شنبه 8 اردیبهشت 1403

3 ماه طلایی دلار / بازدهی دلار در سالی که گذشت

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
3 ماه طلایی دلار / بازدهی دلار در سالی که گذشت

اقتصادنیوز: در این گزارش بیشترین و کمترین بازدهی نرخ دلار در سال 1402 و دلایل نوسان اسکناس آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز، نگاهی به چارت قیمتی دلار در سال 1402 حکایت از پستی و بلندی های زیادی دارد که گاه به دلایل سیاسی و در بعضی اوقات ناشی از مسائل اقتصادی و... بوده است. بر این اساس مجموع این عوامل دست به دست هم می دهند و میزان بازدهی یک دارایی را تعیین می کنند.

اقتصادنیوز در این گزارش به بررسی میزان بازدهی نرخ دلار در یک سال گذاشته پرداخته است‌.

به بیانی ساده تر بازدهی، به میزان سود و زیان یک سرمایه گذاری گفته می شود که در مدت زمان معینی به دست می‌آید یا از دست می‌رود. در واقع این دوره متناسب با افق زمانی سرمایه‌گذاری فرد می‌تواند از روزانه، هفتگی، ماهانه تا سالانه یا هر دوره زمانی دیگری تغییر کند. به عبارت دیگر بازده را می‌توان پاداشی تعریف کرد که سرمایه‌گذار به ازای سرمایه‌گذاری خود در یک دوره زمانی به دست می‌آورد.

کارنامه قیمت دلار در سال 1402

در همین راستا، قیمت دلار که در روز پنجم فروردین سال 1402 در کانال 50 هزار تومان و بر روی 50 هزار و 700 تومان قرار داشت در آخرین روزهای اسفند 1402 بنا به روایت برخی سایت های داخلی به مرز 60 هزار تومان رسید.

بازدهی قیمت دلار در سال 1401 و 1402

بررسی ها نشان می دهد بازدهی نرخ دلار در سال 1402 تقریبا 25.8 درصد بوده است. این در حالی است که سال 1401 نرخ بازدهی دلار در حدود 84 درصد قرار داشت.

3 ماه طلایی دلار در سال 1402

نگاهی دقیق تر به نوسانات اسکناس آمریکایی نشان می دهد که دلار در اکثر ماه های سال 1402 بازدهی نسبتا محدودی داشته اما در این میان فصل زمستان بیشترین و مثبت ترین عدد را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب دی ماه رتبه نخست را با رقم 7.9 درصد، در کارنامه ثبت کرده است. همچنین اسفند ماه عدد بازدهی 5.7 درصد بوده است. سومین ماه هم بهمن است که میزان بازدهی در حدود 5.3 درصد محاسبه شده است.

اما در دی ماه چه اتفاقی افتاد که دلار بیشترین بازدهی ماهانه را به خود اختصاص داد؟

بررسی جزئی تر نوسان نرخ دلار و ارقام اعلامی رسمی و نیمه رسمی در ماه مذکور نشان می دهد قیمت دلار روز دوم دی ماه که در حول و حوش 50 هزارو 250تومان معامله شده بود در آخرین روز ماه یاد شده به رقم 54 هزارو 150 تومان رسید. در واقع بنابر روایت رسانه ها دلار در این بازه یک ماهه نزدیک به 4 هزار تومان افزایش را تجربه کرد.

معامله گران می گفتند که بازار اشباع خرید شده است. اشباع خرید زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی بیشتر از ارزش واقعی خود معامله شود. به عبارت بهتر، این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که یک دارایی روندی صعودی داشته باشد و با هیچ اصلاح قیمتی مواجه نشود. بنا بر نظر تحلیل‌گران، سهمی که دچار اشباع خرید باشد بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی و تکنیکالی افزایش قیمت پیدا می‌کند و به همین علت، ممکن است در هر زمانی با ریزش ناگهانی قیمت مواجه شود.

البته تتر هم در دهه دوم و سوم دی ماه صعودی شد و از مرز 53 هزار و 300 تومان عبور کرد. به نظر می رسد یکی از دلایل رشد قیمت دلار در تهران احتمالا همین اتفاق بوده است.

از سوی دیگر بنابر ادعای معامله گران یکی دیگر از دلایل نوسانی شدن بازار ناشی از خبری بود که رسانه ها در خصوص پول های بلوکه شده ایران منتشر کردند. سیدحسین موسویان دیپلمات پیشین ایران در مقاله ای در میدل ایست آی نوشته بود «جنگ اسرائیل علیه غزه، عملا این توافق موقت بین آمریکا و ایران را کشت. یک مقام اروپایی به من گفت: به خاطر جنگ غزه، آمریکایی‌ها مذاکرات با ایران را ادامه نخواهند داد. آمریکایی‌ها از قطری‌ها محترمانه خواسته اند که آنها محترمانه از ایران بخواهند که در شرایط فعلی ایران محترمانه درخواستی برای برداشت از این شش میلیارد آزاد شده نداشته باشد. کنگره آمریکا هم تصویب کرد که 6 میلیارد دلار آزاد شده ایران، مجددا بلوکه شود. از این رو شرایط رفته رفته بغرنج‌تر می‌شود.»

«بلومبرگ» هم در خبری «مدعی شد» که «مقامات کاخ سفید در طرحی به بررسی امکان مسدودسازی دوباره 6 میلیارد دلار از منابع ارزی حاصل از فروش نفت ایران که به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان، آزاد شده و به بانک قطری واریز شده بود، می‌پردازد.»

دراین میان اظهارات «رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» نیز موضوعی بود که مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کردند گروسی «مدعی شده بود که ایران در سطح بسیار، بسیار بالا در حال غنی‌سازی اورانیوم است و به سطح تسلیحات (هسته‌ای) نزدیک شده است.» گروسی همچنین در ادامه ادعای خود گفته بود «تهران همچنان برای حضور بازرسان مانع‌تراشی می‌کند.» برخی از معامله گران تصور می‌کردند که ادعاهای آقای مدیرکل ممکن است زمینه فشار بیشتر غرب بر تهران شود.

خرداد، پرنوسان‌ترین ماه دلاری 1402

از ماه‌های طلایی بازار دلار که بگذریم، کمترین بازدهی هم در خرداد ماه بوده که رقم منفی5.7 درصد است. به زبانی ساده، خرداد ماه زیان سرمایه گذاران بوده است.

بازار ارز بمباران خبری شد

در واقع در سومین ماه فصل بهار، بازار ارز تهران بمباران خبری شد. از همان روز های ابتدای ماه مذکور، رسانه‌ها خبر دادند که هیثم بن طارق سلطان عمان به تهران خواهد آمد و همین امر موجب شد اسکناس آمریکایی در تهران به این خبر تعظیم کند و جناح افزایشی بازار مجالی برای قدرت نمایی پیدا نکنند.

این سفر در شرایطی بود که منطقه شاهد شکل‌گیری نظم جدیدی بود. از یک طرف تهران و ریاض بعد از یک دوره کاملا پرتنش، در مسیر تنش‌زدایی قرار گرفتند و از سوی دیگر صحنه بین الملل شاهد دعوت و پذیرش سوریه در ورود به مجموعه‌های عربی منطقه بود.

تحلیلگران سیاسی واقتصادی باور داشتند سفر هیثم بن طارق آل‌سعید قبل از آنکه فصل جدیدی از توسعه روابط و مناسبات تجاری میان تهران - مسقط بود، بیشتر در راستای مناسبات برجامی و فرابرجامی تدارک و تمهید یافته بود. این ادعا بدان جهت قوت گرفت که نقش میانجیگری عمان در توافق هسته‌ای مسبوق به سابقه بوده و توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با 1+5 بیش از همه در نقش‌آفرینی مقامات عمان بوده است.

جدای از نقش‌آفرینی عمان در توافق هسته‌ای، عمان با واسطه‌گری در آزادی زندانی‌های دوتابعیتی منحصرا در آزادی نازنین زاغری رادکلیف و انوشه آشوری نقش داشت. تحت این شرایط به نظر می‌رسید که سلطان عمان حامل پیام‌هایی از سوی مقامات واشنگتن حول محور مذاکرات درباره زندانی‌های دوتابعیتی دیگر در تهران خواهد بود. برخی از تحلیلگران می گفتند این اتفاق شاید بتواند به پیکر نیمه جان برجام جانی دوباره دهد و همین امر موجب شده بود خریداران از بازار دلار خارج شوند و معامله گران در لاک احتیاط فرو بروند.

از طرفی هم برخی مدعی بودند که بعد از سلطان، قرار است رافائل گروسی به تهران بیاید‌. البته در این ماه نشست شورای حکام نیز برگزار شد و قبل از این نشست برخی می گفتند هر نتیجه ای داشته باشد احتمالا بر روی قیمت دلار در تهران اثر گذار خواهد بود و توافق تهران با آژانس ممکن است مانع از صدور قطعنامه علیه تهران شود.

از سوی دیگر، برخی رسانه ها بر ادعایی از سوی منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مانور دادند که از رایزنی مقامات کره جنوبی و آمریکا برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره حکایت داشت. برخی از فعالان اقتصادی باور داشتند در صورتی که این ادعا درست باشد، افزایش قدرت بازارساز محتمل خواهد بود. بنابراین تحلیلگران اقتصادی حجم قابل توجه سیگنال‌های مثبت را عامل تثبیت نرخ دلار در کانال پایین‌تر می دانستند.

در کنار خبر آزادسازی 7 میلیارد دلار، یک ادعا درباره ازادسازی 24 میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده هم به بازار رسید. با این حال، علی واعظ که در بازار به این مشهور است که به منابع غربی نزدیک است توییت زد و خبر آزادی 24 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را تکذیب کرد.

البته این تمام ماجرا نیست و ردپای دلار تقلبی در بازار باعث شده بود که احتیاط معامله گران بیشتر شود. در همین رابطه روز هفدهم خرداد ماه بود که بانک مرکزی در اطلاعیه از وجود دلار های تقلبی در بازار خبر داد. بانک مرکزی با اشاره به فروش دلارهای تقلبی در بازارهای غیررسمی به مردم در این رابطه هشدار داد و از آنان خواست تا برای جلوگیری از به خطر افتادن اموال و دارایی‌هایشان، صرفاً به شعب ارزی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز مراجعه کنند. به نظر می رسد این خبر تا حدودی موجب هراس خریداران ارز از بازار غیر رسمی شد؛ همین امر هم حجم خریدها را کاهشی تر کرد.

ماجرای رگبار اخبار مثبت به اینجا ختم نمی شود و در بیست خرداد ماه بود که یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی ادعایی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مقامات ایران و آمریکا در گفتگو‌هایی غیرمستقیم در عمان شرکت کرده‌اند. در همین راستا مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس هم در توئیتی مذاکره ایران و آمریکا در نیویورک را تایید کر؛ خبری که سد راه معامله گران افزایشی دلار در بازار شد.

در بیست و چهارمین روز خرداد ماه هم اخبار وگمانه زنی های سیاسی مانع صعود قیمت دلار شد. در میان این اخبار، موضوع آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان و برجام بیش از همه داغ بود. طبق اعلام رسانه ها در آن تاریخ، آمریکا به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق چراغ سبز نشان داده بود. اظهارات مقامات آمریکایی در پی این مطرح شد که منابع خبری از آزادسازی 2.7 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق به عنوان بخشی از طلب پیشین خبر داده بودند.

از سوی دیگر، در بازار یک خبر در بین معامله گران دست به دست می شد. برخی ها مدعی بوند برخی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به قطر انتقال پیدا کرده و به همین دلیل محمد رضا فرزین عازم قطره شده است. معامله گران می گفتند پیش بینی کرده بودند که این خبر هم بر روی بازار اثر گذار خواهد شد.

عصر همان روز، وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که منابع نزدیک به رایزنی‌ها اعلام کردند که دولت بایدن بی سر و صدا مذاکرات با ایران برای آزادی زندانی‌های آمریکایی و مهار برنامه هسته‌ای ایران را از سرگرفته؛ خبری که به نظر می رسد بر روی معاملات دلار اثر کاهشی گذاشت. به زعم فعالان بازار همین اخبار در کنار اظهار نظر چهره های سیاسی در ایران سبب شد سیگنال های سیاسی دلار را میخکوب کند.

همچنین در روز های پایانی خرداد برخی از خبرگزاری های خارجی از جمله رویترز و نیویورک تایمز در گزارش های مجزا ابعاد جدیدی از توافق ایران و آمریکا را مطرح کردند. البته روز جمعه 26 خرداد ماه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جدید‌ترین اظهارنظر خود از عدم دستیابی به توافق جدید با ایران خبر داد. در کنار آقای سخنگو، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود برخی از گزارش‌هایی که در مورد توافق هسته‌ای یا درباره بازداشت شدگان دیده‌ایم، دقیق و درست نیستند و صحت ندارند.

خبر مرتبط بازدهی 84 درصدی قیمت دلار در 1401 / سیگنال های سیاسی به بازار

اقتصادنیوز: در گزارشی به بررسی بیشترین و کمترین بازدهی نرخ دلار در سال 1401 پرداخته است.

ماه زیان در بازار دلار

مجموع این اخبار باعث شد که دلار در اولین روز خرداد ماه در حدود 52 هزارو 350 تومان نرخ گذاری شده بود در آخرین روز ماه یاد شده تا سطح 48 هزارو 650 تومان عقب نشینی کند و سرمایه گذاران دلار متضرر شوند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
3 ماه طلایی دلار / بازدهی دلار در سالی که گذشت 2
3 ماه طلایی دلار / بازدهی دلار در سالی که گذشت 3
3 ماه طلایی دلار / بازدهی دلار در سالی که گذشت 4