جمعه 28 اردیبهشت 1403

پژوهشگر مسائل بین الملل: فرزندان قاسم سلیمانی به صحنه آمده اند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پژوهشگر مسائل بین الملل: فرزندان قاسم سلیمانی به صحنه آمده اند

تهران - ایرنا - مدیر یکی از موسسات مطالعات راهبردی در ایران، در آستانه روز قدس و در بررسی وضعیت مقاومت فلسطین، تاکید کرد که امروز نیروهای مقاومت در سراسر منطقه دارای ابتکار عمل هستند و فرزندان شهید قاسم سلیمانی به صحنه آمده اند.

دکتر سعداله زارعی مدیر مسوول موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور روز چهارشنبه این هفته در یک نشست رسانه ای، رخدادهای مهم امنیتی را که طی دو هفته گذشته در تاسیسات مهم و استراتژیک نظامی اسرائیل تومر واقع در نزدیکی تل‌آویو، تاسیسات حساس اتمی اسرائیل در نزدیکی دیمونا، پالایشگاه مهم نفتی واقع در حیفا و نیز تحولات سیاسی سال‌های اخیر که منجر به ناتوانی رژیم اشغال‌گر قدس در تشکیل دولت پدیدار شده است، مورد بررسی قرار داد.

وی در آغاز، پیشینه بحران 73 ساله فلسطین و توطئه ای حدودا 124 ساله از سوی قدرت های غربی و صهیونیسم بین الملل برای مسلمان زدایی از منطقه بویژه حذف ملت فلسطین از روی نقشه جغرافیا را یادآور شد.

سیستم اداره اسرائیل شکست خورده است

زارعی در این نشست با اشاره به حوادث اخیر و انفجارها از جمله نفت کش اسرائیلی در فجیره، انفجار در نزدیکی دیمونا و یا ماجرای تاسیسات حساس نظامی تومر در اطراف تلاویو گفت، در تومر ما شاهد یک انفجار بزرگ در این تاسیسات حساس بودیم که البته اسراییلی ها ادعا کردند این یک اتفاق طبیعی و یک اشتباه داخلی بوده است، ولی همه می دانند که تاسیسات تومر توسط انواعی از سامانه های دفاعی 52 B و گنبد آهنین و سیستم های دیگر حفاظت می شود و میلیاردها دلار (به روایتی بیش از 30 میلیارد دلار) صرف ایجاد سامانه دفاعی از تلاویو و تاسیسات حساس نظامی آن شده است.

این کارشناس مسائل راهبردی در ارتباط با افول روند سیاسی در رژیم صهیونیستی نیز پرداخت و گفت، اگر بخواهیم تبیین بهتری از وضعیت سیاسی داخلی اسرائیل داشته باشیم باید گفت در مورد ابتکار کنست که اخیرا مطرح شده است، کنست تبلور جناح بندی های خارج از پارلمان در اسرائیل است. لذا احتمال اجماع به همان اندازه که خارج از کنست مقدور نشده است به همان میزان در کنست محقق نخواهد شد. در این وضعیت نتانیاهو هم پیشنهاد کرده است حالا که سیستم در اسرائیل به بن بست رسیده کار انتخاب نخست وزیر به خود مردم واگذار شود و نخست وزیر با رای مستقیم مردم انتخاب شود.

به گفته وی این در واقع اعلام رسمی شکست سیستم اداره اسرائیل است، این در حالی است که اسراییلی ها در طول دهها سال گذشته یکی از بزرگترین امتیازات خودشان را در کل دنیا و بخصوص در منطقه خاورمیانه داشتن یک سیستم هوشمند پیشرو انتخاباتی می دانستند که انتخاب مسوولان در یک فرآیند بسیار طبیعی و فعال رخ می دهد. این اعتراف به شکست سیستم در واقع هزینه اش برای اسراییلی ها بسیار بسیار بالاست چه نخست وزیر با رای مستقیم صهیونیستها انتخاب بشود، چه پارلمان این کار را انجام دهد و چه رییس جمهور بخواهد فرد جدیدی را معرفی کند، در هر سه حالت بحران سیاسی در داخل رژیم اشغالگر قدس استمرار پیدا می کند و این یک مساله بسیار مهمی است.

ابتکار عمل در دست مقاومت است

زارعی با بیان اینکه "در کنار این مساله ما شاهد گسترش گروه های مقاومت در سطح منطقه علیه اسرائیل هستیم"، تاکید کرد: از یمن تا عراق از سوریه تا لبنان و مابقی گروه های مقاومت نوپدید امروز دارای ابتکار عمل هستند؛ به این معنا که فرزندان شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی به صحنه آمدند و در حال تمرین هستند؛ تمرین داخلی انجام شده است. جنگ با داعش یک جنگ پارتیزانی و نامتقارن بود و جنگ آینده با اسرائیل جنگی از این نوع خواهد بود. بنابراین مقاومت با دشمنی سرسخت تر از اسرائیلی ها آموزش دیده و تمرین کرده است. هم اکنون این گروهها در حال گسترش هستند و مترصد فرصت برای ایفای نقش و وظیفه خود در قبال فلسطین هستند.

عادی سازی روابط اعراب مزیتی برای اسرائیلی ها نیست

مدیر موسسه اندیشه سازان در ادامه، عادی سازی روابط برخی دولت های عرب منطقه با رژیم صهیونیستی را فاقد ارزش ذاتی دانسته و گفت: بعضی از تحلیل گران با نگاه به بعضی از مانورهای کم عمق سیاسی یا امنیتی اسرائیل گمان می کنند که این رژیم در پرونده فلسطین و در پرونده منطقه دست بالاتر را دارد، مثلا عکس یادگاری اقای نتانیاهو با وزیر خارجه بحرین یا عکس یادگاری نتانیاهو با وزیر خارجه امارات یا عکس یادگاری نتانیاهو با وزیر خارجه سودان، برای برخی تحلیلگران خیلی جذاب به نظر می آید، حال آنکه باید پرسید جایگاه بحرین، امارات و سودان در فلسطین و کل پرونده منطقه ای چه بوده است؟

وی اضافه کرد: این کشورها در هیچ پرونده ای تاثیرگذار نبوده اند که اکنون یک گفتگوی سیاسی، یا یک توافق سیاسی بتواند قدرتی برای اسرائیلی ها فراهم کند یا بعضی ها استناد می کنند به بعضی از حملاتی که اسرائیلی ها در سوریه به تاسیسات سوری یا حزب الله انجام می دهند.

یا این که برخی حملات اسرائیل به تأسیسات سوری و حزب‌الله در سوریه را بسیار بزرگ نشان می‌دهند، در حالی که این جای سوال است که از سال‌های 2011 تا کنون تعداد این حملات که کمتر از 300 مورد بوده چه تأثیری بر پرونده سوریه داشته است؟ آیا این حملات به تغییر جایگاه سوریه در منطقه منجر شده است؟ آیا این حملات به ائتلاف و هم‌پیمانی سوریه با جمهوری اسلامی ایران آسیبی رسانده است؟ آیا استراتژی مقاومت در سوریه تغییر کرده؟ آیا رفت و آمد و حضور ایران در سوریه تغییری کرده است؟ آیا توافقات میان سوریه و ایران متزلزل شده یا دائم در حال گسترش است و ابعاد جدیدی می‌یابد؟

انسجام داخلی در میان فلسطینی ها

زارعی در بخش دیگری از سخنانش در نشست رسانه ای موسسه اندیشه سازان نور، ترکیب جغرافیایی فلسطینی ها در اراضی اشغالی را به صورت جزیره های از هم جدا در آمده و ارتباطات میان مردمان غزه و کرانه باختری و همچنین قدس را از هم گسسته است، به بحث گذاشت و گفت: امروز یک انسجام در داخل فلسطین اشغالی شکل گرفته است، بطوری که اسماعیل هنیه در واکنش به سرکوب فلسطینی ها در بیت المقدس به صهیونیست ها هشدار داد که اگر جوانان فلسطینی را مورد حمله قرار دهند، ما دست بسته نخواهیم بود و مراکز صهیونیستی در قدس را مورد حمله قرار می دهیم.

این کارشناس مسائل راهبردی ادامه داد: یعنی شبه جزیره ایجاد شده از سوی صهیونیست‌ها که نوار غزه و کرانه باختری، اردوگاه‌های خارجی و مناطق محاصره شده در سال 1948 را شامل می‌شود و هرکدام جدا از هم بوده‌اند، امروز این قطعات در کنار هم قرار گرفته‌اند، به هم پیوستن فلسسطینی‌ها که با انتفاضه شروع شد و تبدیل به ساختارهایی مانند کتائب فلسطینی شد، امروز زمزمه پیوستن این قطعات به هم نیز به گوش می‌رسد. در صورتی که این بخش‌ها به هم بپیوندند، ما شاهد جمعیت 14 میلیونی فلسطینی‌ها خواهیم بود. این در حالی است که جمعیت یهودیان ساکن در فلسطین را حدود 8.5 میلیون نفر اعلام کرده‌اند. اگرچه این عدد نیز بسیار بیشتر از واقعیت است، زیرا این عدد شامل افراد دو تابعیتی هم می‌شوند که سال‌هاست از فلسطین فرار کرده و به آمریکا و اروپا رفته‌اند و عضو فعال یهودی در این سرزمین نیستند. لذا صحبت از 14 میلیون فلسطینی است که اگر این بخش‌ها یک ارتباط سیاسی، جغرافیایی، نظامی و عملیاتی بین نواره غزه و کرانه باختری ایجاد شود، اسرائیلی‌ها نمی‌توانند در برابر این وضعیت تحمل داشته باشند و خواهند شکست.

خویشتنداری سوریه روبه پایان است

زارعی دربخش دیگری از اظهاراتش در این نشست، با بیان اینکه دیگر زمان صبر سوری ها در قبال تجاوزهای صهیونیست ها سپری شده است، گفت: نکته دیگر اینکه واکنش سوریه به اسرائیل و حمله به دیمونا نشان داد که خویشتنداری سوریه رو به پایان است. تا کنون اسرائیلی‌ها عملیات می‌کردند و برخی هواپیماهای اسرائیلی پس از عملیات متواری می‌شدند و برخی موشک‌ها نیز رهگیری می‌شد. اما شلیک به سمت دیمونا علامت روشنی است که سوریه آرام آرام در حال تغییر استراتژی در برابر رژیم صهیونیستی است. این همان چیزی است که فرمانده نظامی روسیه خطاب به مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کرد: که وضعیت سوریه بدون تغییر نخواهد بود و به زودی صبر اسد به پایان می‌رسد و استراتژی سوریه تغییر خواهد کرد و آن‌گاه نمی‌توان در برابر استراتژی سوریه حتی به شهروندان اسرائیلی پاسخ داد! امروز نشانه‌های این تغییر مشاهده می‌شود و این می‌تواند صفحه امنیتی میان اسرائیل و سوریه را دگرگون کند.

معامله قرن هم پایان یافت

مدیر موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور با اشاره ناکامی و شکست تعداد زیادی از طرح ها و پروژه های آمریکا و دولت های غربی برای خاتمه دادن به بحران فلسطین به نفع اسرائیل، درباره آخرین تلاش در این مسیر تاکید کرد که بعد از دو سه سال عمر معامله قرن به پایان رسید.

وی افزود: آنچه باعث شکست معامله قرن شد، جریان مقاومت در فلسطین و محیط منطقه‌ای و بیرونی بود و نشان داد که وقتی فلسطینی‌ها و جریان مقاومت و کشورهای منطقه‌ای از استراتژی ضربه در برابر ضربه و طرح در برابر طرح استفاده کنند، هر طرح خائنانه‌ای درباره فلسطین به شکست خواهد انجامید، همان گونه که از اول انقلاب همه طرح‌هایی که (بیش از 26 طرح) سازش‌گر غربی و عربی و سازمان ملل ارائه دادند با مقاومت انقلاب اسلامی و جریان مقاومت با شکست روبرو شد، به طوری که امروز فلسطینی‌ها تهدید کننده اسرائیل هستند، لذا در چهل و دومین سالگرد روز جهانی قدس افقی برای فلسطین ایجاد شده که مورد حمایت ملت‌ها و دولت‌ها نیز قرار دارد، کما این که چندین دولت نیز هم اکنون پشت طرح مقاومت هستند و در آینده نیز مقاومت مسلحانه و همه‌جانبه خواهد توانست تحولات را به نفع فلسطینی‌ها تغییر دهد.

به گفته زارعی، امروز باید گفت که فلسطین با مقاومت برخواهد گشت و پیروز خواهد شد و در آن وقت اعلام خواهیم کرد که جهان اسلام باردیگر پوزه استکبار را به خاک مالیده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*