جمعه 15 تیر 1403

17 هزار مبتلا به کرونا در سنندج قرنطینه شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
17 هزار مبتلا به کرونا در سنندج قرنطینه شدند

سنندج - ایرنا - رییس مرکز بهداشت سنندج گفت: طی مهر و آبان 17 هزار مبتلا به کرونا در این شهر قرنطینه شدند که 14 هزار نفر آنان اطرافیان در تماس با مبتلایان بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، دکتر جهانبخش یوسفی روز دوشنبه در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور وزرای کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر نیز چهار هزار و 870 مبتلا به کرونا در سنندج در منازل و اماکن مختلف قرنطینه هستند.

وی با بیان اینکه کردستان و سنندج دارای وضعیت قرمز از لحاظ شیوع کرونا است، افزود: در حال حاضر 814 مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده که 455 نفر آنان در مراکز درمانی سنندج هستند.

رییس مرکز بهداشت سنندج به افزایش مراکز منتخب بهداشت این شهر از 2 به سه مورد اشاره و اضافه کرد: برای ارائه خدمات بهتر به بیماران و افراد مشکوک، از ظرفیت بیمارستان تامین اجتماعی هم استفاده می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه کار اطلاع‌رسانی در زمینه رعایت توصیه‌های بهداشتی از طریق فضای مجازی، رسانه‌ها و محلات انجام می‌شود، یادآور شد: 188 گروه در سنندج طی ماه‌های مهر و آبان به بازرسی از یک هزار و 200 مکان عمومی پرداختند که 200 اخطاریه و 94 پلمب، از نتایج این بازرسی‌ها بود.

وی با انتقاد از عدم همکاری اصناف در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و بستن مغازه‌ها در ساعت 18 گفت: نقص سامانه 4030، عدم استفاده از ماسک در مناطق حاشیه شهر به دلیل ناتواتی مالی و کمبود تعداد اکیپ‌ها برای بازرسی از اصناف، از جمله مشکلات موجود است که باید اقداماتی اساسی در این زمینه صورت گیرد.

رییس مرکز بهداشت سنندج خواستار اعمال جرائم جایگزین برای اصناف متخلف شد و اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود برای اصنافی که دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند، از تخفیف یا معافیت مالیاتی برخوردار شوند و برای واحدهای صنفی متخلف نیز جرائم مالیاتی در نظر گرفته شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (25 آبان 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 12 هزار و 543 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و دو هزار و 544 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 762 هزار و 68 نفر رسید.

خوشبختانه تاکنون 558 هزار و 818 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 5666 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و 505 هزار و 70 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

با فوت 459 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید19 در کشور به 41 هزار و 493 نفر رسید و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

بیماری کووید 19 بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از 54 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

*س_برچسب‌ها_س*