شنبه 12 خرداد 1403

«جهاد» موهبتی که با پیروزی انقلاب اسلامی نصیب مردم ایران شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
«جهاد» موهبتی که با پیروزی انقلاب اسلامی نصیب مردم ایران شد

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، عطر جهاد در سراسر کشور گسترده شد و برکات آن سبب شد امروز فراتر از آن چه انتظار می‌رفت کشور به شکوفایی و رشد برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ جهاد واژه بزرگی است که با کلمه ایثار گره خورده است چه جهاد در راه خدا در یک میدان جنگ که در آن شخص جان خود را ایثار کرده و به مصاف دشمن می‌رود و چه جهاد در زمان صلح که به معنی جهد، تلاش و خدمت بی وقفه در راه خدا است که در آن شخص وقت و مال خود را ایثار می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران فرصتی شد تا موهبت جهاد در دسترس مردم قرار بگیرد. از ابتدای آغاز نهضت امام خمینی - رحمه الله علیه - انقلابیون با کار جهادی موفق به پیشبرد نهضت و سرانجام به وقوع پیوستن انقلاب شدند. با استقرار جمهوری اسلامی ایران جنگ رژیم بعث عراق به کشور تحمیل شد و مردم جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و به جهاد در راه خدا پرداختند و ثمره آن آبیاری نهال انقلاب با خون هزاران شهید گلگون کفن بود.

پس از جنگ ایرانی مانده بود با دریای محرومیت ناشی از بی‌توجهی پادشاهان گذشته به جای جای کشور به ویژه نقاط دورتر از مرکز، جنگ هشت ساله و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدان بین المللی‌اش. هم سرزمین‌ها از روند پیشرفت و رفاه نسبی عقب مانده بودند و هم مردم درگیر فقر بوده و امکان کافی برای رفع این مشکلات را نداشتند. در چنین شرایطی یک حرکت جهادی دیگر در کشور آغاز شد.

*جهادگران با ساخت پل بعثت تبلور واقعی عبارت جهاد شدند

سنگرسازان بی‌سنگر وزارت جهاد سازندگی که در طول دفاع مقدس با ساخت سنگر و احداث بناهای مهندسی همچون جاده‌ها و پل‌های حیرت انگیزی نظیر جاده سیدالشهدا (ع) و پل بعثت تبلور واقعی عبارت جهاد شدند بعد از دفاع مقدس وارد حیطه محرومیت زدایی از نقاط محروم کشور که آن روز شامل همه روستاها و اغلب شهرها می‌شد شدند. جهاد سازندگی بعد از جنگ چهره جدیدی به خود گرفت و حتی هنوز هم در هر روستایی پا بگذاریم آثار آن جهاد از ساخت جاده و پل تا احداث حمام و مدرسه نمایان است.

علیرضا رحیمی، از مهندسین جهاد سازندگی در دفاع مقدس، در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز از خاطرات خود در آن زمان سخن گفت و از جان فشانی‌ها و رشادت‌های جهادگران و سنگرسازان بی‌سنگر دوش به دوش سایر رزمندگان سخن به میان آورد.

وی تعریف کرد: خاکریز سازی در مناطق درگیری کار بسیار سختی بود چون ماشین آلاتی مانند لودر و بولدوزر هم اندازه بزرگی داشته و هم سر و صدای زیادی داشتند لذا هرگاه در خط مقدم می‌خواستند کار کنند دشمن متوجه شده و آتش را به سمت ما می‌گشود.

رحیمی افزود: در یکی از پروژه‌ها که داشتیم در نقطه‌ای جاده‌ای احداث می‌کردیم که از خط مقدم دور بود اما در دید دشمن قرار داشت، دشمن شروع به پرتاب راکت به سمت ما کرد و اجازه نمی‌داد کار را ادامه دهیم. اما جهادگران تصمیم گرفتند هر طور شده این جاده را احداث کنند لذا یک نفر را دورتر از لودر جهاد مأمور کردیم بایستد و به محض شنیدن صدای سوت خمپاره و راکت علامت دهد تا ما از خودروها پیاده شده و پناه بگیریم که چندین بار هم این اتفاق افتاد و الحمدلله مورد اصابت خمپاره قرار نگرفتیم و در چنین شرایطی موفق شدیم آن جاده را احداث کنیم.

*واکنش انقلاب به انحلال وزارت جهاد سازندگی راه اندازی بسیج سازندگی بود

شاهکار مهندسی پل‌های معلق اروند، جاده سیدالشهدای جزیره مجنون، پل بعثت و غیره نتیجه این چنین فداکاری‌های نیروهای جهاد سازندگی و تفکر جهادی مهندسین این وزارتخانه بود که متاسفانه در سلسله خیانت‌های جاهلانه و عامدانه غرب زده‌ها در دوران اصلاحات در دهه 70 منحل شد. همان غرب زده‌هایی که امام خمینی (ره) درباره ایشان فرمودند مملکت به این زودی‌ها از شر ایشان رها نمی‌شود.

واکنش انقلاب به انحلال وزارت جهاد سازندگی راه اندازی بسیج سازندگی بود. سازمانی که فرصتی را فراهم کرد که خیل خیل جوانان مملکت به شهرها و روستاها و نقاط محروم کشور رفته و به ارائه خدمت بپردازند و در راه رفع محرومیت از جای جای کشور تلاش کنند.

این حرکت بابرکت، ظرفیتی را ایجاد کرد که به ویژه در برهه‌های خاصی نظیر بلایای طبیعی به کمک مردم کشور آمده و آلام و سختی‌ها را از دوش مردم برداشته است. در همین چند سال اخیر آن چه باعث شد در کمترین زمان امدادرسانی در زلزله کرمانشاه، سیل آق قلا، گلستان، لرستان و خوزستان، زلزله اندیکا و غیره شرایط به حالت مطلوب نسبی بازگردد حضور این نیروهای جهادی بود.

*وقتی حضور جهادگران مردم را هم پای صحنه آورد

یکی از نیروهای بسیجی جهادگر در سیل خوزستان در این رابطه به صاحب نیوز گفت: وارد روستایی در حاشیه اهواز شدیم که سیلاب آن جا را محاصره کرده بود اما مردم روستا وارد میدان نشده و اقدامی برای تقویت سیل بند اطراف روستا که توسط دولت و نیروهای بسیجی زده شده بود نکرده بودند اما وقتی دیدند که ما در میدان وسط روستا اعم از نوجوان و جوان و پیرمرد و روحانی و سایر اقشار لباس کار به تن کرده و زیر آفتاب داغ از شهرهای دوردست آمدیم و در حال پر کردن کیسه‌های شن برای تقویت سیل بندها هستیم کم کم به ما پیوستن و چه با کمک‌های پشتیبانی و چه با مشارکت در این کار وارد میدان شدند.

آن چه در اثر حرکت جهادی رخ می‌دهد برکت یافتن آن کار و جلب عنایت الهی و کسب مدد الهی در این کار است. حجت الاسلام مجید گشول در گفتگو با صاحب نیوز در این رابطه تصریح کرد: کلمه برکت از برکه گرفته شده است که به معنی محل تجمع آب است و کاری که برکت پیدا می‌کند یعنی مجمع خوبی‌ها شده و دارای ابعاد گسترده‌ای می‌شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: زمانی که چهار جوان جمع شده و برای یک نیازمندی خانه‌ای می‌سازند تنها یک ظاهراً ساخت خانه را انجام ندادند بلکه سبب ایجاد امید در دل آن نیازمند شدند ضمن این که خود جهادگران هم از یک نشاط معنوی ماندگاری برخوردار می‌شوند.

وی فرهنگ سازی برای افزایش مشارکت عمومی و یک انگیزه سازی اجتماعی را دیگر نتیجه کار جهادی یعنی کار بدون چشم داشت برای رضای خدا در جهت خدمت به خلق دانست و بدین ترتیب این کار منشأ یک حرکت سلسله‌وار خیر می‌شود.

حجت الاسلام گشول با تأکید بر اینکه خداوند در چنین مواقعی به فکر، ذهن، جسم و روح انسان کمک می‌کند اظهار کرد: زمانی که بنای کار جهادی گذاشته می‌شود خداوند زمینه پیشبرد کار را فراهم می‌کند.

این‌ها همه جهاد است ولی همه جهاد این نیست آن چه سبب شد دانشمندان ایرانی در رشته‌های مختلف همچون هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، هوافضا، صنایع موشکی و غیره به پیشرفت‌های حیرت انگیزی دست پیدا کنند که در سطح جهانی جزء چند کشور برتر جهان شوند همین حرکت جهادی و اقدام جهادی بود.

انتهای پیام /

«جهاد» موهبتی که با پیروزی انقلاب اسلامی نصیب مردم ایران شد 2
«جهاد» موهبتی که با پیروزی انقلاب اسلامی نصیب مردم ایران شد 3