چهارشنبه 11 مهر 1403

پهن شدن فرش قرمز برای کرونا در هرمزگان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پهن شدن فرش قرمز برای کرونا در هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - با وجود هشدارهای بسیار مسوولان وزارت بهداشت و مدیران استانی هرمزگان به مردم نسبت به جدی گرفتن پروتکلهای بهداشتی ویروس کرونا، این هشدارها چندان جدی گرفته نشده و در سایه این کم توجهی این استان در آستانه یک بحران جدی قرار گرفته است.

نگاهی به شلوغی خیابان ها و مراکز خرید، تفرجگاه ها، آرایشگاه های زنانه و مردانه، فروشگاه ها و حتی مطب های پزشکان، نشان از آن دارد که بسیاری از مردم هرمزگان چندان کرونا را جدی نگرفته و کووید 19 روی فرش قرمزی که با بی توجهی برخی از مردم این استان برایش پهن شده، همچنان برای خود جولان می دهد و گویی در این منطقه نه خانی آمده و نه خانی رفته است و همه چیز عادی، عادی است.

مردم فراموش کرده اند که دراین مدت ویروس منحوس کرونا، چه خانواده هایی را که داغدار نکرد و چه پزشکان و پرستاران نخبه و ارزشمندی را از آغوش خانواده هایشان جدا نکرد.

براساس آمار اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مدت 24 ساعت گذشته 333 مبتلای جدید در این استان ثبت شده که متاسفانه شش نفر جان خود را از دست دادند.

طبق این آمار در بندرعباس سه هزار و 419 نفر، میناب 397 نفر، رودان 260، خمیر 204 نفر، قشم 279 نفر، بندرلنگه 162 نفر، حاجی آباد 125 نفر، کیش 67 نفر، جاسک 36 نفر، بستک 31 مورد، پارسیان 25 مورد، سیریک 10 مورد و بشاگرد 4 مبتلا به کرونا ثبت شده است.

هم اکنون شهرستان های بندرعباس، میناب، رودان و قشم از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و بندرخمیر و حاجی آباد هم درحال نزدیک شدن به این وضعیت هستند.

متاسفانه با وجود این آمار بالای ابتلا، مردم در هرمزگان چنان به زندگی عادی خود مشغول هستند که گویی کرونایی در این منطقه وجود ندارد و همه اخبار و هشدارها در حد شایعه و خواب و خیال است.

به عنوان نمونه، با وجود آنکه بسیار نسبت به اجتناب از برگزاری هر گونه تجمع و مراسم عروسی و عزا تاکید شده بود، در یک مورد در شهرستان بندرلنگه مراسم ختمی برگزار و یک فرد آلوده 44 نفر دیگر را مبتلا کرده است که یک نفر از این مبتلایان جان خود را از دست داده و چند نفر دیگر بستری و تحت مراقبت هستند.

و یا در یک مورد دیگر، خانمی در بندرخمیر موجب ابتلای 20 نفر دیگر از اعضای خانواده اش شد که این آمارها نشان دهنده آن است که نه تنها فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود بلکه ابتدایی ترین اصول بهداشتی برای مبارزه با کرونا یعنی شستن مکرر دست ها و زدن ماسک هم برای این گروه ها معنایی ندارد.

البته این بی توجهی ها مسوولان هرمزگان را ناگزیر به اتخاذ تصمیمات جدید و بازگشت مجدد محدودیت ها و اعمال قوانین سخت گیرانه کرده است.

عادی سازی شرایط دلیل بی توجهی مردم به کرونا

برخی از شهروندان هرمزگان معتقدند که به دلیل عادی سازی شرایط از جمله از سرگیری فعالیت ها و بازگشایی مراکز تفریحی و زیارتی و نبود قوانین سخت گیرانه اجرایی برای رعایت پروتکلهای بهداشتی، مردم دیگر همچون ماه های قبل توجه چندانی نسبت به خطر ابتلا به کرونا ندارند و آن را خیلی جدی نمی گیرند.

کسرا شریف دینی که در روزهای گذشته با پرواز هواپیمایی آسمان از رشت به بندرعباس آمده می گوید: در این پرواز همچون سفرهای قبل، بسته های غذایی شامل کیک و آب میوه به مسافران داده شد و بسیاری از مسافران نیز بدون ضدعفونی کردن بسته ها، از آن ها استفاده کردند.

وی ادامه داد: مگر نه اینکه همواره از سوی کارشناسان بهداشتی هشدار داده می شود که باید تمام اقلام، حتی روکش اقلام بسته بندی پیش از استفاده باید ضدعفونی شود، پس چرا یک شرکت هواپیمایی نسبت به این موضوع بی توجه هست.

شریف دینی گفت: برخی از مسافران ماسک داشتند و برخی دیگر نداشتند و کسی هم نه در فرودگاه رشت و نه در فرودگاه بندرعباس نسبت به این موضوع هشدار و یا تذکر نداد.

این شهروند هرمزگانی ادامه داد: خب در این شرایط برخی ها این نتیجه گیری را برای خود دارند که کرونا پایان یافته و همه چیز به حالت قبل بازگشته و دیگر نیازی نیست حساسیت خاصی نسبت به رعایت نکات بهداشتی داشته باشند.

مریم ایزدپناه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قوانین سخت گیرانه ای برای متخلفان نیست و از همین رو نیز مردم کاملا بی توجه هستند.

وی ادامه داد: ظاهرا فقط برای نمایش و خالی نبودن عریضه است که بر روی شیشه و یا درب ورودی بسیاری از ادارات، بانکها و مراکز خدماتی نوشته شده ورود بدون ماسک و دستکش ممنوع است؛ زیرا هیچ برخورد و یا تذکری به کسانی که ماسک و دستکش ندارند و وارد این مراکز می شوند، صورت نمی گیرد و در نتیجه مردم هم بی خیال شدند که البته این بی خیالی به غیر از جان خودشان، جان بسیاری دیگر از افراد جامعه را تهدید می کند.

امین کریمی دیگر شهروند هرمزگانی می گوید: کاش مردمی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند، کمی به این فکر می کردند که در سایه این بی توجهی و شیوع دوباره کرونا، بسیاری ها از کار بی کار شده و از نان خوردن می افتند.

اوج گیری شدید ابتلا به کرونا در هرمزگان در هفته های آینده

روند فعلی ابتلا به کرونا در هرمزگان یک روند افزایشی است که با وجود این روند افزایشی، مسوولان بهداشتی این استان می گویند که در صورت رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی و کنترل نشدن شرایط، یک اوج گیری بسیار شدید در هفته های آینده خواهیم داشت که به طور یقین تبعات جانی و مالی بسیاری را متوجه استان خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن انتقاد شدید از بی توجهی مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، گفت: بارها و بارها از طریق رسانه ها به مردم هشدار دادیم که اگر پروتکلهای بهداشتی در رابطه با کرونا رعایت نشود، وضعیت ما همچون استان خوزستان خواهد شد که متاسفانه امروز شاهد این مساله و افزایش موارد ابتلا هستیم.

دکتر حسین فرشیدی افزود: بی توجهی مردم نه تنها جان خودشان و عزیزانشان را تهدید می کند، بلکه تهدید جدی برای دیگر افراد جامعه و نیروهای زحمتکش بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارز با این بیماری هستند، می باشد.

وی بیان داشت: پیش از این هشدار داده بودیم که در صورت افزایش شمار مبتلایان، محدودیت های فعالیتی و ترددی به حالت قبل بازخواهد گشت که امروز در آستانه از سرگیری مجدد قرنطینه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر 257 نفر از مبتلایان به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار 185 نفر در بخش ایزوله بوده و 11 نفر تحت مراقبت های ویژه هستند و به کمک دستگاه تنفس مصنوعی نفس می کشند.

دکتر فرشیدی اظهار داشت: در صورتی که محدودیت هایی در زمینه رفت و آمدها صورت نگیرد، هفته آینده با چالش بزرگی روبرو خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مردم خواست در خانه بمانند و از رفت و آمدهای غیرضروری به شدت پرهیز کنند.

مرگ شش مبتلا به کرونا در هرمزگان در 24 ساعت گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار ایرنا گفت: در مدت 24 ساعت گذشته 333 نفر در استان مبتلا به کرونا شدند که با ثبت این شمار، مجموع مبتلایان در استان به عدد پنج هزار و 19 نفر رسید.

دکتر محمود حسین پور ادامه داد: متاسفانه در مدت 24 ساعت گذشته شش بیمار مبتلا به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست دادند که شامل دو بیمار خانم 91 ساله و 82 ساله با سابقه بیماری قلبی و بیمار 38 ساله بدون سابقه بیماری در بندرعباس، آقای 80 ساله در رودان، خانم 60 ساله در میناب و آقای 34 ساله در بندرلنگه است.

وی با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان، گفت: این هفته در استان در مجموع هزار و 469 مبتلای جدید شناسایی شد که نسبت به هفته قبل که 989 بیمار شناسایی شده بود، 45 درصد افزایش داشته است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: فوتی‌های استان نیز هفته گذشته هشت مورد بود که این هفته به 22 مورد افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: از مسوولان ستاد ملی کرونا خواستاریم در صورت امکان، با رعایت تمام جوانب، محدودیت هایی در سطح استان اعمال کنند.

وی در خصوص ظرفیت های آزمایشگاهی هرمزگان گفت: از ابتدای شروع بیماری کرونا تاکنون ظرفیت های آزمایشگاهی استان از 20 به هشتصد مورد افزایش یافته و از دو روز گذشته تاکنون فقط از بیماران بدحال، پرخطر و علامت دار آزمایش به عمل آمده است.

ابتلای نیروهای متخصص هرمزگان به کرونا زنگ خطری جدی برای استان است

رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در کمیته تخصصی کووید 19 که به صورت اضطراری با مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد، گفت: در حال حاضر تعدادی از کارکنان در رده های مختلف اعم از پزشک، پرستار، کارگر و حتی نیروهای پشتیبان و اداری به این بیماری مبتلا شده اند.

دکتر محمد تمدن دار بیان داشت: متاسفانه اصول ایمنی و خود مراقبتی در جامعه توسط مردم به صورت کامل رعایت نمی شود و ابتلای نیروهای تخصصی و فوق تخصصی به کرونا زنگ خطر جدی برای استان است.

وی ادامه داد: روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان، علاوه بر خستگی مضاعف کارکنان، امکان ابتلای هر کدام از آنها و خارج شدن نیروهای تخصصی از چرخه درمان را در پی خواهد داشت که در پی آن خسارات جبران ناپذیری بر بدنه سلامت استان وارد خواهد شد.

دکتر تمدن دار گفت: در حال حاضر به دلیل روند افزایشی ابتلا و بستری شدن تعداد زیادی از بیماران و افزایش تعداد بخش های کووید 19، امکان شیفت بندی پزشکان و پرستاران کمتر و مواجهه آنها با بیماران بسیار بیشتر شده است.

شرکت در جشن و عزا، 99 نفر را مبتلا کرد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در هفته های اخیر مواردی از ابتلا به کرونا در استان ثبت شده که به دلیل حضور مردم در مراسم های جشن و عزا بوده است.

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: در یک مورد در بندرلنگه حضور در مراسم ختم منجر به ابتلا 44 نفر شده که از این شمار یک نفر فوت شده و یک بیمار بدحال بستری است.

وی ادامه داد: مجموع مبتلایان در جاسک 36 نفر است که 25 نفر از این شمار فقط از افراد حاضر در یک مراسم روز عید فطر بودند.

نوروزیان گفت: در مورد دیگری در بندرخمیر، یک بیمار خانم، 20 نفر از اعضای خانواده خود را مبتلا کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل بی توجهی مردم نسبت به هشدارها و رعایت پروتکلهای بهداشتی روند ابتلا به کرونا در استان در هفته های اخیر افزایشی بوده و شمار فوتی ها نیز اضافه شده است.

وی افزود: به عنوان مثال شهرستان‌های میناب، رودان، بندرلنگه و پارسیان هفته گذشته فوتی نداشتند، اما این هفته میناب 2 مورد، رودان 2 مورد، بندرلنگه 2 مورد و پارسیان یک مورد فوتی داشتند.

نوروزیان با تاکید بر توجه ویژه مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی، گفت: شهروندان در ارتباط با افراد مثبت، بدون علامت، دارای علائم خفیف، می توانند برای اطمینان از سلامتی خود به سامانه اینترنتی نظام پاسخگویی مراجعه کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: مراجعه کنندگان 48 تا 72 ساعت بعد می توانند پاسخ خود را در سامانه ببینند و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

کرونا دوباره بازارهای بزرگ هرمزگان را تعطیل کرد

استاندار هرمزگان جمعه شب درپی شیوع کرونا در استان و رسیدن به مرز هشدار به فرمانداران دستور داد: بازارهای بزرگ به مدت یک هفته تعطیل شوند و سایر اصناف با رعایت پروتکل ها فعال باشند.

فریدون همتی در دستور خود اظهار داشت: پارک ها، بوستان ها و مکان های تجمع نیز تعطیل و از ورود و سفر به روستاها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: به جز عوامل واحدهای تولید و طرح های عمرانی که فقط مجازند با رعایت پروتکل ها به فعالیت بپردازند و روند تولید و کارهای عمرانی نباید تحت تاثیر قرار گیرد و سست شود بلکه باید با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی انجام و نظارت بر واحدهای تولیدی و طرح های عمرانی به شکل جدی صورت گیرد.

استاندار هرمزگان همچنین خواستار افزایش و فعال شدن تیم‌های نظارت بر فعالیت مشاغل مختلف شد و بیان داشت: نظارت بر وسایل حمل و نقل عمومی و لزوم استفاده از ماسک در این وسایل و همه فعالیت ها با جدیت انجام و با متخلفین برخورد شود.

همتی خودداری از برگزاری مجالس عروسی، ختم، مهمانی و دورهمی های خانوادگی از دیگر مواردی است که مردم استان هرمزگان نباید به مدت یک ماه انجام شود و مردم باید به طور جدی در این روزها آن را رعایت کنند.

وی بر ضرورت فعال شدن کارگاه های تولید ماسک تاکید کرد و ابرازداشت: مردم تا جایی که امکان دارد در خانه بمانند و در صورت ضرورت برای خروج از منزل، حتما از ماسک استفاده کنند.

استاندار هرمزگان توصیه کرد: مردم در مکان های فعالیت و مشاغل خود و همچنین در وسایل حمل و نقل همچون تاکسی و اتوبوس و فروشگاه ها حتما ماسک داشته باشند و تا حد امکان خریدهای خود را به شکل غیر حضوری انجام دهند.

همتی اضافه کرد: قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا جدی گرفته شود و با توجه به شرایط موجود بیماری کرونا در استان، محدودیت رفت و آمد به ویژه در شهرستان های دارای وضعیت قرمز شیوع کرونا اعمال شود و مردم به هیچ وجه به مسافرت نروند.

کرونا از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است

با استناد به آمارها و گفته های مسوولان به این نتیجه می رسیم که تصور عادی شدن وضعیت و بازگشت به شرایط پیش از کرونا یک تصور غلط است که باید از ذهن تک تک ما خارج شود و به جای آن این نکته در ذهن نقش گیرد که کرونا از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است و سلامت و جان خودمان، عزیزانمان و دیگر افراد جامعه را نشانه گرفته است و یک لحظه غفلت می تواند عمری پیشمانی برایمان به بار آورد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر پرهیز مردم از حضور در اماکن شلوغ و فضاهای بسته، گفت: طبق آخرین تحقیقات پزشکی صورت گرفته، امکان معلق ماندن ویروس کرونا تا ساعتها در هوا وجود دارد و از همین رو مردم باید توصیه های پزشکی را بسیار جدی بگیرند.

دکتر فرشیدی تاکید کرد: شهروندان باید علاوه بر توصیه هایی از جمله شستن و ضد عفونی کردن دست ها بطورحتم رعایت فاصله دو متری را نیز مد نظر قرار دهند و اگر در برخی از مکان ها امکان رعایت این فاصله وجود ندارد از ماسک استفاده شود.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون 167 هزار و 156 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 63 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 8 هزار و 134 نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (شانزدهم خرداد) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی دو هزار و 886 بیمار جدید مبتلا به کووید -19 در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، 527 مورد بستری و دو هزار و 359 مورد (حدود 82 درصد) از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید - 19 در کشور به 167 هزار و 156 نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در طول 24 ساعت گذشته 63 بیمار دیگر مبتلا به کووید19 در کشور جان باختند و افزایش نسبی فوتی ها را شاهد هستیم که امیدواریم استثنایی باشد. از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون 8 هزار و 134 نفر جان خود را از دست داده اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون 129 هزار و 741 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده اند. 2573 نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و 40 هزار و 289 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. استانهای هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند. در 24 ساعت گذشته در 13 استان هیچ موردی از فوتی و در 5 استان فقط یک مورد فوتی بر اثر کووید19 گزارش شده است.

جهانپور گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت همچنان این است که مردم از تردد غیر ضروری خودداری کنند. حتما در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند. به جز این توصیه ها در هیچ جای دنیا توصیه دیگری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد. این توصیه اصلی وزارت بهداشت به طور عام در کل کشور و به طور خاص در استانهایی است که در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.

ویروس کرونا که رسما کووید - 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است.

این ویروس یک ویروس ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.

سازمان جهانی بهداشت می گوید حدود 80 درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند علائم خفیفی دارند در حالیکه حدود 6 درصد آنها دچار علائم جدی نظیر التهابی که در سراسر ریه گسترش می یابد، می شوند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*