسی» برای انتخابات 1400 مطرح شد؟!

در گزیده ای از گزارش «تابناک» آمده است: چهره های زیادی از جوانان گرفته تا با تجربه ها برای کاندیداتوری به نمایندگی از اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح هستند که احتمالا از اواخر پاییز و اوایل زمستان سال جاری بحث ها در خصوص آنها خیلی جدی تر دنبال خواهد شد؛ اما آن فردی که در روزهای اخیر خیلی جدی بر سر زبان ها افتاده است؛ حجت الاسلام والمسلمین سید «ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه و کاندیدای انتخابات سال 96 است که هم اکنون با شدت و قوت برنامه مبارزه با مفاسد را در کشور پیش می برد.

صحبت های «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم و عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در خصوص احتمال کاندیداتوری رئیس قوه قضائیه این مباحث را در خصوص او خیلی جدی تر مطرح کرد. او در یک گفت و گو عنوان کرده است: «من فکر می‌کنم برای 1400 اگر یک شخصیتی که بالاخره در تراز رئیس دولت جمهوری اسلامی و تراز انقلاب اسلامی باشد بیاید، نیروهای انقلاب دور او جمع می‌شوند. من فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی بیاید همه مشکلات حل می‌شود. البته معاون اول قوه قضائیه خیلی زود پاسخ این موضوع را داد. حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» روز گذشته حضور رئیسی در انتخابات 1400 را تکذیب کرد.

پاسخ احمدی‌نژاد درباره انتخابات 1400 از رسانه محلی در آمریکا: آماده فداکاری هستم!

پایگاه خبری خبرآنلاین نوشت: سایت شخصی محمود احمدی نژاد و کانال تلگرامی رسمی او مصاحبه ای از رئیس جمهور پیشین را منتشر کرده از مصاحبه اش با تلویزیون محلی ایرانی در بوستون آمریکا که در آن او در پاسخ به سئوالی درباره کاندیداتوری 1400 می گوید الان زود است و من تمایلی ندارم اما آماده فداکاری هستم!

*س_برچسب‌ها_س*