چهارشنبه 4 مهر 1403

کاهش دمای هوا در تهران تا هفته آینده ادامه دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کاهش دمای هوا در تهران تا هفته آینده ادامه دارد

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه امشب با عبور امواج تراز میانی جو از شمال کشور، جریانات شمالی در سواحل دریای خزر تقویت می‌شود گفت: همچنین امشب در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، شرق اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد و کاهش دما رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: فردا این شرایط علاوه بر این مناطق برای اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی و به شکل پراکنده برای شمال خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه روز جمعه با عبور موج دیگری از شمال غرب و غرب، بارش پراکنده در شمال غرب و غرب و استان‌های زنجان، قزوین و البرز آغاز می‌شود گفت: روز شنبه این بارش‌ها در سواحل دریای خزر، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی و غربی تقویت می‌شود و گستره بارش، استان‌های کردستان، همدان، مرکزی، قم، تهران و سمنان را در بر می‌گیرد.

او اظهار کرد: روز شنبه در آذربایجان شرقی، نیمه شمالی اصفهان، شمال شرق یزد و جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی، رگبار، رعدوبرق و گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها تا اواسط هفته آتی در کشور ادامه دارد گفت: وزش باد شدید از امشب شروع شده و تا شنبه دامنه‌های جنوبی البرز، شرق، شمال شرق و مناطقی از جنوب غرب را در برمی‌گیرد که سبب کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.

به گفته وی، در سه روز آینده دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان مواج و متلاطم می‌شود.

وی از کاهش دما در تهران خبر داد و گفت: تهران تا یکشنبه روند کاهش دما دارد. امشب و فردا در برخی ساعت‌ها در تهران وزش باد شدید می‌شود که همراه با احتمال گردوخاک است.

ضیائیان همچنین از صدور هشدار هواشناسی در برخی از مناطق کشور خبر داد و گفت: سامانه بارشی شدیدی در برخی مناطق کشور فعال خواهد شد. این سامانه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، وقوع مه، و در نقاط مستعد، بارش تگرگ و کاهش محسوس دما همراه خواهد بود.

او گفت: فردا در استان های گیلان، مازندران، گلستان، نوار شرقی اردبیل، ارتفاعات سمنان و شمال شرق تهران شاهد رگبار باران و رعد و برق و وزش باد خواهیم بود و در نهایت، روز جمعه استان‌های مازندران، شرق گیلان و غرب گلستان با این شرایط روبه‌رو خواهند بود.

وی گفت: این شرایط می‌تواند به طغیان رودخانه‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، و وزش باد شدید منجر شود. همچنین امکان وارد آمدن خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد.

او گفت: به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، توصیه شده است که از تردد غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود. همچنین از برپا کردن چادرهای مسافرتی در این مناطق، فعالیت‌های تفریحی مانند طبیعت‌گردی و کوهنوردی و چرای دام و تردد عشایر در نواحی مرتفع اجتناب شود. برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر، تمهیدات لازم برای حفظ سازه‌های موقت و جابه‌جایی سریع محصولات کشاورزی برداشت شده باید انجام شود. دستگاه‌های اجرایی، راهداری و وزارت نیرو نیز در آماده‌باش کامل باشند.

خبرنگار: محبوبه کباری