جمعه 10 فروردین 1403

راه رسیدن به ایران قوی، مشارکت پرشور مردم در انتخابات است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
راه رسیدن به ایران قوی، مشارکت پرشور مردم در انتخابات است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اکنون در مقطع بسیار حساسی قرار داریم، گفت: راه رسیدن به ایران قوی، مشارکت پرشور مردم در انتخابات و انتخاب اصلح است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اکنون در مقطع بسیار حساسی قرار داریم، گفت: راه رسیدن به ایران قوی، مشارکت پرشور مردم در انتخابات و انتخاب اصلح است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در نشست تخصصی «اقتدار و حضور حداکثری در انتخابات 1400» که با حضور فرمانده بسیج وزارتخانه ها و ادارات و جمعی از فرماندهان و اعضای شورای فرماندهی بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری پاسدار مردم سالاری دینی در این سرزمین هستند و نباید فراموش کنیم کشور ما در طول تاریخ چه دورانی را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: در گذشته پادشاهانی بر این مملکت حاکم بودند که خود را سایه خدا می دیدند و نباید با گذشت ایام، رفتار حاکمان و سرگذشت کشورمان از یاد برود. باید بدانیم کجا هستیم و به کجا می رویم، چرا که اگر اینها را ندانیم، اشتباهاتی در بزنگاه های تاریخ مرتکب می شویم که خسارات جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد.

طهرانچی یادآور شد: اسلام، دین به هنگام عمل کردن است و به همین دلیل است که نماز، روزه و عبادات واجب و مستحب، زمان خاص خود را دارد و نباید زودتر یا دیرتر از موعد آن انجام شود. همانطور که سه نهضت با جمعیت های 10 هزار نفری پس از واقعه عاشورا به خونخواهی سیدالشهدا (ع) تشکیل شد، اما هیچکدام از آنها به اندازه شهدای کربلا مأجور نشدند. این نشان از اهمیت هوشیار بودن در روز تصمیم گیری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو گفت: هدف دشمن از اعمال تحریم های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران، ایجاد فاصله بین حاکمیت و مردم بود و این موضوع را همواره مقامات آمریکایی در اظهارات خود بیان کرده اند. دشمن طی سال های اخیر تحریم های شدیدی را علیه ایران اسلامی وضع کرد تا تحریم انتخابات 1400 میوه آن باشد.

طهرانچی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در یک مقطع تاریخی حساس قرار دارد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود فرمودند که «خواص وظیفه دارند در مشارکت نقش آفرینی کنند»، اما ایشان در سخنرانی اخیر خود که به مناسبت 14 خرداد انجام شد، تأکید کردند که «آحاد مردم خود را به شرکت در انتخابات و تشویق دیگران به این کار ملزم بدانند» و ایشان شرکت در انتخابات و دعوت به مشارکت حداکثری را از مصادیق «تواصوا بالحق» سوره والعصر دانستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انتخابات 1400 ویژگی منحصر به فرد خود را دارد، گفت: انتخابات پیش رو اساسا با همه انتخابات گذشته متفاوت است و عملا هیچ 4 سال ریاست جمهوری را نمی توان با 4 سال گذشته آن مقایسه کرد، همانطور که دولت قبل در 4 سال ابتدای خود یک رویه داشت، اما با روی کارآمدن ترامپ، برنامه های خود را در دولت دوم تغییر نداد و با همان روند وارد عرصه 1396 تا 1400 شد.

وی گفت: این در حالی بود که دولت یازدهم طی سال های 92 تا 96 توانسته بود، تورم را کنترل کند، اما در دولت دوازدهم شاهد یک فاجعه در حوزه اقتصاد بودیم و دولت آمادگی مواجهه با پدیده ترامپیسم و ویروس کرونا را نداشت. دلیلش این است که شرایط زمان و مکان در هر دوره متفاوت می شود و دولت ها باید تفاوت ها را درک کرده و بر مبنای آن برنامه ریزی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: در دنیایی که تغییرات به سرعت در حال اتفاق است، باید خود را با آن وفق دهیم و در این میان منافع ملی ملت ایران باید اصل و هدف باشد. امروز با سیستم های پیچیده ای مواجهه هستیم که اگر بخواهیم با تک نسخه اقتصادی و... با آن برخورد کنیم، فاجعه به بار می آید، بنابراین اکنون کشور نیازمند جامعیت و جامع نگری است، نه دو قطبی و قطبی سازی.

وی با بیان اینکه ایران سرزمینی خاص، دارای گذشته قوی، امروزی پرافتخار و فردایی پر تلالو است، گفت: این کشور یک ظهور و بروز خواهد داشت و این ایران اسلامی است که می تواند برای ما آینده ساز باشد، اما اگر کسی گذشته خود را نبیند، مانند انسانی که آلزایمر دارد، فردایی نیز نخواهد داشت، بنابراین جامعه ای که دچار آلزایمر و فراموشی شود نیز آینده درخشانی نمی تواند داشته باشد. جای تعجب دارد که عده ای می گویند باید از حرکت ایستاد و در تعیین سرنوشت و رأی دادن مشارکت نکرد.

طهرانچی با اشاره به کتاب «فراتر از اسپوتنیک» گفت: این کتاب که توسط رئیس انجمن فیزیک آمریکا نوشته و از سوی دانشگاه میشیگان منتشر شده، به بررسی تاریخ علم از سال 1914 می پردازد. براساس نوشته های این کتاب، تا پیش از سال 1914 و آغاز جنگ جهانی اول، دولت ها مداخله ای در حوزه علم نداشتند و دوران «علم برای علم» و علم معرفت ساز و فناوری های رفاه آفرین منجر به انقلاب اسلامی صنعتی شد، اما پس از این دوران، اروپا وارد کنش و واکنش شد و با ترور پادشاه مجارستان، دنیا طی سال های 1914 تا 1949 اولین جنگ جهانی را تجربه کرد.

وی ادامه داد: در بررسی تاریخی متوجه می شویم که با وجود آنکه جنگ جهانی اول در اروپا و آسیای دور اتفاق افتاد، اما ایران در آن برهه نیمی از جمعیت خود را به واسطه قحطی و توطئه انگلستان از دست داد و در جنگ جهانی دوم نیز علیرغم بی طرفی ایران، کشورمان درگیر خسارت شد. نمی شود از جنگ جهانی دوم صحبت کرد و تحقیر بزرگ ایران را به یاد نیاورد، چرا که در پایان جنگ جهانی دوم، کنفرانسی با حضور سه رئیس جمهور فاتح جنگ جهانی و بدون اطلاع دولت وقت ایران به میزبانی تهران برگزار شد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: بنابراین مرور تاریخ لازم است تا یادمان نرود در گذشته چه بودیم و اکنون به کجا رسیده ایم. پس از دوران جنگ جهانی، کشورها به این واقعیت پی بردند که تنها راه پیروزی، از منظر علم است. آمریکایی ها دانشمندان آلمانی ناراضی را با محوریت انیشتن گرد هم آوردند و در یک پروژه 70 هزار نفری به ساخت بمب هسته ای دست یافتند. به این ترتیب آمریکا دو سلاح هسته ای را در ژاپن امتحان کرد و پس از آن از سال 1949 تا 1956 ایالات متحده تبدیل به حاکم بلامنازع و پیروز جنگ جهانی شد.

وی ادامه داد: آمریکا به واسطه دستیابی به سلاح هسته ای که حاصل علم بود، سازمان ملل را به وجود آورد و شورای امنیت با حضور پیروزان جنگ جهانی شکل گرفت و هنوز نیز پس از گذشت بیش از نیم قرن همچنان در این شورا اعضایی که در جنگ جهانی پیروز شدند، حق وتو دارند. تا سال 1956 که آمریکایی ها سرمست از دستیابی به سلاح هسته ای بودند، به یکباره شوروی سابق ماهواره اسپوتنیک را به فضا پرتاب کرد و با پرتاب این ماهواره که به واسطه فعالیت دانشمندان بود، شوک قوی به ایالات متحده وارد آمد و به واسطه آن جنگ سرد آغاز شد.

طهرانچی با بیان اینکه بمب هسته ای و صنعت فضایی دو بال جنگ سرد بودند، خاطرنشان کرد: ساخت 14 هزار و 570 بمب هسته ای ماحصل این اتفاق بود و بلافاصله پس از آغاز جنگ سرد، دو باشگاه فضایی ها و هسته ای ها با هدف مانع شدن برای پیوستن کشورهای جدید به این دو صنعت تشکیل شد و به دنبال آن دو پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای (CTBT) و پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را ایجاد کردند تا کشورهایی جدید نتوانند وارد این عرصه شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سال 1989 مبانی تئوریک کمونیست شکست خورد. همچنین یک دهه پیش از این واقعه، در ایران، انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود و امام خمینی (ره) در سال 1987 در نامه ای به گورباچف، فروپاشی کمونیست را پیش بینی کرده و هشدار داده بودند که کشورهای کمونیست باید به سراغ اندیشه های اسلامی بیایند.

وی افزود: پس از این فروپاشی، آمریکا تا سال 2001 احساس دوباره حاکم شدن بر جهان را داشت و بحث جهانی سازی را مطرح می کرد. طی آن سالها تنها اندیشه اسلام ناب محمدی (ص) در مقابل سیاست های استبکاری آمریکا قرار داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: شعار «علم برای اقتصاد»، «اقتصاد دانش بنیان» طی این سالها مطرح شد، اما 11 سپتامبر 2001 اتفاقی در آمریکا افتاد که نتیجه آن تعریف جنگ جهانی علیه تروریسم توسط آمریکا بود و پس از آن دوران علم برای امنیت با محوریت بایوتکنولوژی و فضای مجازی آغاز شد و آزمایشگاه ها، فعالیت های پیشرفته بایوتکنولوژی را در دستور کار خود قرار دادند که منجر به در اختیار گرفتن امنیت غذایی و آزمایشات روی انسان و حیوانات شد.

وی افزود: براساس کتاب «فراتر از اسپوتنیک» این مسیر پیشرفت از سال 2001 تا 2019 ادامه داشت که پیش بینی شد دنیا با یک پاندمی یا جنگ بیولوژیکی مواجهه خواهد شد و برای مقابله با آن نیازمند یک اسپوتنیک دیگر است. براساس این تحقیقات، آمریکا در دوره اوباما به این نتیجه رسید که چین، روسیه، هند و ایران رقبای علمی ایالات متحده محسوب می شوند و اخیرا نیز اعلام شد که جنگ آمریکا با چین علمی است نه اقتصادی. به این ترتیب در پایان دولت اوباما تصمیم گرفتند روش دیگری را در پیش بگیرند که به وجود آوردن پدیده ترامپیسم بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شیوع جهانی ویروس کرونا گفت: پاندمی ویروس کرونا، مانند سلاح هسته‌ای در سطح جهان کشته به همراه داشت و جالب است، زمانی که روسیه در مواجهه با این تهدید، واکسن ساخت، از نام اسپوتنیک برای آن استفاده کرد که نشان از جنگ جهانی دیگری دارد که یک طرف آن روسیه و چین، سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران و طرف دیگر این جنگ، آمریکا قرار دارد.

وی گفت: در این واکاوی تاریخی است که به اهمیت پیشرفت علمی در کشور پی می‌بریم که چرا مقام معظم رهبری همواره از پیشرفت علمی دفاع کردند و فرمودند که «بنده در دفاع از جامعه‌ی نخبگان و از حرکت علمی کشور، تا نفس دارم ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد، و میدانم که این حرکت، حرکت بابرکتی است و ان‌شاءالله عاقبت‌به‌خیر است». این پیشرفت علمی بود که ایران را به یکی از کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا تبدیل کرد.

طهرانچی خاطرنشان کرد: ایران وابسته، در گذشته به عنوان ژاندارم آمریکا در منطقه، دارای علمی مقلد و صنایع و کارخانه‌های وارداتی بود که به یمن انقلاب اسلامی، اکنون محصولات فناورانه‌ای در اختیار دارد که پرچم کشور را در حوزه موشکی و هسته‌ای بالا گرفته و اکنون نیز ساخت واکسن کرونا به عنوان یکی دیگر از افتخارات جمهوری اسلامی ایران مطرح است.

وی افزود: دشمنان جمهوری اسلامی می‌خواهند، ایران مستقل را که حضور مقتدرانه‌ای در منطقه دارد، مهار کنند و برای همین است که انتخابات 1400 از اهمیت منحصر به فردی برخوردار است. هدف دشمنان انقلاب از به تنگنا کشیدن معیشت مردم این است که از ادامه خط انقلاب و پیشرفت ایران اسلامی جلوگیری کنند.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: خداوند وعده داده که اگر مردم وحدت داشته باشند، برکات خود را نصیب آنها خواهد کرد. اگر اکنون کشور در اقتصاد با مشکل مواجه شده، پاسخ آن مشارکت در انتخابات، انتخاب درست، فعالیت و تبعیت است، چرا که سنت های الهی پایدار است.

وی گفت: همه آنهایی که به معیشت فکر می کنند، راه آن، شرکت در انتخابات و انتخاب صحیح است. آنها که به ایران فردا و قوی می اندیشند، راه آن، مشارکت پرشور مردم در انتخابات و انتخاب اصلح است. برای تحقق این امر مهم باید چهره به چهره صحبت کنیم، چرا که اگر برهان قاطع داشته باشیم و استدلال قرآنی بیاوریم، دشمنان نمی توانند ما را در مسیر مشارکت افزایی منحرف کنند.

طهرانچی تصریح کرد: زمانی افراد منحرف می شوند که دچار جزء نگری شوند، چرا که در دید جزئی مشکلات کشور فراوان است، اما مگر این مشکلات را جمهوری اسلامی خلق کرده است. به وجود آورنده این مشکلات، بدعهدی است که شیطان بزرگ خلق کرده و ما نباید اشتباه کنیم.

وی گفت: دشمنان انقلاب رسما اعلام کردند که می خواهند کشور ما را تحریم کنند تا میان حاکمیت و مردم فاصله بیاندازند و معاون وقت رئیس جمهور آمریکا نیز گفته بود که می خواهند ریشه ملت ایران را خشک کنند. این موضوع نشان می دهد که دشمنی آنها با حزب اللهی و غیرحزب اللهی نیست، بلکه آنها دشمن بزرگ ملت ایران هستند. اگر آمریکا با چین و روسیه سر جنگ دارد، مشکل آنها جمهوری اسلامی ایران است و اگر رژیم صهیونیستی با امارات و دیگر کشورهای عربی ارتباط برقرار می کند، هدف آنها مواجهه با ایران است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: راه مبارزه با این دشمنی ها تسلیم شدن نیست، بلکه باید با منطق قوی سخن گفت و نگذاشت تا فتنه دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات در خانواده ها نفوذ کند. آیا با شرکت نکردن در انتخابات مشکلات درست خواهد شد؟ آیا با تسلیم در برابر دشمن گشایشی اتفاق می افتد؟ خیر، چرا که ما دیدیم لیبی با تسلیم شدن در برابر استکبار چه سرگذشتی پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در مقطع بسیار حساسی قرار داریم و مقام معظم رهبری نیز تکلیف کردند که همه پای صندوق رأی بیایند. باید همه وارد صحنه شویم و مشارکت و انتخاب اصلح را یادآوری کنیم، چرا که وعده خداست که منطق نظری و اعمالمان را درست کنیم تا برکات و گشایش حاصل شود. از خدا می خواهیم که بصیرت در دین و امر جامع که در این دوره انتخابات است را به ما عطا کند و بتوانیم با منطق برتر و زبان صریح مبلغ اسلام ناب محمدی (ص) بوده و توفیق سربازی امام زمان (عج) و کسب رضایت ولی خدا را داشته باشیم.