چهارشنبه 11 مهر 1403

نذر آبی که عطش مردم جنوب کشور را سیراب کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نذر آبی که عطش مردم جنوب کشور را سیراب کرد

تهران - ایرنا - «طرح نذر آب» از سه سال پیش و به دنبال بحران خشکسالی با هدف تامین آب شرب مناطق محروم و با کمک مردم و به همت جمعیت هلال احمر آغاز شد، در این طرح، علاوه بر آبرسانی به شهرهای درگیر با خشکسالی اموری از جمله حضور داوطلبانه پزشکان، ویزیت رایگان مردم و توزیع بسته‌های معیشتی نیز صورت گرفت.

طرح ملی نذر آب چند سالی است که در راستای ارتقای سطح سلامت آب شرب و رفع مشکلات زیستی خانوارهای مناطق محروم که با خشکسالی مواجه هستند، آغاز شده است، مناطقی از کشور که طی سالیان گذشته به دلیل موقعیت گرمسیری و کویری همیشه با مشکلاتی از جمله خشکسالی و بی آبی دست و پنجه نرم کردند تا زندگی شان را بگذرانند، از این رو جمعیت هلال احمر طی 3سال گذشته توانسته با اجرای پروژه های آب رسانی کمک شایانی به این مناطق کند.

«تحویل بسته‌های بهداشتی، اعزام تیم‌های تخصصی و پزشکی، توزیع بسته‌های مواد غذایی و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی شامل ساخت و تجهیز تأسیسات آبی به منظور ایجاد دسترسی پایدار به آب شرب، شیرین‌سازی و قابل شرب‌کردن آب موجود در مناطق و لایروبی قنات‌ها و رودها و فعالیت های دیگر از جمله اقدامات هلال احمر در کنار آبرسانی بوده است. محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر وقت، هشتم تیر ماه سال جاری گفت: طرح «نذر آب4» در سه محور سلامت و بهداشت، معیشت و خدمات عمرانی در چهار استان جنوب شرقی کشور، مرداد ماه اجرا خواهد شد.

وی در خصوص جزئیات اجرای طرح افزود: طرح «نذر آب 4» در 15 شهرستان استان های جنوب شرقی کشور با هدف تامین آب پایدار برگزار می‌شود؛ هشت شهرستان در سیستان و بلوچستان، سه شهرستان خراسان جنوبی، دو شهرستان هرمزگان و دو شهرستان در جنوب کرمان در این طرح از این خدمات بهره مند می‌شوند.

وی همچنین با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح نذر آب3 در سال گذشته گفت: در سال گذشته این طرح با اعتبار 120 میلیارد ریال اجرا شد که 10 میلیارد ریال در بخش خدمات درمانی، 80 میلیارد ریال در بخش حمایتی و بقیه در سایر خدمات هزینه شده است.

نصیری افزود: در سه سال اجرای این طرح اقداماتی نظیر ارسال و تجهیز 1365 تانکر آب، توزیع 440 هزار بطری آب، توزیع 15 هزار و 700 مورد اقلام دارویی و بهداشتی و توزیع 137 میلیارد ریال بسته‌های معیشتی به 107 هزار نفر، انجام شد.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر وقت با اشاره به همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سامان، گفت: این شرکت نسخه اپلیکیشن 724 با پیش‌بینی گزینه‌ای برای جذب کمک‌های مردمی برای نذرآب4 ساده‌ترین مسیر، را برای دریافت کمک‌های مردمی از طریق این کد دستوری و اپلیکیشن هموار کرد.

نصیری با اشاره به تنش آبی ایجادشده در استان‌های جنوبی کشور افزود: امسال طرح نذرآب 4 مانند سال‌های گذشته در استان‌های کمتر برخوردار و درگیر با تنش آبی اجرا می‌شود و هلال‌احمر در این مناطق؛ خدمات معیشت محور، سلامت‌محور و تأمین آب شرب سالم را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با تأکید بر رعایت شیوه‌نامه‌ها در اجرای این طرح گفت: نذرآب 4 به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، با تأخیر انجام شد و اکنون‌که این طرح آغازشده تمامی اقدامات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه مراحل انجام خواهد شد.

رئیس سازمان داوطلبان وقت با اشاره به هدف نهایی طرح افزود: هدف از انجام طرح نذرآب 4، تأمین آب پایدار با استفاده از ظرفیت داوطلبان و خیرین است، در این طرح تا پایان شهریورماه در 333 روستا، عملیات آب‌رسانی کامل و پایدار انجام می‌شود.

شهرستان‌های هیرمند، کنارک، دشت یاری، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، سیب و سوران و زهک از استان سیستان‌وبلوچستان، شهرستان‌های درمیان، سربیشه و نهبندان از استان خراسان جنوبی، شهرستان‌های سیریک و میناب از استان هرمزگان و شهرستان‌های نرماشیر و فهرج از استان کرمان، مناطق تحت پوشش نذر آب هستند.

«طرح نذر آب» از سه سال پیش و به دنبال بحران خشکسالی در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور، با هدف تامین آب شرب مناطق محروم با کمک مردم و به همت جمعیت هلال احمر اجرا شده است. در این طرح، علاوه بر آبرسانی به شهرهای درگیر با خشکسالی، اموری از جمله حضور داوطلبانه پزشکان و ویزیت رایگان مردم، توزیع بسته‌های معیشتی و... نیز انجام می‌شود.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر وقت (1400/03/24) درجلسه مدیران ستادی و استانی این جمعیت گفت: امسال مشکل خشکسالی به مشکلات مالی کشور اضافه شده است. در طرح های نذر آب که در سنوات گذشته انجام می شد، جمعیت هلال احمر از ظرفیت خیرین و داوطلبان استفاده می‌کرد اما امسال مشکلات بیشتر شده که اولویت مناطق محروم با گرفتاری بیشتر و همچنین حداکثر استفاده از ظرفیت خیرین و داوطلبان است. در این زمینه باید کار ماندگاری صورت گیرد و تمرکز باید بر فراهم کردن «آب پایدار» باشد؛ به گونه ای که همه‌ی روستاها به آب سالم دسترسی داشته باشند نه فقط یک یا چند روستا.

وی در خصوص استان هایی که این طرح در آنها اجرا می شود، افزود: براساس مطالعات انجام شده، متوسط بارش در سال آبی گذشته 30 درصد نسبت به دوره بلند مدت کاهش داشته و در این میان استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین مواجهه را با خشکسالی دارند که طرح نذر آب4 در این استان ها اجرا خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر وقت درباره طرح نذر آب 4 که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا می‌شود، گفت: مداخلاتی که شامل تغییرات اقلیمی می‌شوند مانند همین طرح نذر آب، آنقدر حائز اهمیت است که از اولویت های فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است، همچنین موضوع ارتقای سطح سلامت آب شرب مناطق کم برخوردار از مهمترین اهداف این اجرای طرح است که به منظور سالم‌سازی آب شرب، احداث و نصب دستگاه‌های تسویه‌کننده آب، احیای قنوات، لوله‌کشی و حفر چاه اجرا و در کنار آن مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کمک به رفع کمبودهای فرهنگی مناطق محروم کشور نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تفاوت رویکرد طرح نذر آب4 با طرح هایی که در سال های گذشته انجام می شد، افزود: در سال های گذشته عمدتا با تانکر، آب به جوامع محلی می رسید اما در طرح نذر آب4، اولویت مهم ما تامین "آب پایدار" بوده و احیای قنوات در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس جمعیت هلال احمر وقت در ادامه گفت: مانند طرح های نذر آب در سنوات گذشته، همسو با اجرای این طرح، کاروان‌های سلامت جمعیت هلال احمر نیز برای درمان رایگان بیماران نیازمند به استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان اعزام می‌شوند. در این کاروان‌ها، پزشکان، پیراپزشکان، متخصصان و دندانپزشکان داوطلب جمعبت هلال احمر حضور دارند و با توجه به نیازها و بیماری‌های شایع هر شهرستان به مناطق اعزام خواهند شد.

همتی با بیان اینکه، جمعیت هلال احمر 15 استان کشور در این پویش همکاری خواهند کرد، افزود: در طرح نذر آب4 مقرر شده است تا هر استان، معین (کمکی) یک شهرستان باشد تا شهرستان‌ها پس از نیازسنجی از خدمات بهتری بهرمند شوند.

رئیس جمعیت هلال احمر استان کرمان؛ رضا فلاح درتاریخ (1400/04/15) نیز با اشاره به اجرای چهارمین مرحله طرح ملی نذرآب در شهرستان های نرماشیر و فهرج بیان کرد: در تابستان سال جاری این طرح با مشارکت و همکاری استان های کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل و گیلان برگزار خواهد شد.

فلاح با اشاره به اجرای طرح ملی نذر آب برای چهارمین سال متوالی افزود: این برنامه در راستای ارتقای سطح سلامت آب شرب و رفع مشکلات زیستی خانوارهای مناطق محروم در شهرستان های فهرج و نرماشیر که با خشکسالی مواجه هستند، اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور ارتقای سطح سلامت آب شرب و رفع مشکلات زیستی خانوارهای منطق محروم این طرح علاوه بر تامین آب آشامیدنی، سه محور اصلی سلامت و بهداشت، معیشت و خدمات عمرانی را نیز پوشش می دهد.

فلاح تصریح کرد: توزیع بسته های غذایی و بهداشتی، اعزام تیم های تخصصی و پزشکی از مرکز استان، ایجاد زیرساخت های عمرانی شامل ساخت و تجهیز تاسیسات آبی به منظور ایجاد دسترسی پایدار به آب شرب، شیرین سازی و قابل شرب کردن آب موجود در مناطق و لایروبی قنات ها و رودها از جمله اقدامات این طرح است.

وی با اشاره به حضور تیم پیشرو و ارزیاب جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان نرماشیر افزود: طبق ارزیابی ها و اطلاعات جمع آوری شده از شهرستان نرماشیر، این طرح در روستاهای چهل تخم، سید اباد، دشت اباد، حسین آباد درختی و اسعدیه اجرا خواهد شد.

همچنین سید قاسم موسوی مدیرعامل جمعیت هلال احمر زنجان گفت: طرح نذر آب4 با هدف کمک به بهبود سطح زندگی خانواده‌های متاثر از خشکسالی و ارتقاء کیفیت زندگی آنها در مناطق روستایی در شهرستان نهبندان خراسان جنوبی اجرا می شود که خیرین، نیکوکاران و مردم نوع‌دوست استان زنجان برای اجرای این طرح پنج میلیارد و 694 میلیون ریال کمک کرده‌اند که بخشی از این مبالغ برای خرید 2 دستگاه تصفیه آب آشامیدنی 5 هزار لیتری همراه با تجهیزات مورد نیاز صرف شده است.

وی از تلاش برای تامین آب‌شرب سالم و پایدار در روستای درشگفت شهرستان نهبندان خبرداد و گفت: هلال‌احمر زنجان 1200 متر لوله پلی اتیلن به ارزش 650 میلیون ریال خریداری کرده که قرار است با هماهنگی آب و فاضلاب نهبندان، عملیات لوله‌گذاری و رساندن آب بهداشتی و سالم به مردم این روستا انجام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر زنجان تهیه 17 هزار عدد آب معدنی بزرگ، هشت عدد تانکر آب آشامیدنی یک‌هزار لیتری، چهار هزار بسته بهداشتی و 200 ثوب لباس را از دیگر اقلام خریداری شده از محل کمک های مردم زنجان برای ساکنان در مناطق روستایی شهرستان نهبندان دانست.

موسوی همچنین از توزیع 300 بسته مواد غذایی و معیشتی در مناطق روستایی شهرستان نهبندان در طرح "نذر آب 4" خبرداد و گفت: این بسته‌های غذایی شامل رب گوجه فرنگی، یک بسته لبنیات، سه عدد ماکارونی، 2 بطری روغن، نمک، یک کیسه برنج 10 کیلویی است.

وی از ارسال 250 بسته لوازم التحریر، اسباب بازی و 60 قوطی شیر خشک از محل کمک‌های خیرین استان زنجان خریداری و برای هموطنان در مناطق روستایی شهرستان نهبندان ارسال شد.

ایرج کیانی بروجنی مدیرعامل جمعیت هلال احمرچهارمحال و بختیاری نیز گفت: در طرح ملی نذر ملی نذر آب محموله اقلام بهداشتی، معیشتی جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری در قالب 500 بسته معیشتی روز یکشنبه 21 شهریور ماه سال جاری به شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی ارسال شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به نیاز فوری مردم منطقه به آب آشامیدنی، بیش از 6000 بطری 1، 5 لیتری آب معدنی به منطقه ارسال شد.

کیانی گفت: پروژه نذر آب4 طی چهارمین سال متوالی با محوریت کمک به تامین آب شرب سالم، ارایه خدمات معیشتی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با هدف کمک به مناطق متاثر از تنش آبی در کشور در حال اجرا است.

مرتضی سلیمی سرپرست جدید سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر (1400/09/20) نیز با قدردانی از همراهی داوطلبان و خیرین با هلال‌احمر در پروژه‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه به اجرای طرح نذرآب4 نیز اشاره کرد و گفت: این طرح با موفقیت در 4 استان دچار خشکسالی و کم‌برخوردار اجرا و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، توانستیم آب شرب سالم و پایدار را از طریق لوله‌کشی به روستاها و مناطق محروم در 15 شهرستان برسانیم.

سرپرست سازمان داوطلبان افزود: جمعیت هلال‌احمر استان تهران با آورده‌ای بالغ بر 60 میلیارد ریال برای پروژه نذر آب 4، یکی از موفق ترین استان‌های کشور در این طرح بود.

سلیمی انجام فعالیت‌های اجتماعی، جلب اعتماد بیشتر مردم و خیرین به هلال‌احمر، بهره‌مندی از توان نهادها، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی را از اولویت‌های کاری این سازمان برای کمک به محرومان و نیازمندان عنوان کرد.

پژوه نذر آب 4 یکی از بهترین و موثرین اقدامات و فعالیت های امدادگران و مسوولان جمعیت هلال احمر کشور برای رفع مشکلات کم آبی و خشکسالی در مناطق جنوبی و شرق کشور توانستند با بکارگیری تمام توان و امکانات خود گوشه ای از تشنگی و معضلات خشکسالی خانه و کاشانه مردم مناطق محروم را دریابند و فریادرس آنان باشند.

از: احسان صادقی ارمکی

*س_برچسب‌ها_س*