شنبه 8 اردیبهشت 1403

واکسن کنزوگه به حدود 2 هزار داوطلب مازندرانی تزریق شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
واکسن کنزوگه به حدود 2 هزار داوطلب مازندرانی تزریق شد

ساری - ایرنا - آمار داوطلبان شرکت در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی - کوبایی کنژوگه در مازندران از شنبه این هفته افزایش یافته و تعدادشان تا کنون به حدود 9 هزار نفر رسیده است و حدود 2 هزار نفر هم تاکنون این واکسن را دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فنیلای کوبا که 22 اردیبهشت با تزریق نخستین دز آن به فرزند دکتر جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل شروع شد، به طور همزمان در هشت شهر کشور برگزار می‌شود و در ساری و بابل هم با روند افزایشی استقبال داوطلبان نسبت به روزهای نخست ادامه دارد.

تازه ترین آمار دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران نشان می دهد، در حالی که تا صبح روز یکشنبه 26 اردیبهشت در مجموع حدود یکهزار و 200 نفر در شهرهای ساری و بابل واکسن کنژوگه را دریافت کرده بودند، تا لحظه تنظیم این گزارش به گفته مسئولان این دو دانشگاه تعداد داوطلبانی که در ساری و بابل این واکسن به آن ها تزریق شد به 2 هزار نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت تزریق واکسن کنژوگه در قالب مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشی که پایان وقت کاری روز کشنبه 26 اردیبهشت دریافت کردم، نزدیک به 900 نفر در ساری این واکسن را دریافت کردند که خوشبختانه هیچ عوارضی تا کنون مشاهده نشده است. پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد تا پایان وقت امروز به رقمی بین یکهزار و 100 تا یکهزار و 200 نفر نیز برسد.

دکتر قاسم اویس اظهار کرد: تا عصر دیروز بیش از سه هزار و 700 نفر از شهر ساری برای شرکت در این کارآزمایی ثبت‌نام کردند. علاوه بر این تعداد، حدود یکهزار نفر نیز از شهرهای اطراف داوطلبی خود را در سامانه ثبت کردند که در صورت تکمیل نشدن ظرفیت شهر ساری به این افراد فراخوان داده خواهد شد. با هدف دسترسی راحت‌تر به داوطلبان در دوران مطالعه و رصد وضعیت بالینی آن‌ها اولویت با ساکنان شهر ساری است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی روند کنونی استقبال و ثبت‌نام داوطلبان ادامه داشته باشد و روزانه بین 400 تا 500 واکسن تزریق شود، پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر هفته تزریق واکسن را انجام دهیم. البته تعداد تعداد ثبت‌نام ما برای شهر ساری باید از رقم کنونی شود. چون به دلیل انصراف شخصی یا حذف داوطلب در معاینه بالینی به خاطر ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای طبیعتا مقداری ریزش در تعداد داوطلبان خواهیم داشت. به همین دلیل تعداد داوطلبان ثبت‌نام شده برای دانشگاه علوم پزشکی مازندران که سه هزار و 200 دز واکسن در این مرحله سهمیه در اختیار دارد به بین پنج تا 6 هزار نفر برسد.

این مسئول که نخستین دز واکسن کنژوگه از دانشگاه علوم پزشکی مازندران را دریافت کرد، با اشاره به تکمیل ظرفیت ثبت‌نام در سه شهر اصفهان، زنجان و همدان تصریح کرد: برای شهرهای کرمان، بندرعباس و یزد با توجه به تکمیل ظرفیت سنین زیر 65 سال فقط از افراد بالای 65 سال ثبت‌نام می‌شود. اما برای ساری و بابل هنوز سامانه برای ثبت‌نام تمامی داوطلبان 18 تا 80 سال باز است.

ثبت‌نام چهارهزار و 100 داوطلب در بابل 

بابل هم یکی دیگر از شهرهای میزبان اجرای مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه است که به استناد آمارها، میزان استقبال شهروندان برای اجرای واکسیناسیون مطالعاتی در آن بیشتر از ساری است. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تا ظهر امروز بیش از چهار هزار و 100 نفر در این شهرستان برای شرکت در کارآزمایی واکسن کنژوگه ثبت‌نام کردند.

دکتر مصطفی جوانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آخرین آمار ثبت‌نام داوطلبان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل چهار هزار و 164 نفر تا ظهر امروز - دوشنبه - است که 57 درصد ان‌ها مرد و 43 درصد زن هستند. تا همین زمان نیز 907 نفر در بابل واکسن مطالعاتی این طرح را دریافت کردند.

به گفته وی سهمیه در نظر گرفته شده برای دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در طرح کارآزمایی بالینی حدود سه هزار و 200 دز واکسن است و از زمان آغاز واکسیناسیون طرح کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا در بابل روزانه حدود 100 تا 200 نفر زیر نظر این دانشگاه واکسینه می‌شوند. با در نظر گرفتن احتمال ریزش تعداد داوطلبان تعداد ثبت‌نام کنندگان در این شهرستان نیز باید به بیش از پنج هزار نفر برسد.

بر اساس آخرین آمار ثبت شده در سامانه کارآزمایی بالینی تا ظهر امروز 58 هزار و 633 نفر در کل کشور برای شرکت در این کارآزمایی ثبت‌نام کردند که به 17 هزار و 726 نفر آن‌ها واکسن تزریق شد. همچنین طبق آمارها 39 درصد داوطلبان کل کشور برای اجرای این مطالعات زن هستند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از زمان آغاز طرح کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی - کوبایی تا کنون هیچ عوارضی از تزریق این واکسن در کشور گزارش نشده است.

واکسن کنژوگه تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*