یک‌شنبه 8 مهر 1403

باز شدن درهای خانه نیما / نگرانی باستان شناسان از بافت شیراز

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
باز شدن درهای خانه نیما / نگرانی باستان شناسان از بافت شیراز

باز شدن درهای خانه نیما یوشیج در تهران، نگرانی باستان شناسان از تخریب بافت شیراز و درخواست آنها از رئیس جمهور و نشست ضرغامی با مدیران میراثی، اخبار میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

باز شدن درهای خانه نیما یوشیج در تهران، نگرانی باستان شناسان از تخریب بافت شیراز و درخواست آنها از رئیس جمهور و نشست ضرغامی با مدیران میراثی، اخبار میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته معاون گردشگری کشور تهیه دستورالعمل حضور شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران را الزامی خواند و گفت: این اقدام سبب حضور ضابطه‌مند و برگزاری نمایشگاه به صورت نظام‌مند می‌شود.

علی‌اصغر شالبافیان در نشست شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران که قرار است از تاریخ 9 تا 12 بهمن ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان تهران برگزار شود؛ گفت: در تلاش هستیم با جهت‌دهی به این رویداد و حرکت آن به سوی تخصصی شدن امکان بهره‌مندی بیشتر فعالان گردشگری را فراهم آوریم و با معرفی الگوهای موفق کسب وکارهای گردشگری، سبب ایجاد جریان‌سازی مثبت و سازنده در این حوزه شویم.

وی افزود: برای فراهم آوردن بستر لازم تخصصی شدن نمایشگاه گردشگری پیش رو نیاز است تا وارد موضوع محتوایی شویم؛ یعنی باید بررسی شود که تناسب افرادی که در این رویداد حضور می‌یابند چقدر با اهداف نمایشگاه هماهنگ است. شاید این رویکرد منتهی به حضور جمعی محدودتر و کاهش متراژ فضای نمایشگاه شود؛ اما این دیدگاه گامی به سوی کیفی‌سازی یک نمایشگاه تخصصی خواهد بود.

ششمین برنامه داوری مهر اصالت ملی در 9 منطقه برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برگزاری ششمین دوره برنامه داوری مهر اصالت ملی در 31 استان کشور و در قالب 9 منطقه خبر داد.

ویدا توحدی با اعلام این خبر گفت: برنامه مهر اصالت ملی که به‌منظور تبیین داوری معیارهای خاص صنایع‌دستی و مقدمه‌ای برای آمادگی در برنامه مهر اصالت بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی برگزار می‌شود، در شرایط جدید و به اقتضای نیاز روز بازبینی و بازطراحی شده است.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: این برنامه در 31 استان، در قالب 9 منطقه برگزار خواهد شد، محصولات مربوطه در مراکز این منطقه تجمیع شده و تحت نظر نمایندگان و مقامات ارشد معاونت صنایع‌دستی از سوی سه تا پنج داور مجرب و غیربومی ارزیابی می‌شوند.

چالش‌های گردشگری اسلامی در جزیره هرمز برطرف شود

این هفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: چالش‌های گردشگری اسلامی در جزیره هرمز برطرف شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی اظهار کرد: بازدیدهای میدانی توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از وضعیت فرهنگی و گردشگری جزیره هرمز انجام شد.

وی با ذکر این نکته که قرآن بر گردشگری و سفر تاکید کرده است، ابراز داشت: ما نیز بر همین موضوع تاکید داریم چراکه هم مسائل فرهنگی، اجتماعی، ارتباطی و اقتصادی در آن وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که سفر موجب افزایش آگاهی انسان نسبت به نقاط مختلف کشور خواهد شد، بیان داشت: پس از بررسی چالش‌های گردشگری هرمز، از مسئولین استانی و کشوری حوزه گردشگری خواستیم که اگر چالش‌ها و موانعی در توسعه گردشگری اسلامی وجود دارد برطرف شود.

بازنگری در مصوبه جایگزینی شناورها در دولت سیزدهم

مدیرکل امور دریایی سازمان دریانوردی گفت: با توجه به سیاست‌هایی که دولت سیزدهم دارد شاید با تغییراتی در مصوبه جایگزینی شناورها مواجه شویم و به جای جایگزینی لنج‌ها بتوان نوسازی یا ساماندهی کرد.

حسین عباس نژاد مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره مصوبه جایگزینی شناورهای سنتی با فلزی و نگرانی‌هایی که برای از بین رفتن میراث ناملموس لنج سازی پس از تصویب آن در دولت به وجود آمد بیان کرد: دستورالعمل به این معنا نیست که ما بخواهیم لنج و سنت لنج سازی را از بین ببریم. این موضوع در دستورالعمل نیامده است. برعکس دستورالعمل‌های نیز داریم که باعث رونق گردشگری بومی و دریایی نیز می‌شود.

وی گفت: ما با طیفی از شناورها مواجه هستیم که ساختار قدیمی دارند اما از آنها به شکل امروزی استفاده می‌شود یعنی روی آنها موتور و تجهیزات گذاشته‌اند و بخشی از حمل بار را در سواحل و بنادر به عهده دارند و هر چند زیاد نیست اما انجام می‌شود از طرفی شرایط اقتصادی و اجتماعی را در جنوب داریم که نشان می‌دهد این شناورها وابسته به این تجارت هستند. عواملی این وسط پیش می‌آید که شرایط را سخت می‌کند. به عنوان مثال ویروسکرونا شیوع پیدا می‌کند. یک طرف ما هستیم و یک طرف مقصد هست. مقصد مقرراتی را ایجاد می‌کند که شناورها نتوانند به آن طرف بروند یا بار ببرند مثلا ممکن است هزینه‌های حمل را زیاد کنند به هر حال آنقدر شرایط سخت می‌شود که تجارت امروزی با شناور سنتی، مختل می‌شود.

مدیران خلاق و شجاع می‌خواهیم

این هفته وزیر میراث فرهنگی در صفحه مجازی خود نوشت: مدیران خلاق و شجاع می‌خواهیم.

عزت الله ضرغامی در فضای مجازی بخش‌هایی از صحبت‌های خود را در اولین همایش سراسری مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت که گفته بود: دوران «تحول» در وزارتخانه آغاز شده است. تحول در اندیشه و نگاه و تحول در روش‌های اقدام. خط قرمزهای موهومی و ساختگی برداشته خواهد شد. مدیران خلاق و شجاع می‌خواهیم. دوران روش‌های محافظه‌کارانه، استاتیک و بی‌خاصیت تمام شده است. مدیریت در جمهوری اسلامی، خدمت بی‌منت به مردم و هموار کردن مسیر آنان به سوی خوبی‌ها و ارزش‌های الهی و انسانی است. عدم آشنایی شبکه‌ی مدیران با روح وظایف خود و نگاه کلیشه‌ای و رفع مسئولیت، بلای جان مدیریت کشور شده است. فضای مجازی و انعکاس نظرات مردم پیرامون مسائل مرتبط با مأموریت‌های وزارتخانه تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.

درهای خانه نیما باز شد

در این هفته مراسم افتتاح خانه موزه نیمایوشیج در منطقه 1 شهر تهران با حضور رئیس شورای شهر برگزار شد.

خانه موزه نیما یوشیج با حضور جمعی از اعضای شورای شهر تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مسئولان شهرداری منطقه 1 و سازمان زیباسازی شهر تهران و همچنین با حضور مرتضی امیری اسفندقه دستیار ویژه شهردار در حوزه ادبیات و شعر فارسی افتتاح شد.

این خانه موزه در سال 1396 از مالک خصوصی به مالک سازمان زیباسازی درآمد. این تملک حدود دو سال طول کشید و در نهایت این بنای تاریخی با رایزنی شهرداری منطقه 1 و بازسازی آن توسط معاونت فنی دنبال شد. قرار است به زودی از فضای بیرونی و داخلی آن برای بازدید عموم مردم مورد استفاده قرار گیرد.

خانه نیما در نزدیکی خانه سیمین و جلال قرار دارد به همین دلیل زیباسازی منطقه 1 در نظر دارد فاصله بین این دو خانه را به گذر پیاده‌راه تبدیل کند. در داخل بنای خانه موزه نیما حدود 350 سند در ارتباط با نیما جمع‌آوری شده است.

همچنین تندیسی از نیما یوشیج به همراه سیمین و جلال در این خانه به نمایش گذاشته شده است.

ترس از زلزله سفرهای قشم و بندرعباس را لغو کرد

این هفته پس از آنکه حدود 63 زمین لرزه و پس لرزه بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر را تحت تأثیر قرار داد؛ برخی از افراد که قصد سفر به استان هرمزگان را داشتند، از انجام سفر منصرف شدند.

مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بر اساس اطلاعات شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به این مرکز اعلام کرد: از ساعت 15:37 بیست و سوم تا ساعت 9 صبح بیست و چهارم آبان ماه 1400 تعداد 63 زمین لرزه در حوالی شهر فین واقع در استان هرمزگان ثبت شده است.

به دنبال همین پس لرزه‌ها و خیابان خوابی مردم در استان هرمزگان و به دنبال آن زلزله‌هایی که در قشم رخ داده، تعدادی از مسافران شهرهای جنوبی از سفر در این مدت به این مقاصد صرف نظر کرده اند. به نحوی که طی دو روز تعداد مراجعه کنندگان به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران زیاد شده است، افراد زیادی قصد دارند تا سفرشان به استان هرمزگان را لغو کنند اما باید بابت آن خسارت پرداخت کرده و جریمه کنسلی سفر را بدهند. آنها اعلام می‌کنند که وقوع زلزله در استان هرمزگان شرایط فورس ماژوری را به وجود آورده است و نباید جریمه ای بپردازند این موضوعی است که دفاتر مسافرتی را نیز با مسافران خود دچار چالش کرده است.

دستور توقف تخریب بافت شیراز را دهید

جامعه تخصصی میراث فرهنگی از رئیس جمهور تقاضا دارد تا با دستور توقف فوری طرح بازنگری بافت شیراز فرصت تأمل، چاره‌اندیشی و گفتگو با همگی ذینفعان و ذی نفوذان محلی و ملی فراهم شود.

این هفته جمعی از اساتید دانشگاه و باستان شناسان در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور درباره بافت تاریخی شیراز نوشته‌اند: حضرتعالی بر این نکته استحضار داشته و واقفید که خطاهای تصمیم‌گیران و متولیان ملی و محلی در طول سه دهه گذشته چه بر سر بافت پیرامون حرم مطهر رضوی آورده بود و چگونه باعث شد جریان اصیل زیارت جای خود را به جریان سوداگری زمین و تراکم فروشی بدهد. همچنین در چند سال گذشته در جریان تلاش‌های علمی و مجاهدت‌های مدیریتی شکل گرفته به منظور تغییر رویکرد و تدوین طرح جدید بافت حریم رضوی هستید.

در شیراز 1400، از بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (علیه‌السلام) و حضرت سید علاء الدین حسین (علیه‌السلام)، همان صدایی برخاسته که از مشهد 1387 به گوش می‌رسید. طرحی در جریان است که عرصه‌ای فراخ و وسیع در مرکز بافت مذهبی _ تاریخی شهر را به بهانه ایجاد صحن و حیاط مرکزی هدف گرفته است. لیکن در واقع قرار است جلوخان مجتمع‌های تجاری فاز اول طرحی باشد که در تمام این سال‌ها به سبب تعارض با زمینه فرهنگی، نتوانسته‌اند رونقی بیابند و مایه سرشکستگی طرفداران توسعه بولدوزری و فرمایشی در شیراز بوده‌اند.

باز شدن درهای خانه نیما / نگرانی باستان شناسان از بافت شیراز 2
باز شدن درهای خانه نیما / نگرانی باستان شناسان از بافت شیراز 3
باز شدن درهای خانه نیما / نگرانی باستان شناسان از بافت شیراز 4
باز شدن درهای خانه نیما / نگرانی باستان شناسان از بافت شیراز 5
باز شدن درهای خانه نیما / نگرانی باستان شناسان از بافت شیراز 6