سه‌شنبه 3 مهر 1403

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

در روزهایی که کرونا سایه غربت بر جهان انداخته، خنده از لب‌ها ربوده شده و مردم همه روزه شاهد پرپر شدن عزیزان خود هستند. شنیدن اخباری که نشان از راستی و درستی افراد، حتی در دورانی که تیغ تیز کرونا برنده‌تر از هر روزی بر سر اقتصاد و معیشت مردم فرود می‌آید، شیرینی خاصی درپی دارد. «خبر امانت‌داری جوان ابهری».

رییس مرکز اورژانس تهران گفت: برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان در مراکز پر تردد و زمانی که دچار ایست قلبی و تنفسی می‌شوند، می‌توان از دستگاه‌های الکتروشوک‌های خودکار استفاده کرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به احتمال برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در خرداد ماه گفت: هنوز مجوز میزان جذب نیرو صادر نشده؛ پیشنهاد ما بر اساس نیازی که آموزش و پرورش دارد، صدور مجوز برای 50 هزار نفر در هر دو شکل دانشجومعلمی و ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است که ترکیب را باید با سازمان اداری استخدامی نهایی و مشخص کنیم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم رگبار پراکنده باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور خبر داد.

تعدادی از کشورها گزارش کردند که میزان گاستروانتریت ویروسی (التهاب معده، روده کوچک و بزرگ) طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است و کارشناسان معتقدند، استفاده بیشتر از مواد ضدعفونی‌کننده دست که تاثیر کمی بر عوامل بیماری‌زا مانند نوروویروس دارند تا حدی مقصر این مشکل هستند.

اعتبار مجوزهای تاسیس صادر شده توسط سازمان بهزیستی که تاکنون منجر به راه اندازی نشده‌اند با اعطای یک سال فرصت تا پایان 1400 تمدید می‌شود.

گروهی از محققان آمریکایی از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای توسعه الگوریتم‌هایی استفاده کردند که می‌تواند داده‌های رانندگی طبیعی را تجزیه‌وتحلیل کند و اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل راننده را تشخیص دهد. این روش تشخیصی هنوز در مراحل مقدماتی است، با این حال، محققان ادعا می‌کنند که در آینده می‌توان علائم اولیه زوال عقل را با استفاده از برنامه تلفن هوشمند یا دستگاه‌های قرار گرفته در سیستم‌های...

شهردار تهران اعلام کرد که اسامی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در سایت شفاف بارگزاری می شود.

تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر نظیر کووید19، سل و... دارد. با پیروی از یک الگوی صحیح غذایی که همه نیازهای تغذیه‌ای فرد را تامین کند، می‌توان از شدت بیماری‌ها و عوارض ناشی از آنها در دوران نقاهت بیماری جلوگیری کرد.

در این شماره از بسته اخبار علم و فناوری ایسنا، خبرهایی از اثربخشی قابل توجه یک واکسن برای مقابله با مالاریا، تحقیقی جدید درباره اثرات منفی کرونا بر زنان باردار، احتمال وجود حیات میکروبی در اعماق سیاره سرخ و دو خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

مارمولک؛ خزنده‌ای که روی دیوار خانه‌ها دیده می‌شد، کارکردهای ارزشمندی دارد و موجب کنترل جمعیت موجودات موذی می‌شود.

امسال دومین سالی است که ماه مبارک رمضان با پاندمی کرونا همراه است و بر این اساس روزه داری و تغذیه در این زمان باید بر اساس اصول علمی انجام شود تا از کرونا در امان بمانیم.

بیش از یک سال از پاندمی کووید 19 می‌گذرد و علیرغم اینکه با توجه به شرایط ویژه‌ای که کرونا برایمان ساخته، افزایش اختلالاتی نظیر افسردگی و اضطراب احساس می‌شود اما همچنان آمار دقیقی در اینباره وجود ندارد.

کارشناسان هواشناسی خشکسالی را بارش کمتر از حد معمول که منجر به تغییر الگوی آب و هوایی می‌شود، تعریف کرده‌اند. از این‌رو به‌طورکلی خشکسالی از نظر هواشناسی به‌حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی اطلاق می‌شود.

کمند امیر سلیمانی می‌گوید فرم چهره‌اش برای نقش‌های مثبت مناسب تر است و خودش هم نقش‌های مثبت را ترجیح می‌دهد اما اگر نقش منفی خوبی به او پیشنهاد شود حتما می‌پذیرد و اولین نقشی هم که باعث شده او شناخته شود نقشی خاکستری در سریال «پدرسالار» بوده است.