جمعه 31 فروردین 1403

ارزیابی نمایندگان مجلس از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
ارزیابی نمایندگان مجلس از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

نمایندگان مجلس؛ تعامل با جهان برای رفع تحریم‌ها، تقویت دیپلماسی همسایگی و ایفای نقش موثر در کریدور شرق - غرب و شمال - جنوب را از جمله دستاوردهای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای ارزیابی کردند.

به گزارش مشرق، در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که روز گذشته با حضور سران 12 کشور عضو و ناظر از جمله «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، جمهوری اسلامی به عنوان نهمین عضو این سازمان پذیرفته شد.

این اتفاق مهم که با درخواست روسیه، پذیرش تاجیکستان به عنوان رییس دوره‌ای شانگهای و موافقت همه کشورهای عضو رقم خورد، فصل تازه‌ای از روابط راهبردی ایران با کشورهای شرق را رقم زد تا در هیاهوی دشمنی‌های غرب با ملت ایران و تلاش برای انزوای کشورمان، این پیام به جهان صادر شود که جایگاه والا و نقش موثر ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی قابل نادیده گرفته شدن نیست.

وجوه گسترده و اثرگذار سازمان همکاری شانگهای در عرصه مناسبات بین‌المللی از یک سو و جایگاه ویژه و راهبردی ایران در نظام بین‌الملل به عنوان کشوری با ظرفیت‌های فراوان و حلقه وصل شرق به غرب از سوی دیگر، این رخداد بزرگ را به عاملی برای اضافه شدن ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای و بهره‌مندی کشورمان از منافع قابل توجه عضویت در این سازمان مبدل کرد.

صرف نظر از دستاوردهای اقتصادی عضویت ایران در شانگهای، این رخداد از نقطه نظر ایجاد موازنه راهبردی در حوزه تنظیم روابط با غرب نیز واجد دستاوردهای قابل توجهی برای کشورمان است.

در این باره نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهارنظرهایی جداگانه عضویت ایران در این پیمان را فصلی نو در توسعه روابط خارجی برشمردند. «بهروز محبی نجم آبادی» نماینده سبزوار در توییتی در این باره نوشت: ناک اوت جریان نئولیبرال توسط دولت مردمی رییسی در دو حرکتی که آنها به FATF گره زده بودند. واردات سیل آسای واکسن و همت جهادی واکسیناسیون، عضویت در پیمان منطقه ای شانگهای. خسته نباشی سید جلیل القدر.

«اردشیر مطهری» نماینده گرمسار درباره پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از 15 سال، به طور رسمی به عضویت کامل اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای درآمد؛ این پیمان می‌تواند فرصتی مغتنم باشد برای استفاده از ظرفیت سه میلیارد نفری و 60 میلیون کیلومتر مربعی اعضای آن. این گام ظرفیت قاره کهن را در مقابل اتحادیه اروپا و آمریکا به رخ خواهد کشید. دیپلماسی انقلابی، اولین گام را دقیق و درست برداشت.

«مجتبی یوسفی» نماینده اهواز هم عنوان کرد: امروز اتفاقی نیک در روابط بین المللی ما رقم خورد. ایران کنار روسیه، چین و هند عضو پیمان شانگهای شد. تقویت روابط و منافع با کشورهای عضو این پیمان سرآغاز فصل جدید در اقتصاد و سیاست ماست که ثمره تفکر ملی، توسعه ای و اتحاد دولت و مجلس برای خدمت به مردم است.

«جعفر قادری» نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، عضویت ایران در پیمان شانگهای را دروازه ورود ایران به ارتباط با اقتصادهای بلوک شرق و کشورهای همسایه و پایانی بر نگاه انحصار به اقتصادهای غربی دانست و تاکید کرد: این موفقیت ابتدای کار دولت رییسی، نویدی بر حل بسیاری از مشکلات اقتصادی است.

«محسن علیزاده» نماینده سپیدان نیز در توییتر نوشت: عضویت ایران در پیمان شانگهای و ارتباط نزدیک‌تر با کشورهایی که بیش از 40 درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، این پیام را دربر دارد که آینده ایران به برجام وابسته نیست و دست جمهوری اسلامی برای تامین منافع اقتصادی و سیاسی خود باز خواهد بود.

«سلمان اسحاقی» نماینده قائنات هم با بیان اینکه عضویت ایران درسازمان همکاری های شانگهای یک رویداد بزرگ تاریخی است، گفت: استفاده از این ظرفیت، می‌تواند اقتصاد خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان را متحول و شکوفا کند. اکنون 3 استاندار شرق کشور با شناسایی، پیگیری و عملی کردن ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای نقش خود را باید ایفا کنند.

«محمد صفایی» نماینده مردم گناباد در مجلس عضویت دائمی ایران در پیمان شانگهای را اتصال کشورهای آسیای مرکزی به بندر چابهار، مهمترین محور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آسیا ارزیابی کرد و گفت: دولت باید با فوریت و با جذب سرمایه خارجی این محور حیاتی را احداث کند.

«علی حدادی» نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم با بیان اینکه اتفاقات امیدوارکننده روزهای اخیر، به ویژه عضویت دائم در پیمان شانگهای، نشان دهنده اثبات وجود تخصص، تعهد و شرف در بن مایه دولت سیزدهم، است، افزود: چقدر به بهانه‌های واهی چون FATF و تحریم‌ها، فرصت رشد و شکوفایی اقتصاد را از کشور و ملت عزیز دریغ کردند.

«محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک هم نوشت: جمعه تاریخی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، قفلی بود بر دهان کسانی که می گفتند کدخدا آمریکاست و اقتصاد کشور را با دنیا تعطیل کرده بودند. شانگهای تازه آغاز راه است.

«اقبال شاکری» نماینده مردم تهران عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای کنار چین، روسیه و هند را نخستین گام برای بی تاثیر شدن تحریم‌ها دانست و افزود: دیپلماسی فعال، صرفا در ارتباط با چند کشور غربی نیست. باید برای ارتباط با تمام کشورها برنامه داشته باشیم.

«سید نظام موسوی» نماینده مردم تهران هم با بیان اینکه ایران به عنوان عضو رسمی اجلاس شانگهای پذیرفته شد، افزود: حالا در کنار روسیه، چین و هند، جمهوری اسلامی ایران ضلع چهارم «مربع قدرت شرق» را شکل می‌دهد. وارد نظم نوینی در قرن 21 شده ایم که از منظر اقتصادی و سیاسی، مربع قدرت شرق، اثرگذارترین بازیگر این نظم جدید است.

«مالک شریعتی» نماینده مردم تهران عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای را هرچند نتیجه روندی از گذشته برشمرد ولی تاکید کرد که این مهم بدون اهتمام جدی رییس‌جمهوری و دستگاه دیپلماسی جدید، محقق نمی‌شد و افزود: این دستاورد مهم، پایان «غرب‌گرایی محض و تکیه بر نقطه‌های خیالی» و آغاز سیاست «نگاه به شرق و آسیا محوری» و تقویت «دیپلماسی همسایگی» ایران خواهد بود.

«احمد نادری» نماینده تهران عضویت دائم ایران در گروه شانگهای را اقدامی در راستای تغییر نظم جهانی و آغاز دوران آسیایی آن محسوب کرد و گفت: بارها نوشته ام که از سال 2011 و با آغاز انقلابهای بیداری و سپس به انحراف کشاندن آنها و درگیری‌ها و خونریزی‌های منطقه، تغییر نظم آغاز شده. ایران یکی از قدرتهای اصلی در نظم چند قطبی آینده است.

«علی آقازاده» نماینده رشت در مجلس یازدهم هم در این باره نوشت: پیوستن رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای با وجود فشارهای متعدد نظام‌های بین‌المللی، نشان دهنده پایان عصر یکجانبه‌گرایی در روابط بین الملل، شکل‌گیری نظم جدیدی در جهان و راهبردی تاثیرگذار و مهم بر روند همکاری های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی ایران در راستای سیاستهای همسایگی و منطقه‌ای است.

«محسن دهنوی» نماینده تهران هم با بیان اینکه با پذیرش ایران به عنوان عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای، سیاست خارجی ما وارد افق‌های روشن‌تری شد، افزود: همکاری با همسایگان و شرکای آسیایی باید رکن دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم باشد. اقتصاد مقاومتی علاوه بر آنکه درون‌زا است، برای شکستن تحریم‌ها با اقتصادهای جهانی نیز تعامل دارد.

«عزت الله اکبری تالارپشتی» نماینده تهران در مجلس یازدهم، نوشت: در اولین سفر خارجی رییسی، جمهوری اسلامی ایران به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمد. گام اقتصادی مهم و اساسی جهت شکستن محاصره اقتصادی آمریکای تروریست نوید بخش برای جبهه انقلاب و درس عبرت برای «غربگدا» ها که فرصتهای ملی را به گروگان گرفته بودند.

«الهام آزاد» نماینده نایین در مجلس یازدهم، عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را ظرفیت‌های متقابل اقتصادی، فرهنگی و امنیتی همه جانبه عنوان کرد و گفت: ایران به عنوان کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب نقش مهمی در آینده منطقه و جهان ایفا خواهد کرد.

وی افزود: سازمان همکاری شانگهای برخلاف نمونه غربی آن یعنی سازمان ناتو، معاهده‌ای صرفا نظامی و امنیتی نیست بلکه ابعاد قابل توجهی از همکاری‌ها در حوزه های فرهنگی، بازرگانی، بانکی و انرژی را شامل می‌شود. منطقه آزاد تجاری سازمان و باشگاه انرژی از جمله برنامه‌های مهم در این باره است.

«علی خضریان» نماینده تهران سازمان شانگهای یک الگوی موفق جهت تامین منافع کشورها در نظم جدید جهانی، به جای نظام کدخدا محور آمریکایی دانست و گفت: این سازمان با حفظ استقلال همه‌جانبه اعضا و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، ارتقای منافع مشترک را دنبال می‌کند و با اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز همخوانی دارد.

وی افزود: پیوستن ایران به شانگهای، هم برای ایران و هم برای این سازمان، منافع متعددی خواهد داشت و در کنار تقویت قدرت ایران در نظام بین‌الملل موجب تقویت نفوذ سازمان در مسایل مهم بین‌المللی می‌گردد و قطعا این رویداد منجر به تقویت نظم جدید در منازعه با نظم تک‌قطبی به رهبری آمریکا خواهد شد.

خضریان خاطرنشان کرد: آنچه پیرامون پیوستن ایران به سازمان شانگهای جهت ثبت تجربه ملت ایران باید یادآوری شود، طرح ادعای جناب محمدجواد ظریف است که به منظور پیشبرد اهداف سیاسی جریان غربگرا، در نامه‌ای به مسوولان نظام مدعی موانع توهمی مانند وضعیت ایران در نسبت با FATF جهت عضویت در این سازمان شده بود.

نگاه به شرق و تقویت دیپلماسی همسایگی از دستاوردهای پیوستن ایران به شانگهای است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحالی پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای را فرصتی مهم و بی‌نظیر برای مقابله با زیاده‌خواهی غرب توصیف کردند که ظرفیت سه میلیارد نفری و 60 میلیون کیلومتر مربعی کشورهای عضو سازمان را گواه این ادعا برشمردند.

همچنین تقویت روابط و منافع با کشورهای عضو این پیمان را سرآغاز فصل جدید در اقتصاد و سیاست دانستند. کشورهایی که بیش از40 درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

جذب سرمایه خارجی، دیپلماسی فعال با کشورها غیرغربی، آغاز سیاست نگاه به شرق و آسیا محوری و تقویت دیپلماسی همسایگی از جمله محورهای مهم و دستاوردهایی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفته‌های خود به آن اذعان کرده و می‌گویند جمهوری اسلامی ایران با عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای به آن خواهد رسید.

بیشتر نمایندگان مجلس بر این باورند که اقتصاد مقاومتی علاوه بر آن‌که درون‌زا است، برای شکستن تحریم‌ها با اقتصادهای جهانی نیز تعامل دارد و پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای این فرصت را فراهم می‌کند.

ظرفیت‌های متقابل اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برای دو طرف از دیگر مسائل مهمی است که نمایندگان مجلس معتقد هستند در این عضویت دیده شده است. ایران می‌تواند نقش مهمی به عنوان کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب در منطقه و جهان با حضور در سازمان همکاری‌های شانگهای ایفا کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ تعامل با جهان برای رفع تحریم‌ها، تقویت دیپلماسی همسایگی و ایفای نقش موثر در کریدور شرق - غرب و شمال - جنوب را از جمله دستاوردهای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای ارزیابی کردند.

منبع: ایرنا