یک‌شنبه 15 مهر 1403

«فشار حداکثری» ترامپ؛ رویکرد خصمانه‌ای که ناکام ماند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
«فشار حداکثری» ترامپ؛ رویکرد خصمانه‌ای که ناکام ماند

تهران - ایرنا - «دونالد ترامپ» پس از خروج از برجام با اعمال تحریم‌های مختلف علیه افراد، موسسه‌ها، نهادها و شرکت‌های ایرانی، برای انزوای جمهوری اسلامی ایران تکاپوی زیادی کرد اما نه تنها دست و پا زدن‌هایش برای به زانو درآوردن ملت ایران به اذعان مشاور سابقش «جان بولتون» ناکارآمد بوده، بلکه حالا خودش بعد از باخت سنگین به حریف دموکرات، باید به فکر اثاث کشی از کاخ سفید در آینده نزدیک باشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا با توصیف برجام به «بدترین توافق ممکن» و با هدف به راه انداختن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، در روز هشتم می 2018(18 اردیبهشت 1397) از برجام خارج شد. «دونالد ترامپ» تلاش کرد تا سیاست فشار حداکثری را در قبال ایران اجرا کند اما این سیاست نتیجه‌بخش نبود. 10 هفته مانده به موعد انتقال رسمی قدرت به رقیبش «جو بایدن»، گفته شده دولت ترامپ درصدد است بر فشار حداکثری خود علیه ملت ایران بیافزاید اما بولتون که 17 ماه به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ در کاخ سفید کار می‌کرد، معتقد است این سیاست ناکارآمد شده است. بولتون که پس از اختلاف نظر با ترامپ بر سر مذاکرات صلح با طالبان کاخ‌سفید را ترک کرد، در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی درباره احتمال لغو تحریم‌های ایران از سوی جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت که او در صورت تمایل قادر خواهد بود به محض استقرار در کاخ سفید همه تحریم‌ها را لغو کند. «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا در انتخابات 2020، سپتامبر گذشته در گفت و گو با سی‌ان. ان گفته بود که اگر پیروز انتخابات شود، آمریکا بار دیگر به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گذشت. او در دوره مبارزات انتخاباتی خود هم گفت که قصد دارد از برجام به عنوان «نقطه شروعی برای ادامه مذاکرات» استفاده کند، به این شرط که ایران به تعهداتش برگردد. به دنبال نگرانی دولت ترامپ از بازگشت آمریکا به برجام در دولت بعدی، تارنمای «آکسیوس» یکشنبه شب به نقل از «دو منبع اسرائیلی» نوشت: دولت آمریکا می‌خواهد با هماهنگی با اسرائیل و چند کشور عرب حوزه خلیج فارس یک سلسله تحریم جدید علیه ایران وضع کند. این تحریم‌ها قرار است در 10 هفته آینده تا پایان دولت ترامپ و روی کار آمدن دولت بایدن در 20 ژانویه اعمال شود. در این ارتباط، «الیوت آبرامز» نماینده آمریکا در امور ایران و ونزوئلا روز یکشنبه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. گفته می شود، تحریم‌های علیه ایران همچنین موضوع گفت و گوی او با مقامات امارات و سعودی است. آکسیوس به نقل از مقام‌های صهیونیستی نوشت: دولت ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نگران هستند که دولت بایدن تلاش کند تا بسیاری از تحریم‌هایی را که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده است، لغو کند.

واکنش اروپا به تصمیم جدید دولت ترامپ تصمیم به اعمال تحریم‌های جدید از سوی واشنگتن علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در خصوص لزوم همکاری دولت «جو بایدن» با جامعه بین الملل گفته ما باید دوباره به همکاری با هم برگردیم. در ایالات متحده قطعا بحث درمورد پیوستن مجدد به توافق نامه یا احتمالا توافق نامه گسترده ای وجود خواهد داشت.

او روز دوشنبه در گفت و گویی با شبکه رادیویی آلمان (Deutschlandfunk)، با اشاره به تغییر رئیس‌جمهوری در آمریکا، بر لزوم بازگشت این کشور به همکاری با اروپا بر سر توافق هسته‌ای ایران تاکید کرده است. وزیر امور خارجه آلمان از دولت جدید ایالات متحده خواست در اجرای توافقنامه هسته ای با ایران به جامعه جهانی بازگردد و گفت: اگر ایالات متحده و اروپا استراتژی های کاملا متفاوتی را دنبال کنند، نه در توافق هسته ای و نه در خصوص نقش منطقه ای ایران چیزی حاصل نخواهد شد. مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری منتخب آمریکا با تغییر مسیر به سمت آنچه او ارزش‌های بنیادین این کشور توصیف کرد، به سازوکارهای چندجانبه گرایی از جمله توافق هسته‌ای ایران بازگردد. «فدریکا موگرینی» روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: چهار سال گذشته برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌هایی که شاهد بودند آن دمکراسی بزرگ ارزش‌های بنیادین خودش را زیر پا گذشته و نادیده گرفته است، دشوار بود. او در عین حال تصریح کرد: در دوره ترامپ شاهد بازی حاصل جمع صفر بودیم و روشن بود که از نظر ترامپ برای کسب پیروزی باید ببازی. اما این رویکرد مناسبی برای اروپا نبود و هرگز اینطور نبوده است. جو بایدن 77 ساله با کسب 290 رای الکترال در برابر تنها 214 رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*