چهارشنبه 4 مهر 1403

اقتصادی خبرگزاری مهر

اقتصادی خبرگزاری مهر

یک کارشناس اقتصادی گفت: در دوره وزارت آقای طیب نیا در دولت یازدهم، ارز و تورم نه با اصلاحات ساختاری کنترل بلکه با «سرابِ لغو تحریم‌ها» و تزریق غیرهدفمند ارز در بازار سرکوب شد.

چگنی گفت: سازمان برنامه و بودجه مجوز 3 پروژه بهینه سازی صادرکرده که جایگزینی 4.1میلیون بخاری کم بازده یکی از آنها است. پیش بینی می‌شود در این بستر 9میلیارد مترمکعب گاز در 5سال صرفه‌جویی شود.

وزیر نفت گفت: به 17 کشور دنیا نفت صادر می کنیم، می‌گویند تخفیف می‌دهند، میزان تخفیف‌ها انگشتان دست من کمتر است.

دبیر کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده گفت: تولید بتن با روش‌های غیراستاندارد موجب صدمه به زیرساخت کشور می‌شود که در دراز مدت بی‌شک موجب صدمه به منابع انسانی خواهد شد.

عضو اتاق ایران با اشاره به آسیب شناسی برجام گفت: اینکه در آمریکا چه کسی به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شود نباید در سیاست‌های ما تفاوت چندانی ایجاد کند زیرا هم اکنون در اوج تحریم هستیم.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: گواهی صرفه‌جویی انرژی یک ابزار جدید مالی و یک اوراق بهادار است. این بازار حجم مشخصی از یک حامل انرژی صرفه‌جویی‌شده را نمایندگی می‌کند.

یک کارشناس اقتصادی گفت: تیم اقتصادی پزشکیان نشان می دهد نمی توانند اقتصاد را مدیریت کنند و در همین سال جاری تورم 20 درصد رشد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: از ابتدای سال تا کنون 90 کانتینر گوشت قرمز به وزن 2.500 تن و 511 کانتینر مرغ منجمد به وزن 13 هزار 797 تن وارد و در سراسر کشور توزیع شده است.

8 راهبرد برای تشکل‌ها در حوزه کشاورزی تعریف شده که در قالب آن وظیفه تنظیم بازار تخم مرغ به صورت کامل به تشکل تعاونی مرغداران میهن واگذار شد. این تجربه برای مرغ گوشتی هم در حال پیگیری است.

رییس مرکز تتا گفت: معتقدیم بخشی از عملیاتی که در حال حاضر در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حال انجام است قابل مشارکت و واگذاری به بخش خصوصی است.

بررسی قیمت پایه و شرایط واگذاری نیم درصد سهام فولادسازی مبارکه و نیم درصد سهام صنایع مس ایران بابت رد دین به آستان قدس رضوی در هیات واگذاری مورد بررسی قرار گرفت.

قیمت عمده محصولات کشاورزی برای هفته جاری (11 تا 17 خرداد 1403) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

یکی از چالش‌های فقهی و البته مهم که نسبت به معامله رمزارزها مطرح است مسأله غرری بودن است که به نظر می‌رسد نمی‌توان با استناد به قاعده نفی غرر قائل به بطلان این معاملات شد.

بخشنامه موضوع جلوگیری از صادرات انواع نوشابه های تولیدی شرکت خوشگوار (تحت لیسانس کمپانی کوکاکولا) ابلاغ شد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: روند کاهش نرخ رشد نقدینگی نشان می‌دهد که این نرخ از 42.8 درصد به 39 درصد، 31.1 درصد، 24.3 درصد در پایان سال گذشته و بالاخره 25.6 درصد در اردیبهشت ماه رسید.

دولت برای کنترل بازار اجاره‌بها باید واحدهای مسکونی خالی را شناسایی و آن‌ها را به چرخه عرضه و تقاضای بازار برگرداند.