سه‌شنبه 10 مهر 1403

امام‌جمعه ابرکوه: فضای مجازی فرصت و تهدید توامان برای حوزه فرهنگ است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امام‌جمعه ابرکوه: فضای مجازی فرصت و تهدید توامان برای حوزه فرهنگ است

یزد - ایرنا - امام جمعه ابرکوه گفت: امروز فضای مجازی همه دنیا حرف اول را می زند و هم تریبونی در جهت نشر اباطیل و هم منبری برای ترویج حقایق است، اگر فضای مجازی به دست اشخاص صالح مدیریت شد، ترویج دهنده شعائر، ارزش‌ها و فضیلت‌هاست و تعالی انسانی در این فضا صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی عصر شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی ابرکوه افزود: بیگانگان و دشمنان نظام با استفاده از ابزار رسانه فرهنگ ابتذال را ترویج و جایگاهی کاذب برای خود ایجاد می‌کنند تا سایه سطله سیاه بر سر جوامع بشری گسترش دهند. وی ادامه داد: رسانه فقط جایگاه خبری ندارد بلکه قدرتمندترین ابزار در جهت نشر، ترویج و احیای عزت آفرین فرهنگ دینی بر این اساس رصد شرایط و مقتضیات زمان بایستی مد نظر رسانهها قرار گیرد.

حسینی تاکید کرد: اگر ابزار رسانه همچون چاقویی در دست مستان افتاد، کشنده است و در جهت تخریب ارزش‌ها و فضیلت به کار گرفته می شود، چنانچه امروز این فضا در دست لابی‌های صهیونیستی در عرصه های بین المللی است که با حمایت مثلث شوم آمریکا و انگلیس و اسرائیل مدیریت می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: فرهنگ سازی در زمینه سلامت مردم بیش از قوانینی که صرفا جنبه بازدارندگی دارد در ارتقاء فرهنگ جامعه اثرگذار است.

حجت الاسلام علیرضا نجیمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد افزود: ائمه جماعات، ذاکران و مداحان و مدیران هیئت‌ها و معلمان قرآنی جایگاه تأثیرگذاری در عرصه فرهنگ دارند و می‌توانند از طریق رسانه و فضای مجازی بسیاری از مفاهیم را در جامعه فرهنگ سازی کنند.

وی اضافه کرد: برای اینکه نقش رسانه در تبلیغات اسلامی پررنگ تر شود در ادارات این سازمان در شهرستان‌های استان یک استودیو کوچک راه اندازی می شود تا در آن تولیدات مناسب رسانه برای انتشار در فضای مجازی انجام شود.

نجیمی بیان کرد: کسانی که در حوزه رسانه کار می کنند بهترین دیده بان ها و رصد گران جامعه هستند و می توانیم با استفاده از ابزار رسانه و نظرات فعالان این حوزه در اولویت بندی کارهای دینی و مذهبی که متولی بخشی از آن سازمان تبلیغات است، اقدامات کنیم.

فرماندار ابرکوه هم در این نشست گفت: روحانیت مرجعیت خود را در نظام اسلامی داشته و تقویت جایگاه روحانیت از طریق حوزه کاری تبلیغات اسلامی می‌تواند کمک شایانی به تثبیت نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.

محمد کاظمی نسب بابیان اینکه فرهنگ به عنوان ریشه برای درخت تناور جامعه در توسعه و پیشرفت نقش دارد، افزود: اگر ما در بخشی از شاکله فرهنگی و دستگاه‌های فرهنگ ساز گلایه داریم به دلیل تقایل با یک فرهنگ مسلط، پرهیاهو و پر زرق و برق است که در مقابل ما کار می کند.

جانشین شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اضافه کرد: همه دستگاه های فرهنگی ما به سهم خود تلاش می کنند تحت زعامت ولی امر مسلمین اقدامات خوبی در دستگاه های فرهنگی انجام می شود اما اگر نارضایتی است طبیعتا جبهه مقابل ما جبهه پر توانی است.

کاظمی نسب اضافه کرد: رویکرد رسانه‌ها برای اطلاع رسانی رویکرد مناسبی نیست و خبرنگاران در شهرستان با مشقات فراوانی رو به رو هستند و هم پایبند به رسالت اصلی خود هستند و هم بایستی مسائل مربوط به معیشت خود را مدیریت کنند و این کار را سخت و خبرنگاران را با چالش مواجه می کند.

وی یادآورشد: وقتی وضعیت عادی است خبرنگاران به رسالت خود عمل می کنند اما در مواقع بسیاری ما نیاز داریم به اینکه خبرنگاران به صورت حرفه ای و کامل وقت و انرژی برای اطلاع رسانی و هدایت افکار عمومی بگذارند که با توجه به شرایط موجود این انتظار قابل تحقق نیست و نتیجه این مدل اطلاع رسانی در جامعه چندگانگی و وجود شایعات و مسائل مختلف و عدم اطلاع رسانی به موقع است.

وی افزود: خبرنگار اگر مواجب بگیر دولت باشد، نمی تواند نقد درستی از دولت انجام دهد و صدای مردم را به دولتی برساند، بنابر این به مشکلات خبرنگاران در شهرستان ها به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته که مسائل و مشکلاتشان بیشتر است باید بیشتر پرداخته شود.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد نیز گفت: توسعه سه رکن اصلی دارد که منابع طبیعی، سرمایه و منابع انسانی هستند و در این میان اهمیت نیروی انسانی توسعه یافته و توانمند بیش از دو مقوله دیگر است.

کاظم شاملو افزود: منابع انسانی و فرهنگی غنی ایران در دوره های مختلف بحرانی مانند انقلاب، دفاع مقدس، مدیریت کرونا کشور را حفظ کرده و برای رفع مشکلات اقتصادی نیز این دو مقوله می تواند اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: مردمان پرتلاش استان یزد در یکی از سخت ترین شرایط اقلیمی ایران با بناد نهادن یک فرهنگ و تمدن کاریزی خود را با این شرایط سخت انطباق داده و حیات و بقاء خود را تضمن کرده اند، این فرهنگ که از سوی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده می تواند به عنوان الگو برای گذر از مشکلات اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

شاملو یادآور شد: استان یزد با وجود ظرفیت های ممتاز در زمینه گردشگری و قرار گرفتن در کانون جغرافیای ایران در جذب گردشگر در مقایسه با استان های همجوار گردشگری مانند اصفهان و فارس توفیق کمتری داشته که با تمرکز بیشتر روی این حوزه و استفاده از ظرفیت های اطلاع رسانی می توان بخشی از مشکلات استان در زمینه ایجاد اشتغال را رفع کرد.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*