شنبه 14 مهر 1403

قطع زنجیره کرونا در سایه همکاری مردم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قطع زنجیره کرونا در سایه همکاری مردم

زنجان - ایرنا - این روزها با شیوع موج سوم کرونا در کشورمان و اعلام آمار و ارقام تاسف برانگیز ابتلا به این بیماری از یکه تازی تلخ این ویروس منحوس حکایت دارد و این مهم را همچنان گوشزد می‌کند که برای در امان اماندن از شر این بیماری کشنده باید با اقدامات متعدد پیشگیرانه به ویژه اعمال محدودیت‌ها، زنجیره انتقال آن را قطع کرد.

بحران کرونا سراسر جهان را فراگرفته و به اولین و اساسی‌ترین دغدغه تمام مردم و مسوولان تبدیل شده است، چرا که هر روز شمار زیادی از افراد را گرفتار می‌کند و تعدادی دیگر را نیز ناباورانه جان می‌ستاند و این داستان تکراری و تلخی است که می تواند با اندکی توجه و احساس مسوولیت در قبال خود و دیگران با رعایت پروتکل های بهداشتی تداوم نیابد و جان بشریت را از این مهلکه نجات دهد.

این در حالی است که دایره محاصره کرونا روز به روز تنگ تر می شود، خبر ابتلای اعضای خانواده ها و مرگ و میرها بیش از هر زمان دیگر شنیده می شود، وضعیتی که هر چند پیش از این حساسیتی را در بین عموم ایجاد می‌کرد، اما انگار خبر مرگ روزانه بیش از 300 نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به این بیماری نیز به اخباری عادی در کنار دیگر رویدادها تبدیل شده است.

طبق آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت 419 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید - 19 در کشور به 36 هزار و 579 نفر رسید و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

به گفته، سیما سادات لاری ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و صحبت کردن به اطراف فرد ناقل منتقل می شود و حتی ویروس های دارای وزن سبک تر تا ساعتها در هوای پیرامون فرد باقی می ماند بنابراین خطر انتقال بیماری در محیط های سربسته بسیار زیاد است.

سخنگوی وزارت بهداشت به این نکته اشاره دارد که این نگرانی به خصوص در فصول سرد سال که در و پنجره ها بسته است بیشتر بوده بنابراین استفاده از تهویه مناسب برای جلوگیری از قدرت سرایت ویروس کرونا بسیار مهم است و یکی از نگرانی های جدی وزارت بهداشت در فصول سرد سال نبود تهویه مناسب در اماکن سربسته و افزایش قدرت انتقال این ویروس و افزایش تصاعدی موارد بیماری در کشور است.

توصیه مهم وزارت بهداشت به مردم این است که در شرایط خطرناک از هر گونه برگزاری مهمانی و دورهمی های خانوادگی با اقوام و آشنایان خودداری کنند تا شاهد افزایش بیشتر موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید - 19 در کشور نباشیم.

همین وضعیت حاد کرونایی هفته های اخیر در کشور موجب شد تا متولیان امر محدودیت های تردد کرونایی را 25 استان کشور اعمال کنند و این در حالی است که زنجان نیز در پیک سوم شیوع کرونا قرار دارد و به عقیده کارشناسان امر همراهی مردم می تواند در کاهش انتشار شیوع بیماری بسیار موثر باشد.

علی 38 ساله شهروند زنجانی در این خصوص با ابراز رضایت از اجرای محدودیت تردد بین استانی گفت: کرونا بیش از گذشته میدانداری می کند، چرا که شمار زیادی را گرفتار کرده و تعدادی نیز فوت می کنند و بر این اساس باید محدودیت های سختگیرانه ای اعمال شود و در غیر این صورت تجربه نشان داده است که امکان کنترل این بیماری وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: هر چند مسوولان عموم مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی دعوت می کنند، اما تعداد نیز بی توجه به این موضوع مهم جان دیگران را با خطر مواجه می کنند و بنابراین بهترین راه، اعمال محدودیت ها است که البته این کار نیز باید مبتنی بر مسائلی باشد.

این شهروند خاطرنشان می کند: زنجان نیز از جمله 25 استان کشور در خصوص اعمال محدودیت تردد کرونایی است که با وجود گذشت 2 روز از اجرای این طرح، آثار آن تا حدودی مشهود بوده اما این روند نباید مقطعی باشد، بلکه تا کنترل و مهار این ویروس باید تداوم یابد.

عباس صادقی 38 ساله که همه روزه برای رفتن به محل کار خود به شهرستان مراجعه می کند، در این خصوص ادامه می دهد: از 2 روز گذشته که این طرح در استان اجرا شده، حضور پلیس نیز در مبادی ورودی و خروجی محسوس است.

وی اظهار می کند: براین اساس مشاهده کردم که پلیس مانع خروج خودروها با پلاک بومی به استان های دیگر بوده، هر چند برخی ها بی توجه به شرایط خاص کنونی اصرار به سفر داشته اند اما همین سختگیری ها می تواند موجب مدیریت بهتر وضعیت کرونایی باشد.

این شهروند زنجانی خاطرنشان می کند: همکاری مردم نقش بسزایی در پیشبرد اجرای برنامه های ستاد ملی کرونا در کشور دارد، چرا که بدون این مهم کاری از پیش نمی برد و از طرفی چاره ای جز تحمل وضعیت کنونی نداریم و به همین دلیل برای رهایی از کرونا باید ضمن رعایت تمامی توصیه های بهداشتی، صبر پیشه کرد و از رعایت این موارد که سختی های خود را نیز دارد، خسته نشد.

این در حالی است که طبق اعلام مرکز اطلاعات راه‌ها در پی اعمال محدودیت برای سفر بین استانی، 30 درصد کاهش سفر در شبانه روز گذشته ثبت شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای، براساس آخرین اطلاعات دریافتی از 2 هزار و 287 ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل 30.1 درصد کاهش تردد ثبت شد.

کاهش 20 درصدی تردد در خروجی های زنجان 

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در تاریخ 11 و 12 آبان امسال 40 هزار و 33 تردد در ورودی استان به ثبت رسیده که این رقم تا ساعت 12 روز 13 آبان 33 هزار و 525 تردد بوده که کاهش 16.25 درصدی را نشان می دهد.

عبدالحسین علی اکبری افزود: بر اساس آمار مقایسه ای تردد در خروجی های استان در تاریخ 11 و 12 آبان امسال 38 هزار و 328 مورد بوده این رقم تا ساعت 12 روز 13 آبان 30 هزار و و 291 تردد بوده که کاهش 2.95 درصدی را نشان می دهد.

به گفته این مسؤول، ورودی و خروجی های استان شامل آزادراه زنجان - قزوین، ترانزیت زنجان - تاکستان، آزادراه زنجان - تبریز، ترانزیت زنجان - میانه، جاده های گیلوان - منجیل، قیدار - همدان، زنجان - بیجار، سرچم - اردبیل، زنجان - دندی و بالعکس بوده است.

شماری از شهروندان زنجانی همچنان اصرار به سفر دارند

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در این خصوص گفت: اجرای طرح محدودیت تردد خودروهای شخصی در سطح جاده های زنجان به منظور پیشگیری از ورود خودروهایی با پلاک غیربومی به شهرهای این استان نیز آغاز شده است.

سرهنگ محمدعلی عظیمی، با بیان اینکه زنجان جزو 25 مرکز استانی است که از 12 ظهر روز دوشنبه محدودیت‌هایی کرونایی تردد در آن اعمال شده است افزود: رانندگانی که پلاک خودروی آن‌ها غیربومی است اجازه ورود به شهرهای زنجان را نداشته و خودروهای دارای پلاک زنجان نیز حق خروج را ندارند.

وی با اشاره به اینکه این محدودیت‌ها تا پایان روز جمعه /16 آبان ماه / ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: محدودیت تردد خودرو شامل وسایط نقلیه عمومی نمی شود و ورود و خروج خودروهای ادارات دولتی نیز منوط به همراه داشتن برگ ماموریت یا مجوز تردد است.

عظیمی اظهار داشت: در این مدت، مسافرت های درون شهری در سطح این استان نیز ممنوع است و از تمام رانندگان و مسافران انتظار می رود ماموران پلیس راه را در اجرای این طرح یاری دهند تا از انتشار شیوع ویروس کرونا جلوگیری به عمل آمده و جان خود، سرنشینان و مردم زنجان نیز با خطر و تهدید مواجه نشود.

وی تاکید کرد: خاطیان طرح محدودیت تردد، علاوه بر جریمه پنج میلیون ریالی به مبداء بازگشت داده می‌شوند و رانندگانی که اصرار بر ورود داشته باشند در این صورت بر اساس قانون و مقررات خودروی آنان از سوی عوامل پلیس راه توقیف و فرد خاطی نیز به منظور اعمال قانون به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.

رییس پلیس راه استان زنجان گفت: خبر اعمال محدودیت های تردد موجب کاهش آمد و شد وسایط نقلیه از نخستین ساعات صبح امروز در سطح جاده های استان زنجان شده است که به حتم از زمان آغاز طرح به پایین ترین سطح نیز خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: از زمان اجرای این طرح تردد در سطح جاده های استان کاهش داشته، اما موضوع مهم اصرار شهروندان برای سفر در وضعیت کرونایی است و بر این مبنا از هم استانی تقاضا داریم برای حفظ جان خود با پلیس همکاری داشته باشند.

این مسؤول یادآوری کرد: پلیس در مرحله آخر و در صورت بی توجهی به تذکرات، رانندگان متخلف را جریمه می کند و شهروندان باید به این مهم توجه کنند.

تداوم محدودیت های کرونایی سیر بیماری را کند می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تجربیات قبلی شیوع کرونا نشان می‌دهد وقتی عموم مردم خطر را احساس و به دنبال آن، نکات پیشگیرانه را به دقت رعایت کنند و از طرفی با اعمال محدودیت‌های جدی می‌توان امیدوار بود که سیر بیماری در 2 هفته آینده نزولی شود.

دکتر پرویز قزلباش در خصوص محدودیت‌های اعمال شده کرونایی در استان افزود: همکاری مردم و اعمال محدودیت به کاهش شمار مبتلایان کرونایی در هفته های آینده منتهی خواهد شد که تداوم چنین مساله ای می‌تواند به مدیریت بهتر بیماری نیز کمک کند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بیماری آنفلوانزا در استان هنوز شیوع نیافته است، ادامه داد: تا کنون مواردی از این بیماری که شرایط حادی را در استان ایجاد کند، گزارش نشده است.

قزلباش افزود: اما با ورود به روزهای سرد سال در استان ممکن است شیوع و گسترش بیماری آنفلوانزا سهم بیشتری را به دلیل همزمانی با بیماری کرونا به خود اختصاص دهد، اما خوشبختانه به دلیل رعایت اصول پیشگیرانه کرونایی که در بیماری فصلی آنفلوانزا نیز کاربرد دارد، امیدورایم این مهم به حداقل برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: شیوع موج سوم کرونا در کشورمان و این استان موجب شده شمار زیادی از افراد به صورت خانودگی گرفتار این بیماری شوند بطوریکه تاکنون 27 هزارو 59 نفر شمار مبتلایان مثبت بر اساس یافته های آزمایشگاهی را شامل می شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس به طور طبیعی باید افرادی با علائم خفیف کرونایی که نیاز به تست کرونا نداشتند، افرادی که ممکن است تست آنان مثبت نباشد، اما سی تی اسکن و آزمایش های دیگر مشکوک بودن به این بیماری را در آنان محرز کرده است نیز به این آمار اضافه شود.

این مسؤول ادامه داد: مجموع این آمار نشان می دهد بطور طبیعی تعداد مبتلایان به کرونا در استان بیش از آمار یاد شده است و صرفا بر طبق یافته های آزمایشگاهی و مثبت بطور قطعی بوده است.

وی یادآوری کرد: به این مهم باید توجه داشت که پیش از این تست آزمایشگاهی مثبت مبتلایان 35 درصد بود که اکنون این رقم به 70 تا 75 درصد رسیده، به عبارتی دیگر افراد مشکوک به کرونا تعداد بیشتری را مبتلا کرده اند.

قزلباش افزود: در شرایط کنونی همه روزه مبتنی بر آمار مراکز 16 ساعته استان به طور میانگین 300 مورد سرپایی مثبت کرونایی گزارش می شود که این تعداد از افراد می توانند با ترددها، تعداد بیشتری را به این بیماری گرفتار کنند و در واقع می تواند موج جدیدی را به وجود آورد.

به گفته این مسؤول، در زمان حاضر بیش از 650 تخت از مجموع تخت های بیمارستانی استان به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته و تمهیدات لازم برای پذیرش بیشتر نیز اتخاذ شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*