چهارشنبه 11 مهر 1403

تبیین دیدگاههای امام راحل در تلویزیون "‌المنار"

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تبیین دیدگاههای امام راحل در تلویزیون "‌المنار"

تهران - ایرنا - تلویزیون "المنار" رسانه تصویری "جنبش حزب الله" لبنان در برنامه ای به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، دیدگاههای دو تن از کارشناسانی که از نزدیک با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آشنا بودند درباره ایشان را پخش کرد.

میزگرد شبکه المنار به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) با حضور "عباس خامه یار" رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت و "میشل نوفل" نویسنده و روزنامه نگار سرشناس لبنانی (که در پرواز انقلاب همراه امام بود) برگزار شد.

در این برنامه رایزن فرهنگی ایران گفت: هنگامی که درباره شخصیتی که تمام صفات را یکجا در خود جمع کرده است، سخن می گوئیم، برخی از صفات شاید در نگاه اول به نظر برسد با یکدیگر در تناقض هستند، یعنی شخص فقیه و مرجع دینی و متبحر در علوم فقهی و آیت الله و بالاترین مرجع که از دل حوزه علمیه قم و از درون حوزه نجف پدید می‌آید و سخن می‌گوید.

وی افزود: ایشان با طرح‌های سیاسی با تمام سیاستمداران چندین دهه رقابت می‌کند، شخصیتی که سخن از فلسفه به میان می‌آورد و همزمان عارفی دینی و آمیخته در عرفان و معنویات و وجدانیات است. در آغاز که می‌نگریم نوعی تناقض را مشاهده می‌کنیم، شخصیتی که ثروتی این چنین بزرگ را در اختیار دارد، چه در سطح رسمی و چه در سطح وجوهات شرعیه، اما بسیار ساده زیست بود و کاخ‌های "سعدآباد" و "نیاوران" را رها می‌کند و در اتاقی سکونت می‌کند که همه آن را دیده‌ایم. این امر تنها پس از انقلاب نبوده، بلکه در خانه‌اش در خمین و نجف و قم و سپس به همین منوال ادامه می‌یابد. خامه یار افزود: اگر از نگاه کسانی که با امام راحل از نظر سیاسی، دینی یا عقیدتی اختلاف نظر داشتند، بنگریم، تعجب و شگفت‌زده شدن آنان را هنگام دیدارشان با امام (ره) مشاهده می‌کردیم. از حالت چهره آنها متوجه آن چه در درون آنها می‌گذرد، می‌شدیم.

"ادوارد شوارد نادزه" مقام اتحاد سابق شوروی در دیدار با امام خمینی (ره) در آن اتاق کوچک و ساده واقعا شوکه شد و نتوانست کلام خود را ادامه دهد، امام راحل متواضع، مهربان و دلسوز بود، اما هیبت و حالت کاریزماتیک ایشان منحصر به فرد بود و همگی آن را لمس می‌کردند.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان اضافه کرد: تمام تصمیماتی که امام (ره) اتخاذ کردند، همگی سخت و نقطه عطف بود، از جمله زمانی که تصمیم گرفتند از عراق و نجف خارج شوند، با هیچ طرف و کشوری هماهنگ نشده بود، اما خودشان تصمیم گرفتند که از عراق خارج شوند و به کویت رفتند، اما دولت کویت در آن زمان مانع ورود ایشان شد، سپس مجبور شدند بگویند من از پایتختی به پایتخت دیگر می‌روم تا به وطنم بازگردم، این تصمیمی بزرگ و سرنوشت‌ساز برای بازگشت به وطن و رهبری ملت بود. ایشان قصد ماندن در پاریس و یا کشور دیگری را نداشتند، بلکه فرمودند از فرودگاهی به فرودگاه دیگر، یعنی به تمام فرودگاههای دنیا می‌روم تا این که بتوانم بالاخره به کشورم بازگردم. ایشان می‌دانست که سرانجام کار به کجا منتهی خواهد شد. وی گفت: تصمیم دیگری که ایشان گرفتند، تسخیر سفارت آمریکا و لانه جاسوسی از سوی دانشجویان و گروگانگیری جاسوسان آمریکایی بود. حمایت از دانشجویان در این تصمیم‌گیری روشن بود، برخی نسبت به این اقدام نگران بودند، چرا که آمریکا قدرت بزرگی بود و چگونه می‌توان به او حمله کرد. امام راحل در آن زمان فرمودند، تسخیر لانه جاسوسی "انقلاب دوم" است و بزرگ‌تر از انقلاب اول. دعوت مردم به ماندن در خیابان‌ها در مقابل توطئه فرماندار نظامی تهران، پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل، ایستادگی در برابر انحلال ارتش و تاکید بر اسلامی بودن جمهوری در ایران هنگام رفراندوم نظام و استراتژیک و اصلی بودن محور فلسطین در دیدگاهها و سیاست‌های ایشان از جمله مهمترین ویژگی‌هایی است که رایزن فرهنگی ایران در لبنان در باره امام خمینی (ره) به آن اشاره کرد.

در این میزگرد میشل نوفل نویسنده و روزنامه نگار سرشناس لبنانی نیز که در پرواز انقلاب همراه امام راحل بود، گفت: امام خمینی (ره) برای هر اقدام و حرکتی در جامعه آن زمان ایران محاسبات دقیقی را انجام داده بودند. ساختار جهان را شناخته و توانستند در دوران جنگ سرد تصمیم مهمی بگیرد.

وی افزود: در دورانی که آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در منازعه شدیدی قرار داشتند، امام خمینی (ره) فهمید که چگونه تصمیم بگیرد و چگونه انقلاب را به پیروزی برساند. ایشان تصمیم خود را با شناخت و معرفت از زمان و بر اساس "نظریه توازن منفی" یا همان "نه شرقی و نه غربی" اتخاذ کرد و این نظریه در شکستن این توازن بین‌المللی و دو قطبی بودن آن زمان به شدت تأثیرگذار بود.

نوفل اضافه کرد: امام خمینی (ره) ارتباط بسیاری قوی با جامعه ایران و پتانسیل آن زمان کشور داشت و از پشتوانه‌ای قوی از فرهنگ تشیع و فرهنگ اعتراض برخوردار بود، ایشان تصمیم‌های سخت و سرنوشت‌سازی را اتخاذ می‌کرد و خود را به خطر می‌انداخت، ممنوعیت‌ها را شکست و در زمانی که سیاستمداران در منطقه با روس‌ها بخاطر مقابله با آمریکا هم‌پیمان شده بودند، امام خمینی (ره) تاکید کردند، نه اتحاد شوروی و نه آمریکا.

*س_برچسب‌ها_س*