یک‌شنبه 1 مهر 1403

نمازی: مخالف تحریم انتخابات هستم / آجرلو: اصولگرایان هزینه احمدی نژاد را دادند، چه کسی پاسخگوی عملکرد روحانی است؟+ فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نمازی: مخالف تحریم انتخابات هستم / آجرلو: اصولگرایان هزینه احمدی نژاد را دادند، چه کسی پاسخگوی عملکرد روحانی است؟+ فیلم

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_ محمد علی نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره مشارکت در انتخابات و یا تحریم آن چیست گفت: نظام در ابتدای کار به نظام پارلمانی نزدیک بود. امام در ابتدای انقلاب می‌فرماید مجلس عصاره فضائل ملت است و بعد از آن می‌فرماید مجلس در راس امور است. وی افزود: در اصل 57 ابتدا مجلس است که مطرح می‌شود، همین طور در اصل 58 اعمال قوه مقننه...

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_ محمد علی نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره مشارکت در انتخابات و یا تحریم آن چیست گفت: نظام در ابتدای کار به نظام پارلمانی نزدیک بود. امام در ابتدای انقلاب می‌فرماید مجلس عصاره فضائل ملت است و بعد از آن می‌فرماید مجلس در راس امور است.

وی افزود: در اصل 57 ابتدا مجلس است که مطرح می‌شود، همین طور در اصل 58 اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی و اصل 59 همه پرسی را از طریق مجلس مطرح می‌کند. وقتی نخست وزیری حذف شد یک مقداری به ریاستی نزدیک شدیم، ولی باز این مجلس است که ریل‌گذاری می‌کند و حرکت نظام را و سیاست‌هایی که رهبری تبیین می‌کند را از طریق لوایح و طرح‌ها به برنامه تبدیل می‌کند. یک چنین مرکزی که قرار است ریل گذاری حرکت نظام را انجام بدهد و حرکت کند باید اولا نمایندگانی وارد مجلس شوند که عالم آگاه و باتجربه و آشنا به موضوعات جهانی و سیاست‌های خودمان و مطالبات مردمی باشند تا بتوانند موثر باشند و بعد با یک رقابت حداکثری برای ورود به مجلس نمایندگان می‌توانند عصاره فضائل ملت باشند. به این شکل که کاندیدا‌های مورد علاقه مردم در انتخابات حضور داشته باشند.

نمازی تصریح کرد: رهبری در دیدار با مردم خوزستان گفتند: ما یک انتخاباتی می‌خواهیم با مشارکت پرشور، سلامت حقیقی و امنیت کامل، اگر ما می‌خواهیم یک رقابت واقعی داشته باشیم، گزینه‌های متنوع، متفاوت و مورد علاقه رای دهندگان بایددر عرصه وجود داشته باشند.

وی افزود: اینکه بگوییم مردم بیایید رای دهید، این لوازمش کاندیدا هستند. کلید دست شورای نگهبان است و شورای نگهبان باید فیلتر را باز بگذارد. افرادی که انتخاب می‌شوند از توانایی‌های بیشتری برخوردار هستند و وقتی افراد ورزیده‌تر باشند آن کار‌هایی را انجام می‌دهند که کشور به اهداف خودش برسد. ما همه کشور‌ها را نگاه می‌کنیم، ابزار اعمال دموکراسی در کشورشان احزاب هستند. این احزاب هستند که برنامه می‌دهند و کاندیدا معرفی می‌کنند. شرط اولیه چنین انتخاباتی این است که اجرا و نظارت بر انتخابات از یک پایگاه نباشد. معمولا خودمان می‌دانیم که قدرت شیرین است و نماینده وقتی به مجلس می‌رسد دوست دارد که بماند در مسئولیت و اینجا نقش نظارت مردم اهمیت دارد. در کشور ما هم اجرا و هم نظارت دست حاکمیت است.

در ادامه سعید آجرلو، فعال سیاسی اصولگرا بیان داشت: من هم در بحث مشارکت به صورت کلی هم نظر هستم با آقای نمازی و این را در جا‌های مختلف هم گفتیم، اما من فکر می‌کنم این رقابت واقعی یکی از مولفه‌های مهم مشارکت است، اما تنها مولفه نیست و رقبا ومخالفان خیلی جدی دارد واپوزیسیون‌ها بخشی از آن هستند که قبل از این هم در خارج وجود دارد. در داخل کشور نیز گروهی این را دنبال می‌کنند. عملا مخالفت با مشارکت قوی را در رفتار وخلق و خوی این‌ها می‌بینیم. البته که این ویروس در اصلاح طلبان نیز تکثیر شده و تسری یافته است. اما در جناح راست هم این موضوع وجود دارد. چپ افراطی و راست افراطی که من به آن‌ها سوپر اصلاح طلب و سوپر اصولگرا می‌گویم. این مغایر با فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی، قانون اساسی و مجموعه فرمایشات امام و مقام معظم رهبری است.

وی افزود: آقای نمازی به موضوع نظارتی به عنوان عامل مهم اشاره کردند، اما بالاخره از سمت جریان اصلاحات در همین انتخابات یک فعل و انفعالاتی اتفاق افتاد وخانم منصوری به عنوان دبیرکل اتحاد ملت جایگزین آقای نبوی شد. آقای نبوی در انتخابات 1400 به عنوان جدی‌ترین چهره حامی آقای همتی بود و اینکه جبهه اصلاحات بیاید و حمایت کند از آقای همتی که حالا این کار انجام نشد و خانم منصوری که در انتخابات 1400 مخالف جدی آقای نبوی بود به ریاست رسید. همزمان با آن یک گفتار تحریم طلبانه از سوی آقای تاجزاده و بخش زیادی از اتحاد ملت مطرح شد و این‌ها قبل از پیش ثبت نام است؛ و همین فضا باعث شد خیلی از افراد نیایند و ثبت نام نکنند.