سه‌شنبه 10 مهر 1403

مهم‌ترین رویدادهای خبری البرز در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مهم‌ترین رویدادهای خبری البرز در هفته‌ای که گذشت

کرج - ایرنا - دستیابی محققان به نانو سوخت هیبریدی در البرز، انتصاب بانوان البرز مطابق با برنامه ششم انجام شده است، تولید ژل رویال زنبورعسل در البرز سه برابر شد، البرز الگوی طرح ملی اشتغال مهارت محور در کشور شد، درخشش خبرنگاران ایرنا در جشنواره رسانه ای ابوذر و مردم، جوانان انقلابی و کاربلد را راهی مجلس کنند عناوین مهم‌ترین رویدادهای خبری البرز در هفته گذشته (28 دی تا 4 بهمن) بود.

دستیابی محققان به نانو سوخت هیبریدی در البرز

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در استان البرز اعلام کرد: برای نخستین بار در کشور محققان این پژوهشگاه با تولید نانو سوخت هیبریدی موفق شدند روش جدیدی برای کاهش 30 درصدی مصرف سوخت در پالایشگاه ها و نیروگاه ها را پیدا کنند.

سید امیر حسین زمزمیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح تحقیقاتی تولید نانوسوخت هیبریدی در 2 نوع موسوم به «پی. پی. ام 90» و «پی. پی. ام 120» برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا در نیروگاه ها، پالایشگاه ها و صنایع مختلف انجام شده است.

یک مرکز تولیدی دانش بنیان با حضور معاون رییس جمهوری در کرج افتتاح شد

مرکز "شتاب دهنده ماد" تولید کننده محصولات دانش بنیان در شهر گرمدره شهرستان کرج با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

این شتاب دهنده در حوزه مواد اولیه و محصول نهایی دارو، آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد.

البرز به قطب چوگان آسیا تبدیل می شود

رییس هیات ورزشی چوگان استان البرز گفت: این استان با توسعه ظرفیت ها و امکانات سوارکاری به قطب ورزش چوگان آسیا تبدیل می شود.

محمد بیغم در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بیشتر اعضای تیم ملی چوگان جمهوری اسلامی ایران از استان البرز هستند، اظهار داشت: اکنون با سازمان صنفی کشاورزی استان البرز در حال رایزنی برای دریافت امکانات بیشتر هستیم.

آزمایشگاه نوآوری باز در فردیس گشایش یافت

نخستین پروژه کلان‌شهر دانایی کشور موسوم به آزمایشگاه نوآوری باز در آیینی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در شهرستان فردیس استان البرز گشایش یافت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این آیین گفت: این مجموعه 370 متر مربع زیربنا دارد و با همکاری گروه صنعتیمپنا وابسته به وزارت نیرو احداث و راه اندازی شده است.

492 واحد مسکونی نیازمندان البرز مرمت شد

مدیر تامین مسکن کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون 492 واحد مسکونی خانواده های مددجوی این استان از محل اعتبارات عمرانی کمیته ا مداد و کمک های مردمی مرمت شده است.

مازیار محمدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برای تعمیر این واحدهای مسکونی بیش از 11 میلیارد ریال از محل کمک های مردمی و اعتبارات عمرانی کمیته امداد هزینه شد.

انتصاب بانوان البرز مطابق با برنامه ششم انجام شده است

استاندار البرز با اشاره به تحقق سهم 30 درصدی بانوان از پست های مدیریتی تا پایان برنامه ششم توسعه، گفت: طبق بررسی ها این استان طبق برنامه ششم در این بخش وظایف خود را انجام داده است.

عزیزاله شهبازی در آیین معارفه اولین سرپرست زن معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری البرز افزود: ملاک انتصاب ها، شایسته سالاری بر مبنای سوابق و توانمندی های افراد است، از این رو فارغ از قومیت و معیارهای شخصی در مسیر رشد و توسعه استان حرکت می کنیم.

پرونده پنج هزار متخلف صنفی به تعزیرات حکومتی البرز ارجاع شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز گفت: در اجرای طرح هدفمندی بنزین، پرونده پنج هزارو 325 واحد صنفی متخلف به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

علی اکبر مختاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که از مجموع پرونده های تشکیل شده چهار هزارو 435 مورد مربوط به حوزه کالا وخدمات بوده است.

تولید ژل رویال زنبورعسل در البرز سه برابر شد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز گفت که امسال تولید ژل رویال از زنبورستان های این استان نسبت به پارسال بیش از سه برابر شده است.

مجتبی تقی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته 48 کیلوگرم ژل رویال از زنبورستان های استان تولید شد که امسال به میزان 146 کیلوگرم رسید.

«ژل رویال یک ترشح پروتئینی است که از غدد هیپوفارنکس و فک پایینی زنبورعسل کارگر خارج می شود. تنها غذایی است که در طول عمر ملکه به او داده می شود و همچنین همه لاروهای کوچک در سه روز اول پس از اینکه از تخم خارج شدند با ژل رویال تغذیه می شوند.

این غذای زنبور ملکه، دارای ویژگی های مختلف بیولوژیکی مفید برای سلامت انسان مانند: فعالیت های آنتی اکسیدانی، اثرات ضد باکتری، افزایش ایمنی و اثرات ضد تومور است».

آموزش های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی واگذار می‌شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فعالیت‌های آموزشی این سازمان با وجود برخی مقاومت‌ها تا پایان سال 1399 به بخش غیردولتی واگذار می‌شود.

علی‌اوسط هاشمی در جمع فعالان بخش دولتی و غیردولتی مرتبط با فنی و حرفه‌ای استان البرز افزود: البته در این مسیر یک استثناء در مناطق توسعه نیافته که پایه مهارت ضعیف و نرخ بیکاری بالا است وجود دارد.

البرز الگوی طرح ملی اشتغال مهارت محور در کشور شد

تفاهم نامه اجرای طرح ملی اشتغال مهارت محور به عنوان الگوی کشوری عصر یکشنبه در نشست شورای مهارت البرز به امضای علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای و عزیزاله شهبازی استاندار البرز رسید.

تدوین سند 10 ساله آموزشی در البرز آغاز شد

مدیرکل آموزش و پرورش البرزگفت: تدوین سند چشم انداز 10 ساله آموزش و پرورش با رویکرد مدرسه محوری و کیفیت بخشی در این استان آغاز شد.

سالار قاسمی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تدوین این سند در سه حوزه فضای آموزشی، نیروی انسانی و برقراری عدالت آموزشی می تواند نقش مهمی درارتقای شاخص های کیفی آموزش و پرورش البرز ایفا کند.

معاون رییس جمهوری از قطعه یک آزاد راه تهران - شمال بازدید کرد

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به همراه عزیزاله شهبازی استاندار البرز از روند تکمیل قطعه یک پروژه آزاد راه تهران - شمال بازدید کردند.

در این بازدید روند اجرایی این پروژه ملی مورد بررسی قرار گرفت.

نوبخت: آزادراه همت تا ماه آینده افتتاح می‌شود

معاون رییس جمهوی و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم آزاد راه شهید همت را تا ماه آینده به بهره برداری برسانیم.

محمد باقر نوبخت در حاشیه بازدید از آزاد راه شهید همت در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: اکنون بخش اندکی از تجهیز تونل آزاد راه شهید همت در دست انجام است اما به طور تقریبی عملیات اجرایی کل مسیر انجام شده است.

12 میلیارد ریال برای ارتقای ایمنی فرودگاه پیام اختصاص یافت

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام البرز گفت: 12میلیارد ریال برای بالا بردن ضریب ایمنی و ارتقای الزامات ایکایو در این فرودگاه اختصاص یافت.

نادر ثناگو مطلق در گفت و گویی با خبرنگاران اظهار داشت: برای بازسازی و بهسازی خودروهای اطفاییه و کفساز فرودگاه پیام این اعتبار در دستور کار معاونت هوانوردی قرار گرفت.

استاندار خواستار آسیب زدایی از مناطق حاشیه ای البرز شد

استاندار البرز از دستگاه های فرهنگی و اجرایی خواست تا نبست به آسیب زدایی در مناطق حاشیه ای شهرهای استان اقدام کنند.

عزیز اله شهبازی در نشست کارگروه اجتماعی استان البرز افزود: دستگاه های اجرایی البرز باید با جدیت به امور مناطق حاشیه نشین بپردازند و اقدامات تشریفاتی و نمایشی پرهیز شود.

درخشش خبرنگاران ایرنا در جشنواره رسانه ای ابوذر

چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان البرز در حالی روز پنجشنبه به کار خود پایان داد که 2 نفر از خبرنگاران ایرنا مرکز این استان حائز رتبه شدند.

مریم صوفی در بخش خبر با موضوع" کلاهبرداران مجازی بر سهل انگاری کاربران فضای مجازی موج سواری می کنند" موفق به کسب مقام دوم این جشنواره شد.

همچنین نوشین طهماسبی فرحدل دیگر خبرنگار ایرنا مرکز البرز شرکت کننده در چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر در بخش تیتر با موضوع" رسانه باید دین خود را به دفاع مقدس ادا کند" حائز تقدیر شناخته شد.

مردم، جوانان انقلابی و کاربلد را راهی مجلس کنند

نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج گفت: دستها، حرفها، پشت پرده‌هایی در کار است که ذائقه‌ها را در انتخابات پیش رو تلخ کند و در وهله نخست حضور حداکثری مردم و دوم، فرستادن افراد انقلابی، جوان، خوش فکر و کاربلد مدنظر قرار گیرد تا یک مجلس انقلابی و مقدمه دولت انقلابی داشته باشیم.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کرج افزود: با تجربه بسیار ارزشمند چله اول انقلاب در حال وارد شدن به چله دوم، دهه پنجم انقلاب و برداشتن گام دوم هستیم که این حرکت الزامات و اقتضائاتی دارد که از مهمترین آنها نیروهای کارآمد و مدیران فردا هستند.

وی با بیان اینکه لازمه رسیدن به این مقصد مشارکت هدفمند و موثر جوانان است، ادامه داد: مراحل اولیه برای رسیدن به تمدن اسلامی را با نسل اول و دوم و انبوه جوانان انقلابی آن دوره تا به امروز سپری کردیم؛ امروز در دولت سازی و جامعه‌سازی گیر کردیم و چندین سال است که نتوانستیم دولت اسلامی درست کنیم و تا کار را به جوانان نسپاریم موفق نخواهیم بود.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال 1389 با مساحت پنج هزار و 800 کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن 6 شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه 300 هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج - چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و 450 کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و 18 درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی و 150 برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*