جمعه 31 فروردین 1403

خراسان شمالی یکپارچه در خدمت زوار پیاده امام رضا (ع)/ باب الرضا میزبان عشاق امام رضایی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
خراسان شمالی یکپارچه در خدمت زوار پیاده امام رضا (ع)/ باب الرضا میزبان عشاق امام رضایی

هر ساله بعد از اربعین سیل عاشقان امام رضا (ع) در مسیر پیاده روی کربلا با پای پیاده قدم به میدان می گذارند و از استان خراسان شمالی که همسایه مشهد مقدس است عبور می کنند که فرصت خدمت رسانی به زائران برای ساکنان این استان به ارمغان می آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از بجنورد، همسایگی خراسان شمالی با دیار مشهدالرضا این فرصت را فراهم کرده که هر ساله بعد از اربعین حسینی، مسیر رنگ و بوی امام رضایی به خود می گیرد، جاده ها از سمت شهرهای شمالی به خراسان رضوی پر از زائرانی می شوند که در راستای پیاده روی اربعین، کمر همت بستند و مسیری طولانی تر و مدت زمان زیادی را قدم درمسیر عشق امام رضا (ع) می گذارند.

مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج شهرهایی از تبار خراسان شمالی که این فرصت ویژه برایشان فراهم شده تا میزبانی زائران آقا امام رضا (ع) را داشته باشند.

در این مسیر موکب هایی فعالیت دارند که با پذیرایی های مردمی، چای، دمنوش، صبحانه و میان وعده به استقبال زائران می روند و این موکب ها با نزدیک شدن به مسیر های تردد نزدیک به مشهد پررنگ تر و پرشور تر برگزار می شوند.

همچنین موکب هایی نیز همچون پلیس، هلال احمر، بهداشت و درمان در این مسیرها حضور دارند تا در صورت نیاز مردم به پزشک یا هر خدماتی دچار مشکل نشوند.

فعالیت 7 موکب برای ارائه خدمات به زائران پیاده در خراسان شمالی

حجت الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد در رابطه با موکب های تدارک دیده شده برای زائران پیاده عبوری از خراسان شمالی به خراسان رضوی اظهار داشت: هر ساله بعد از اتمام اربعین حسینی، زائرانی که تمایل به زیارت مرقد امام رضا (ع) را در ایام شهادتش دارند، قدم در این مسیر می گذارند.

وی با اشاره به اینکه هفت موکب جهت ارائه خدمات به زائران پیاده در استان تدارک دیده شده است، گفت: دو موکب در مانه و سملقان، دو موکب در بجنورد، دو موکل در شیروان و یک موکب در فاروج است.

حجت الاسلام آسوده با بیان اینکه به دلیل اینکه در آستانه روز شهادت قرار داریم، موکب شهر آشخانه به کارش پایان داده است، افزود: زیرا زائرانی که قصد عبور از این مسیر را داشتند، باید تاکنون این شهرستان را پشت سرگذاشته باشند.

تمام مساجد و امامزاده ها برای اسکان زائران هماهنگ شده اند

وی اضافه کرد: طی هماهنگی های صورت گرفته، تمام مساجد، حسینیه ها، امامزاده ها در بین راه و شهرها برای محل اسکان زائران پیاده در نظر گرفته شده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در موکب ها برپا شده موضوع اطعام وعده نهار و شام مدنظر نیست، گفت: موکب ها از صبح فعالیتشان را آغاز و تا نماز مغرب ادامه دارد و در این مدت با بسته های صبحانه، چای، دمنوش، میان وعده، از زائران پذیرایی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وقفی برای ارائه این خدمات وجود دارد، اظهارکرد: تمام موقوفات مربوط به امام رضا (ع) مستقیم توسط مردم به آستان قدس تخصیص پیدا می کند و تاکنون مبلغ قابل توجهی برای پذیرایی از زائران پیاده رضوی جمع آوری نشده است.

ثبت نام 15 هزار زائر پیاده از خراسان شمالی

حجت الاسلام حمید رفیعی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در رابطه با این موضوع در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: امسال 103 هیئت برای حضور در مشهد مقدس ثبت نام کردند، 15 هزار نفر در این 103 هیئت حضور دارند.

وی ادامه داد: افرادی که تمایل داشتند از خراسان شمالی در مسیر پیاده روی حضور پیدا کنند، باید در این هیئت ها در سامانه ثبت و بیمه شده اند.

این مقام مسئول یادآور شد: تاکنون از استان های گلستان و مازندران 15 کاروان با ظرفیت هر کاروان 60 نفر از استان خراسان شمالی عبور کردند که در مجموع 900 زائر عبوری از استان بوده است.

عبور 900 زائر پیاده از خراسان شمالی

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه هیئت جوادالائمه استان متولی ساماندهی و سازماندهی هیئت های پیاده را بر عهده دارد، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی نیز با هماهنگی هایی که با هیئت جوادالائمه استان خراسان شمالی و رضوی داشته نامه هایی را برای حضور و اسکان در مشهد مقدس ارسال کرده اند.

وی اضافه کرد: مکان ها برای اسکان هیئت ها هماهنگ شده است و اگر کسی تمایل دارد در این پیاده روی حضور پیدا کند با هیئت جوادالائمه استان ارتباط بگیرد.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه در مسیر پیاده روی تمهیداتی در نظر گرفته شده است، گفت: هماهنگی ها با پلیس راه، راهور، هلال احمر، مساجد، فرمانداری و معاونان امنیتی و سیاسی، علوم پزشکی انجام شده تا ارائه خدمات در مسیر لحاظ شود.

وی گفت: قطعا کاروان های متعدد سواره نیز برنامه ریزی می کنند که در روزهای آخر ماه صفر در مشهد مقدس حضور پیدا می کنند.

پیاده روی به سمت حرم امام رضا یک حرکت تمدن ساز است

این مقام مسئول اضافه کرد: سه روز میزبانی، پیاده روندگان به سمت مشهد داریم، مکان های هماهنگ شده سه روز پذیرایی از این زائران را برعهده دارند که تلاش بر این بوده تا مکان های اسکان در اطراف حرم مطهر باشد.

حجت الاسللام رفیعی بیان داشت: مسیر پیاده روی به سمت حرم امام رضا (ع) تنها موضوع زیارت مدنظر نیست و یک حرکت تمدن ساز است که در امتداد مشایه امام حسین (ع) مسیر حرم علی بن موسی الرضا به عنوان ملجایی در ایران حضور حداکثری مردم را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اینک مرحله خودسازی و جامعه پردازی است، گفت: لذا جامعه پردازی ملزوماتی را دارد که مسئله حکمرانی مردمی و نقش آفرینی مردمی در مسیر رسیدن به ظهور و تمدن سازی بسیار مهم است، بنابراین این اتفاق جزو مواردی است که در راستای تحقق گام دوم انقلاب می تواند، بسیار اثر گذار باشد.

تشدید نظارت بر خدمات بین راهی زوار پیاده امام رضا (ع)

علی مستوفیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار داشت: همه‌ساله خراسان شمالی به دلیل هم‌جواری با خراسان رضوی میزبان جمعیت عظیمی از مسافران و زائران امام رضا (ع) است که باید با برنامه‌ریزی درست و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط استقبال شایسته‌ای از این زوار ورودی به استان داشته باشیم.

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات مناسبی از قبیل ساماندهی سرویس‌های بهداشتی در مسیرهای ورودی، نصب بیلبوردهای معرفی جاذبه‌های گردشگری و تشدید نظارت بر واحد خدمات بین‌راهی صورت‌گرفته است.

از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در پیاده روی زائران استفاده شود

مهدی رشیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی افزود: ارائه خدمات به مسافران و زائران امام رضا (ع) از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا با تشکیل کمیته ویژه نظارت دراسرع‌وقت نسبت به بررسی مشکلات احتمالی و مرتفع کردن آن اقدامات لازم صورت گیرد.

رشیدی افزود: نظارت‌های انجام شده باید نتیجه‌بخش و بازخورد لازم را داشته باشد و در صورت نیاز نتایج مثبت تقدیر و نتایج منفی رسیدگی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: تشویق جایگاه‌داران برتر می‌تواند تأثیر خوبی در ارائه خدمات به مسافران و زائران داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تشکل‌های مردم‌نهاد در جذب و ماندگاری مسافر گفت: باید از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در تحقق این امر استفاده کنیم تا بتوانیم در توسعه گردشگری استان گامی مؤثر برداریم.

برپایی 12 موکب سلامت برای زائران پیاده در خراسان شمالی

محمدرضا اکبری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: از هفته‌های گذشته جلساتی مداوم با حضور مدیران و معاونان شبکه های بهداشت و درمان استان برگزار و برپایی موکب‌های سلامت در نقاط مختلف استان برنامه‌ریزی شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خرااسن شمالی عنوان کرد: این موکب‌های سلامت شامل پایگاه‌های اورژانس 115 و چادرهای نصب‌شده در محل دشت از توابع شهرستان گرمه تا شهرستان فاروج و در مسیر پیاده‌روی زائران برپا شده که حدود 12 موکب است.

اکبری با اشاره به اینکه این پایگاه‌ها متشکل از تیم اورژانس 115 و نیروی بهداشتی است، تصریح کرد: ویزیت بیماران سرپایی و ارائه خدمات بهداشتی شامل سنجش فشار خون، مراقبت‌های اولیه بهداشتی، رپید تست کووید، بررسی وضعیت افراد دارای علائم گوارشی و علایم تنفسی و بثورات جلدی و تب و در صورت نیاز ارجاع به مراکز درمانی ازجمله خدمات این موکب‌ها است

وی عنوان کرد: تأمین سلامت زائران پیاده ازجمله اهداف معاونت بهداشت است که برای تحقق این مهم، نظارت بر وضعیت بهداشت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی و ایستگاه‌های سلامت، ایجاد امنیت غذایی و بهداشت محیطی مناسب در مسیر این سفر معنوی در دستور کار قرار دارد.

ارائه خدمات بسیج جامعه پزشکی به 150 زائر پیاده

همچنین شمشیریان، سرپرست بسیج جامعه پزشکی استان نیز افزود: درمانگاه سلامت برای پنجمین سال متوالی با همت بسیجیان جامعه پزشکی و با همکاری حوزه مقاومت بسیج انصار در محل شهرستان حصار گرمه خان برپا شده است.

وی با بیان اینکه این درمانگاه از مورخه 24 شهریور لغایت 28 شهریور 1401 ارائه خدمات داشته، افزود: این درمانگاه با ارائه خدماتی چون ویزیت پزشک عمومی، پزشک متخصص، خدمات پرستاری، مشاوره مامایی، تست قند خون و فشار خون و داروهای رایگان به زائرین علی ابن موسی الرضا خدمات رسانی کرده است.

سرپرست بسیج جامعه پزشکی گفت: از ابتدای برپایی درمانگاه تاکنون حدود 150 نفر خدمات پزشکی و پیراپزشکی دریافت کرده اند.

انتهای پیام / رحمانی