یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

رزمنده دوران دفاع مقدس: فتح خرمشهر معادلات نظامی دشمن را برهم زد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رزمنده دوران دفاع مقدس: فتح خرمشهر معادلات نظامی دشمن را برهم زد

ارومیه - ایرنا - استاد دانشگاه امام حسین (ع) ارومیه و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گفت: فتح خرمشهر معادلات نظامی دشمن و پشتیبانانش را برهم زد.

«فخرعلی قلی زاده» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با آزاد سازی خرمشهر علاوه بر برهم خوردن معادلات نظامی دشمن، روابط سیاسی بسیاری از کشورها به نفع ایران تغییر پیدا کرده و برخی کشورها هم به این باور رسیدند که عراق باید صلح را بپذیرد.

رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه هدف از جنگ هشت ساله برخلاف اهداف تحرکاتی که درطول تاریخ در همسایگی کشور اتفاق افتاده بود نبود، گفت: این بار جنگ‌برای مقابله با انقلاب اسلامی بود و همچنین صدام تنها نبود بلکه ابرقدرت ها او را همراهی می‌کردند و انقلاب را تهدیدی جدی برای خود تلقی کرده و به این مرحله رسیده بودند صدور انقلاب اسلامی آنها را به خطر خواهد انداخت.

وی اظهار کرد: آنها با این خیال که بنیان‌های سیاسی، امنیتی جامعه ایرانی تحلیل رفته است تصور و جمع بندیش این بود ایران با کمترین تحرک نظامی از پا در خواهد آمد و با این تفکر وارد جنگ شد و جنگی تمام عیار از همسایه غربی بر ما تحمیل شد.

قلی زاده یادآور شد: ما برای مهار جنگ سه استراتژی طراحی کردیم استراتژی نخست، دفاع نیرومند بود هر چند در آغاز جنگ کمبودهایی داشتیم ولی در همان روزهای نخست توان خود را نشان دایم و اجازه ندایم دشمن به اهدافش برسد.

رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی با توجه به شرایطی که بر آن حاکم بود به این نتیجه رسید جلوی پبشروی دشمن را بگیرد و دراین راه تمامی نیروها در کنار هم قرار گرفتند و دشمن هرچه فشار می‌آورد محبور می‌شدیم، خاکریز بزنیم.

وی افزود: با عزل بنی صدر از ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا و زیر سوال رفتن کفایتش توسط مجلس شورای اسلامی، گشایش جدیدی در جبهه ای جنگ بوجود آمد و ما توانستیم توان خود را بازیابی کنیم.

قلی زاده به استراتژی دوم اشاره کرد و گفت: گام دوم ما برای مقابله با جنگ تحمیلی، آزاد سازی مناطق تحت اشغال دشمن بود و باید دشمن را همانطور که آمده بود مجبور به عقب نشینی می کردیم بنابراین برای این کار چهار عملیات بزرگ «ثامن الایمه، فتح المبین، طریق القدس وبیت المقدس» طراحی شد و برجسته ترین این عملیات‌ها بیت المقدس بود عملیاتی که آزادسازی خرمشهر را رقم زد که از برجستگی ویژه ای برخوردار بود.

رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: استراتژی سوم، تحت عنوان تعقیب و تنبیه متجاوز بود و بخاطر اینکه صدام تنبیه شود عملیات کربلای پنج برای تصرف بصره وعملیات والفجر هشت را طراحی شد که در عملیات والفجر هشت جزیره فاو از دست آنها ج شد.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) ارومیه اضافه کرد: سپس قطعنامه 598 مطرح شد وامام‌راحل با جام زهر خواندن این قطعنامه، آن را قبول کرد و پس از آن خواسته شد سازمان ملل مقصر جنگ را معرفی کرده و به دنیا معرفی کند وخسارت های ناشی از جنگ تحمیلی علیه ایران را بپردازد.

وی یادآور شد: تمامی اینها در سایه فتح خرمشهر اتفاق اقتاد و برترین نیروی نظامی در سایه آزاد سازی خرمشهر ایجاد شد و درحقیقت رزمندگان به اعتماد عظیمی دست یافتند و صدام نیز در نهایت قطعنامه 598 شورای امنیت را قبول کرد.

رزمنده دوران دفاع مقدس درخصوص رمز پیروزی در عملیات بیت المقدس گفت: روحیه ایثارگری، از خود گذشتگی، امدادهای غیبی و همچنین پشتیبانی بی نظیر مردم چنانکه کمترین داشته های خود را روانه جبهه‌ها می‌کردند از جمله عوامل پیروزی در عملیات بیت المقدس وآزاد سازی خرمشهر بود.

به گزارش ایرنا، در سوم خرداد ماه سال 1361 شمسی خرمشهر در عملیات بیت المقدس آزاد شد و به آغوش میهن بازگشت.

عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین عملیات‌های دفاع مقدس در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 شمسی با قرائت رمز عملیات «بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاصم الجبارین، یا علی ابن ابیطالب» از سوی فرماندهی در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان شروع شد و سه هفته به طول انجامید.

برچسب‌ها