سه‌شنبه 3 مهر 1403

گزارش لحظه به لحظه از مناظره چهارم / قالیباف به پزشکیان حمله کرد؛ قاضی زاده به روحانی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
گزارش لحظه به لحظه از مناظره چهارم / قالیباف به پزشکیان حمله کرد؛ قاضی زاده به روحانی

چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به موضوع مسایل سیاسی و سیاست خارجی اختصاص داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز، چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (دوشنبه 4 تیر) با موضوع با موضوع مسائل سیاسی و سیاست خارجی با عنوان «ایران در جهان امروز» با اجرای مهدی خسروی آغاز شد.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و مصطفی پورمحمدی شش نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری هستند. در سه مناظره اول شش نامزد ضمن پاسخ به پرسش های کارشناسان، برنامه های خود را برای بهبود وضعیت اقتصاد و فرهنگ کشور، اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، بهبود وضعیت بهداشت، آموزش، هدفمندسازی یارانه ها، کاهش فقر، حجاب و حقوق و جایگاه زنان برای مردم تشریح کردند.

براساس قرعه کشی انجام شده ترتیب جایگاه نامزدها و طرح پرسش ها بدین شرح است: محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، امیرحسین قاضی زاده، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی.

باید به اراده مردم تکیه کنیم

در بخش دیگر این مناظره علیرضا زاکانی بیان کرد: ما معتقدیم باید به اراده مردم تکیه کنیم و معتقدیم دوران گذار است. سیاه نمایی که درباره ایران شکل گرفته باید شکسته شود. ما ظرفیت بی نظیری در منطقه داریم که به نظر بزرگان دشمن در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است امروز تجلی ویژه پیدا کرده است. ما باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

او افزود: ما باید به جای وابستگی دیگران را به خود وابسته کنیم این خیلی امر مهمی است. ما وقتی در کشور ظرفیت هایی را خلق می کنیم که 36 کشور در انتقال بار به ایران وابسته می شوند نشانگر قدرت ایران است. وقتی شما در جهان و قدرت های نوظهور ارتباطی را دنبال می کنید مانند بریکس که آرزوی برخی بود و در دولت شهید رئیسی به نتیجه رسید. با ایده محوری و منزلت جویی ما باید مسیری را برویم که در این مسیر ایران را بر قله های جهان بنشانیم.

اشتغال و ارزآوری؛ دو عامل موثر بر سیاست خارجی

سپس سعید جلیلی درباره ایجاد فرصت در سیاست خارجی گفت: فرصت اینگونه شکل می گیرد که کشورها اشتراکاتی با هم دارند که زمینه ساز تعامل و فرصت اقتصادی است. ما باید بدانیم در روابط با کشورهای جهان چه اشتراکاتی داریم. اولین ایراد این است که ما چند کشور محدود را مدنظر بگیریم که با مشکل دارند و فرصت را به تهدید تبدیل می کنند. ما در دنیا کشورهای متعددی داریم که زمینه ساز ایجاد فرصت برای ما هستند.

او ادامه داد: ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم‌، اشتغال و ارزآوری، سیاست خارجی موفق است که در پایان سال مشخص شود تا چه اندازه توانسته این دو موضوع را مرتفع کند. ما باید اولویت ها را مشخص کنیم. در زمانی همین کسانی که ادعاهایی دارند روابط ما با ترکمنستان 6 میلیارد دلار بود اما به دلیل عدم شناخت اولویت ها کاهش پیدا کرد. ما باید برای هر کشور برنامه مشخص و ویژه ای داشته باشیم. زمانی من معاون آمریکای لاتین وزارت خارجه بودم و در همان زمان صادرات خود را به این کشورها به چند میلیارد دلار رساندیم. همین شهید رئیسی در سفر آخرش چه چیزی را به رخ کشید؟ در سریلانا صادرات فنی را به رخ کشید. امروز در گردشگری، سلامت، مسایل فرهنگی و... می توانیم برای کشور ایجاد فرصت کنیم. ما در منطقه مقاومت که بیشترین همکاری ها را داشتیم و جوانان ما به آنجا رفتند و به حق از مقاومت دفاع کردند‌. ما امروز در برخی از کشورها فرصت های کم نظیری داریم و باید از آن استفاده کنیم.

بحث سیاست داخلی نشد؟‌

در ادامه مصطفی پورمحمدی بیان کرد: این مناظره هم مناظره سیاسی است اما کجا بحث سیاست داخلی شد؟ این همه میزگرد و جلسات گفتگو حرفی از سیاست داخلی به میان نیامد و هر سه بزرگواری که تاکنون صحبت کردند هم بحثشان سیاست داخلی است. ما چرا نمی خواهیم درباره موضوع مهم کشور که امروز انتخابات است صحبت کنیم. رهبری فرمودند با مشارکت افتخار ملی شکل می گیرد و همه برای افزایش مشارکت تلاش کنیم. امروز اما نتایج نشان می دهد که افزایش مشارکتی نمی بینیم و سهم افراد هم تغییری نکرده و حس و حال جدیدی در جامعه نمی بینیم. این مسئله امروز ایران است.

او افزود: انتخابات ناموس سیاسی کشور است و جمهوری اسلامی با رای و حضور مردم شکل گرفته است. من وقتی وزیر کشور شدم دیدم مشکل انتخابات مشکل جدی است، ما هر سال مشکل انتخابات داریم. سال 87 نامه ای به رهبری نوشتم و مشکلات انتخابات را مطرح کردم و ایشان به مجمع ارجاع دادند تا بررسی شود و مجمع هم رسیدگی کرد و 8 سال طول کشید تا سیاست های کلی انتخابات نوشته شود. من آنجا اعتراض کردم به آقای هاشمی که چرا به تعویق می افتد و گفتند در آن ها سال مصلحت نیست. اما تا به امروز هنوز کامل نوشته نشده است و از مجلس دهم و یازدهم که آقای قالیباف بودند هم این قانون نوشته نشده است. من معتقدم سال 88 یکسری از مشکلات ناشی از نبود قانون درست انتخابات بوده است.

پورمحمدی بیان کرد: تعدادی از آقایون چون آقای جهانگیری، لاریجانی، دکتر حسینی و... تایید صلاحیت نشدند، چرا؟ چه تفاوتی با ما دارند؟ من به شورای نگهبان حق می دهم اما مشکل با برخی قوانین دارم. نباید قوانین ما شناور باشد. دوستان ما اینجا نشستند و بگویند نماینده کدام جریان سیاسی مشخص هستیم، ما خودمان هستیم فقط. حتی آقای پزشکیان که وابسته به جریان خاصی هستند اما برنامه های خودشان را دارند. تا این مسایل حل نشود ما شاهد عدم مشارکت هستیم و تا این موضوع حل نشود همه مشکلات وجود دارد.

جریان آقای پزشکیان نگاه تک بعدی به مسایل سیاست خارجی داشتند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه این مناظره گفت: ما این روزها وقتی که خدمت مردم می رسیم از یک نظر مردم انتقاد می کنند که چرا شما واضح صحبت نمی کنید و پاسخ سخنان نامزدها و مشاورانشان را نمی دهید. من امشب تصمیم گرفتم کمی مصداقی تر موضوعات را مطرح کنم. در مورد همسایگان سیاست ایران همواره برقراری صلح، آرامش و جلوگیری از مداخله بیگانگان بوده است، اگر چه گاهی این سیاست مختل شد. شما یادتان هست دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد، جایگاه ما در منطقه بسیار نامطلوب بود. روابط ما با افغانستان بد بود و جریان رسانه ای و مهندسی افکار عمومی همین آقایان در ابتدای دولت شهید رئیسی و روی کار آمدن طالبان قصد داشت جامعه را به نحوی تحریک کند که جنگی با طالبان شکل بگیرد. بماند که در دولت اصلاحات هم عناطر دیپلماتیک ما مظلومانه در مزار شریف به شهادت رسیدند و ما در آستانه جنگ قرار گرفتیم.

او افزود: جریان آقای پزشکیان نگاه تک بعدی به مسایل سیاست خارجی داشته اند و هر زمان که روی کار آمدند سایه جنگ بر سر کشور ما ایجاد شده است. شهید رئیسی روندی متفاوت را تجربه کرد و دوستانی که دنبال برجام یک و دو بودند می خواستند دست ما را از این قدرت کوتاه کنند. آقای الهام علی اف اواخر دولت آقای روحانی برای ایران خط و نشان کشید و رابطه ما با کشورهای ترکمنستان و... به هم خورده بود. هم روابط با عربستان اصلاح شد و هم مصر یخ ارتباطی اش با ما حل شد و هم تنش آذربایجان حل شد و هم قراردادهای باقی مانده از کریدورهای شمال به جنوب به نتیجه رسید.

ما هم با خودمان دعوا داریم

در ادامه مسعود پزشکیان با تبریک عید غدیر بیان کرد: آنکه بیشتر از همه باید دوست داشته باشید عمل به حق و عدل فراگیر است و آنچه رضایت همه مردم را در آن ببینی و این موضوعی است که ما در داخل داریم و آنچه آقای دکتر مطرح کردند هم زائده آن تفکری است که به نادرست شکل گرفته است. حضرت می فرمایند خواص پرمدعا هستند و به عموم مردم باید توجه کرد. اگر می خواهیم مشکلات را حل کنیم باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم. ما اینجا مشکل داریم. در موضوع بحث های اقتصادی، برجام برای همان دولتی است که دوستان می فرمایند بد است و می خواهند الان آن را ادامه دهند. دعوا سر این است که به اسم من باشد و به اسم شما نباشد و این اختلافات باعث شد تا آن دوره که دولت تلاش کرد برجام را به سرانجام برساند سد راه آن شدند و نتیجه آن مشکلاتی است که امروز مردم دارند.

این نامزد بیان کرد: ما باید در منطقه بتوانیم اثرگذار باشیم، ما هم با خودمان دعوا داریم و هم با همسایگان. کاری که شهید رئیسی برای حل مشکل با همسایگان و اجرای برجام قابل تحسین است اما به خاطر مشکلات داخلی نشد این اقدامات نتیجه بدهد. ما باید تحریم های ظالمانه، اف ای تی اف و... را برطرف کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. ما الان گران می خریم و ارزان می فروشیم. ما تا مشکلات خود را درباره ارتباطات بین المللی حل نکنیم آن ها هم کاری برای ما نمی کنند. با شعار دادن هم مشکلی حل نمی شود، چین، عراق و روسیه هم اگر قرار باشد برای ما کاری کنند، از طرق بهبود شرایط خارجی ماست.

پزشکیان تاکید کرد: ما سهم خود را از بازار با گفتگو و وحدت و انسجام داخلی حل کنیم. من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحثی بشوم که می گویند گروه و تیم شما این کار را کردند.

ستاد آقای پزشکیان توجهی به اجماع ندارد

محمدباقر قالیباف در ابتدای برنامه در پاسخ به پرسش ها گفت: امروز در دولت چهاردهم اولویت دیپلماسی و سیاست هایی است که مصوبه نظام است و ما تعداد قابل توجهی پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده است. ما اولویت اول مان این است که هیچ پرونده بازی نداشته باشیم و حل و فصلشان کنیم. مهم ترین موضوعی که می تواند ما را موفق کند، ایجاد اجماع در سطح ملی است و ما نیازمند اجماع و وحدت هستیم. لذا این اجماع ضرورت کار در داخل و خارجی است.

او افزود: بنده به طور روشن معتقدم باید مذاکره کنیم همانطور که شهید رئیسی مذاکرات را دنبال کرد اما به توافق می رسیم که در همین قانون راهبردی بند ششم به آن پرداختیم و در کنار آن در حوزه داخل هم به خنثی سازی تحریم ورود خواهیم کرد. دکتر پزشکیان همیشه بر این موضوع تاکید داشتند اما ما امروز می بینیم که ستاد ایشان و خودشان نکاتی را مطرح می کنند که ما احساس نگرانی داریم و کمتر توجه به اجماع نظر و وحدت پیش می آید. این مسایل باعث می شود که تنش بین مردم با مردم و مجموع دستگاه ها با هم ایجاد می شود و باعث گم شدن صدای مردم و عدم حل مشکلاتشان می شود.

قالیباف بیان کرد: در بحث قانون راهبردی مشاور ایشان اعلام کردند ما این قانون را مانع رفع تحریم می دانیم، این در شرایطی است که رهبر انقلاب فرمودند این قانون مبنای ما برای مذاکره است. اگر از همین الان این بحث ها مطرح شود، طبیعتا برای آینده بهانه ای می شود که بگویند نگذاشتند و نشد. مانند واکسن که این روزها شنیدم گفتند نگذاشتند وارد شود. این مسایل باعث تکرار دهه 90 می شود که دهه تلخی بود. ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه ما حل مشکل شما با اولویت بحث های اقتصادی و استفاده از ظرفیت هاست. ما اینجا هر چه از آقای دکتر شنیدیم وحدت بود اما در میدان اتفاق دیگری در حال رخ دادن است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.