پنج‌شنبه 14 تیر 1403

سلاح روز قیامت چیست؟/ پشت پرده ادعای جنجالی اسرائیل

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
سلاح روز قیامت چیست؟/ پشت پرده ادعای جنجالی اسرائیل

اقتصادنیوز: اخیرا یک مقام اسرائیلی کشورهای منطقه را به استفاده از «سلاح روز قیامت» تهدید کرده است. اما سلاح روز قیامت یا ماشین رستاخیز چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری سما کاتس روز یکشنبه طی گزارشی خبر داد که رئیس اتحادیه کارکنان صنایع هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کرده که در صورتی که ایران، یمن، سوریه، عراق و کشورهای خاورمیانه بخواهند با اسرائیل تسویه حساب کنند، تل آویو سلاحی در اختیار دارد که می‌تواند موازنه را برهم بزند.

منظور این مقام اسرائیلی از سلاحی که تل آویو در اختیار دارد، سلاح روز قیامت است که آنطور که Britannica گزارش داده، این سلاح یک دستگاه فرضی است که به طور خودکار باعث نابودی هسته‌ای یا انقراض تمام حیات روی زمین در صورت حمله هسته‌ای به کشور نگهدارنده دستگاه می‌شود.

هرمان کان؛ شخصی که اولین بار اصطلاح سلاح روز قیامت را به‌کار برد

سلاح روز قیامت مفهمومی است که اولین بار توسط هرمان کان، یک فیزیکدان هسته‌ای اهل آمریکا توسعه داده شد. کان در کتاب خود درباره جنگ حرارتی 1960 صحبت می‌کند. هرمان کان، استراتژیست اندیشکده رَند بود که در کتابش به نام «در جنگ گرماهسته‌ای»، ناپختگی سیاست هسته‌ای ایالات متحده را به زیر سوال می‌برد. در همین کتاب از اصطلاح سلاح روز قیامت استفاده شد که بعدا در فیلم دکتر استرنجلاو که در سال 1964 ساخته شد، به‌کار رفت. آنگونه که در فیلم نمایش داده شده، سلاح روز قیامت به طور خودکار سلاح‌های هسته‌ای را پرتاب می‌کند تا اگر حمله‌ای از سوی اتحاد جماهیر شوری تشخیص داده شد، زمین را نابود کند.

خارج از فیلم هم در واقع هدف سلاح روز قیامت، این بوده است که در صورتی‌که یک حمله هسته‌ای رخ دهد، این ماشین به طور متقابل حمله را البته با شدت بالاتر علیه کشور مهاجم انجام می‌دهد.

به گفته برخی از منتقدان، مشکل اصلی دستگاه روز رستاخیز کان این بود که رهبران دولتی و نظامی پس از فعال شدن دستگاه، کنترلی روی دستگاه نخواهند داشت. کان در پاسخ به این منتقدان گفت که این ویژگی در واقع همان چیزی است که ماشین روز قیامت را به یک بازدارنده بی‌نظیر تبدیل کرده است. وی اظهار داشت که فقدان مداخله انسانی باعث ایجاد ترس حتی بیشتر در متجاوزان بالقوه می‌شود و احتمال اینکه آنها به اولین حمله هسته‌ای متوسل شوند را کمتر می‌کند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید