شنبه 1 اردیبهشت 1403

پرویزخان یک مرز مهم تجاری برای جمهوری اسلامی ایران و عراق است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پرویزخان یک مرز مهم تجاری برای جمهوری اسلامی ایران و عراق است

قصرشیرین - ایرنا - نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی مرز را آینه تمام نما و نماد اقتدار یک کشور دانست و گفت: پرویزخان به عنوان یک مرز مهم تجاری برای 2 کشور ایران و عراق، نیازمند تصمیماتی موثر برای سامان دهی مشکلات و مسایل آن جهت داشتن مرزی در شان نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «شهریار حیدری» روز پنجشنبه در جلسه ای با حضور محسن جلواتی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک ایران و فرمانداران قصرشیرین و گیلانغرب در محل پایانه مرز رسمی پرویزخان، افزود: با توجه به مجموعه مشکلاتی که مرز پرویزخان داشت این مشکلات را به صورت جمع بندی و دسته بندی به رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزیر اقتصاد منعکس کردیم.

وی اظهار داشت: برای سامان دهی و توسعه تجارت امروز هیاتی متشکل از معاون گمرک ایران و مدیران گمرک از نزدیک مشکلات پرویزخان را دیدند و بازدید میدانی از بخش های تجاری، کارگری و پیله وری صورت گرفت که امید است در بازگشت این هیات با اخذ تصمیم های موثر شاهد رفع مشکلات با هدف نظم، انضباط و توسعه تجارت در مرز پرویزخان باشیم.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون به واسطه تردد زائران عتبات عالیات و اربعین شرایط پرکاری را در قصرشیرین داریم.

وی در ادامه اضافه کرد: در مرز پرویزخان روابط تجاری بسیار خوبی را از سال 82 تا کنون با مسوولان اقتصادی و بخش خصوصی اقلیم کردستان عراق داریم و از زحمات رییس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق نیز برای ایجاد و تقویت این ارتباط و ارتقای مرز پرویزخان که تلاش های بسیاری داشته اند و به توسعه و تحکیم روابط 2 طرف بسیار کمک کرده اند، قدردانی می کنم.

حیدری ادامه داد: مرز رسمی پرویزخان اکنون به عنوان یک مرز منطقه آزاد تجاری فعالیت می کند و حضور میدانی مدیران از مرز به حل مشکلات کمک می کند و به طور یقین این سفر نیز به بهبود وضعیت کنونی کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به مرارت ها و سختی های بسیاری که مرزنشینان منطقه غرب کرمانشاه در جنگ تحمیلی متحمل شدند، گفت: پرویزخان در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد از این رو وضعیت کنونی این مرز در شان نظام و مردم منطقه نیست و باید این نگرانی ها برطرف شود که با تدابیر مسوولان گمرک کشور انتظار داریم این شرایط بهبود یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اگر مرز پرویزخان تقویت شود وضعیت اقتصادی تمامی فعالان مرز و حتی قشر زحمتکش کارگران هم بهتر خواهد شد.

حیدری اضافه کرد: پرویزخان سهم 52 درصدی صادرات ایران به عراق را دارد و شرایط آن باید به مراتب بهتر از این باشد و مجموعه گمرک پایانه، تجار و انتظامی نیز در مرز شبانه روزی پای کار هستند.

این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از قرنطینه نباتی فعال در مرز پرویزخان اظهار داشت: قرنطینه نباتی یک رانت سازمان دهی شده در این مرز است که از هر تاجر 70 هزار تومان عوارض اخذ می کند و هیچ خدماتی ارائه نمی دهد.

وی همچنین گفت: ایجاد امکانات رفاهی برای فعالان در مرز رسمی پرویزخان نیز ضروری بوده و اولویت بهره برداری منابع این مرز نیز باید برای مردم منطقه باشد.

محسن جلواتی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک ایران امروز در سفر به قصرشیرین از مرزهای خسروی و پرویزخان بازدید و مسایل و مشکلات این مرز را بررسی کرد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، 186 کیلومتر با عراق مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در 20 کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پرویزخان یک مرز مهم تجاری برای جمهوری اسلامی ایران و عراق است 2