سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

در گذر فرهنگ؛ هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
در گذر فرهنگ؛ هفته‌ای که گذشت

تهران - ایرنا - رونمایی از 17 سند فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور را می‌توان از مهمترین رویدادهای فرهنگی هفته گذشته برشمرد.

17 سند فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین و مدیران عامل سازمان‌های زیر مجموعه این وزارتخانه، رونمایی شد.

از جمله این اسناد می توان به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برنامه های ارتقای فرهنگی مراسم راهپیمایی اربعین، برنامه های فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی، برنامه ارتقای فرهنگ سلامت، برنامه های ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست، برنامه ترویج ورزش همگانی، ارتقای فرهنگ کار و مهارت آموزی، برنامه ارتقای فرهنگ توانمند سازی مددجویان، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و ارتقای فرهنگ وقف در کشور اشاره کرد.

همچنین اسناد دیگر که در این دیدار رونمایی شد، گزارش پیمایش مصرف فرهنگی، کتاب چشم اندازهای فرهنگ معاصر ایران، گزارش طرح کنوانسیون برن، گزارش نظر سنجی موج کرونا و روزه داری و طرح های ملی و پژوهش ها و کتب الکترونیک را شامل می شود. برنامه تحول در فضای مجازی هم از دیگر اسناد رونمایی شده در این دیدار به شمار می آید.

 ** مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی از مخاطب 44 هزار نفری فیلم‌ها در دور جدید بازگشایی سینماها خبر داد. مسعود نجفی با بیان اینکه آمار فروش و مخاطب فیلم ها از اول تیر روزانه در سایت سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: 43 هزار و 961 نفر تا این لحظه مخاطب فیلم های روی پرده بودند که از این تعداد حدود 60 درصد به شنای پروانه، 25 درصد به فیلم خوب بد جلف 2 و 15 درصد به فیلم های دیگر اختصاص دارد.

** یک نسخه قرآن عتیقه ایرانی متعلق به دوره حکمرانی تیموریان یا آق‌قویونلوها، در یک حراجی به قیمت استثنایی 7 میلیون پوند به فروش رفت.

این قرآن عتیقه ایرانی متعلق به قرن پانزدهم میلادی در حراجی کریستیز لندن به قیمت 7 میلیون و 16 هزار و 250 پوند چکش خورد. متن این قرآن نایاب روی صفحاتی طلاکوب شده متعلق به دوره حکمرانی سلسله مینگ در چین، در رنگ‌های سرمه‌ای، فیروزه‌ای، ارغوانی روشن، سبز، نارنجی و کرم حک شده است.

** مدیرکل موزه ملی ایران با اعلام این که هم اکنون 40 لوح دوره هخامنشی در موزه قزوین برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده، گفت: با شیوع کرونا ایستگاه بعدی برای نمایش این گل‌نبشه‌ها نامعلوم است.

** کتاب قوها انعکاس فیل‌ها نوشته پیام ناصر که پیش از این در نهمین دوره جایزه ادبی هفت‌اقلیم رمان برگزیده شناخته شده بود، در سومین جایزه احمد محمود نیز برگزیده شد.

** سایت‌های متخلف خرید و فروش اموال تاریخی فیلتر می‌شوند؛ فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی از اعتماد دادستانی کل کشور به این یگان براساس عملکرد ارائه شده و دسترسی به سامانه برخط دادستانی کل کشور خبر داد و گفت: بلافاصله پس از تشخیص وقوع عمل مجرمانه در فضای مجازی، مداخله و کمتر از 48 ساعت با سایت‌های متخلف و غیر مجاز خرید و فروش اموال تاریخی برخورد قانونی می‌شود و سایت‌ها بلافاصله فیلتر خواهند شد.

** مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با وجود آمادگی برای اجرای حساب‌های اقماری در کشور از آغاز سال جاری، به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و رکود در بخش سفر، امکان اجرای آن فراهم نشد که با توجه به از سرگیری سفرها این طرح وارد فاز اجرا می‌شود.

با اعلام این خبر افزود: اواخر سال گذشته قرارداد استقرار حساب‌های اقماری گردشگری (TSA) در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری بین این وزارتخانه و مرکز آمار ایران به‌منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید.

افتخارات جهانی ایران در هفته ای که گذشت

** انیمیشن ملکوت ساخته فرنوش عابدی 2 جایزه از جشنواره انیمیشن فلوریدا کسب کرد. این جشنواره که از سال 2016 شروع شده است امسال به صورت آنلاین برگزار شد.

** فیلم سینمایی گورکن به کارگردانی کاظم ملایی به بیست و سومین جشنواره فیلم شانگهای در کشور چین دعوت شد. این جشنواره فیلم پس از تغییر تاریخ به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار است در تاریخ جدید 18 تا 17 جولای (28 تیر تا 6 مرداد) برگزار شود.

** مجید ناظم‌پور نوازنده بین‌المللی عود کشورمان موفق شد تا لقب ستاره را از فستیوال عود تطوان مراکش کسب کند.

** دو انیمیشن ایرانی خاطره نمناک ساخته مسعود قدسیه و این سو، آن سو به کارگردانی لیدا فضلی به بخش مسابقه جشنواره «گلدن کوکر» بلغارستان راه یافتند.

** استاپ موشین چرت و پرت قسمت «در خانه بمانید» به کارگردانی رامین ملامحمدی برنده بهترین کارگردانی و انیمیشن برتر جشنواره بین‌المللی فیلم هند 2020 با موضوع کرونا شد.

اولین جشنواره بین المللی فیلم هند در مورد ویروس کرونا به صورت مجازی در ایالت «اودیسای» هند برگزار شد و در مجموع 70 اثر از 22 کشور جهان در این جشنواره به رقابت پرداختند. هدف از برگزاری این جشنواره تبادل تجربه، دانش، اطلاعات و ایده‌های فیلم سازان سراسر دنیا و به اشتراک گذاشتن نگاه هنرمندانه آنها در مواجهه با مقوله ویروس کروناست.

** فیلم مستند راننده و روباه به کارگردانی آرش لاهوتی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند «فلاهرتیانا» روسیه روی پرده می‌رود.

در فراسوی مرزها چه گذشت

** «دن هیکس» (Dan Hicks) بازیگر قسمت دوم از سه گانه ترسناک «کلبه وحشت» (Evil Dead) در سن 68 درگذشت. این هنرپیشه آمریکایی در فیلم‌های کلبه وحشت 2، مرد عنکبوتی 2 و مرد تاریکی (Darkman) بازی کرده بود.

** یک هنرمند انگلیسی با اهداف انسان‌دوستانه بزرگترین نقاشی جهان را خلق می‌کند.

ساشا جفری (Sacha Jafri) از پیشگامان سبک رئالیسم جادویی در حوزه هنر چند هفته‌ای است که خود را در هتل آتلانتیس دبی قرنطینه کرده تا بزرگترین نقاشی را خلق کند. این اثر پس از تکمیل شدن، 160 متر طول خواهد داشت که از ابعاد دو زمین فوتبال روی هم بزرگتر است.

با تداوم شیوع کرونا و برای جلوگیری از تجمع افراد در یک محل، فیلم‌های حاضر در جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس دست‌کم در 20 شهر آمریکا به صورت حضوری نمایش داده خواهند شد.

تبتا جکسون (Tabitha Jackson) دبیر جدید جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس در یادداشتی خطاب به دست‌اندرکاران این جشنواره با بیان این که چندان محتمل نیست تا ماه ژانویه (دی - بهمن 99) واکسنی برای کرونا ساخته و به صورت گسترده توزیع شده باشد، اذعان کرد میزبانی دور آتی از این رویداد سینمایی در پارک سیتی شهر سالت‌لیک مرکز ایالت یوتا یک چالش است.

** چهل‌ویکمین دوره جوایز موسیقی «بریت» (The Brit Awards) که قرار بود فوریه (بهمن - اسفند) آینده برگزار شود به دلیل تداوم بحران شیوع کرونا به 11 مه 2021 (21 اردیبهشت 1400) موکول شد.

** منطقه برادوی نیویورک که به عنوان پایتخت تئاتر جهان شناخته می‌شود، به دلیل تداوم بحران شیوع کرونا، تا 3 ژانویه 2021 (14 دی 99) تعطیل شد.

این چهارمین بار است که تعطیلی‌های کرونایی برادوی تمدید می‌شود. این تعطیلی‌ها که از 12 مارس (22 اسفند) آغاز شد، تاکنون طولانی‌ترین مدت تعطیلی را در تاریخ پایتخت تئاتر جهان رقم زده است.

** محققان چینی نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان طرح‌های ساده و ابتدایی را به پرتره‌های واقع‌گرایانه تبدیل کرد.

 ** محققان دستگاهی مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که پس از رمزگشایی از ضربات قلمو روی بوم، می‌تواند حتی معروف‌ترین تابلوهای نقاشی را نیز بازآفرینی کند.

اگرچه نمی‌توان در زمان سفر کرد و دید کلود مونه نقاش برجسته فرانسوی یا ونسان ون‌گوگ نقاش مشهور هلندی چگونه شاهکارهای خود را خلق کردند اما هوش مصنوعی حالا می‌تواند تکنیک‌های مورد استفاده در این نقاشی‌ها را با دقتی نسبتا بالا ترجمه کند.

*س_برچسب‌ها_س*