سه‌شنبه 17 مهر 1403

حضور آیت الله رئیسی در سمنان با مصوباتی برای تحرک و توسعه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حضور آیت الله رئیسی در سمنان با مصوباتی برای تحرک و توسعه

سمنان - ایرنا - دولت سیزدهم با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری روز پنجشنبه سیزدهم آبان 1400 در حالی سفر استانی به سمنان داشت که با بررسی ظرفیت‌ها و نقاط نیازمند توجه، مصوباتی برای رفع موانع توسعه، حرکت گام به گام به سمت رونق و بهبود معیشت مردم با خود به همراه داشت.

نیمی از وسعت استان سمنان را مناطق بیابانی تشکیل می دهد که سرنوشت و حیات آن به کم آبی و خشکسالی گره خورده است؛ تداوم خشکسالی های شانزده ساله همچنان مردم این استان را به مصوبات راهگشای هیات دولت در نهمین سفر استانی به مقصد این سرزمین باستانی، دلگرم کرد.

آب، رویای همیشگی ساکنان سرزمین باستانی"قومس" است و رویکردهای دولت های پیشین تاکنون نتوانست این مشکل تاریخی و سرنوشت ساز سمنانی ها را حل کند؛ آرزویی که در نهمین سفر استانی رییس جمهوری دولت سیزدهم برآوردن آن از آیت الله رییسی و مدیران برنامه محور دولت سیزدهم خواسته شد.

سمنان چسبیده به پایتخت با راه دسترسی به 9 استان کشور است که در نگاه اول محرومیت باید برای ساکنان این استان کلمه بیگانه‌ای باشد اما کم آبی، نبود زیرساخت در بخش های گوناگون از جمله صنعت، راه و انرژی، گسترش روزافزون بیکاری همراه با شکل گیری موج جدید مهاجرت، چشم امید مردم این دیار را بیش از همیشه به تصمیمات اعضای هیات دولت در این سفر دوخت.

ضرورت ایجاد صنایع و به خصوص صنایع تبدیلی، استفاده مطلوب از ظرفیت‌های معدنی، صنعتی، کشاورزی، دامپروری، نیروهای انسانی، منابع طبیعی، و گردشگری با برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خام فروشی، تبدیل مهدی‌شهر به قطب دامپروری صنعتی کشور، استفاده از برنامه زنجیره کشاورزی و دامپروری در سمنان با تبیین برنامه‌ای مدون برای جلوگیری از هدر رفت محصولات، برنامه ریزی برای حل مشکل آب با مدیریت تخصصی، تبدیل سمنان به قطب گردشگری، تلاش برای بهبود وضعیت بخش های مختلف کشاورزی و دامپروری، از جمله وعده های آیت الله رییسی به مردم سمنان در زمان انتخابات رییس جمهوری بود که اجرای این قول ها می تواند سمنان را از کمبودهای فعلی و نیازهای گسترده در بخش های گوناگون آسوده کند.

عمل به وعده ها یکی از برنامه های غیرقابل چشم پوشی دولت سیزدهم است؛ موضوعی که آیت الله رییسی در دیدار امروز پنجشنبه با آیت الله شاهچراغی نماینده ولی فقیه در سمنان به آن اشاره کرد و گفت: ما نمی خواهیم به مردم وعده‌ای بدهیم که عملیاتی نشود، بلکه وعده ها به مردم باید عملی شود.

انتخاب سید امیر حسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس‌جمهوری، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، رستم قاسمی وزیر راه و سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای همراهی رییس جمهوری در سفر به سمنان بارقه ای از عزم بالای دولت برای آسودگی خاطر سمنانی ها به همراه داشت.

تبدیل ظرفیت های فراوان استان سمنان به فرصت هایی برای ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده در بدو سفر رییس جمهوری به سمنان مورد تاکید قرار گرفت.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی پس از ورود به استان سمنان در فرودگاه این شهر گفت: پیش از این بررسی هایی درباره استان سمنان انجام و کمبودها و نیازها گردآوری شد

بازدیدهای آیت الله رییسی در سمنان

رییس جمهوری در استان سمنان علاوه بر دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، ادای احترام به شهدا و حضور در اجتماع یوم الله 13 آبان، رویکرد نظارت مستقیم خود برای شناسایی دقیق مشکلات را ادامه داد و از چند واحد صنعتی فعال و نیمه فعال این استان دیدن کرد.

رییس‌جمهوری در یکی از این بازدیدها مشکلات کارخانه تعطیل شده نساجی مهدیشهر را بررسی کرد و با گزارش مسوولان و مدیران مربوطه در جریان دلایل تعطیلی و موانع و مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت. کارخانه نساجی پاکریس مهدیشهر با 35 هکتار مساحت و 12 هکتار فضای مسقف، در چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف، تعطیل شده و بلااستفاده مانده است.

آیت الله رییسی همچنین از کارخانه ساخت لوازم خانگی سنگرکار بازدید کرد و در گفت و گو با کارگران و مدیران این کارخانه از نزدیک در جریان مشکلات و درخواست‌های آنان قرار گرفت.

هشتمین رییس جمهوری ایران در ادامه سفر به سمنان به صورت سرزده به بازدید از سیاه چادر عشایر مهدیشهر رفت و پس از شنیدن مشکلات عشایر منطقه، گفت: مسائل مطرح شده بیشتر درباره کم‌آبی است و علاوه بر اقدامات لازم، باید دعا کنیم خداوند رحمت الهی را نصیب کشور کند

وی همچنین تاکید کرد که تامین نهاده‌های دامی عشایر و دامداران منطقه و ایجاد مجتمع دامداری از سوی استاندار سمنان پیگیری و اجرایی شود.

رئیس جمهوری با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکلات عشایر و دامداران مهدیشهر گفت: نهاده‌های دامی به نحوی در اختیار عشایر و دامداران مهدیشهر قرار گیرد که پس از به ثمر نشستن دام آنها، بازپرداخت اقساط تسهیلات آغاز شود.

آیت الله رییسی همچنین با قدردانی از تلاش زنان عشایر برای تولید صنایع دستی و اهمیت موقعیت مکانی استان سمنان که به باب الرضا (ع) معروف است، گفت: ایجاد بازار و بازاریابی برای فروش محصولات صنایع دستی در حمایت از این صنعت محلی اهمیت زیادی دارد.

رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها، سیاست همزمان دولت سیزدهم

رییس جمهوری در میان اجتماع‌کنندگان مراسم یوم‌الله 13 آبان سمنان با تاکید بر اینکه سیاست همزمان رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد، گفت: مردم ایران اسلامی قدردان اقدامات هوشمندانه و مقتدرانه پاسداران مرزهای کشور هستند.

آیت‌الله رئیسی افزود: سابقه دشمنی آمریکا با مردم ایران 40 ساله نیست بلکه این دشمنی، بیش از 70 ساله است؛ با این تفاوت که در 30 سال اول، آمریکا با کودتا و حمایت از حاکمان دست‌نشانده در چپاول منافع ملت ایران موفق می‌شد اما در 43 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیروز میدان مقابله با دشمنی‌های بی پایان آمریکا، ملت ایران بوده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه 13 آبان، یادآور پرچمداری امام در مبارزه با استکبار خارجی و استبداد داخلی است، گفت: مردم ایران همواره اقدامات مداخله‌گرانه و قلدرمآبانه آمریکایی‌ها در منطقه از جمله رفتار اخیر آنها را تقبیح کرده‌اند و همواره قدردان پاسخ‌های هوشمندانه و مقتدرانه پاسداران غیور مرزهای عزت و استقلال کشور هستند.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به تعیین تاریخ آغاز مذاکرات درباره رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران گفت: مذاکره مدنظر ما، یک مذاکره نتیجه محور است و ما به هیچ عنوان از خواسته به‌حق ملت ایران یعنی رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: همان‌طور که ایران پیش‌تر اعلام کرده است، میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم که منجر به تضییع منافع ملت ایران می‌شود، ایستادگی می‌کنیم.

تحقق اهداف توسعه کشور؛ نزدیک و امکان‌پذیر

آیت الله رئیسی همچنین در جمع علما، نخبگان و خانواده معزز شهدای استان سمنان گفت: اگر دنبال استقلال اقتصادی نباشیم نمی توانیم آن چنان که می خواهیم مقابل استکبار ایستادگی کنیم.

وی بیان داشت: تولید کنندگان، فعالان حوزه های اقتصادی، کارآفرینان، کارگران عزیز و کشاورزان گرامی و همه تلاشگران اقتصادی بدانند که هر چه در راستای استقلال کشور حرکت کنند گامی برای رفع وابستگی های کشور به بیگانه برداشته اند.

رئیسی تاکید کرد: وجود نیروهای صالح و کارآمد و برنامه ریزی مبتنی بر گام دوم انقلاب و عمل و رفتار جهادی و انقلابی برای رفع مشکلات مردم می تواند دولت اسلامی که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند و مورد انتظار مردم است را محقق کند.

رییس جمهوری با اشاره به تدوین بودجه سال 1401 طی روزهای آینده گفت: بودجه با محور عدالت تدوین می شود به طوری که مراکز غیربرخوردار برای برخورداری در اولویت قرار می گیرند تا برخوردار شود.

وی با اشاره به اعتقاد دولت به حرکت جهادی تاکید کرد: ممکن است عده ای تحقق اهداف توسعه کشور را دور و دیر ببینند ولی دولت آن را نزدیک و امکانپذیر می داند.

وی یادآور شد: رمز موفقیت در همه جبهه ها اعتنا به داشته های داخلی به ویژه نیروی جوان است و راه برون رفت از مشکلات تکیه بر توان داخلی است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه تجربه 40 ساله پس از انقلاب ارزشمند است و باید از تجربه های سیاسی و اقتصادی عبرت آموخت، بیان کرد: در این تاریخ 40 ساله پیروزی ها و کاستی ها و عقب ماندگی ها در کشور وجود داشت و باید همه را ببینیم.

رییس جمهوری یادآور شد: ظرفیتهای بسیاری در کشور وجود دارد مثلا دراستان سمنان کشاورزی، معدن و پررونقی وجود دارد که اگر خام فروشی را کنار بگذاریم و به سمت فرآوری برویم شکوفایی حاصل می شود.

وی با اشاره به خواسته امروز برخی شهروندان استان سمنان در بازدیدها برای مشکل آب تاکید کرد: کاهش بارندگی برای همه نقاط کشور است و شاید برای کل منطقه است و باید دید آیا راه برون رفت از این مساله وجود دارد یا خیر.

وی یادآور شد: فعال شدن گردشگری می تواند در کنار کشاورزی به اشتغال استان سمنان کمک کند.

وی با طرح این سوال که با وجود برق و گاز چرا برخی در روستا ماندگار نمی شوند، پاسخ داد که تا روستایی کار کشاورزی با صرفه اقتصادی نداشته باشد در روستا ماندگار نمی شود و باید کارخانه ای به نام روستا ایجاد شود.

وی افزود: دانشگاهیان و فرهیختگان استان سمنان نسبت به آسیب های اجتماعی هشدار دادند و استاندار سمنان باید نسبت به این موضوع و برای کاهش آسیب های اجتماعی ورود کند و دولت آمادگی ورود دارد زیرا این مساله مردم را آزار می دهد.

رئیس جمهوری افزود: به شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت و مجلس برای برطرف شدن مشکلات تولیدگران توجه می شود. شورای گفت و گوی تمام استانها فرصت مناسبی بین تولیدکننده و قانونگذار و مجری قوانین است که رسیدگی به این مساله مورد توجه و تاکید دولت است.

 هیچ خط تولیدی به خاطر مطالبات بانکی نباید تعطیل شود

رییس جمهوری در نشست شورای اداری استان سمنان با اشاره به ضرورت همراهی با تولید تا جای ممکن تاکید کرد: هیچ کارگاه و کارخانه ای نباید به خاطر مطالبات بانکی تعطیل و کارگران بیکار شوند.

آیت الله رئیسی افزود: بانک ها برای رسیدن به مطالباتشان نباید واحدها را تعطیل کنند.

وی با بیان اینکه واحدهایی امروز در استان سمنان بازدید شد که فقط یکسال نیاز و مهلت نیاز داشتند تا فعالیتشان رونق بگیرد و بدهی خود را بپردازند، افزود: هیچ بانکی حق ندارد برای پیگیری مطالبات کارگاه و کارخانه ای را تعطیل کند، بانکها می توانند دنبال مطالبات باشند ولی تعطیلی کارخانه ها خلاف سیاست های دولت و کشور است.

دستور رئیس جمهوری در موضوع معضل آب استان سمنان

رئیس جمهوری در ادامه سخنانش در نشست شورای اداری به معضل آب در استان سمنان اشاره کرد و گفت: در این زمینه وزیر نیرو و نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را در این نشست عنوان کردند اما تصمیم گرفته می شود در مرکز این استان جلسه ای با حضور همه دست اندرکاران موضوع آب برگزار شود که چگونه مشکل را حل کنیم؟

وی تاکید کرد: شاید در ادامه این جلسات لازم باشد استاندار سمنان جلسات مشترکی را با حضور استانداران استان های همجوار چون گلستان و مازندران برگزار کند تا مشکلات بررسی و حل شود اما اگر موضوع در سطح استان سمنان یا جلسات با استان های همجوار برگزار اما مشکلات حل نشد وزیر نیرو باید شخصا اقدام کند.

وی گفت: باید برای مردم تبیین شود که شما چرا دچار بی آبی می شوید؟ و یکی از تاکیدهای بنده در مورد حرف زدن با مردم است چرا که مردم ما مردم فهیمی هستند اما در عمل مدیران ما با مردم کم حرف می زنند.

رئیسی افزود: در مورد مشکل کم آبی، خشکسالی، کمبود نزولات آسمانی، الگوی کشت و مصرف آب باید با مردم حرف زد و اعتقاد راسخ داریم در این زمینه عموم مردم ما بزرگوار و فهیم هستند.

وی اظهار داشت: آن چه در سطح استان سمنان در مورد معضل آب حلی شدنی است در خود استان حل شود اما اگر نیاز به بررسی وزیر نیرو هم داشت پیگیری شود تا نگرانی مردم حل شود.

دستور رئیس جمهوری برای حل مشکل نهاده دامی دامداران سمنانی

آیت الله رئیسی در ادامه پرداخت به موضوع های مهم مربوط به استان سمنان حمایت از کشاورزی این استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این سفر به گونه ای کار را پیگیری کردیم که دولت نهاده های دامی به دامدار بدهد و زمانی که او دامش را فروخت پول وزارت خانه را بدهد و حتما این موضوع از طرف وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود.

وی اظهار داشت: بازارهای صنایع دستی اقتصاد خوبی برای استان سمنان با توجه به میزان تردد موجود در جاده های آن است و از استاندار می خواهم برای موضوع صنایع دستی و مشاغل خانگی خصوصا ایجاد بازارهای این نوع صنایع در حاشیه جاده های مهم استان پیگیری کند.

انتقاد از خام فروشی معادن استان سمنان

رئیس جمهوری در ادامه سخنانش یکی از محورهای مهم فعالیت اقتصادی در استان سمنان را معادن عنوان کرد و افزود: خام فروشی کار بدی است و محصول معدن در این استان باید ارزش افزوده پیدا کند و این مساله در استان سمنان یکی از محورهای فعالیت اقتصادی در استان محسوب می شود.

وی در ادامه در مورد یکی از مشکلات شهرستان میامی گفت: در میامی چند مرکز درمانی وجود دارد که یکی برای دسترسی بهتر مردم شبانه روزی شود و از وزیر بهداشت می خواهم در پایان همین سفر ریاست جمهوری این کار را محقق کند.

نگرانی رئیس جمهوری از وضعیت مردم کالپوش

وی در ادامه سخنانش به موضوع مشکلات پیش آمده برای مردم روستای کالپوش شهرستان میامی اشاره و خاطر نشان کرد: از رئیس بنیاد مسکن می خواهم در روستای کالپوش که رانش زمین ایجاد شده در مورد مساله جابجایی آن اقدام شود، خصوصا افرادی که راضی به جابجایی هستند نباید آسیب ببیند.

اولویت سفرهای استانی پروژه‌های نیمه تمام است

رییس جمهوری در نشست خبری پایان سفر به استان سمنان گفت: اولویت اصلی در سفرهای استانی برای رشد و توسعه استان‌های پروژه‌های نیمه‌تمام کوتاه‌مدت است.

آیت‌الله رییسی اظهار داشت: تعداد پروژه‌های نیمه تمام به قدری از گذشته زیاد است که سبب نگرانی مردم شده و تلاش داریم تا پروژه‌های غیرضروری جدیدی را کلنگ‌زنی نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه تمام گذشته به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته بندی می‌شود تا بتوانیم انتظارات مردم را برآورده کنیم.

وی در ادامه در خصوص جاده مواصلاتی حرم تا حرم بیان داشت: سلامت مردم و رسیدگی به وضعیت جاده‌های مواصلاتی کشور به ویژه استانی مانند سمنان که باب الرضا است، در اولویت قرار دارد.

رییس جمهوری ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی گزارشی از این پروژه ارائه داد و مصوبه‌ای داشتیم که این پروژه به سرعت دنبال و پیگیری شود، زیرا این میزان تلفات حتی به اندازه یک نفر هم در کشور زیاد است.

آیت‌الله رییسی گفت: نیاز است تمهدیدات لازم در حوزه رانندگی و جاده‌ای همچون ایجاد ایستگاه‌های استراحتی اتخاذ شود تا رانندگان زیاد احساس خستگی نکنند.

وی با اشاره به مصوبات سفر یک روزه خود به استان سمنان، تصریح کرد: کارشناسان گزارشاتی از بازدیدهای گذشته خود به وزیران دادند و وزرا نیز در جلسه شورای اداری گزارش‌هایی دادند و مصوبات خوبی برای رشد و توسعه استان داشتیم.

آیت الله رئیسی رییس جمهوری در پایان سفری یکروزه و پس از حضور در نشست خبری، استان سمنان را ترک کرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
حضور آیت الله رئیسی در سمنان با مصوباتی برای تحرک و توسعه 2
حضور آیت الله رئیسی در سمنان با مصوباتی برای تحرک و توسعه 3
حضور آیت الله رئیسی در سمنان با مصوباتی برای تحرک و توسعه 4
حضور آیت الله رئیسی در سمنان با مصوباتی برای تحرک و توسعه 5
حضور آیت الله رئیسی در سمنان با مصوباتی برای تحرک و توسعه 6
حضور آیت الله رئیسی در سمنان با مصوباتی برای تحرک و توسعه 7