یک‌شنبه 8 مهر 1403

پیام‌های تسلیت مسئولان فرهنگی برای شهادت سید حسن نصرالله

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پیام‌های تسلیت مسئولان فرهنگی برای شهادت سید حسن نصرالله

به دنبال شهادت سید حسن نصرالله، رهبر جبهه مقاومت، سازمان‌ها و مسئولان فرهنگی پیام‌های تسلیت منتشر کردند.

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهادت سید حسن نصرالله

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی ضمن تبریک و تسلیت شهادت سید حسن نصرالله افزود: آن شهید جاوید بار سنگین مقاومت در برابر افزون‌خواهی دژخیمان اشغالگر را سال‌های متمادی به دوش کشید و در این راه پرتلاطم، هرگز خم به ابرو نیاورد.

در بخشی از پیام سید عباس صالحی آمده است: مبارز نستوه و خستگی ناپذیر، سید مقاومت و نماد ایستادگی در برابر ستم دیرپای رژیم جنایتکار صهیونیستی، جناب سیدحسن نصرالله - رضوان الله علیه - پس از دهه‌ها مبارزه و سال‌ها رهبری مکتب رهایی بخش مقاومت، سرانجام به فیض عظیم شهادت نائل گشت و به خیل پرشمار یاران عزیزش پیوست.

وی افزود: آن شهید جاوید، با تأسی گرفتن از مکتب ایثار و شهادت و تحت تأثیر مکتب دوران ساز بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، بار سنگین مقاومت در برابر افزون خواهی دژخیمان اشغالگر را سال‌های متمادی به دوش کشید و در این راه پرتلاطم، هرگز خم به ابرو نیاورد.

صالحی ادامه داد: بی شک راه او که امروز به یک مکتب انسان ساز و نقطه رهایی بخش مردم بی پناه و پناهگاه زنان و کودکان آواره غزه، فلسطین و لبنان تبدیل شده است، با شتاب افزونتر و گام‌های استوارتر، از سوی مبارزان جان برکف حزب الله و نیرو‌های مقاومت در سراسر منطقه پیموده خواهد شد و دیر نیست صبحی که تحقق وعده الهی در ریشه کن شدن ستمکاران و کوتاه شدن دست مستبدان و حامیان وجدان ستیزشان را نظاره کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت این مبارز مقاوم کم نظیر به محضر حضرت ولی عصر (روحی فداه)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی)، خانواده معزز شهید نصر الله بویژه همسر مکرمه و فرزندان مقاوم ایشان و همه مبارزان و مجاهدان فی سبیل الله در رزمگاه مقاومت در برابر صهیونیست ها، از درگاه ایزد متعال برای آن شهید عزیز علو درجات در اعلی علیین و حسن فرجام و پیروزی نهایی برای پویندگان این مسیر روشن خواستارم.

پیام بنیاد سینمایی فارابی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

بنیاد سینمایی فارابی شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت و اقدامات خصمانه و تروریستی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

متن این پیام تسلیت به شرح زیر است:

بنیاد سینمایی فارابی ضمن اعلام انزجار از اقدامات خصمانه و تروریستی رژیم صهیونیستی شهادت مجاهد نستوه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را محضر رهبر معظم انقلاب، جبهه مقاومت و عموم مسلمانان جهان تسلیت می‌گوید.

پیام موسسه شهید آوینی در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان

موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی در پیامی شهادت دبیر کل حزب الله لبنان را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: «اِنَا لِلَهِ وَ اِنَا اِلَیهِ رَاجِعُونَ

موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی شهادت دبیر کل حزب الله لبنان سیدحسن نصرالله، رهبر شجاع و مجاهد مقاومت را که در پی حمله وحشیانه رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت اتفاق افتاد را به ملت مقاوم لبنان و تمام مسلمانان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌کند.»

بیانیه حوزه هنری برای شهادت سید حسن نصرالله

حوزه هنری انقلاب اسلامی در پی شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بیانیه‌ای صادر کرده است.

در پی شهادت دبیر کل حزب‌الله لبنان حوزه هنری انقلاب اسلامی بیانیه‌ای منتشر کرده است.

در این بیانیه آمده است:

«بسم الله القاصم الجبارین

انالله‌واناالیه‌راجعون

نهضت زنده است، چون هنوز شهید می‌دهد...

جبهه مقاومت امروز عزادار است؛ عزادار شهادت مردی که قله‌های رفیع جهاد را یکی پس از دیگری فتح کرد، رهبری که در زمانه‌ی سکون و سازش، فخر جهان اسلام شد، شیرمردی که تمام زندگی خود را وقف مبارزه با شر مطلق کرد و در همین مسیر به افتخار شهادت نائل شد.

شهادت مظلومانه‌ی سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان، مسیر تازه‌ای پیش روی جبهه‌ی مقاومت گشوده است. جهان امروز هیچ شباهتی به جهان دیروز ندارد. حالا مرز میان ما و خصم صهیونیست را خون پاکِ نصرالله عزیز ترسیم کرده است و این مرز، جز به جهادی تاریخ‌ساز، آرام نخواهدگرفت. دشمنان این جبهه بدانند حزب‌الله زنده است و اگر سربازی از جبهه مقاومت، در این نبرد سرنوشت‌ساز به فیض شهادت نائل شود؛ مسیر و منش مقاومت قدرتمندتر از همیشه ادامه خواهد یافت.

اهالی هنر انقلاب اسلامی در این داغ سترگ، هم‌درد ملت شریف لبنان هستند و برای نقش‌آفرینی در فصل جدید جهاد با رژیم سفاک صهیونیست، اعلام آمادگی می‌کنند. ما برای روایت جهاد آخرالزمانیِ سربازان جبهه‌ی حق، تشنه و آماده‌ایم...

الا ان نصرالله قریب»

مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس در غزه، فلسطین و لبنان، شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت می‌گوید.

سازمان سینمایی کشور هم ضمن اعلام انزجار و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، شهادت مظلومانه چهره شاخص و پرفروغ جبهه مقاومت، مجاهد شجاع سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفت.

پیام تسلیت سازمان سینمایی کشور 

در پی شهادت مظلومانه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به دست رژیم سفاک صهیونیستی، رئیس سازمان سینمایی پیامی منتشر کرد.

متن پیام محمد خزاعی به این شرح است:

«حاج سید حسن نصر الله مجاهدی مومن و شجاع، و مرد آزمون‌های سخت بود. رزمنده دلیر و خستگی ناپذیری که برای اعتلای عزت و غرور جهان اسلام و جبهه مقاومت همانند سدی آهنین در برابر رژیم متجاوز و اهریمنی صهیونیسم، طی چند دهه، سرافرازانه ایستاد و در همه این سالها، خار چشم دشمنان امت اسلامی بود.

او نمونه واقعی مجاهدی است که با تمام وجود و خلوص، پا در راه حقیقت و عدالت گذاشته و در این مسیر، از همه دلبستگی‌های مادی و دنیوی گذشته است. نام او به عنوان مبارزی شجاع و الگوبخش، همواره بر تارک تاریخ جهان اسلام خواهد درخشید. چهره پرفروغ و پرافتخاری که مشی مبارزه دائم با رژیم خونریز و کودک‌کش اسرائیل را زیسته بود.

شهادت سرافرازانه این سمبل مقاومت و شجاعت را به حضرت ولیعصر (عج)، رهبر عظیم‌الشان انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای، خانواده معزز آن شهید بزرگوار و مردم حق طلب لبنان، فلسطین و ایران بویژه، به سینماگران و هنرمندان کشور، جامعه هنری و سینمایی حوزه مقاومت و جهان اسلام و همه آزادیخواهان در جهان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

بی‌گمان، ترور ناجوانمردانه و بزدلانه این قهرمان همیشه زنده اسلام، بی‌پاسخ نخواهد ماند و ثمره خون پاک این مجاهد فی‌سبیل‌الله به تقویت درخت تنومند مقاومت و زوال زودرس رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

اینک هنرمندان و سینماگران متعهد، حق‌جو و آزاده می‌توانند با تبیین، روایت و تصویر واقعیات تاریخ خونبار رژیم غاصب صهیونیستی و جنایات جنون‌آمیز این رژیم به جهانیان، سهمی در این روشنگری داشته باشند.»

هیأت اسلامی هنرمندان با صدور بیانیه‌ای عنوان کرد که خون سید حسن نصرالله عمر رژیم صهیونیستی را کوتاهتر خواهد کرد.

در متن بیانیه هیأت اسلامی هنرمندان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«مِنَ المُؤمِنِینَ رِجَال صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضَی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَلُوا تَبدِیلًا (احزاب - آیه23)

تاریخ امروز را ثبت کند، امروز مردی را از دست دادیم که مجاهدی بی نظیر، فرمانده‌ای شجاع، عالمی با بصیرت، انسانی وارسته و صادق، رهبری خستگی ناپذیر و سخت کوش و سرباز بی نظیر ولایت فقیه بود. سید حسن نصرالله دیگر فقط یک اسم نیست، یک هویت و یک فرهنگ و یک اسطوره است. امروز جبهه مقاومت سید حسن نصرالله را از دست داده، اما راه و آرمان و سیره اش تا ابد در مرعای همه آزادگان و همه غیور مردان و صالحان و مجاهدان خواهد درخشید. دشمن دیو سیرتی که سالهاست در صدد حذف و ترور اوست و امروز با پشتیبانی بمب‌های چند تنی آمریکایی و مزدوران اطلاعاتی‌اش به این هدف دست یافت، شاید نداند این خون چنان خواهد جوشید که عمر پلیدش را کوتاهتر خواهد کرد و زمینه محو اسراییل را رقم خواهد زد.

هیات اسلامی هنرمندان طبق فرمان رهبری معظم انقلاب اسلامی با شهیدان مقاومت و بخصوص شهید مظلوم و قهرمان و فرمانده مجاهد حزب الله پیمان می‌بندد تا در راه جهادی که رهبری به آن فرمان دادند با تمام توان به میدان آید، تا در جهاد فرهنگی همراه همه آزادیخواهان و همه هنرمندان متعهد، همت خود را به تبیین این بخش از تاریخ و روایت گری آن بگمارد. همین جا از همه دستگاه‌های فرهنگی هنری کشور اعم از وزارت ارشاد، صدا وسیما، شهرداری ها، حوزه هنری، و بخش‌های مختلف فرهنگی نهاد‌های انقلابی انتظار داریم در این جهاد فرهنگی عزم خود را دو چندان کنند و اولویت‌های خود را در این مسیر قرار دهند. شهادت سید حسن نصرالله اگر چه غمی بزرگ بر دل‌ها نشاند، اما خروش ملت‌های مسلمان و آزادیخواهان و نخبگان فرهنگی و مجاهدان را دو چندان خواهد کرد.

در پایان به آنها که دل به کدخدا خوش کرده اند و دم از برادری و خلع سلاح می‌زنند نیز گوشزد می‌کنیم که دشمن را بخوبی بشناسند و از این ساده انگاری‌ها دست بردارند و همراه فرمان رهبری و دیدگاه‌های معظم له مسیر خود را اصلاح کنند، و مباد که عقب نشینی نمایند که عذاب الهی را در پیش خواهد داشت و چه بسا اگر پاسخ دشمن را در ترور اسماعیل هنیه داده بودیم امروز شاهد این اتفاق ناگوار نبودیم.

سید حسن نصرالله به مقام رفیع اعلی علیین عند ملیک مقتدر دست یافت و این ما هستیم که در فقدان او باید بسوزیم تا شاید مورد رحمت الهی قرار گیریم و اجر صابران و مجاهدان نصیب ما نیز گردد.»

پیام صندوق اعتباری هنر در پی شهادت سیدحسن نصرالله

صندوق اعتباری هنر، شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

صندوق اعتباری هنر ضمن انزجار و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و جمعی از فرماندهان جبهه مقاومت را به محضر حضرت ولی‌عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)، خانواده شهدای سرافراز این حملات و عموم مسلمانان جهان تسلیت می گوید.

خاطره مجتبی رحماندوست، نویسنده و شاعر با سید حسن نصرالله

مجتبی رحماندوست که بار‌ها در تهران و لبنان با سیدحسن نصرالله دیدار داشته و از نزدیک با رهبر محور مقاومت آشنایی دارد گفت: سیدحسن نصرالله در بین گروه‌های مقاومت و در کشور‌های لبنان، سوریه و عراق سمبل مقاومت در منطقه است و به همین علت وی تقریباً در بین تمام جهان عرب و مردم بالاترین جایگاه را دارد.

مجتبی رحماندوست نویسنده، شاعر و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت ثبت و پرداخت ادبی خاطرات رهبر محور مقاومت گفت: وی با وجود شرایط سال‌های اخیر که زندگی مخفی و پنهانی داشت، هرساله در دهه اول محرم بسیار آزادانه در هیئت‌ها و محافل ویژه امام حسین (ع) حضور پیدا می‌کند و به سخنرانی می‌پردازد.

وی ادامه داد: در این ایام که با انواع روش‌های پیچیده توانستم با وی ملاقات کنم، احساس کردم سیدحسن نصرالله، شخصیتی بسیار منحصربه‌فرد، متفاوت و متمایز از دیگر افراد است به طوریکه اگر بگوییم وی خمینی جهان عرب است، بیراه نگفته‌ایم.

نویسنده کتاب «رأی حلال» تاکید کرد: پیدا کردن آدم‌هایی با ویژگی سیدحسن نصرالله که بیش از هر چیز فروتنی بسیار زیادی دارد و محصول آموزه‌های امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب و حوزه علمیه قم است و در جهان عرب مسلمانان شیعه و سنی و دیگر مذاهب برای ایشان احترام قائل هستند، بسیار غیرممکن است و از این حیث ثبت و نوشتن خاطرات ایشان ضروری است.

وی افزود: با وجود اینکه سیدحسن نصرالله سمت دولتی و مقام رسمی کشوری در لبنان ندارد و صرفا در حزب مسلح اقداماتی بر علیه دشمن صهیونیستی دارد ولی مردم لبنان با هر دینی پای‌کار وی هستند. وی بزرگترین مقاومت در مقابل صهیونیست را راه انداخته و ملت لبنان از ایشان حمایت بسیار زیادی دارند.

رحماندوست با اشاره به جنایت شب گذشته رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی عنوان کرد: در حادثه‌ای که شب گذشته رخ داد و با بمب‌های چند تنی که اسرائیل در حاشیه بیروت منفجر کرد، تعداد زیادی از مردم عادی به شهادت رسیده‌اند، اما با این حال مردم پای مقاومت هستند.

وی همچنین با یادآوری خاطراتی از سفر به لبنان و دیدار با سیدحسن نصرالله گفت: 15 یا بیست سال پیش در ماموریتی به همراه دوستانی، چون آقای کمره‌ای به لبنان رفتم. در نزدیکی روستای خیام خانم مسیحی بود که لوازم خرازی فروشی داشت. آقای کمره‌ای درباره سیدحسن نصرالله از او پرسید و من سخن وی را ترجمه کردم. خانم مسیحی در جواب گفت زبان بشر از توصیف وی قاصر است بنابراین ممکن است برخی از افراد مسلمان نباشند، اما همه طرفدار و مدافع سیدحسن نصرالله و حزب‌الله هستند.

رحماندوست افزود: سیدحسن نصرالله در بین گروه‌های مقاومت بعد از ایران که در رتبه نخست قرار گرفته، در کشور‌های لبنان، سوریه و عراق سمبل مقاومت در منطقه است و به همین علت وی تقریبا در بین تمام جهان عرب و مردم بالاترین جایگاه را دارد و من امیدوارم از حادثه رخ داده سیدحسن نصرالله جان سالم بدر ببرد.

این نویسنده همچنین در اشاره به خاطره دیدار با سیدحسن نصرالله یادآور شد: زمانیکه به بیروت و ملاقات سیدحسن نصرالله رفتم، نماینده مجلس نهم بودم، بعد از صحبت با وی عکس گرفتیم و شام خوردیم. آن شب به سیدحسن نصرالله گفتم که به من قلمی که من داستانهایم را با قلم حزب‌الله و جوهر و مرکب آن بنویسم. سیدحسن نصرالله روان‌نویسی که در دست دارم را به همراه یک انگشتر به من هدیه کرد. به همین دلیل هم انگشتر در عکس اول این ملاقات در دست وی و در عکس دوم در دست من است. این انگشتر و روان‌نویس پیش من است و هروقت می‌خواهم مطلب بسیار مهمی بنویسم که برکت خون شهدای لبنان و مقاومت و اقتدار و توانمندی‌های این حزب در آن ظهور پیدا کند از آن روان‌نویس استفاده می‌کنم.