یک‌شنبه 10 تیر 1403

قمار اسرائیل با واپسین گلوله؛ خاورمیانه روی انبار باروت / انتحار تل‌آویو در مرز لبنان

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
قمار اسرائیل با واپسین گلوله؛ خاورمیانه روی انبار باروت / انتحار تل‌آویو در مرز لبنان

اقتصادنیوز: همزمان با اوج گیری تنش میان حزب الله لبنان و اسرائیل گروهی از ناظران از احتمال رویارویی این دوبازیگر در جبهه شمال می گویند؛ رویارویی که پس لرزه هایش می تواند جهان را درگیر کند.

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ مرگبار و ویرانگر اسرائیل گویاتمامی ندارد و همزمان هراس از رویارویی بسیار گسترده‌تر میان اسرائیل و حزب الله لبنان نیز به دغدغه ها دامن زده است. اخیرا و ساعاتی پس از انتشار ویدئویی 9 دقیقه‌ای از سوی حزب الله لبنان که پهپادهایش را در حال گشت‌زنی در شمال سرزمین های اشغالی نشان می‌داد، مقامات اسرائیلی مدعی شدند که این بازیگر برای یک "جنگ همه جانبه" آماده است و طرح‌هایی را برای حمله تایید کرد. این در حالی است که تبادل آتش میان طرفین پس از تیراندازی تقریباً روزانه در مرزها از زمان حمله هفت اکتبر حماس در 7 اکتبر در شرایط کنونی به اوج رسیده است.

منطقه روی بشکه باروت

به نوشته تایم، پس از پس از انتشار ویدئو توسط حزب الله لبنان، حسن نصرالله، رهبر این جنبش تهدید کرد که اگر اسرائیل دامنه درگیری‌های کنونی را گسترش دهد، «بدون محدودیت، بدون قاعده» نبرد خواهد کرد. دبیر کل حزب الله لبنان ضمن اشاره به فعل و انفعال های اروپا تاکید کرد که قبرس به عنوان عضو این اتحادیه در صورتی که هر یک از تاسیسات نظامی اش را برای هرگونه رویارویی در اختیار اسرائیل قرار دهد با پاسخ محکم حزب الله روبرو خواهد شد. به ادعای ناظران، شواهد نشان می دهد که اسرائیل با نهایی کردن برنامه های خود برای یک جنگ همه جانبه، عزم خود را برای تغییر موازنه فعلی قوا در شمال، توقف شلیک موشک از سوی حزب الله و احتمالا ایجاد یک منطقه حائل عملا در عمق چندین مایلی خاک لبنان جزم کرده است.

در روزها و هفته های آینده، دولت بایدن نقش مهمی در جلوگیری از تحقق سناریوی ادعایی اسرائیل یا محدود کردن بدترین نتایج حاصل از آن ایفا خواهد کرد. میانجیگری ایالات متحده همچنین می‌تواند زمانی که اسرائیل و حزب‌الله برای یافتن یک راه‌حل سیاسی آماده شوند تا نبرد را به پایان برساند، زمینه‌های دیپلماتیک را فراهم کند.

سید حسن نصرالله آخرین تهدیدهای خود را پس از سفر آموس هوکشتاین، دستیار ارشد بایدن به بیروت مطرح کرد. هوکشتاین مذاکره کننده ای باتجربه است که با موفقیت در باب تعیین مرزهای دریایی بین اسرائیل و لبنان را در سال 2022 فرایند حاکم را تسهیل کرد. اما او معجزه گر نیست. در آخرین دور دیپلماسی شاتل بین شرق بیت المقدس و بیروت، نماینده بایدن به دنبال راه‌هایی برای بازگرداندن آرامش به مرز سرزمین های اشغالی و لبنان بدون برقراری آتش‌بس در غزه بود. اما حزب الله صریحاً ابتکار او را رد کرد. این گروه تاکید دارد که جنگ در غزه - که افکار عمومی عرب را به دلیل تلفات زیاد خشمگین کرده است - ابتدا باید به پایان برسد. حزب الله همچنین پیشنهادهای ایالات متحده مبنی بر استفاده از نفوذ خود بر حماس، برای تشویق به پذیرش آتش بس پیشنهادی را هم رد کرد. در این میان واسطه ها در بیروت به طور کامل تسلیم نشده اند. آنها همچنان بی سر و صدا با نماینده بایدن در تماس هستند تا راهی برای خروج از بن بست حاکم بیابند. به ادعای ناظران تحقق چنین سناریویی می‌تواند مستلزم استقرار مجدد نیروهای نخبه حزب‌الله و واحدهای ضد تانک، که نگرانی اصلی اسرائیلی‌ها را تشکیل می‌دهند، به دور از مرز باشد. اما اصلاً مشخص نیست که آیا چنین پیشنهادی برای هر یک از طرفین قابل قبول و کافی خواهد بود یا خیر.

آغاز فصل تازه تنش

در واقع، هوکشتاین در شرق بیت المقدس با ارزیابی مشترکی مواجه شد؛ بدین معنا که وضعیت در مرز شمالی سرزمین های اشغالی دیگر قابل تحمل نیست. حزب‌الله به خوبی درک می کند که هیچ کدام از کابینه های اسرائیل، بالاخص راست گراترین کابینه این بازیگر، نمی تواند آنچه را که نصرالله در سخنرانی خود بدان تاکید داشت، بپذیرد. برای همه اسرائیلی ها، نه فقط نتانیاهو، وضعیت موجود به سادگی غیرقابل قبول است. به همین ترتیب، تهدیدهای ادعایی مقامات ارشد اسرائیل که هشدار می دهند «بیروت از تخریب مصون نخواهد ماند» تنش ها را افزایش داده است. تهاجم اسرائیل موجب می شود که حزب الله که اکنون بسیار توانمندتر از گذشته شده را وادارد تا موشک های بالستیک خود را بر شهرهای اسرائیل از جمله تل آویو بیافکند. مقامات آمریکایی در این باره به شکلی جدی نگران هستند و می گویند که سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی اسرائیل تحت تأثیر قدرت آتش حزب‌الله ممکن است در موضع ضعف قرار بگیرد، بالاخص آن که تصور می شود حزب الله مجهز به بیش از صد هزار موشک و انبوهی از پهپادهای انتحاری است.

ناظران مدعی اند، روسای دفاع اسرائیل و آمریکا با باید خطوط رویارویی در حال پیشروی را به وضوح مشخص کرده و پیام‌های بازدارندگی در کنار تضمین‌های خصوصی مبنی بر تلاش واشنگتن برای کاهش تنش ارائه دهند. این در حالی است که هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل مدعی است که دستیابی به یک وضعیت جدید در شمال مستلزم تفاهم غیرمستقیم با حزب‌الله است. خطوط کلی چنین ترتیبی توسط میانجیگران آمریکایی و فرانسوی ارائه شده است. اینها شامل عقب نشینی ادعایی توانایی های حیاتی حزب الله تا فاصله 6 مایلی از مرز، افزایش حضور نیروهای مسلح لبنان (LAF) و نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل)، است. پیشرفت در مسیر حل و فصل برخی از نقاط مورد مناقشه در امتداد مرز، چنین توافقی را تسهیل خواهد کرد. با این حال، متأسفانه، ناتوانی واشنگتن در برقراری آتش بس در غزه، همراه با عزم حزب الله برای گرفتن انتقام از اسرائیل به واسطه تهاجماتش به غزه، معادله را پیچیده کرده است. کارل فون کلاوزویتز، استراتژیست نظامی پروس، معروف است که می گوید: «جنگ ادامه سیاست با ابزارهای دیگر است». در این میان گروهی مدعی اند که برای اسرائیل و لبنان، زمان سیاست به پایان رسیده و زمان جنگ فرا رسیده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
قمار اسرائیل با واپسین گلوله؛ خاورمیانه روی انبار باروت / انتحار تل‌آویو در مرز لبنان 2
قمار اسرائیل با واپسین گلوله؛ خاورمیانه روی انبار باروت / انتحار تل‌آویو در مرز لبنان 3