شنبه 1 اردیبهشت 1403

هراس وزیر خارجه دولت جنگ طلب ترامپ از پیشرفت مذاکرات وین

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
هراس وزیر خارجه دولت جنگ طلب ترامپ از پیشرفت مذاکرات وین

مایک پمپئو وزیر خارجه تندرو و جنگ طلب دولت جمهوریخواه دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با دفاع از خروج کشورش از برجام که از سوی سیاستمداران و صاحبنظران مختلف جهانی از جمله آمریکا مورد انتقاد است مدعی شد که دولت دموکرات بایدن در حال التماس برای ورود به توافق با ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مایک پمپئو همزمان با پیشرفت مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز و با عصبانیت از دیپلماسی و رویکرد جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد: به نظر می رسد دولت کنونی آمریکا درحال التماس ایران برای ورود به توافقی دیگر است که از خطر بسیار بزرگ دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نمی کند.

این مقام سابق تندروی آمریکایی در تداوم اتهام افکنی ها و ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد ما به توافقی نیاز داریم که ایران را از غنی‌سازی اورانیوم به گونه‌ای که اسرائیل و آمریکا را تهدید می‌کند، منع کند.

وزیر خارجه جنگ طلب دولت پیشین آمریکا که از سوی دولت دموکرات کنونی جو بایدن برای خروج از توافق بین المللی هسته ای ایران مورد شدیدترین انتقادها قرار گرفته است، مدعی شد خروج ما از برجام کار درستی بود.

پمپئو بدون اشاره به شکست کارزار سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران مدعی شد اگر ما چهار سال دیگر در قدرت بودیم مطمئن بودم ایران با امضای یک توافق با دولت ترامپ مواجه می شدند.

این در حالی است که جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رسیدن به یک توافق هسته ای ایران ظرف چند هفته آینده ابراز خوش بینی کرده است.

اظهارات وزیر خارجه تندروی سابق آمریکا در حالی است که آنتونی وزیر امور خارجه کنونی این کشور همزمان با رسیدن مذاکرات میان ایران و گروه 1+4 به مراحل حساس و سخت تصمیم گیری سیاسی غرب، اظهار داشت تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر واشنگتن بود.

وزیر خارجه دولت بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در گفت و گو با رادیو ملی آمریکا "ان. پی. آر" در تداوم هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام در پی نقض این توافق بین المللی، افزود: ما آنها را متوقف کرده بودیم. توافق هسته‌ای که چند سال پیش در دولت اوباما حاصل شد برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد. یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر آمریکا خروج از آن توافق بود که در نتیجه آن ما اکنون در موقعیت چالش انگیزی قرار داریم که به جای به دست آمدن توافقی جدید و به اصطلاح بهتر، ایران برنامه هسته‌ای خودش را به شکلی خطرناک پیش برده است.

وی همچنین در تداوم سیاست هراس افکنی از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد که فعالیت های بدخواهانه ایران نیز در سراسر منطقه در پی خروج آمریکا از برجام افزایش یافته است. پس باید با آن معامله کنیم و می‌کنیم.

تارنمای آکسیوس پیش از این به نقل دو منبع آگاه از برنامه‌های کاخ سفید اعلام کرده بود که با رسیدن مذاکرات وین به نقطه حیاتی، کاخ سفید قصد دارد تمرکز پیام رسانی‌های عمومی خود در هفته‌های آتی را بر روی حمله به دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا بخاطر خروجش از توافق هسته‌ای بگذارد.

این منابع آگاه اعلام کردند که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا فکر می کند که در حال حاضر تنها چند هفته به نقطه تصمیم گیری حساس باقی مانده است: یا یک توافق به دست خواهد آمد و آمریکا به توافق هسته‌ای باز می‌گردد یا مذاکرات شکست می‌خورد و دولت به سمت فشار بیشتر بر ایران حرکت می‌کند.

هر دو سناریو واکنش‌های سیاسی به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان را به همراه خواهد داشت، اما کاخ سفید می‌خواهد تا حدی با تاکید بر اینکه این ترامپ بود که بحران را آغاز کرد و گزینه‌های بد را برای آنها باقی گذاشت، دموکرات‌ها را در کنار یکدیگر نگه دارد.

به گزارش ایرنا، بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر امروز (جمعه) برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.

این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست.

مذاکرات رفع تحریم‌ها که از 6 دی ماه 1400 آغاز شده در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از 13 سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ 23 تیرماه 1394 (14 ژوئیه 2015) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در 18 اردیبهشت 1397 (8 می 2018)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ 18 اردیبهشت 1398 (8 می 2019) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های 60 روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /