دوشنبه 2 مهر 1403

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

استاد تمام دانشگاه تهران با ویروس کرونا بشریت را به چالش کشیده است و در واقع هر روز مبارز می طلبد، گفت: این ویروس می تواند به ژنوم وارد شود و کارهای بسیاری را انجام دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان به تشریح جزئیات علت مرگ گربه ماهیان در جاسک پرداخت.

ناتوانی ذهنی اغلب ناشی از تغییراتی در ژنوم است که در اوایل رشد جنین اتفاق می‌افتد و در دی ان ای (DNA) والدین مشاهده نمی‌شود. زیرا همان‌طور که در مطالعه اخیر نشان داده شده است، خطر رخداد در خواهر یا برادر بعدی خانواده بسیار کم است.

نگهداری داروها در منزل به قصد استفاده در روز مبادا، بسیار خطرناک و نادرست است؛ با این حال، اگر به هر دلیلی لازم است مقادیری دارو در خانه داشته باشید، بهتر است شرایط درست نگهداری از آن را بدانید. در این اینفوگرافیک بر اساس داده‌های سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، به اطلاعاتی در این مورد اشاره شده است.

یک روانشناس با بیان اینکه آثار روانشناختی ابتلا به کووید 19 طولانی مدت است، گفت: مطالعه بر روی 97 نفر از بهبودیافتگان کووید 19 در کشور نشان داد افرادی که این بیماری را شدیدتر تجربه کرده بودند، تا چند ماه پس از بهبودی نیز نشخوار ذهنی، احساس درماندگی و فاجعه پنداری ناشی از کووید 19 را تجربه می کردند.

در پی پیش‌بینی خشکسالی شدید در کشور به علت کاهش بارش‌ها، رییس اتحادیه انجمن‌های منابع طبیعی و محیط زیست کشور گفت: راه حل عبور از خشکسالی در مدیریت جامع حوضه آبخیز است که بارها به آن اشاره شده اما مجلس به آن توجه نمی‌کند.

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با اشاره به بالا بودن حجم مراجعات کرونایی به بیمارستان ها، گفت: نزدیک به 100 بیمارستان در تهران درگیر بیماری کووید -19 هستند و متاسفانه تمام تخت‌های آی سی یو در تهران پر شده‌اند.

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده بیودارو با وارد کردن فناوری‌های لازم موفق به تولید داروهایی با منشا پلاسما مانند IVIG برای درمان مبتلایان به کرونا شدند، ولی به گفته آنها با شیوع اپیدمی کرونا در کشور افراد کمتری برای اهدای پلاسما مراجعه می‌کنند که این امر با توجه به شرایط تحریمی علیه کشور، باعث شده بیماران مبتلا با کمبود این دارو مواجه شوند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی از کاهش 61 میلیون مراجعه به شعب تامین اجتماعی در پی غیرحضوری شدن 42 خدمت غیرحضوری شده خبر داد و ضمن اعلام آمار پرمخاطب ترین سرویس های غیرحضوری، گفت که برآورد می‌کنیم در سال جاری تا 81 میلیون کاهش مراجعه به شعب را داشته باشیم.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات و طرح‌های وزارت بهداشت برای گسترش شناسایی ناقلان بی علامت کرونا، در عین حال توصیحاتی درباره جزئیات بیشتر اخذ تست کرونا در مطب پزشکان ارائه داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه بزرگترین چالش رشته گفتاردرمانی این است که این خدمت هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، گفت: معمولا افرادی که از خدمات گفتاردرمانی استفاده می‌کنند همزمان نیاز دارند از سایر خدمات توانبخشی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی و... استفاده کنند و این هزینه‌ها برای خانواده‌ها کمرشکن است.

محافظت از مفاصل یک راهکار اثبات شده است که کمک می کند بتوان درد آرتریت روماتوئید را کنترل کرده و کارهای روزمره را با سهولت بیشتری انجام داد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور افزود: انتظامات و امنیت انتخابات به نیروی انتظامی واگذار شده و با هماهنگی های به عمل آمده، در این حوزه دغدغه ای نداریم.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش 7برابری تماس با اورژانس نسبت به هفته گذشته خبر داد.

وزارت بهداشت با انتشار اعلامیه‌ای به مرذم هشدار داد به بهانه دریافت واکسن کرونا و ثبت پرونده سلامت به هیچ سایتی مراجعه نکنند.

با اعلام رنگ بندی جدید کرونایی در کشور، 301 شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند.