یک‌شنبه 8 مهر 1403

ایران پانزدهمین قدرت علمی جهان و رتبه نخست در منطقه را دارد / قله‌های دانش و فناوری در تسخیر اراده دانشمندان ایرانی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ایران پانزدهمین قدرت علمی جهان و رتبه نخست در منطقه را دارد / قله‌های دانش و فناوری در تسخیر اراده دانشمندان ایرانی

از جمله مؤلفه‌های مهم در ارزیابی قدرت کشورها، علم و فناوری پیشرفته است که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به رغم تمامی موانع، فشارها و محدودیتها، در این زمینه نیز دارای توانمندی قابل ملاحظه ای بوده و امروزه با گذشت چهار دهه، به برکت انقلاب جهشی بزرگ در حوزه علم و فناوری و پژوهش در کشور ایجاد شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ انقلاب اسلامی ایران در حالی بیش از چهار دهه از عمر خود را سپری می کند که یکی از دستاورد‌های آن، رشد روزافزون و حضور فعال کشور در عرصه‌های علمی است و به ویژه در سال‌های اخیر وضعیت علمی ایران رشد چشمگیری داشته است. البته درحالی شاهد این وضعیت هستیم که تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه علیه ایران روزبه‌روز افزایش یافته و تشدید می‌شود و بسیاری از کارشناسان و محققان براین باورند که همین تحریم‌ها، خودباوری را در نهاد ایرانیان بیش از پیش شکوفا کرد.

ایران، قدرت علمی اول منطقه

ایران در میان کشورهای منطقه همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و طی سال‌های اخیر هم یک سروگردن بالاتر از دیگر کشورها ایستاده است، در سال‌های اخیر، رشد سریع شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان گواه رشد علمی کشور بوده است و در جدیدترین رده‌بندی سال 2019 پایگاه رتبه‌بندی سایمگو، ایران با بیش از 64 هزار مقاله و با اختلاف چشمگیری، قدرت نخست منطقه است.

کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند و سعی دارند تا آن را انحصارا در اختیار خود داشته باشند، هیچگاه چشم دیدن پیشرفت دیگر کشورها را ندارند، به ویژه کشورهایی که سیاست مستقل دارند و سعی می‌کنند تا روی پای خود بایستند لذا هدف تحریم کشورهای مستقل از سوی نظام سلطه، برای جلوگیری از پیشرفت و رشد اقتصادی، علمی، فناوری و دیگر زمینه‌های رشد است چراکه اگر جایگاه کشورها در دنیا ارتقاء یابد، خط انحصاری پیشرفت که بیشتر در کشورهای غربی وجود دارد، قطع می‌شود و وابستگی به آنها کاهش می‌یابد.

ارتقای سطح علمی جامعه، افزایش نرخ باسوادی، رشد مراکز علمی مدارس و دانشگاه‌ها، رشد تعداد دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی، رتبه برتر ایران در تعداد مقالات و ارجاعات علمی، ثبت اختراعات و برتری در فناوری نانو، هسته‌ای، فضایی و سلول‌های بنیادی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به 70 درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کم‌تر از 40 درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به عدد 100 درصدی در حال نزدیک شدن است. نهضت سوادآموزی با توجه به تاکید ارزش علم در اسلام، یکی از اقدامات بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی در ایران بود.

تعداد دانشگاه‌های کشور که پیش از انقلاب حدود 15 واحد دانشگاهی بود، امروز به بیش از 2640 واحد رسیده است. رشد کمی دانشجویان کشور یکی دیگر از شاخص های توسعه علمی در سالهای پس از انقلاب اسلامی است. در حالی که تعداد دانشجویان دانشگاههای کشور پیش از انقلاب حداکثر از مرز 155هزار نفر تجاوز نمیکرد، امروز افزون بر چهار میلیون و دویست هزار نفر دانشجو داریم.

در سال 57 فقط 175 هزار دانشجو داشته‌ایم در حالیکه در حال حاضر تعداد دانشجویان کشورمان حدود سه ونیم میلیون دانشجو است که تعداد قابل توجهی از این تعداد نیز دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و این تعداد دانشجو سرمایه بزرگی برای کشور بخصوص در عرصه علم و دانش به شمار می رود.

براساس گزارش محافل علمی بین المللی امروز میزان سرعت پیشرفت علمی کشورمان 11 برابر میانگین حرکت و شتاب علمی دنیاست و آمار مقالات ما در سطح منطقه رتبه یک را دارد، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بر پایه آخرین اطلاعات تولید علم، در نظام بین المللی Web of Science در سال 2021 در رتبه پانزدهم دنیا قرار دارد.

ایران پنجمین کشور برتر آسیایی ازنظر سطح علمی و ارائه مقاله علمی است، همچنین دانشمندان ما در میان کشورهای منطقه همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته اند و طی سال‌های اخیر هم یک سروگردن بالاتر از دیگر کشورها در جایگاه نخست منطقه ایستاده اند.

بر اساس گزارشی که توسط وب‌سایت بین‌المللی «Web of Science» منتشر شد: «ایران با نرخ رشد علمی 10.4 درصدی در سال 2019، در میان 25 کشور برتر جهان در رتبه دوم قرار دارد.

ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی در حوزه های علم و فناوری به جایگاه های برتر دنیا در رشته های مختلف علمی مانند نانوفناوری و دانش فضایی دست یافته و در حوزه دارویی نیز در حال حاضر محققان ایرانی 98 درصد داروی موردنیاز مردم کشورمان را خودشان تامین می کنند.

رتبه نخست هوافضا در خاورمیانه

حوزه هوا و فضا (Aerospace) یکی دیگر از حوزه‌هایی است که ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در آن داشته است؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر «بنا به اظهارنظر مؤسسه معتبر جهانی «فوتون»، ایران یکی از قدرت‌های نوظهور در عرصه فناوری هوا و فضا و یازدهمین کشور از نظر توسعه در عرصه فناوری فضایی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران ماهواره‌های مختلفی را به فضا پرتاب کرده و جایگاه ایران در عرصه فناوری فضایی دنیا ارتقا یافته است، توسعه فناوری فضایی از 25 سال گذشته در ایران آغاز شده و محققان ایرانی به دانش ساخت ماهواره‌، سنجش از راه دور و نیز ماهواره‌برها دست یافتند به طوریکه کشور ما در منطقه با اقتدار رتبه اول و در دنیا رتبه 11 را به خود اختصاص داده و به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافته ایم و ایران در جمع یازده کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار دارد.

ایران جزو 10 کشور برتر حوزه سلول های بنیادی

هم‌اکنون ایران در میان کشورهای متبحر در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی پرتوان (I.S.P)، جزو 10 کشور برتر جهان و رتبه نخست در منطقه قرار دارد. محققان ایرانی توانسته‌اند با درایت و تلاشی در خور تحسین، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته باشند، آنها توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب استفاده کنند. همچنین در پژوهشکده رویان اصفهان، شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی انجام شده است.

جمهوری اسلامی ایران امروز در حال تبدیل شدن به قطب پزشکی در غرب آسیا است در حالی که در دوران قبل از انقلاب اسلامی، از یک طرف پزشکان خارجی حتی در شهرهای بزرگ فراوان بودند و از طرف دیگر بسیاری از بیماران برای درمان راهی سایر کشورها می شدند اما امروز بیمارستان‌های پیش‌رفته ایران، پذیرای بیماران از دیگر کشورهای منطقه برای درمان و انجام پیش‌رفته ترین عمل‌های جراحی می‌باشند.

قرار گرفتن ایران در رتبه چهارم جهانی تولید علم نانو

زمانی که ایران فعالیت خود را در حوزه نانو در سال 2001 میلادی آغاز کرد با 10 مقاله رتبه 57 دنیا را داشتیم، ولی خوشبختانه در حال حاضر ایران بعد از کشور‌های چین، آمریکا و هند توانسته به رتبه چهارم برسد و از کشور‌های اروپایی، ژاپن و کره جنوبی جلوتر باشد، اکنون تولیدات علمی ایران به مرحله‌ای رسیده که از مرز 10 هزار مقاله گذشته و 25 درصد تولیدات علمی ایران مربوط به حوزه نانو است.

در حال حاضر قدرت‌های علمی جهان در حوزه نانو، کشورهای آمریکا، هند، چین، ایران، کره جنوبی، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلستان، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا، کانادا، تایوان، عربستان، برزیل، لهستان، سنگاپور و ترکیه هستند همچنین جایگاه کشورهای منطقه در نانو آن‌چه این آمار حکایت می‌کند، رتبه نخست و بلامنازع ایران در حوزه نانوفناوری در منطقه است.

درمجموع 306 شرکت اقدام به توسعه محصولات نانو کرده‌اند؛ 246 شرکت در بخش توسعه محصول و 60 شرکت در بخش توسعه دستگاه فعالیت داشته‌اند که این شرکت‌ها تا پایان تابستان سال 1400 بالغ بر783 محصول و دستگاه مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده‌اند که تمام تاییدیه‌ها را گرفته و وارد بازار شده‌اند. محصولات نانوی این شرکت‌ها به بیش از 41 کشور دنیا صادر می شود.

نقش بی بدیل رهبر انقلاب در جهش علمی

پیش از انقلاب نهاد متولی نخبگان نداشتیم، اما پس از انقلاب خصوصا طی دو دهه اخیر شخص رهبری معظم انقلاب با اقداماتی مانند تاسیس نهاد‌های متولی شناسایی و حمایت نخبگان و ایجاد ساختار‌ها و تشکیلات علمی و نخبگانی نقش مهمی در گفتمان سازی و جریان سازی فضای علمی کشور ایفا نمودند و برگزاری سالانه بیش از 10 دیدار عمومی با نخبگان علمی و نشست های مداوم با نخبگان در حوزه های مختلف نشان از اهتمام رهبری به پیشرفت علمی دارد.

عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور ایران در دوران قبل از انقلاب، برای ایرانیان با سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های انقلاب اسلامی است. در سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح نمودن موضعاتی چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیش‌رفت در عرصه علوم وفنون نوین در کشور فراهم ساختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در دیدارهای نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور به موضوع تولید علم نافع و حرکت رو به رشد علمی جمهوری اسلامی ایران تاکید فرموده اند. در تازه‌ترین دیدار معظم له با نخبگان، ایشان با تأکید بر لزوم تمرکز جامعه علمی و نخبگان برای یافتن راه‌حل‌های علمی مشکلات مختلف اظهارداشتند: «ظرفیت نخبگی جوانان ملت ایران، می‌تواند زمینه‌ساز پر کردن شکاف علمی کشور با علم جهانی، عبور از مرزهای جهانی علم، ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق آینده درخشان کشور باشد.»

از جمله مؤلفه های مهم در ارزیابی قدرت کشورها، علم و فناوری پیشرفته است. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به رغم تمامی موانع و محدودیتها، در این زمینه نیز دارای توانمندی قابل ملاحظه ای است. امروزه با گذشت چهار دهه، به برکت انقلاب جهشی بزرگ در حوزه علم و فناوری و پژوهش در کشور ایجاد شده است و قله های افتخاری که تا پیش از این، در انحصار چند کشور پیشرفته بود، در تصرف جوانان نخبه و انقلابی ایران اسلامی است. موفقیت ها و پیشرفت های به دست آمده از دانشمندان و مراکز علمی ایران طی این چهل سال به قدری مهم و ارزشمند است که با هیچ دوره تاریخی قابل قیاس نیست.

انتهای پیام /

ایران پانزدهمین قدرت علمی جهان و رتبه نخست در منطقه را دارد / قله‌های دانش و فناوری در تسخیر اراده دانشمندان ایرانی 2
ایران پانزدهمین قدرت علمی جهان و رتبه نخست در منطقه را دارد / قله‌های دانش و فناوری در تسخیر اراده دانشمندان ایرانی 3
ایران پانزدهمین قدرت علمی جهان و رتبه نخست در منطقه را دارد / قله‌های دانش و فناوری در تسخیر اراده دانشمندان ایرانی 4
ایران پانزدهمین قدرت علمی جهان و رتبه نخست در منطقه را دارد / قله‌های دانش و فناوری در تسخیر اراده دانشمندان ایرانی 5
ایران پانزدهمین قدرت علمی جهان و رتبه نخست در منطقه را دارد / قله‌های دانش و فناوری در تسخیر اراده دانشمندان ایرانی 6