جمعه 30 شهریور 1403

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 23 خرداد + فیلم کامل

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 23 خرداد + فیلم کامل

روز 23 خرداد برنامه‌های تبلیغاتی آقایان علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و حجت الاسلام پورمحمدی از طریق تلویزیون پخش شد.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه 23 خرداد، صداوسیما میزبان حضور سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود.

ابتدا علیرضا زاکانی در برنامه صف اول شبکه خبر حاضر شد و در رابطه با سابقه خود گفتگو کرد. سپس حجت الاسلام پورمحمدی در برنامه «با مردم» شبکه یک سیما، به صورت زنده از برنامه‌های خود گفت. در پایان نیز سعید جلیلی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری از برنامه‌های خود را تشریح کرد.

مروری بر برنامه روزهای گذشته نامزدهای انتخاباتی در تلویزیون:

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 21 خرداد + فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 22 خرداد + فیلم کامل

در ادامه مشروح اظهارات نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های تلویزیونی 23 خرداد را بخوانید:

علیرضا زاکانی

پاسخگوی مسئولیت‌های 45 سال گذشته‌ام هستم / فساد نه جریان اصولگرا می‌شناسد نه اصلاح طلب + فیلم

ویدیو کامل گفتگو علیرضا زاکانی در برنامه «صف اول» شبکه خبر

علیرضا زاکانی در سومین روز تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر، با تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان‌شان، اظهار کرد: متولد 12 اسفند 1344 بین میدان شوش و میدان خراسان، اتابک و لرزاده هستم. 11 سال و نیم داشتم که انقلاب شد. حیات سیاسی بنده در بستر کارکردهای انقلاب اسلامی شکل گرفت. در ماههای اول جنگ توفیق رفتن به جبهه را داشتم و شهید چمران برایم اسطوره بود و هست.

وی ادامه داد: در واحد تخریب و اطلاعات و عملیات جنگ مسئولیت‌های مختلف داشتم. از مسئول واحد اطلاعات و عملیات محور نجف 3 گرفته تا مسئول گردان و قائم مقام لشکر 27 بودم. در بهترین دوره زندگی ام در بهترین نقطه در خدمت میهن بودم. بعد از آن شش ماه درس خواندم و در دانشگاه علوم پزشکی تهران بعد از 8 سال ترک تحصیلی قبول شدم. یک ماه بعد از ورود به دانشگاه توجه دیگران را به خود جلب نکردم، اما دوستانم در دانشگاه آن را گفتند و مسئول گروه 220 نفره‌ای شدم و بعد بسیج دانشگاه را راه‌اندازی کردم و تقریبا 14 سال در جریان جنبش دانشجویی خدمت‌گزاری کردم و تشکل کشوری جنبش دانشجویی را با بیش از 2000 واحد فعال کردیم.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری افزود: از سال 1382 به دعوت دوستانم در انتخابان مجلس شرکت کردم و دوره‌های هفتم تا نهم در مجلس بودم. مسئولیت‌های نایب رئیس کمیسیون اصل 90، هیات رئیسه مجلس، هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون‌های مختلف و رئیس کمیسیون برجام هم بودم. مجددا در مجلس یازدهم از قم به مجلس وارد شدم و به مرکز پژوهش‌های مجلس رفتم.

زاکانی افزود: امروز هم به عنوان شهردار تهران افتخار نوکری 33 ماهه مردم تهران را دارم.

وی گفت‌: پایین‌ترین مسئولیت در دوره دفاع مقدس را داشتم و بعد از دفاع مقدس از بسیج دانشگاه شروع کردم، اما به سرعت به بسیج دانشجویی کل کشور کشیده شد.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: پاسخگوی هر مسئولیتی که در چهل و پنج سال گذشته داشتم، هستم. سخت‌ترین کاری که انجام دادم مبارزه با فساد با قوی‌ترین شاخه‌ها و تنه‌های فساد در کشور از دهه 1380 بوده؛ مواجهه با فساد اقتصادی را از قوی‌ترین بخش آن یعنی بخشی که حمایت ویژه داشت، شروع کردم و در دستگاه‌های اجرایی و قضایی و سایر مجموعه‌ها از جمله خودِ مجلس ادامه دادم. معتقدم باید از قوی‌ترین آدم‌ها که برای خودشان حریم تعریف کرده‌اند شروع می‌کردیم. دهها بار برای تحقق حق مردم به دادسرا و بیش از 7-8 بار دادگاه رفتم.

زاکانی بیان کرد: در سه پرونده که به دادسرا و دادگاه رفته بود با منطق و استدلال توانستم، 15 رای از هیات منصفه بگیرم، این بخش شیرین‌ترین بخش بود.

وی ادامه داد: علت اصلی فسادهایی که یافتم ترک فعل و تعارض منافع بود. رعایت قانون را نکرده و ارتباطات نامناسب برقرار کردند، برخورد سخت بود. فساد اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد و همه جا هست. یک جا حتما بیشتر است و در جاهای دیگر کمتر است. در جریان انقلاب، انقلابی‌نماها داشتیم و بنده اتفاقا با آنها شروع کردم. در دوره آقای خاتمی در دفتر آقای حداد به بنده گفت می‌دانم اینها از چه جریانی هستد، گفتم بله ولی بنده فساد را جریان نمی‌کنم و کار را از اصولگراها شروع کردم تا اصلاح‌طلبان حساب کار خودشان را بکنند. باید فقط از مردم خجالت کشید و نه از هیچ جریان و گروه دیگری.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شعار دولتش را «دولت خدمت» عنوان کرد و گفت: شعاری که انتخاب کردم برای شهید ابوترابی است.

وی در ارزیابی از روابط قوای سه‌گانه با یکدیگر اظهار کرد: قوا هر کدام سرجایشان نیستند، چون قانون اساسی تاکید دارد دولت ملی و دولت‌های محلی داریم و برای آن ستونی از خدمت در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی و سلامت و رفاهی تعیین کرده است. اساس کار دولت ملی هم سیاست‌گذاری، حامی، تسهیل‌گر و ناظر است. این دولت مکمل دولت محلی است هر چند که در حوزه امنیت کار را خودش بر عهده می‌گیرد. دولت‌های محلی شکل نگرفته و دولت ملی، فربه شده است. در چارچوب قانون اساسی نیازمند اثرگذاری و بالا بردن ویژگی‌های نخبگی و اشراف بر امور کشور هستیم.

زاکانی ادامه داد: مجلس علاقه‌مند است اصل 100 را بر عهده بگیرد و در امور محلی دخالت کند که سم مهلکی است. تنظیم مختصات قوا نیازمند بازبینی جدی و همچنین تعامل بین آنهاست. در مدیریت شهری تهران طی 33 ماه گذشته روابط را طوری ترسیم کردیم که بیشترین خدمت به مردم داده شود. در حوزه‌های معیشت، خدمات عمرانی و اجتماعی کارهای دولت را بر عهده گرفتیم و با پشتیبانی دولت انجام دادیم. کارهایی که دهها سال بر زمین مانده بود. در مقابل دولت ما را حمایت و تشویق کرد.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: برای قرارداد 630 دستگاه واگن که در دولت قبل معطل مانده بود را در دولت شهید رئیسی کمک کردیم و گره را باز کردیم. در سال گذشته قرارداد خرید 1184 واگن را بستیم. دولت ملی و محلی وقتی دست در دست هم بگذارند می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. معتادان متجاهر را جمع آوری کردیم و به کمپ‌ها منتقل کردیم. آقای مخبر برای اولین بار کلنگ احداث 203 هزار واحد مسکونی را در چندین منطقه تهران توسط شهرداری به زمین زدند.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه 10 قاعده را برای مدیریت شهری تعیین کردیم، گفت: هر چه که مستقیما به شهرداری تهران مربوط می‌شود را خودمان انجام می‌دهیم و آنچه که مستقیما به ما مربوط نبود، دستگاههای مربوطه را حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص معیشت مردم نیز گفت: گوشت ران گوسفندی را 316 هزار تومان می‌فروشیم. 120 تن فروش روزانه داریم در حالی که در بازار آزاد بیش از 500 هزار تومان فروخته می‌شود. نیاز مردم را از طریق نرم‌افزارهای موبایلی تامین می‌کنیم. از یک سال و نیم قبل زیر ساخت‌ها را با تفاهم‌نامه بین آقایان مخبر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه، وزیر اقتصاد و چند نفر دیگر از مقامات دولتی فراهم کردیم. این کار برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود.

زاکانی برای فائق آمدن بر بروکراسی اداری، گفت: تهران یک کشور بوده و مشکلاتش بسیار متنوع است. حدود 10 میلیون نفر در آن سکونت دارند و روزانه تا 4 میلیون نفر هم به تهران رفت و آمد می‌کنند. مدیریت شهری در همه سطوح از تولد تا مرگ خدمت‌گزار مردم است تبعا توجه شهرداری به کارکردها، توجه به نوع مدیریت‌ها به خصوص برای شکستن دیوان‌سالاری با کمک سایر مراجع است. دیوان‌سالاری دولت را هم می‌توان با تقسیم اختیارات دنبال کرد و با تمرکززدایی آن را بهتر اجرایی کرد.

وی ادامه داد: در این حوزه از نصاب‌ها عبور کردیم و این مسئله قابل اندازه‌گیری است و در آینده، این مسئله را بیشتر باز می‌کنم. اختیارات را به مناطق و نواحی شهر تهران تقسیم کردیم. بعد از آن، با استفاده از ظرفیت فناوری، مردم را از پشت در مدیریت شهری خلاص کردیم. همین تجربه را می‌توانیم در سلسله مراتب دولتی و مدیریت کلان کشور و سایر اجزای موثر در این ساختار پیاده کرد.

زاکانی در واکنش به رفتارش بعد از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور با گزارشگران فساد و خبرنگاران در این حوزه، گفت: در موضوع فساد گام‌های موثری را برداشتیم و توانستیم دهها هزار میلیارد تومان امکانات به یغما رفته را برگردانیم. به طور مثال در پروژه‌های مشارکتی اختلالاتی را مشاهده کردیم، دنبال کردیم و یکی یکی برگرداندیم. فقط در دو پروژه 70 هزار میلیارد و در سال 1401 حدود 40 هزار میلیارد تومان از این اموال را به حساب شهرداری برگرداندیم.

وی ادامه داد: در سال 1400 نیز دارایی‌های به یغما رفته شهر را برگرداندیم. در سال 1401 به مردم پروژه‌های کارشناسی شده شهرداری را معرفی کردیم. بیش از 400 هزار نفر شرکت کردند و بیش از 1000 پروژه را انتخاب کردند. بعد از آن مردم 600 پروژه مورد نظرشان را پیشنهاد دادند و بیش از یک میلیون و 352 هزار نفر به ما ایده دادند، ایده‌های ما را هم پسندیدند. در مبارزه با فساد هم هیچ راهی نیست مگر از مشارکت مردم استفاده کنیم. اصحاب رسانه‌ها هم نماینده مردم هستند.

زاکانی اظهار کرد: ستاد انتخابات بنده تا انتخابات وظیفه‌ای دارند و بعد از آن مسوولیت‌هایشان تغییر خواهد کرد. بر اساس شایسته‌سالاری این افراد را منصوب می‌کنم. این افراد باید علم انجام کار را داشته باشند، سلامت و طهارت و پاکدست باشند و به مسوولیت‌ها نباید به چشم طعمه نگاه کنند و عُرضه داشتن آنها نیز شرط لازم برای پیشرفت مسوولیت‌هاست.

وی ادامه داد: دلم با مردم قم است، چون به نمایندگی آنان به مجلس رفتم اما پوزش می‌طلبم به دلیل رفتن به مدیریت شهری نتوانستم نماینده آنان در مجلس باشم.

زاکانی تصریح کرد: امروز خودم را در معرض انتخاب مردم قرار دادم، پس باید خودم را بهتر بدانم که پا به این عرصه گذاشتم. سعی کردم در دوره مسوولیتم دائما خودم را با این مسئله تنظیم کنم.

وی ادامه داد: اگر مردم بنده را لایق نوکری دیدند از بین نخبگان و عزیزان افراد برتر را برای تشکیل دولت انتخاب می‌کنم. رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور همه مردم حتی ایرانیان خارج از کشور است. دوره کسی که می‌گوید فقط من می‌توانم، گذشته است. بزرگترین سرمایه ایران، سرمایه انسانی است. باید به مردم نقش داد حتی مردمی که از جناح بنده نباشد اما اگر بتوانند مسوولیت را به خوبی دربیاورند، حتما دستشان را می‌بوسم و در جایگاه مورد نظر به کار می گیرم، اما افرادی که دور یک میز با ما می‌نشینند باید هم‌داستان و هم‌جهت در چارچوب اقدامات آیت‌الله رئیسی باشند. معیشت و سفره مردم را باید فراخ کنیم و آبادانی‌های عمرانی و زیرساختی در همه حوزه‌ها را باید با نگاه وسیعی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برخی افراد که در دولت فعلی هستند، شایسته هستند و امکان منصوب کردن آنها در دولت بعدی هست. افرادی چون علی‌آبادی، محرابیان، اسماعیلی، منصوری، مرتضوی، لطیفی، خاندوزی و صحرایی که ویژگی دارند را انتخاب می‌کنم تا از ظرفیت‌های عظیم انسانی، دانشی و منابعی را برای رشد کشور و گره‌گشایی از کار مردم استفاده کنم البته بیرون از دولت فعلی هم افراد شایسته و کاردانی هستند که از آنها نیز استفاده خواهم کرد.

زاکانی خاطرنشان کرد: از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی برای توسعه کشور استفاده خواهم کرد. اگر مردم در همه امور محور شدند، مردم سالاری دینی محقق خواهد شد.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: هر موقع خواستید بیایید با آغوش باز شما را می‌پذیرم.

وی در پایان گفت: جناب رئیسی شخصیت ممتازی بودند که در طول بیش از 45 سال گذشته به اخلاص، فداکاری، پرکاری، متانت، محبت، مردمی بودن، دست پاکی، کارایی و صفات خوب شهره بود. از بالا به مردم نگاه نمی‌کرد و نسبت خوبی با رهبر معظم انقلاب و اسلام و مسلمانان در سراسر جهان برقرار کرد. دوستان انقلاب به ایشان امیدوار و دشمنان ایشان از رسوخ به ایران ناامید شدند و در داخل ایران انسجام و وحدت ملی را رقم زد.

مصطفی پورمحمدی

مردم فرمان هشت ماده‌ای امام را بازخوانی کنند / با دشمنان بزرگ ایران هم می‌توان با قدرت مذاکره کرد + فیلم

ویدیو کامل اظهارات مصطفی پورمحمدی در برنامه زنده تلویزیونی «با مردم»

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر چهارشنبه -23 خرداد ماه - همزمان با سومین روز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، در برنامه زنده تلویزیونی «با مردم» اظهار داشت: متولد سال 1338 هستم، در 12 سالگی درس طلبگی را شروع کردم؛ در مدرسه حقانی تحت سرپرستی شهید آیت الله قدوسی و با مدیریت و اشراف آیت الله شهید بهشتی دروس جدید از زبان، جامعه شناسی، اقتصاد روانشناسی می‌خواندیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن زمان مکاتب فلسفی به زبان اصلی در مدرسه ما تدریس می‌شد، طلبه‌ها همه سیاسی بودند به مسایل اجتماعی علاقه داشتم؛ از همان ابتدا به مسایل اجتماعی سیاسی آشنا بودم؛ 11 سال داشتم که با یکی از دوستان بزرگوار به دیدن آیت الله خامنه‌ای در روستای اخلمد مشهد مخفی بودند و ترجمه کتاب صلح امام حسن (ع) را انجام می‌دادند رفتم و با ایشان آشنا شدم این آشنایی بعد از طلبگی من به دوره‌های مختلف در تبعید و دیدگاه‌های ایشان افزایش یافت. دو بار به ایرانشهر به زیارت ایشان رفتم.

پورمحمدی ادامه داد: آن روزها بسیار پرخاطره می‌گذشت تا اینکه شهید آیت الله قدوسی به عنوان داستان کل انقلاب منصوب شده بودند اواخر تابستان از من دعوت کردند که در خدمت ایشان در دادستانی کل فعالیت کنم، چند ماموریت مهم در استان‌ها داشتم.

وی ادامه داد: اوایل زمستان 1358 به عنوان دادستان انقلاب در مسجد سلیمان انتخاب شدم و در خرداد 60 دادستان انقلاب شدم و بعد از آن در خرداد 61 به عنوان دادستان مشهد و سپس دادستان کل خراسان انتخاب شدم بعد از ماموریت بزرگ در تهران به ما سپردند به عنوان بازپرس ویژه به پرونده رسیدگی کردیم پرونده حساس بود که خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم.

پورمحمدی ادامه داد: آن روزها بسیار پرخاطره می‌گذشت تا اینکه شهید آیت الله قدوسی به عنوان داستان کل انقلاب منصوب شده بودند اواخر تابستان از من دعوت کردند که در خدمت ایشان در دادستانی کل فعالیت کنم، چند ماموریت مهم در استان‌ها داشتم؛ اوایل زمستان 1358 به عنوان دادستان انقلاب در مسجد سلیمان انتخاب شدم و در خرداد 60 دادستان انقلاب شدم و بعد از آن در خرداد 61 به عنوان دادستان مشهد و سپس دادستان کل خراسان انتخاب شدم.

پورمحمدی گفت: بعد از آن، ماموریت بزرگ در تهران را به من سپردند به عنوان بازپرس ویژه به پرونده رسیدگی کردم، پرونده حساس بود که خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم، بیش از 45 دقیقه گزارش ارئه دادیم، جلسه‌ای که طولانی‌ترین جلسه کاری و خصوصی ایشان شناخته شد، توضیحات زیادی از وضعیت رسیدگی قضایی وضع متهمین و پیگیری‌ها کنترل‌ها و شنودها دادیم، امام راحل خیلی متاثر شدند به مرحوم حاج احمد آقا فرمودند که به من یادآوری کن که چیزی بنویسم که دو سه روز منجر به فرمان هشت ماده‌ای شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من از مردم عزیز می‌خواهم به سایت و اینترنت و سایت‌ها مراجعه کنند که فرمان هشت ماده‌ای مهم امام (ره) چه بود؛ مهمترین مساله آن دفاع از حقوق متهمین بود، آن مساله عمومی در این پیام و دفاع از حقوق شهروندی را ببینند؛ در سال 1361 امام (ره) بعد از جنایت و فشار دشمنان بعثی به فکر حقوق مردم، بخصوص حقوق زندانیان و متهمین بود این هم دوران فعالیت قضایی من در استان خراسان بود.

وی توضیح داد: سال 1366 به عنوان معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات انتخاب شدم، دو سال پیوسته در استان‌های غربی بودم تعداد زیادی جاسوس‌های عراقی را شناسایی و ضربه‌های زیادی به دشمن زدیم پیوسته هم با نظامیان در تبادل اطلاعات بودیم؛ اما با یک موضوع ویژه مواجه شدم و آن پرونده جنایتکاران منافقین بود.

پورمحمدی گفت: باور نمی‌کردم شما هم باور نمی‌کنید چگونه یک عده‌ای بیشترین جنایت را علیه ملت‌شان به کمک دشمن این ملت که در حال جنگ با ما بود انجام بدهد و بگویند «ما هم یک ملت هستیم»؛ ما سال آخر جنگ عملیات ممتدی که آخرین آن فروغ جاوید (مرصاد) است که می‌خواستند تهران را فتح کنند و به قول خودشان و در طراحی‌هایشان می‌گفتند قرار بود یک میلیون تن را قتل عام کنند و بر کشور مسلط بشوند، خیلی از زندانیان به کمکشان بیایند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در آن سال به اعتراف خودشان دو هزار و 300 سرباز افسر و بسیجی را در جبهه اسیر گرفتند در اردوگاه‌های مستقل خودشان بردند در جمع آماری که اخیراً انجام دادیم به اعتراف خود این سازمان که تمام بیانیه‌های صادر شده اطلاعات ما متقن و دقیق است نزدیک به 78 هزار رزمنده جوان بسیجی، سپاهی، ارتشی و مردمی توسط این سازمان جنایتکار یا کشته یا زخمی شدند.

وی گفت: آمریکایی‌ها عملیات جاسوسی و جمع آوری اطلاعات و آمادگی عملیاتی را در ایران ترتیب داده بودند، بیش از 30 نفر را در نیروهای مسلح و وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و برخی مراکز مهم دیگر بودند، پس از 20 سال آمریکایی اعتراف کردند.

پورمحمدی بیان کرد: در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی ابتدا معاون بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی شدم البته بیشتر کار تحلیل‌گری می‌کردیم یک سال به این صورت گذشت، پس از آن رئیس اطلاعات خارجی و جانشین وزیر اطلاعات شدم، فکر می‌کنم سال 74 بود صدام نامه به رئیس جمهور وقت نوشت که قطعنامه‌ای را که پاره کردیم دوباره اجرا خواهیم کرد، روابط اطلاعات ما برای آزادی اسرا آغاز شد و من مسئول پیگیری آزادی اسرا دوران دفاع مقدس بودم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن زمان قرار شد به عراق بروم با رئیس جمهوری ملاقات کردم، گفتند اگر بتوانی با صدام ملاقات کنی و موضوع قطعنامه را جلو ببر و باقی‌مانده اسرا را حل کن، نگذارید چیزی باقی بماند؛ گفتم من تلاش می‌کنم وقتی خواستیم برویم گفتم پیامی از رئیس جمهور ایران دارم که می‌خواهم رئیس جمهور عراق را ببینم.

پورمحمدی گفت: عراقی‌ها به مقام‌های اطلاعاتی و نظامی بیشتر بها می‌دهند و موافقت کردند به اتاق ملاقات رفتم همتای من که رئیس اطلاعات خارجی عراق بود آنجا حضور داشت بحث ما جدی شروع شد گفتم آقای هاشمی گفتند «روابط را می‌خواهیم بهبود ببخشیم، می‌خواهیم مسائل دو کشور را حل و فصل کنیم می‌خواهیم از این فضای نه جنگ و نه صلح خارج شویم» پیام شفاهی بود که صدام شروع کرد، خیلی صحبت عادی بود درباره زندگی‌اش می‌دانستم، از کودکی زندان رفتنش صحبت کرد از درگیری با حافظ اسد (رئیس جمهوری سوریه) ارتباطاتش با شاه حسین (پادشاه اردن) خیلی توضیح داد، خاطراتش را درباره مذاکره با شاه (محمدرضا پهلوی) در الجزایر توضیح داد.

با دشمنان بزرگ ایران می‌توان با قدرت مذاکره کرد

پورمحمدی گفت: صدام به من گفت «می خواستیم کشور شما را از بین ببریم خوزستان را بگیرم اگر بتوانیم تهران را هم بگیریم، خوزستان را تجزیه کنیم شما هم هر چه تلاش کردید تا ما از بین ببرید حالا دو کشور هستیم از دیر باز با هم زندگی کردیم فرهنگ مان دین ما یکی است، بیاییم با صلح و دوستی زندگی کنیم و جنگ تمام شد.

وی ادامه داد: من با کسی مذاکره کردم که دشمن ملت ما بود، حتی چند نفر از فامیل و داماد خانواده و دوستان من را شهید کرده بود. من با بدترین دشمن ملت با قدرت و پشتوانه قدرت ملی و هوشمندی و تکنیک مذاکراتی مذاکره کردم، لذا می‌توان حتی با دشمنان بزرگمان مذاکره کرد اما از موضع قدرت و با توانایی و هوشمندی، این کار را انجام داد. در واقع میدان و دیپلماسی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و به جاهای تعیین کننده و تاثیرگذار می‌رسند، لذا برخی کارهای نمایشی و عکس گرفتن و کارهای بی‌نتیجه حاشیه‌های حتماً باید مورد نقد قرار گیرد، پس باید با پشتوانه قدرت ملی و اشراف راهنمایی‌های خوب مشکلات کشور را حل کنیم.

پورمحمدی اظهار داشت: خدا توفیق داد بخش زیادی از نیازمندی‌های علمی و فناوری کشور که تحریم بود و اجازه نمی‌دادند از طرق پنهان به کشور وارد کردیم. امروز خوشحالیم که آن گام‌ها به قدرت و توانمندی علمی و فناوری کشور منجر شده است.

حجت الاسلام پورمحمدی اظهار کرد: امروز قدرت و توانمندی علمی و فناوری کشور در حوزه‌های نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی، برخی صنایع نظامی و برخی مسائل صنایع موشکی و صنایع پیچیده دارویی، بسیاری از تجهیزات قطعه‌سازی و صنایع هوایی پیشرفت داشته‌اند و امریکا هم گفته ایران در رقابت انتقال فناوری جزء چند کشور اول است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: از سال 78 که در دولت اصلاحات به دلیل برخی جوسازی‌ها از وزارت اطلاعات کنار گذاشته شدم و از سال 1380 در دفتر رهبری انقلاب به عنوان مسئول گروه بررسی سیاسی و اجتماعی مشغول شدم. در دولت اول آقای احمدی‌نژاد به عنوان وزیر کشور در خدمت دولت بودم.

وی با اشاره به موضوع سهمیه‌بندی بنزین، ادامه داد: سهمیه‌بندی بنزین اول از همان زمان، آغاز شد که اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود.

وی بیان کرد: در آن زمان ظرف یک سال، 40 درصد صدور شماره و کارت ملی به عدد 98 درصد رساندیم. همچنین اولین کنترل هویت شهروندان با کد ملی را در انتخابات و در 37 هزار شعبه اخذ رای انجام دادیم. در عین حال در امر بنگاه‌های زودبازده 139 هزار بنگاه را در کشور پشتیبانی کرده و به آنها وام و اعتبار اختصاص دادیم.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: در دولت آقای احمدی‌نژاد هم باز کنار گذاشته شدم و به سازمان بازرسی کل کشور رفتم. در آنجا سعی کردیم نگاه بازرسی را عوض کنیم. شورای دستگاه‌های نظارتی را ایجاد کردیم تا از موازی‌کاری‌ها و کارهای تکراری و کم‌حاصل جلوگیری کنیم. همچنین کنترل و نظارت الکترونیک را با حدود دو هزار و 300 دستگاه اجرایی کشور، برقرار کردیم.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری اذعان کرد: در دولت یازدهم به وزارت دادگستری آمدم و کنترل بازار در تعزیرات و کنترل قاچاق و تخلفات صادرات و واردات را دچار تحول کردم، تا جایی که از یک میلیون پرونده سالانه به 500 هزار پرونده در سال چهارم رسیدیم که شاید این نخستین بار بود که در تاریخ قضایی و دادرسی ایران تعداد پرونده‌ها را توانستیم کاهش دادیم و می‌توان گفت که افزایش سالانه پرونده‌ها و اعلام حکم‌ها امر مناسب و خوبی نیست.

حجت الاسلام پورمحمدی ادامه داد: آنچه مهم است روش‌های کنترلی، مراقبتی و نظارتی است که به بهبود وضع کمک می‌کند، لذا در آنجا معاونت مالکیت ایجاد کردیم و دفاع از حقوق فکری را که موضوع مهمی است پیگیری شدیم. همچنین رئیس کنوانسیون حقوق کودک و ضد فساد بودم. بیش از 100 دستگاه اصلی کشور را آموزش داده و لر آن نظارت کردیم و آماده شدیم تا یک نظارت جامع انجام شود و آشفتگی بازار و اقتصاد پنهان را سامان دهیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به آنکه چرا امروز چرا آمده‌ام، اظهار کرد: شهادت برادر عزیزم رئیسی که از پیش از انقلاب با هم آشنا بودیم و آثار خوبی از روش مدیریت، مردم داری، فروتنی، صداقت، محبت و پرکاری و پیگیری کارها، از نکاتی است که آقای رئیسی برای ما به یادگار گذاشت. هر چند این حادثه غیرمترقبه همه ما را متاثر کرد ولی همه باید تلاش کنیم وضع کشور را به پیش ببریم.

حجت الاسلام پورمحمدی متذکر شد: در موسسه‌ای تحقیقاتی با نویسندگان و هنرمندان در ارتباط هستم و نمی‌خواستم دیگر در کارهای اجرایی وارد شوم.

وی‌ادامه داد: تمام تجاربم و نکات مثبت همه دولت‌ها را به کار خواهم گرفت. آشنایی خود با مدیران اجرایی کشور از همه طیف‌ها و گرایش‌ها را به کار می‌گیرم. من آمده‌ام تا تجربه، آگاهی و شناخت خودم را در اختیار مردمی که بسیار خود را به آنان مدیون می‌دانم قرار دهم و اگر مورد اعتماد شما قرار بگیرم با دوره‌ای جدید از مدیریت در کشور روبه‌رو خواهید شد. دورانی که از تنش و درگیری و بدبینی فاصله می‌گیریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فرهیختگان و دانشمندان کشور، گفت: به فرهیختگان و دانشمندان و انسان‌های برجسته اعتماد خواهم کرد. گرایش‌ها و سلیقه‌ها را مانع کمک و خدمت آنان قرار نمی‌دهم و از همه مدیران شایسته و نیروهای کارآمد بهره‌گیری می‌کنم.

وی بیان کرد: با سابقه‌ای که در امور امنیتی، اطلاعاتی و قضایی داشته‌ام اطمینان می‌دهم که به امنیت کشور، امنیت داخلی و خارجی و امنیت ملی بیفزایم. باید گفت امنیت ابعاد مختلف دارد، لذا هم به تولید و افزایش امنیت سخت و هم به افزایش امنیت نرم در همه حوزه‌ها نیاز داریم.

حجت الاسلام پور محمدی ادامه داد: من با شعار «خرد، شادی و شکوفایی» گام برمی‌دارم. دولت من «دولت قرار» به معنای آرامش، متانت و سکونت و محبت در کنار مردم است.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من سه اولویت برای برنامه‌های خود دارم که عبارت است از عدالت که بدون آن تنفس جامعه سخت می‌شود؛ ثروت که کشور را به اهداف خود می‌رساند و کشور ثروتمند با مردم ثروتمند ایجاد می‌شود و مردم باید ثروتمند شوند و در نهایت قدرت که با سابقه من هم سازگاری دارد و نیاز جدی یک کشور است زیرا کشوری که بخواهد از خود دفاع کند و به حرکتش ادامه دهد به قدرت نیاز دارد و این قدرت نباید حقوق شهروندان را ضایع کند و باید به آن احترام بگذارد.

وی افزود: ثروتی که یکجا جمع نشود و حقوق زیردستان و تهیدستان را ضایع نکند، با عدالت محقق می‌شود. ثروت و قدرت در کنار عدالت برای جامعه شادی، نشاط و شکوفایی می‌آورد که همه اینها نیز با خردمندی محقق می‌شود.

سعید جلیلی

برنامه داشتن و باور به آن، لازمه جهش کشور است / دولت باید برای ثبات در حاکمیت ریال برنامه داشته باشد

ویدیو کامل گفتگو سعید جلیلی در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه خبری

سعید جلیلی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برنامه‌های توسعه کشور، اظهار کرد: در تدوین برنامه های پنجم و ششم و برنامه هفتم توسعه حضور داشتم. اشراف خوبی بر برنام هفتم توسعه دارم. شروع دولت بعدی با برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی است چون دولت کار خود را با برنامه ای شروع می کند که تصویب شده است و این بسیار ارزشمند است.

برنامه داشتن و باور داشتن به آن لازمه جهش کشور است

وی ادامه داد: برنامه داشتن و باور داشتن به آن لازمه جهش کشور است. دولت وقت در سال 92 اعتقادی به برنامه ششم نداشت و رئیس جمهور وقت می‌گفت این برنامه را قبول ندارد و فقط سی درصد آن برنامه اجرا شد و رشد منفی و صفر داشتیم. حدود 15 مورد در برنامه است که دولت باید در یک سال برنامه بنویسد و این یعنی دولت باید بر برنامه هفتم توسعه اشراف داشته باشد، دولت باید این برنامه‌ها را سریع تهیه کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: مطالعه عمیق داشتم که چرا برنامه‌های توسعه به درستی اجرا نشده است. در سال 1337 سازمان برنامه از یک گروه دانشگاه هاروارد دعوت می کند و آنها کتابی منتشر می کنند. آنها سال 1341 بحث هایی درباره برنامه نویسی در ایران مطرح می کنند و الان کماکان برخی از آن مشکلات هنوز وجود دارد. مهم است که چرا برنامه به فرجام نمی رسد. رئیس جمهور باید به برنامه ها اشراف داشته باشد و موانع تحقق برنامه را بداند و آن ها را رفع کند. برنامه ششم توسعه فقط سی درصد اجرا شده است، یعنی اگر برنامه هم نبود، آن سی درصد اجرا می شد.

وی ادامه داد: وقتی پیش نویس برنامه هفتم نوشته شد، رشد هشت درصد، تورم زیر ده درصد نوشته شد. اختلاف بود که آیا این اهداف محقق می شود یا نه. ساعت‌ها مطالعه در دولت سایه و گفت وگو با دولت و مجلس داشتیم و جمع بندی من این شد که این اهداف محقق می شود، ولی باید پای کار آمد. در اولین فرصت باید 15 برنامه ای که باید دولت تهیه کند، نوشته شود.

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در اوایل دولت رئیسی منعکس کردیم که در تولید، توزیع و مصرف فراورده های نفتی 2 تا 4 درصد ضایعات در فراورده های نفتی وجود دارد و راهکار آن سامانه برخطی بود که این در برنامه هفتم نیامد، به آقای رئیسی گفتم و ایشان پیگیری کردند و در برنامه آمد. این کار جلوی چند میلیارد دلار ضایعات را می گیرد ولی باید پای کار بود.

وی با بیان اینکه مدیریت بازار ارز، حاکمیت ریال، پیش بنی پذیر بودن بازار از وظایف رئیس جمهور است که باید آن را دنبال کند، گفت: روند گردش ارز در داخل کشور را بررسی کردیم که چه عاملی موجب ایجاد اخلال در بازار ارز می شود. در این زمینه ایرادهایی وجود دارد که باید رفع شود. لازمه ثبات در بازار ارز این است که مصارف و منابع ارزی و اولویت های تخصیص باید مشخص باشد.

دولت باید برای ثبات در حاکمیت ریال برنامه داشته باشد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فاصله تخصیص و تامین ارز چند ماه می شود، به همین دلیل او خودش به بازار می‌رود و ارز بالای 50 هزار تومان می خرد و همین به بازار شوک وارد می کند. وقتی تامین ارز سه ماه دیگر انجام شد او همین ارز را در بازرا با قیمت بالا می فروشد، پس فاصله تخصیص و تامین ارز در بازار ایجاد تلاطم می کند. همچنین دولت باید برای ثبات در حاکمیت ریال برنامه داشته باشد. یکی از اولویت های دولت من این است که حاکمیت ریال باید اثبات شود؛ این یعنی دولت مقتدر. اصلاح نظام بانکی بایی دنبال شود تا رشد اقتصادی تامین شود. برخی بانک‌ها مخصوصا بانک‌های خصوصی خلق پول می کنند از جیب مردم ولی به شرکت‌های خود تسهیلات می دهند و بعد به مشتریان بزرگ خود که شاید در تولید هم نباشند. باید بررسی شود تسهیلات چقدر در اولویت های برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: مالیات می تواند منبع درآمد باشد ولی ابزاری برای سیاست‌گذاری و ایجاد عدالت است. باید از ابزار مالیات در جهت حمایت از تولید و واردات غیرضرور استفاده شود تا به بازار نظم دهد. مالیات می تواند فشار را از مردم کم کند و عدالت را برقرار می کند. افراد با درآمد کم مالیات می‌دهند و با درآمد زیاد مالیات نمی دهند. نباید فرار مالیاتی وجود داشته باشد. کسی که درآمد نجومی دارد هم باید مالیات بدهد. دولت مقتدر باید نظام مالیاتی درستی داشته باشد. جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: مسکن یکی از موضوعات اصلی کشور ماست. در کشورمان مشکل کمبود زمین نداریم. مشکل انحصار زمین و تبعیض در زمین است. در برنامه هفتم مصوبه خوبی مجلس داشت که دو دهم درصد از مساحت کشور اجازه داده شد که به محیط سکونتگاهی افزوده شود. بر این اساس نزدیک 330 هزار هکتار می تواند برای مسکن در نظر گرفته شود. یک فرصت خیلی خوب است اما نباید نگاه تک بعدی داشت. بعد از تهیه مسکن، تامین اشتغال برای افراد مهم است. نباید بگوییم فقط چه کسانی به مسکن نیاز دارند بلکه این مساله را آمایش سرزمین و اشتغال ببینیم.

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: سهم ما از دریا باید از دو درصد به ده درصد برسد که از اقتصاد دریا بهره ببریم. سهم ما از دریا بسیار اندک است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم که در برنامه هفتم دیده شده است. نگاه به مسکن وقتی نتیجه می دهد که از امایش سرزمینی استفاده کنیم تا مساله اشتغال هم تامین شود. مسکن فقط خوابگاه نیست. معماری و موضوعات فرهنگی هم در ایجاد مسکن اهمیت دارد تا محل آرامش ایجاد کنیم. باید فرد در یک دقیقه از محل سکونت به محل تفریحی برسد.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح نظام اداری، تصریح کرد: در ابتدای دولت شهید رئیسی طرحی در این خصوص فرستادیم. استفاده از فناروی ارتباطی به اصلاح نظام اجرایی کمک می کند. اکنون حرف دولت هوشمند و فوق هوشمند مطرح است. در دولت فوق هوشمند دولت به شما رجوع می کند و دیگر در ادارت کسی معطل نمی شود و ادارت به سراغ افراد می آیند. ما این طرح را به دولت سیزدهم ارائه کردیم. باید ماشین اداری دولت به حرکت درآید و چابک شود. افزایش بهره وری موجب رشد اقتصادی می شود. یکی از عوامل افزایش بهره روی استفاده از فناوری است. ما امکانات خوبی داریم که باید مدیریت شود تا این هدف محقق شود. جلیلی در برنامه خود برای توسعه سواحل، خاطرنشان کرد: سواحل چابهار فرصت بسیار خوبی دارد. در سواحل مکران یک جهان فرصت از شیلات و صنایع کشتی سازی وجود دارد. شرکت ایزی ایکو که دولتی هم هست، سه میلیارد دلار دارایی داشته و زیرساخت‌های خیلی خوبی دارد. با هر برنامه و طرح هزار شغل ایجاد می کند. گله دارند که واردات انجام می‌شود ولی به ما طرح نمی دهند. باید در دولت انسجام باشد تا از این امکان استفاده شود. 40 هزار شناور در سال از تنگه هرمز استفاده می کنند که تا ده میلیارد دلار می تواند درآمد داشته باشد ولی سهم ما فقط دو درصد است. نفت و گاز از دیگر امکانات ما است. باید از این ظرفیتهای مغفول استفاده کنیم. ما فرصت خوبی در سواحل مکران داریم. صنایع تبدیلی می تواد آنجا به کار گرفته شود. دو بار از سواحل مکران بازدید کرده ام. انجا سواحل گردشگری هم دارد. امکانات آنجا بکر است و مردم مکران آمادگی همکاری دارند. باید به مردم نقش دهیم. دولت هم باید خودش نقش ایفا کند و هم برای مردم بستر نقش‌آفرینی ایجاد کند.

دولت نباید بنگاهداری کند

جلیلی خاطرنشان کرد: دولت نباید بنگاهداری کند بلکه بنگاهداری را باید به مردم واگذار کند و دولت نقش نظارتی داشته باشد نه اجرایی. در این خصوص حرکت‌هایی شده ولی ناموفق بوده، مثل هپکو و هفت تپه. این برنامه به شکل درست اجرا نشده است. در هپکو، کارگران می گفتند در سال 86 که دولتی بود در سال 1800 ماشین سنگین تولید می کردیم و وقتی خصوصی شد این رقم به هشت عدد رسید. کسی با یکسری روابط این کارخانه را بر عهده گرفته بود. با ثمن بخس برخی این کارخانه‌ها را در اختیار گرفته بودند، در حالیکه این افراد باید اهلیت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای مردمی سازی اقتصاد، اشراف اهمیت دارد، بیان کرد: ارتقای بهره وری هدف بود. کارگران هپکو می گفتند اگر این کارخانه به خود ما واگذار می شد این مشکلات ایجاد نمی‌شد. شهید رئیسی در ابتدای دولت این تغییر ریل را انجام دادند و تولید قرار است امسال به 1600 دستگاه برسد.