شنبه 29 اردیبهشت 1403

18 شهریور و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
18 شهریور و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان ها - ایرنا - امسال بازگشایی مدارس برای کمتر دانش آموزی با وجود کرونا شادی آور بود و در چهرهای شاد و خندان دانش آموزان و حتی والدین آنها موجی از استرس و نگرانی موج می زد.

حدود هفت ماه تعطیلی اجباری به دلیل شیوع کرونا از پانزدهم شهریور بازگشایی شدند؛ تجربه متفاوتی که در آن آموزش و پرورش زیر چتر سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

مهربانی را که ماه مهر هرساله برای دانش آموزان داشت و شور و شوقی آکنده از عشق به تحصیل و جشن بهار علم و تربیت، خرید لوازم التحریر و کیف و کفش را برایشان به ارمغان می آورد، امسال بازگشایی مدارس در نیمه شهریور برای کمتر دانش آموزی با وجود کرونا شادی آور بود. ترس ودلهره از شیوع بیماری کووید 19 آنجا بیشتر می شود که بنا بر اظهارات مسوولان ستاد مقابله با کرونا هنوز بسیاری از استان ها و شهرها در وضعیت قرمز و یا هشدار کرونایی قرار دارند و روزانه بیش از یکصد نفر در کشور در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

بازگشایی دوباره مدرسه‌ها که به گفته وزیر آموزش‌وپرورش با حضور مدیران، معلمان و کادر مدارس انجام می شود، اجباری برای حضور دانش آموزان نیست و حضور فیزیکی دانش آموزان هم با نصف ظرفیت کلاس و به صورت زوج و فرد اجرا می شود. مدرسه‌ها با حال‌وهوایی تازه روبرو شده است که تابه‌حال هیچ‌وقت ندیده و نشنیده بودیم؛ حضور دانش‌آموزان با ماسک و ژل ضدعفونی، الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته اضطرابی که به‌جز درس، مقداری هم از جنس استرس ابتلا به کرونا است.

مادرها اضطراب بیشتری دارند؛ درست مثل همه اولین روزهای مهرماه؛ بعضی مادرها با هم صحبت می‌کنند تا بدانند در این دوران کرونایی و آموزش از راه دور، فرزندشان در مقایسه با دیگر دانش‌آموزان تا کجا پیش رفته است. خیلی از پدر و مادرها هنوز دل فرستادن بچه‌ها به مدرسه را ندارند و خودشان آمده‌اند تا سؤالاتی از معلمان و کادر مدرسه بپرسند.

به گفته عبدالله کرمی فوق تخصص عفونی اطفال تا پایان پاندمی کرونا یک میلیون کودک ایرانی در خطر هستند، و بدترین حالت بروز موج سوم و چهارم کرونا در پاییز است که باید آمادگی کامل داشته باشیم.

وی افزود: باید برای پاییز و زمستان و برخورد علمی و اجرایی مناسب آماده باشیم و سناریوهای مختلف مدیریتی را در نظر بگیریم و خود را برای بدترین وضعیت ممکن آماده کنیم. بدترین وضعیت حالتی است که موج سوم را به خاطر اجتماعات اخیر و مسافرت‌های غیر ضروری داشته باشیم و بعد از بازگشایی مدارس و ظهور آنفلوانزا موج چهارمی هم از راه برسد که در آن کودکان هم به خاطر حضور آنفلوانزا و کرونا کنار هم میزان درگیری بیشتری را داشته باشند.

با تداوم بیماری کووید - 19 در شهرهای ایران و احتمال شیوع موج سوم این بیماری در فصول سرد سال، متولیان آموزش کشور بر آن شدند تا برنامه ریزی دقیق تری برای سال تحصیلی 1400- 1399 با سناریوهای مختلفی اتخاذ کنند که در نهایت برگزاری حضوری کلاس ها نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

آغاز روند صعودی مبتلایان به کرونا در پیرانشهر 

دکتر مجید کاسیان‌زاده مدیر شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر با اشاره به وجود روند نزولی و حتی به صفر رسیدن تعداد بستری در روزهای ابتدایی شهریور امسال در این شهرستان گفت: طی هفته گذشته، روند صعودی مبتلایان به کرونا در این منطقه آغاز شد که امیدواریم تداوم نداشته باشد.

وی افزود: در اواخر مرداد و اوایل شهریورماه جاری، روند ابتلا به بیماری کرونا در پیرانشهر نزولی بود به نحوی که در هفته آغازین شهریور، تعداد بستری ها در این شهرستان به مدت یک هفته، به صفر رسید.

وی یکی از اصلی ترین عوامل افزایش آمارهای ابتلا به کرونا در پیرانشهر را بی توجهی به استفاده از ماسک اعلام کرد و گفت: متاسفانه شهروندان در این شهرستان رعایت فاصله گذاری اجتماعی را فراموش کرده اند و این موضوع با بازگشایی مدارس، خطر افزایش آمارها را پی دارد و احتمال می رود با ادامه وضع کنونی شاهد پیک بعدی کرونا در شهرستان باشیم.

بیماران زمینه‌ای در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا 

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: افراد دارای بیماری زمینه‌ای نظیر بیماری‌های قلبی، ریوی، متابولیک و کلیوی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.

وی افزود: بیماران زمینه‌ای در غربالگری‌های چندمرحله‌ای که در خصوص ویروس کرونا در استان انجام گرفته شناسایی شده‌اند و نگرانی از بابت تامین این واکسن نداشته باشند. علاوه‌بر آن، کودکان بین 6 ماه تا 6 سال و کادر بهداشت و درمان که به صورت مستقیم با بیماران مبتلا به این ویروس در تماس هستند نیز در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.

850 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در نوبت سوم غربالگری کرونا شدند

مرحله سوم غربالگری کرونا تاکنون با غربالگری 850 هزار نفر از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی انجام شده است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: این دانشگاه حدود پنج میلیون نفر جمعیت را زیر پوشش دارد که غربالگری مرحله سوم در قالب دو گروه افراد پر خطر و سایر گروههای سنی در حال اجراست. دکتر محمد حسن درخشان افرود: از بین یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت پرخطر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون 45 درصد آن در مرحله سوم غربالگری شده اند. وی جمعیت پرخطر را شامل مبتلایان به بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت، مادران باردار و کودکان زیر پنج سال عنوان کرد که حدود 500 هزار نفر آنان تاکنون تحت غربالگری قرار گرفتند.

هوای بارانی و خطر شیوع کرونا در کمین زلزله‌زدگان رامیان

در حالیکه داده‌های سازمان هواشناسی از وقوع تندباد و ریزش باران در مناطق شرقی گلستان طی ساعات آینده خبر می دهد؛ قرار است با هدف جلوگیری از شیوع کرونا توزیع ماسک و اقلام بهداشتی بین اهالی زلزله زده این خطه شمالی ایران آغاز شود.

شهرستان رامیان و روستای قورچای کانون زلزله؛ هرچند توزیع اقلام ضروری و غذا بین زلزله زدگان از سوی نهادهای مختلف ادامه دارد اما کمبود چادر و قطع گاز عمده ترین مشکل و نیاز آسیب دیدگان است.

دورهم نشینی و اختلاط خانواده‌ها در کنار کمبود ماسک و اقلام بهداشتی خطر شیوع کرونا در بین زلزله زدگان رامیان را هم افزایش داده است.

با هماهنگی صورت گرفته با هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی گلستان اقلام ضدعفونی‌کننده و ماسک بین خانوارهای مناطق اسکان اضطراری آغاز شده است و این روند ادامه می یابد.

اصراری برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ندارد

محمدرضا پور محمدی استاندار آذربایجان‌شرقی ضمن درخواست از مدیرکل آموزش و پرورش استان و همکارانش برای نظارت و دقت بیشتر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس گفت: ستاد استانی مقابله با کرونا اصراری بر حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ندارد.

وی با اشاره به وجود برنامه «شاد» برای آموزش دانش آموزان در فضای مجازی افزود: این امر به ویژه در شهرهایی که وضعیت شان از نظر آمار مبتلایان به کرونا نارنجی یا قرمز است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

باید توجه کنیم که این بیماری هنوز تمام نشده و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، رعایت دستورالعمل های بهداشتی به عنوان تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا اهمیت مضاعف می یابد.

نتیجه 40 درصد آزمایش‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی مثبت است

محمد حسین صومی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه حدود 40 درصد نتیجه آزمایش‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی مثبت است، گفت: روزانه حدود 220 تست کرونا در استان انجام می‌شود.

وی افزود: آذربایجان شرقی موج دوم کرونا را یک و تیم ماه قبل تجربه کردکه بعد آمار مبتلایان پایین آمد، اما اکنون دوباره شیب به تدریج بالا می رود.

وی با بیان اینکه روزانه سه چهار نفر فوتی کرونا در استان داریم، اظهار کرد: تا سیزدهم شهریور ماه جاری وضعیت آذربایجان شرقی از نظر ابتلا به کرونا عادی بود، اما اکنون روند به تدریج افزایش می یابد.

خانواده ها نگران آموزش حضوری فرزندان خود در مدارس نباشند

محمد رحمتی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: زمینه آموزش حضوری دانش آموزان با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در مدارس استان فراهم است لذا خانواده ها نگران آموزش حضوری فرزندان خود در مدارس نباشند.

وی افزود: بازدید روزانه از واحدهای آموزشی مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی بازگشایی مدارس شامل فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و ضدعفونی انجام می گیرد در مدارسی که پروتکل های رعایت نمی شود پی گیری های لازم انجام می شود لذا خانواده ها نگران نباشند. والدین می توانند با حضور در مدرسه فرزند خود از نزدیک چگونگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی را مشاهده کنند آن وقت نسبت به آموزش حضوری و غیرحضوری فرزند خود تصمیم بگیرند ضمن اینکه طی روزهای اخیر کلاس هایی برای اولیاء دانش آموزان گذاشته شده است.

اوج‌گیری خفیف کرونا در خراسان رضوی

طبق گزارش‌های منتشر شده خراسان رضوی اکنون در وضعیت بروز کم بیماری کرونا قرار دارد اما به نظر می‌رسد این استان وارد دوره اوج (پیک) اما خفیف کرونا شده است.

دکتر حمید رضا رحیمی رییس کارگروه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تعداد مبتلایان سرپایی و بستری و موارد مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا در خراسان رضوی در حال کاهش است و سیر نزولی را طی می‌کند. اکنون تعداد مبتلایان بستری بر اثر کرونا در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به 80 نفر در روز کاهش یافته است ولی مردم بدانند این وضعیت شکننده است و به منزله این نیست که شرایط خطر بیماری را پشت سر گذرانده‌ایم.

اخبار کرونایی استان ها 

روند صعودی مبتلایان به کرونا در پیرانشهر آغاز شد

بیماران مبتلا به کرونا با علائم خفیف در منزل مراقبت شوند

آموزش خودمراقبتی در برابر کرونا به دانش آموزان قم ارائه می‌شود

بیماران زمینه‌ای در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا قرار دارند

مشارکت‌های مردمی در اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اثرگذار است

850 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در نوبت سوم غربالگری کرونا شدند

هوای بارانی و خطر شیوع کرونا در کمین زلزله‌زدگان رامیان

کرونا به کمک کسب و کارهای نوین آمد

اصراری برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ندارد

خانواده ها نگران آموزش حضوری فرزندان خود در مدارس نباشند

اوج‌گیری خفیف کرونا در خراسان رضوی

45 درصد جمعیت کردستان در مرحله سوم کووید 19 غربالگری شدند

روند ثابت ابتلای به کرونا در استان اردبیل ادامه دارد

کرونا درآمد بیمارستان خلخال را به یک سوم کاهش داد

تربت‌حیدریه در وضعیت زرد از نظر میزان ابتلا به کرونا قرار دارد

86 بیمار کرونایی در البرز بستری شدند

گزارش های کرونایی استان ها

اقدامات مقابله‌ای با کرونا در مدارس و نگرانی خانواده‌ها

نشاط و لبخند دانش‌آموزانی که در سایه کرونا گم شد

اصول تغذیه صحیح در دوران کرونا

آموزش زیر چتر سلامت

توسعه کیش در میانه تحریم و کرونا

تازه‌ترین آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت 132 بیمار کرونای دیگر در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید19 در کشور به 22 هزار و 542 نفر رسید و 28 استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (18 شهریور 1399) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 302 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و هزار و 226 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 391 هزار و 112 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون 337 هزار و 414 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 3713 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و 431 هزار و 646 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

وی با اعلام اینکه همچنان 13 استان در وضعیت قرمز و 15 استان در وضعیت هشدار هستند، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
18 شهریور و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 2
18 شهریور و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 3
18 شهریور و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 4