یک‌شنبه 15 مهر 1403

25 دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
25 دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

استان‌ها - ایرنا - تازه ترین به روزرسانی سامانه ماسک وزارت بهداشت نشان می‌دهد که آبی همچنان رنگ کرونایی بیشتر شهرستان‌های کشور است، هر چند سمنان و گرمسار از آبی به زرد تغییر رنگ داده‌اند و افزایش ابتلا به اومیکرون بر ثبات رنگ آبی کرونایی در کشورمان سایه انداخته است.

آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از امروز (25 دی) اعمال می‌شود و داده‌های آن صرفا بر اساس روند بستری است؛ همچنین نشان می دهد که هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، آمار فوت شدگان بر اثر کرونا در کشور طی 24 ساعت گذشته به 18 نفر رسید و طی این بازه زمانی 28 استان مرگ ومیر صفر و یک داشته اند. همچنین از دیروز (جمعه) تا امروز شنبه 25 دی سال 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 1421 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 194 نفر از آنها بستری شدند.

با این حال، همین دو روز پیش بود که سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در حساب توییتری خود از مازندران، هرمزگان، تهران، خراسان رضوی و اصفهان به عنوان استان هایی نام برد که در صدر آمار ابتلا به اومیکرون قرار دارند و با توجه به قدرت سرایت این سویه جدید کرونا، احتمال افزایش بیش از پیش تعداد بیماران بستری وجود دارد.

در این راستا، کارشناسان نیز بابت کاهش حساسیت عمومی در قبال انتقال کرونا، تساهل در استفاده از ماسک و کم توجهی برخی افراد برای واکسیناسیون کامل که می تواند با افزایش قابل توجه آمار مبتلایان، وضعیت را وخیم کند، نگران هستند.

تازه ترین اخبار از وضعیت شیوع کرونا در استان ها 

در آذربایجان غربی، هم اینک 84 نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت ویژه قرار دارند که حدود 27 نفر کمتر از حدود 20 روز گذشته است؛ این آمار نشان دهنده روند کاهشی ایجاد شده در شیوع کروناست اما لازم است با همراهی مردم، افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی تداوم یابد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز تصریح کرد: شیوع سویه امیکرون در دنیا نگران کننده است و امیدواریم بتوانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی، از شیوع آن در استان جلوگیری کنیم.

محمدامین ولیزاده با اشاره به ابتلای 59 نفر به کرونا و فوت یک نفر طی 24 ساعت گذشته در استان، اظهار کرد: از این تعداد 51 نفر در مراکز درمانی بستری شده اند که امیدواریم این روند کاهشی بستری ادامه دار باشد.

تاکنون بیش از 325 هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که افزون بر 9 درصد جمعیت استان را شامل می شود.

اما در مازندران  این روزها زنگ خطر گسترش اومیکرون بلندتر شنیده می شود. اگر چه طی هفته های گذشته در استان میزان بستری بیماران کرونایی، فوتی ناشی از کرونا و همچنین مراجعین سرپایی روند افزایشی نداشته و تقریبا یک ثبات کرونایی برقرار است، اما میزان ابتلا به اومیکرون در استان افزایش یافته است و با توجه به قدرت سرایت سویه جدید، نگرانی مبنی بر افزایش تعداد بیماران بستری وجود دارد.

به گفته دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، متاسفانه با وجود توصیه های علوم پزشکی استفاده از ماسک در استان کاهش یافته است و به زیر 65 درصد رسیده است.

وی همچنین به تاثیر واکسیناسیون دز سوم برای کنترل سویه اومیکرون اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه واکسیناسیون دز سوم می تواند در کنترل این بیماری بسیار موثر باشد ولی مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. در حال حاضر تنها 25 درصد از جمعیت هدف مازندران دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند هر چند که مازندران رتبه اول در تزریق دز سوم واکسن را دارد ولی هدف گذاری ما با توجه به افزایش مراکز واکسیناسیون 40 درصد جمعیت بود که محقق نشده است.

دکتر اویس با بیان اینکه رنگ آبی کرونایی نباید سبب عادی انگاری در جامعه شود ادامه داد: با توجه به رنگ آبی کرونایی و برداشتن محدودیت ها و بازگشایی مراکز تجمعی لازم است مردم بیش از پیش پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند زیرا قدرت پخش سویه جدید به مراتب بیش تر از سویه های قبلی است.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل، در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با 46 بیمار جدید به 244 نفر رسید. طی 24 ساعت گذشته چهار نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

در همدان، روند شیوع کرونا و ابتلا به آن در هفته اخیر کاهشی اعلام شده اما بر رعایت دقیق پروتکل‌ها برای تثبیت وضعیت موجود تاکید شده است.

علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان گفت که تمام شهرهای استان از لحاظ رنگ‌بندی کرونایی در وضعیت آبی قرار دارند و همه فعالیت‌های استان، متناسب با رنگ آبی مجاز خواهند شد.

وی با بیان این که همه اقدامات جهادی در ستاد استانی مدیریت کرونا در راستای پیشگیری، کنترل و مقابله باکرونا، با اتحاد و انسجام مجموعه مدیریتی استان صورت گرفته است، این را هم یادآور شد که مشکلی به لحاظ ذخیره واکسن در استان وجود ندارد و مردم با رجوع به مراکز واکسیناسیون، واکسن خود را دریافت کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان هم مدیریت کرونا در این استان را مناسب دانسته و و بر اهمیت توجه بیشتر به تزریق دُز سوم تاکید کرده است.

حسین مدرس خیابانی گفت: کماکان وضعیت شکننده است و همه نگران فرارسیدن ایام پایانی سال، مسافرت‌ها و خریدها هستیم. باید تلاش کرد این وضعیت موجود را حفظ کنیم و تنها راه آن تزریق دُز سوم است بنابراین باید تزریق این دُز در استان افزایش پیدا کند.

وی در باره بستن مرزها هم گفت که به هیچ عنوان با این راه موافق نیست زیرا سیستان و بلوچستان یک استان مرزی و اقتصادی است و افراد با تست مثبت کرونا مجاز به ورود به ایران نیستند.

براساس آمار رسمی، با ابتلای15نفر دیگر به کرونا طی24 ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به 134 هزار و 331نفر رسیده است.

در شبانه روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

در ایلام که 19 روز را بدون فوتی پشت سر گذاشته بود، کرونا در شبانه روز گذشته جان یک هموطن را گرفت و همچنین در این مدت، پنج بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند که هم اکنون مجموع بستری های استان 35 نفر است.

شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در ایلام در وضعیت آبی و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد هستند.

از خراسان رضوی هم خبر رسیده است که در حال حاضر 100 بیمار بدحال کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهدبستری هستند.

در حال حاضر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی 312 نفر است که طی 10 روز گذشته کمترین میزان بوده است و در این مدت چند روز بدون فوتی ناشی از کرونا در مشهد و استان ثبت شده است. اما از آذربایجان شرقی هم خبر رسیده است که این استان در فهرست استان های در معرض خطر شدید شیوع اومیکرون قرار ندارد، اما در صورتی که مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و نیز تزریق دز سوم واکسن بی توجهی نشان دهند، شرایط استان به سرعت دچار تغییر خواهد شد.

خیاط زاده رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره آخرین وضعیت سویه امیکرون در آذربایحان شرقی، گفت: تاکنون تنها 16 مورد مثبت مبتلا به این سویه جدید از ویروس کرونا در سطح استان شناسایی و آزمایشات گرفته شده از آنها ابتلا به این بیماری را محرز کرده است.

وی شرایط عمومی کرونا در آذربایجان شرقی را نیز رضایت بخش دانست و با اعلام اینکه طی شبانه روز گذشته مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان ثبت نشده است، ابراز امیدواری کرد با استقبال مردم از واکسیناسیون به خصوص دزهای دوم و سوم، روند کاهشی ابتلا به این بیماری همچنان تداوم یابد.

در همین حال، رئیس بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بهترین هدیه مردم به کادر درمان است، از مردم خواست برای حفظ سلامتی و ایمنی خودشان در این زمینه جدی باشند.

دکتر سعیده مداحی با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا افزود: در کنار واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی مربوط به مقابله با کرونا نیز توسط همه آحاد مردم لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه شدت بیماری کووید 19 در واکسن نزده‌ها سخت‌تر از دیگران است، اظهار کرد: اغلب آنهایی که برای درمان سرپایی به اورژانس هشترود مراجعه می کنند و حتی بستری های فعلی نیز واکسن نزده هستند.

اما خبری هم از خراسان شمالی دریافت شده است که نشان می دهد جاجرم (تنها شهرستان نارنجی کشور) از وضعیت پرخطر به وضعیت خطر متوسط تغییر رنگ داد.

براساس تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک مربوط به وزارت بهداشت، هم اینک از هشت شهرستان استان خراسان شمالی، سه شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد، اسفراین و گرمه نیز بدون تغییر رنگ کرونایی همچنان در وضعیت خطر متوسط کرونایی یا زرد قرار دارد.

در یزد، کرونا در شبانه روز گذشته یک قربانی گرفت و 218 بیمار مبتلای قطعی به کووید - 19 در استان شناسایی شدند.

کرونا در لرستان نیز که تمامی شهرهای آن در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند، 49 نفر دیگر را طی شبانه روز گذشته مبتلا کرد و و شمار مبتلایان به 197 هزار و 553 نفر رسید اما هیچ مورد مرگ به دلیل کرونا در استان ثبت نشده است و شمار جانباختگان همچنان 2 هزار و 684 نفر است.

واکسیناسیون 

واکسیناسیون کامل (سه دُز) از مهمترین راه های مقابله با شیوع کروناست و با توجه به تمرکز مسوولان مربوطه برای تامین به موقع واکسن های مورد نیاز، لازم است عموم برای دریافت واکسن اقدام کنند.

اما گزارش ها از بی تفاوتی برخی افراد در برابر مراجعه برای دریافت واکسن نشان دارد. از جمله از آذربایجان غربی خبر رسیده که 280 هزار نفر هنور برای تزریق مراجعه نکرده اند.

ییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: درحالی‌که 29 آبان امسال، آمار واکسیناسیون در استان از چهارمیلیون دُز گذشته بود، طی حدود هشت هفته اخیر، یک میلیون دُز دیگر در استان تزریق شد و این رقم از پنج میلیون دُز فراتر رفت.

علی افشانی با توجه به آمار، روزانه به طور متوسط نزدیک به 19 هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده است اما همچنان نزدیک به 280 هزار نفر از مردم استان، نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده اند که امیدواریم این تعداد هم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

آذربایجان غربی حدود سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد.

در یزد هم طرح واکسیناسیون سیار علیه ویروس کرونا با هدف تحت پوشش قرار دادن افراد ناتوان و سالمند در محل‌های پرتردد شهری با همکاری مرکز بهداشت در مرکز استان راه اندازی شد.

در این ارتباط یک دستگاه اتوبوس با تجهیزات کامل و نیروهای با تجربه بهداشت و درمان استان به کار گرفته شد و فعالیت این نیروها تا 22 بهمن ادامه دارد.

همچنین دکتر عمیدالدین خطیبی رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد پیش از این اعلام کرده بود که 91.4 درصد افرادی بالای 12 سال استان واکسن دریافت کردند و 79.1 درصد افراد واجد شرایط استان هر 2 دُز و 44 درصد جمعیت بالای 18 سال هم دز سوم را ترزیق کردند

در خوزستان، حدود 69 درصد جمعیت هدف 2 دُز واکسن تزریق کرده اند و 15 درصد مردم این استان نیز سه دُز واکسن خود را دریافت کرده اند که با توجه به ورود سویه اُمیکرون به استان، انتظار می رود مردم استان سریعتر برای دریافت دُز سوم خود اقدام کنند تا ایمنی خوبی در مقابل این سویه داشته باشند.

به گفته رییس مرکز بهداشت شرق اهواز، در شرایط فعلی بروز هر گونه علائم بیماری از جمله سرماخوردگی باید جدی گرفته شود و در صورت ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد.

اما در خراسان شمالی، مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی گفت: حدود یک میلیون و 417 هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در این استان تزریق شده است که این روند همچنان ادامه دارد.

فیض الله برزگر هم اینک 94 درصد جمعیت استان دُز اول و 82 درصد دُز دوم و بیش از 20 درصد جمعیت هدف دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی با دعوت از شهروندان برای تزریق دز سوم واکسن کرونا در راستای ایمنی بیشتر در برابر اومیکرون، گفت: تمامی مراکز و پایگاه‌های بهداشتی نیز علاوه بر مراکز تجمیعی برای تزریق واکسن کووید 19 فعال هستند.

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: افراد پس از تزریق واکسن کرونا نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و ناقل این بیماری باشند اما خطر مرگ و میر در افراد واکسینه شده تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

اما در آذربایجان شرقی، تاکنون تنها 23 درصد مردم استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند در حالی که طبق برنامه ریزی های انجام شده تاکنون باید حدود 50 درصد مردم اقدام به تزریق دز سوم واکسن خود می کردند که این هدف محقق نشده است.

در همدان هم تاکنون 2 میلیون و 700 هزار دُز واکسن کرونا تزریق شده است و تنها 16 درصد از جامعه هدف در استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این تعداد باید افزایش یابد.

گزارش کرونایی 

بسیج واکسیناسیون کرونا در مراکز شهری و روستایی بیجار (گزارش تصویری)

برچسب‌ها

پرونده خبری

25 دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها 2
25 دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها 3
25 دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها 4
25 دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها 5